Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 34
|
38
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Utvidelse av aircooled hobbyen
|
på: september 01, 2013, 21:15:51 pm
|
Nei, ikke Turbo. En 78-modell, den aller første har jeg. Den som blei kalt plastikk-grisen Ok, då veit eg kva sykkel det er -Var på Motorhistorisk treff på Nesbyen i dag, med Ovalen og ein av veterantraktorane mine...flott vær, å nesten 300 kjøretøy, alt frå motorsyklar til gamle traktorar, å størsteparten veteranbilar av forskjellige typer. Var vel eit tjueall VW,s der og. Kjempedag.
|
|
|
40
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Utvidelse av aircooled hobbyen
|
på: august 31, 2013, 20:24:51 pm
|
Hei Tore, Det er en streetfighter GSXr (oppbygd "ute" å importert, 1991 mod) - å en "Gammel kjempe" en Suzuki DR 500ccm 1983 veteran...Begge registrerte, å en Yamaha XT 500 1978, - Leketøy for voksne dette he he.
|
|
|
41
|
Forum / Snikk-snakk / Utvidelse av aircooled hobbyen
|
på: august 31, 2013, 20:09:41 pm
|
Hallo folk,s - kjente å ukjente...hobbyen er utvidet denne flotte sommeren, så derfor har jeg hatt mindre tid til bobleturene...men skal likevel på Veteranmarkedet på Nesbyen i morgen med ovalen da. Ovalt.
|
|
|
43
|
Forum / Problemløseren / Sv: Start problemer II
|
på: juli 09, 2013, 06:43:05 am
|
Ja jeg har også hatt dette problemet, men fikk en forbedring ved å følge Svein T sitt råd. Ble imidlertid ikke helt bra før hovedkabelen fra pluss på batteriet til starteren ble byttet til ny "fresh" plusskabel. -Tok da å sjekket kobberwiring-tråden bak isolasjonen på den gamle, og denne hadde helt svarte tråder i store deler av kabelen...tror derfor at jeg fikk strømfall i den gamle ledningen uten at jeg skal vere bombastisk på dette. -Men dette er jo et fenomen for mange flere enn meg, så derfor er mitt tips; sjekk alle kontaktpunkt -ledninger-å skift ut den femtiårgamle hovedpluss kabelen...det kaaan kanskje gjøre en forskjell da.
|
|
|
44
|
Forum / Problemløseren / Sv: hvilke motorer passer på hvilke girkasser?
|
på: juli 09, 2013, 06:26:54 am
|
"Nyere" AD motor er vel 1600 dp så det må vel kanskje vere AB motor du har dersom det er er 1300dp da. Eller så er det en F motor som er 1300 sp. Disse motorene skal passe på gir kassa di, så det må vel finnes en forklaring på at du ikke får satt de i sammen (kanskje feil kløtsjdeler?)
|
|
|
47
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bolter og case savere i as41 blokk
|
på: juli 02, 2013, 12:22:03 pm
|
Må vere en tidlig AS blokk dette, men i 1973 ble det montert inn 10mm case savere og 8mm stålbolter til toppene fra fabrikk og da fikk en jo litt mere gods. var vel ingen m 10mm toppbolter som hadde case savere fra fabrikken før 73, men c.s. til disse boltene ble alltid "ettermontert" av forskjellige motorbyggere. -Etter 1973 ble boltene boret lenger inn i blokken også (deep studs) for større styrke, mente man. -kanskje du kan montere case savere rett i blokken i eksisterende gjenger og dermed konvertere til 8mm toppbolter?
|
|
|
48
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kjøleblekk under sylindre-hvor viktig?
|
på: juli 02, 2013, 06:51:40 am
|
For at kjølelufta skal vere effektiv overalt til motoren slik fabrikken hadde tenkt dette, så blir dette å sammenligne med ballong fyldt med luft men med noke hol der lufta lek ut. Hvis "hola" er større enn tenkt... vil "lufta gå or ballongen" og kjølinga vert dårlegare enn tenkt.
|
|
|
51
|
Forum / Problemløseren / Sv: Elring pakningsett / oljekjøler pakninger..
|
på: juni 25, 2013, 07:53:21 am
|
Du bør måle dybden på begge flatene med skyveler, å bruke pakningene deretter. mener du skal bruke de "ufolignende" pakningene på blokken...(hvis det er rette sorten du har fått) ---et annet problem som kan forårsake lekkasje er jo eventuell sprekk i oljekjøler, eller at du har feil trykk på oljen som går til kjøleren p.g.a. fortetting noen andre plasser i oljekanalene. For stort trykk på oljen til oljekjøleren har faktisk forårsaket sprengte oljekjølere.
|
|
|
52
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Type blokk for bygging av motor?
|
på: juni 25, 2013, 06:39:48 am
|
Ser ofte at det blir spurt om hvilke motor...så referert til noen bokstaver som noen har funnet på motoren. Det det snakkes om her i tråden er vel mer som Jee antyder at det er mange bokstavkombinasjoner som forteller både type bil de har tilhørt, å hvilke blokker dette er. -Motorene som det her er snakket om har to plasser som kan identifisere motoren, en nummerrekke høyere opp på ene blokkhalvdelen. (som må betegnes som motornr.) -så en annen nede på siden under sylindrene som angir mere tekniske opplysninger av blokkene. Slå opp i listene til Thesamba.com på tecnical, så kan en følge bokstavkombinasjonene helt til endes. Dersom en vil vite hvilken blokker det lønner seg å bruke til forskjellige formål, kan en f.eks. lese litt fra boken til Tom Wilson, eller prøve å finne detaljer fra diverse forum, der kjente motorbyggere uttaler seg. -Når det f.eks. som her i starten av denne tråden blir spurt: "er en AD blokk god til ...." så refererer vel dette seg da til motornummeret til en 71/72modell, som likevel er en AS41 blokk. Jeg har f.eks. stående en 1600dp fra 1974 som har motornr. som starter med AS..... og som det også står AS41 nede på siden av motoren. (har også en annen 1600dp motor som det står AD....som motornummer, fra 1971, også med AS 41 blokk da. (AS21 blokkene kom vel i 1975)
|
|
|
53
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Type blokk for bygging av motor?
|
på: juni 24, 2013, 08:18:04 am
|
Forskjellen på AS blokk og AD blokk er legeringen mot varmeutviklingen/hk. (likevel små forskjeller på de) En AS blokk er like god opp mot 120hk, mens en AD blokk egner seg bedre til en (f.eks 200hk el mer), men den har vel ikke bedre egenskaper til "småtrim" -Er det noen som vet noe annet så kom med det her.
|
|
|
58
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta.
|
på: juni 09, 2013, 19:46:41 pm
|
Så bra Svein, dette blir rettesnoren for rett innjustering for oss alle med orginalmotor/kjøling. At trakten derfor kan skape unøyaktig kjøling og ulyder hvis denne blir stilt fot langt ut, har jeg hatt mistanke om også, men jeg kan jo kombinere denne siden når jeg skal kjøre inn den 1200 motoren som jeg har satt større vifte på, for der har jeg ikke begynt å montere trakt.
|
|
|
|