august 18, 2022, 04:59:59 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 34
61  Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan går jeg fram når ny eier ikke leverer salgsmelding? på: juni 07, 2013, 13:45:07 pm
So bra at det ordnet seg da, for alle... det vanligste er nok at folk tenker å ta slikt "snart" så derfor er det bra å ha forumet å støtte seg til, for å få minnet enkelte på det.  Blunker
62  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta. på: juni 06, 2013, 20:46:44 pm
Men er det noen som vet om feks 1300 vifte er "bolt on" på min 30 hester? Og er vifta på 30 og 34 hester også den samme? Siden jeg nå skal montere sammen alt hadde det jo vært stas å satt inn ei kraftigere vifte hvis det finnes en som passer.
Trur de to viftene er like...(og like dårlige  Øyerulling) men sikkert gode nok når motoren er ny og ikke full av skitt under kjøledeksla sine. Ikke heller sikkert at de nyere viftene vil/behøve ha "Trakt" så dersom det hadde gått å ha i en f.eks 1300 vifte så kunne en kanskje fjernet hele trakten, men da hadde jo ikke termostaten hatt noe å gjøre, så det beste er vel orginaldeler, eller ombygging??
63  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta. på: juni 06, 2013, 20:31:55 pm
Men er det noen som vet om feks 1300 vifte er "bolt on" på min 30 hester? Og er vifta på 30 og 34 hester også den samme? Siden jeg nå skal montere sammen alt hadde det jo vært stas å satt inn ei kraftigere vifte hvis det finnes en som passer.

Vil tru at du må ha viftehus som passer vifta, f.eks når det kom doghouse (1600dp i 1971) så fikk viftehuset en spesiell "sneglehusutforming" som gjorde at vifta fungerte meir som en turbin til oljekjøleren, og siden den stod på siden av viftehuset, så fikk sylindrene full kjøling da. Den vifta er den "breieste" av minst fire typer fra tidligere. Om vifte fra f.eks 1300 passer til 1200 motoren i det viftehuset er jeg ikke sikker på, men du må prøve for å finne dette ut. Vet i alle fall at viftene skal ha liten klaring til viftehusveggen...1 - 2  mm.
Eg skifta til viftehus og doghouse oljekjøler på en av mine motorer (en 30hk fra 1959) som du kan lese litt om i denne tråden;
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,48203.0.html
-sikkert er det at kjøling til desse motorane er luft å oljekjøling like viktigt.
64  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spenn/ forspenn på termostat trakta. på: juni 06, 2013, 15:01:24 pm
Først litt om hvorfor det er trakt til desse motorene, Jo mest truleg for at luften skal komme nermest mulig vifteblada. Desse viftene har jo få vifteblad i forhold til f.eks 1300 viftene... og større på nyere. Når trakten er helt inne (v kald motor) så når nok trakta over hele viften på innsiden, å dette for at minst mulig luft (pga kragen på trakten) skal komme til før motoren får arbeidstemperatur. Ettersom termostaten "sier ifra" at nå må det til kjøling, så åpner trakta etter "termostatens strekk"  å selv om den er "helt ute" på varm motor, så sørger nok trakten da for at nødvendig]uft kommer til viftebladene på utsiden av trakten.
-Har ikke sett noen oppskrift på justering av dette, men dersom trakten "står oppe" på normalt varm motor, så er nok termostaten stilt rett. Dette ser en når en kikker ned mellom brannveggen og viftehuset etter kjøring... (se gjerne etter før motoren har oppnådd full temp også)

-Desse motorene kjøler dårligst, med oljekjøleren midt i viftehuset, så denne "turbulensen" som trakten skaffer tilveie er nok nødvendig.

