april 10, 2021, 20:55:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4]
91  Forum / Teknisk, teori og praksis / Starter til 1680cc motor. på: mai 24, 2012, 20:57:30 pm
Jeg har en (angivelig) 1680cc motor og 1300 gearkasse(?) i beach buggyen min (66-modell). Starteren på denne er løen. Den drar alltid rundt, men når den er varm så 'slipper' den etter første gang motoren møter kompresjon. Det kan virke som om akslingen slurer inni bendixen og ikke klarer å dra med seg denne. Siden jeg anser det som viktig å ha en starter som funker, så trenger jeg altså en ny en. Jeg har hatt starteren ute, og den har en aksling som fortsetter et lite stykke ut av tannhjulet på bendix. Er det noen kloke hoder her inne som kan si meg noe om hvilken starter jeg skal ha til denne motoren? er det samme som til vanlig 1600cc?
Kan altså denne brukes? : http://www.skruvat.no/Starter-P22145.aspx
92  Forum / Buggy / Sv: Vis oss din Buggy! på: april 12, 2012, 11:24:42 am
93  Forum / Problemløseren / Sv: hvordan få av fjærplater bak på en 59 på: april 10, 2012, 14:11:50 pm
Stavene ble mykere i '67 når de fikk den fantastiske(?) Z-bar saken.
(jeg låner litt av denne tråden jeg... )

Kan du være snill å uttype litt?
Jeg har nemlig en buggy som er bygget på 66-modell. Denne er senket og har dermed totalt ubrukelige kjøreegenskaper. Jeg ønsker å heve denne til normal høyde igjen for å få riktig geometri på svinakslingen. Men, side bilen bare veier rett over 500kg så hadde det sikkert ikke skadet med litt mykere fjærer heller.
94  Forum / Problemløseren / Startmotoren "slipper" når den er varm. på: mars 28, 2012, 08:47:24 am
Nå er våren her, og det er på tide å få gjort klar Buggyen.
Jeg har et problem med starteren. Når motoren er kald, så er det aldri noe problem å starte den. Motoren i seg selv er lettstartet når den er varm også, men startmotoren sliter. Etter å ha møtt første kompresjon, så "slipper" startmotoren. Den spinner fremdeles rundt, men er ikke lengre i inngrep. (eller så er det bendixen som slurer)
Jeg hadde ut startmotoren i går, og fant ikke noe umiddelbart feil med den. Det er noe fett på akslingen, men jeg vet ikke om denne typen starter skal være tørr rundt bendix eller om den synes fett er greit.
Motoren er forøvrig en 1680cc, og det er 12V starter.
Noen tips?
Evt, hvor får jeg tak i ny eller byttestarter til denne motoren?
(relativt 'ny' med luftkjøt VW etter et opphold på over 15år)
95  Forum / Snikk-snakk / Sv: Ny T-2 Til Jul på: november 15, 2011, 21:28:24 pm
Noen som har regnet på hva denne vil koste i Norge? Etter at staten satt en stopper for campingbiler med pop-top, så må den jo klassifiseres som personbil ...  Sint
96  Forum / Snikk-snakk / Sv: Pynte garasjen..... på: november 04, 2011, 09:05:11 am
Bare vær obs på at Allposters, til tross for at de utgir seg for å sende fra Norge, sender fra utlandet. Du må derfor betale tollbehandlingsgebyr og mva i tllegg til prisene som oppgis.
Jeg kjøpte plakater for snaut 300,- fra de for en tid tilbake, og dette kom på drøyt 800,- totalt.
97  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Har kjøpt! ( Buggy ønskes kjøpt! ) på: oktober 31, 2011, 12:14:11 pm
Takk takk folkens! Ja, jeg er fornøyd med bilen Osteaktig
Litt småpirk som jeg vil gjøre noe med, men alt i alt, så funker den jo fint. Turen over fjallet var helt kanon!
Vanvtittig morsom bil å kjøre.
 
98  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: HC's Buggy... på: oktober 26, 2011, 09:22:53 am
Noen som vet hva slags buggy kit dette er??

Jeg tror det kanskje kan være en Sears Rascal. Den har ihvertfall den linjen ned over panseret, men jeg er litt usikker på 'lynet'.
Jeg gjorde forøvrig avtale om kjøp av en maken en (men hvit) i høst, men plutselig hadde selgeren solgt den til en annen mens jeg ventet på å få hente den. -men det er en annen historie. Jeg fant meg jo en annen buggy, så da er det i boks.