-Fjeren som sitt på akslingen under trakten skal ikke vere for stram, den skal bare trykke trakten inn igjen når motoren kjøler seg av.
65  Forum / Snikk-snakk / Sv: SpecialEditionbeetles på: juni 06, 2013, 06:13:18 am
Mangler 1970 T1 i fargen Pop...

ja  Gliser
66  Forum / Snikk-snakk / Sv: SpecialEditionbeetles på: juni 05, 2013, 18:44:13 pm
Ja det var sjølvsagt enklare Raaen  Gliser ---men duverden kor mykje spennandes bildemateriell og info som ligg her.
67  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 71 1302 S på: juni 05, 2013, 14:31:53 pm
God 1600dp her. Vekselstrøm, m AS 41 blokk. Mykje flotte deler i denne bilen.
68  Forum / Snikk-snakk / SpecialEditionbeetles på: juni 05, 2013, 07:41:54 am
Ved å trykke på SEbeetle logoen i denne linken kommer det opp en oversikt helt fa 60 åra,s specialbobler...når man så trykker på noen en har valgt ut i lista, så kommer det opp mye info av den modellen.o.s.v.
Det ligger i alle fall masse bobleinfo bak de forskjellige bilene i denne listen   Glad


http://www.sebeetles.com/sport_jeans.htm
69  Forum / Problemløseren / Sv: varm motor 1600 på: juni 04, 2013, 09:08:33 am
Dersom du har "løs oljekjøler" tror jeg neppe vi snakker om samme ting  Øyerulling Denne motoren burde du tatt ut å la en spesialist på disse motorene se over,n (for i første omgang finne ut om den er sammensatt med noen deler som ikke holder mål). Det er gode blokker på motorer fra 67 og oppover, men disse blokkene manglet "dual relief" system, som ikke var standard før på 1600 motorene, og da hjelper det lite om det er satt på topper fra en AD motor. Det blir en bastard. Selv om det kom mye bedre kjølevifter alleredepå 1300 motorene så ble den beste kjølinga til disse når doghouse ble standard å 1971. De fikk en serdeles god kjøling.
1300 motorene fra 67 er gode motorer hvis de blir satt opp igjen som orginale, likeens 1500 motorene, (rettelse)  fra og med 1600 sp motorene i 1970 ble oljekanalene større og det kom doble oljetrykkventiler, Men nå fikk man jo bytteblokker også som hadde Dual reliefsystem...(fordi de var da produsert på den tiden dette var standard og derfor kan en jo finne f.eks mange bobler fra 60 tallet som har byttemotorer isatt ut på syttitallet eller senere med doble oljetrykkventiler....) Vet at det er mange motorer der ute som er rasket sammen av gamle blokker e.t.c. Mange er vel godt satt sammen å går godt, men jammen er det også mange slike som er satt vekk... Men min teori er derfor at motorene fra 1971> overgår langt disse gamle, både ved vanlig bruk - ombygging og trimm.
70  Forum / Problemløseren / Sv: TIG-sveising av vifte i Østfold på: juni 04, 2013, 06:57:53 am
Balansering etter er helt nødvendigt, måtte bytte vifte som såg helt ok ut på en motor...den ristet voldsomt i et spesielt turtall. Straks jeg fikk montert annen vifte ble motoren helt stillegående på alle turtall.
71  Forum / Problemløseren / Sv: varm motor 1600 på: juni 04, 2013, 06:49:11 am
Ja på AD koda motor som kom på "The superbeetle" (1302s i 1971 er det doghouse oljekjøler) også AS kodet og alle nyere 1600dp motorene.   -mener det også er doghouse oljekjøler på 1300dp fra den tiden også. Dette er lett å se inn mellom brannveggen og motoren fra venstre siden. Min erfaring er at det alltid lønner seg å ta ut motoren, av med alle kjøleblikk...å renske opp longblokken utv. sjekke for lekkasje/r, å sette på en "ren" oljekjøler, samt skifte olje litt ofte til å begynne med. Dette kan fint gjørest av en handy "selfmade"  å da kan motoren leve lenge igjen til vanlig bruk.

 
72  Forum / Problemløseren / Sv: TIG-sveising av vifte i Østfold på: juni 03, 2013, 19:52:09 pm
Har sett minst tre ganger at slike tigsveiste å balanserte vifter er tils på Thesamba.com
73  Forum / Problemløseren / Sv: varm motor 1600 på: juni 03, 2013, 14:46:52 pm
Oljekjøleren sitt i Dogouse dersom dette er motor etter 71, å den bør kanskje av for igjennomspyling...kan vere skitt innv. i den. Oljekjølere er dessuten ganske rimelige, å på The samba sellest slike rett som det er, å dei er ikkje dyre heller.
VW folk som kjøyrer mye bør ha en ny slik liggende i reserve.
74  Forum / Problemløseren / Sv: Stopper etter 12 km på: juni 03, 2013, 14:40:55 pm
Har hatt to motorar som har oppført seg likedan. Dei to var utslitte eller skadet innvendig slik at dei gjekk varme. Bli motoren alt for varm, så kiler akslingen til bensinpumpen og gjerne løftere bak kamakslingen seg. då begynner motoren først å fuske, for så å stoppe. -Overhaling blir då det neste.
75  Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan går jeg fram når ny eier ikke leverer salgsmelding? på: juni 02, 2013, 11:10:10 am
Her er det mange inlegg som forvansker denne prosessen. altfor mange som stoler blindt på "den nye vennen" som var så grei å kom å kjøpte gammelbilen  Øyerulling Hæ Øyerulling så en god tråd om dette fenomenet at noen ikke korrekt klarer å ta vare på papirene til kjøretøyet, er stadig nødvendig.
-Dersom ny eier vil ha bilen registrert... kan du rolig la tiden jobbe for deg.
-Dersom du har gått i denne fella...hjelper det trolig lite m f.eks adv.(for lang å dyr prosess)
- Hvis du vil få bilen ut or dine papirer eller ditt ansvar (iallfall nesten...) så kan du finne deg en ny salgsmelding, - skrive på som selger, å håpe at Bt legger inn opplysninger for stans i registreringsprosessen...eller at dei har en oppskrift på hva som skal til da.

Du har vel tidligere skiltnr? og ev. navn utifra telefon?
76  Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan går jeg fram når ny eier ikke leverer salgsmelding? på: juni 02, 2013, 08:06:33 am
Hvis du har nicet til personen kan vel Trond hjelpe deg på vei med navn tror jeg. Jeg selger ikke biler mellom 01.01 og 15.03 uten årsavgift.

Betaler ikke nye eier denne da havner den på deg som selger uansett. --- berre hvis bilen skal høgges eller ikke registrerest.
77  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop på: juni 02, 2013, 06:55:24 am
- Eg vissste det,.....Ahhhh herligt å få kjørt forbi....  Gliser Gliser  Grattis frå meg og. (spennandes dette, men glad det er noke enklare bobleliv som gjelde for meg no då)  Glad
78  Forum / Snikk-snakk / Sv: hvordan går jeg fram når ny eier ikke leverer salgsmelding? på: juni 02, 2013, 06:30:22 am
1. Salgsmelding.
Enig med Geir her, Dette hender ofte, Behold Del 2 å lever den selv...dersom det er så lenge siden bilen er registrert at en må bruke salgsmeldinger, så er det alltid 2 underskrevne som gjelder, å selger skal alltid levere den ene s.m. eller Del 2.

2.Årsavgift
Dersom en ikke leverer skiltene før nyttår og da ikke betaler årsavgiften for det nye året...vil det komme begjering fra B.t. om avskilting. (dette kan vere p.g.a. manglende eu, eller manglende betaling av årsavgifta). - Dersom skiltene da ikke blir innlevert og eier vil selge bilen slik, så kan den ikke kjørest på de ordinere skiltene. (f.eks.kommer en i kontroll da, blir skiltene tatt og tillegsavgifter ++ vil komme på) En får heller ikke prøveskilt før de ordinere er levert inn og bilen blir avskiltet. -Kravet vil følge bilen (på tvers av hvilke muntlige avtaler som er inngått ved event. handel/salg) så dersom dette ikke blir avklart før bilen blir betalt, så er det litt surt dersom det er en nyere bil...(går nesten 3 lapper for hvert år da) mens det dreier seg kun om veteranårsavgiften/år, for biler som er over 30 år da.