Det kunne være interressant å vite litt om tillatt totalvekt og slikt på denne. På bildene ser det jo ut til at det er en kort buggy, men den er altså registrert for fire?
buggyen min er nemlig registrert for to, og har tillatt nyttelast på 75kg inklusive passasjer! Jeg kunne gjerne ønske meg å få regisrert den opp 100-150kg til, for bagasje.

edit:
Kan det være makent KIT til det som HotShop har til salgs?
99  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 66 selges eller byttes på: oktober 17, 2011, 10:56:18 am
Jeg har et Landrover-prosjekt stående dersom dette kan være av interresse. Det er altså snakk om et restaureringsobjekt som starter og går, men det må gjøres endel fiks før den er skikkelig brukbar. Jeg har ikke kjørt lengre enn ca 10km i strekk med den, men det har den taklet. Skiltene er levert inn for to uker siden (for å frigjøre forsikringen til en annen bil). Bilen er en 1958-modell SII 109 chassis cab (altså pickup med separat hytte og lasteplan).

Som du ser av filmen her, så er den stygg som julig. Av filmen kommer det heller ikke frem at det oser av eksos og uforbrent bensin...


100  Forum / Problemløseren / trenger hjelp til justering av motor som går ugjevnt. på: oktober 06, 2011, 21:28:09 pm
Vel ærede forumister,

Nå har jeg endelig kjøpt meg luftkjølt bil igjen (buggy), etter 16år med kun dieselbiler. Med andre ord så er jeg ganske (gjennom)rusten når det gjelder justering av bensinmotor. Bedre blir det vel ikke av at det sitter to stk Solex H40/44 EIS på maskinen (som er blitt meg fortalt at er en 1680cc).
Motoren starter lett, og går forsåvidt greit, men den hoster og spytter mye. -Og så nøler den litt akkurat idet jeg tråkker ned gassen før den sparker igang.
Ved fullt pådrag går den egentlig ganske fint, men på lave og moderate turtall (med bare litt gjevnt pådrag for å holde konstant fart) har den en tendes til å putre og smelle ganske så mye.
Jeg tror nok at den får litt i overkant mye bensin, og kanskje er ikke heller tenninga justert optimalt. Den later til å ligge på rundt 7-8grader før TDC, og ved pådrag justere den seg til ca 20grader før TDC. Det er ikke vakuumklokke på fordeleren.

Med litt flaks, så finnes det kanskje noen forumister med kompetanse nok til å hjelpe meg med dette her på Kongsberg...?
101  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Har kjøpt! ( Buggy ønskes kjøpt! ) på: oktober 04, 2011, 09:25:20 am
Og sånn ser den ut. Her på tur over fjellet.

102  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Har kjøpt! ( Buggy ønskes kjøpt! ) på: oktober 01, 2011, 19:47:45 pm
Det ble den lilla fra Dirdal ja. Skal se om jeg får lagt ut bilder snart.
Jeg hadde en fin tur over fjellet i dag. Rundt 40mil i strålende sol, og med relativt fri eksos. Er litt ør i hodet nå ja...  Osteaktig
103  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Har kjøpt! ( Buggy ønskes kjøpt! ) på: oktober 01, 2011, 17:09:46 pm
Da er ikke lengre denne aktuell. Bil er handlet inn og står i garasjen nå.  Gliser
Takk for hjelpen Marius!
104  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Har kjøpt! ( Buggy ønskes kjøpt! ) på: september 26, 2011, 13:07:07 pm
Jeg ønsker å kjøpe en godkjent buggy. Den må være rustfri, pålitelig og i god stand. Bilen bør være mest mulig fri for 'mikke-mus-løsninger',  altså den må være skikkelig og fagmessig bygget.
Alternativt, så er jeg interressert i en 181. Denne må også være rustfri og i bra stand.
Skulle du ha en Kübelwagen for salg, så ta gjerne kontakt da også Blunker
Da jeg bor på Kongsberg er det selvsagt en fordel om jeg kan finne en bil som ikke befinner seg ekstremt langt unna, men har du en veldig bra bil kan jeg selvsagt vurdere det selv om det et stykke å reise.
Dersom jeg skal sette opp en prioriteringsrekkefølge på hva jeg er ute etter, så må det bli slik:
1. Godkjent buggy i god til perfekt stand.
2. 181 i god til perfekt stand.
3.
4.
5. Godkjent buggy som 'prosjekt'

Hvis du har noe interressant til salgs så ta kontakt på PM, her i tråden, eller på mail med bilder av bilen til: reisendemac[at]hess.no


Sider: 1 2 3 [4]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!