-Det beste er altså å ta kontakt med Bt, å spørre etter opplysninger rundt dette før en kjøper kjøretøyet. Ikke bare i Brønnøysundregistrene.
79  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Dewil's 56 Oval ragtop på: juni 01, 2013, 06:41:44 am
Milepel... Glad Glad
80  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spesiell etterkrigsboble på: juni 01, 2013, 06:39:01 am
Ja som erstatning for baja bug eller slikt? --- Men finnes det orginale av desse?
81  Forum / Snikk-snakk / Spesiell etterkrigsboble på: mai 31, 2013, 22:41:29 pm
Frå Juli 1948 - Desember 1949 vart det produsert 482 slike "politicabber" som var firesetere med lerretsdører og hadde betegnelsen 18a.
Det var Hebmyller-avdelingen som produserte disse.
Hadde vert noe å hatt det  Øyerulling
82  Forum / Problemløseren / Sv: Ulyd - Er viftehuset problemet? på: mai 31, 2013, 08:41:32 am
Det er liten plass for vifta mot viftehuset bak, og du har trolig "trakten" til 1200 motoren også?? - Eg ville altså tatt av viftereima, tapet et speil på ein trepinne e.l. å turnet dynamoen samtidig med å se i speilet om trakten sitt skjeivt på festet sitt, eller om vifta da tar i viftehuset. (hvis det er "trakt" så sitter den med to små muttre under)
83  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1974 factory JEANS v/1300S motor, å as gearbox, m gul jub.color på: mai 31, 2013, 08:21:57 am
Ja, å eg var nok ikkje klår over at ein kunne få so mange fargevalg, å anna utstyr til desse modellane.
84  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Fjærpakke i 2" smalnet puma. på: mai 30, 2013, 21:39:45 pm
Ikke kapp fjerpakka før den er montert i forstillingen, la den stikke utforbi et par mm. -Om det skal borest spor for låseskruene vet jeg ikke, ei heller om de skal låsest fast i endene på "flasken" eller "på høykant" -Har sett en tråd om dette engang.
85  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1974 factory JEANS v/1300S motor, å as gearbox, m gul jub.color på: mai 29, 2013, 09:32:05 am
Her er ein som ligner på min m same motorlokk for 1600 mot. Kanskje ein Jeans 1300s ?

http://www.sebeetles.com/sport_jeans.htm


Slik er interiøret i min;

86  Forum / Snikk-snakk / Sv: 1974 factory JEANS v/1300S motor, å as gearbox, m gul jub.color på: mai 29, 2013, 08:37:50 am
Her er meir info om Jeans.

http://www.jeansbeetles.com/recensement.htm
87  Forum / Problemløseren / Sv: VW merke 1300S på: mai 26, 2013, 15:28:09 pm


Har akkurat bestilt meg et slikt, kanskje jeg setter det skrått på panseret.
88  Forum / Problemløseren / Sv: tikking i motor/clutch? på: mai 26, 2013, 08:10:20 am
Det virker som det er clips,et som ikke sitter godt nå heller..kan jo vere noen slitasje/skjevhet på gaffelen så det glir av igjen? Brukte du nye Clips?
89  Forum / Problemløseren / Sv: VW merke 1300S på: mai 26, 2013, 07:57:25 am
Ja, min er jo 1974, så det stemmer bra da.
90  Forum / Problemløseren / Sv: VW merke 1300S på: mai 25, 2013, 22:15:58 pm
Min 1300s har ikke VWmerket på panseret, men den var jo bygd på en Jeans så...Jeg tror dette kunne vert tilfeldigt igjen.. Øyerulling
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 34
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!