januar 27, 2020, 03:06:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 204
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 24, 2020, 08:39:27 am
Og så er det jo skikkelig gøy med egen dreiebenk, og da måtte vi teste den seneste e-bay-dingsen, som var et knurling-verktøy for å serratere:
[attachment=1]

Moro Glad

Satser på litt garasjetid i helga også så da får vi se hvor langt man kommer
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 24, 2020, 08:36:28 am
Ble en liten tur i garasjen i går også, og jeg fikk med meg den minste assistenten som nå er 14...

Første på lista var å få kontakt med IAT-sensoren, siden den ikke har hatt kontakt med sprutet på en stund. Dette er normalt ikke noe stort problem (men absolutt ikke optimalt) men når jeg skal på med kompressor, er dette en av de parameterne jeg er mest bekymret for, så da måtte vi finne ut hvor feilen lå.

Så junior satt i gang med eliminasjonsmetoden, og fant ut at selve sensoren hadde riktig motstandsverdi, og at den endret seg når temperaturen endret seg. Så da måtte vi begynne å lete i ledningsnettet, og etter en liten stund kom han til at det var jordledningen som ikke hadde kontakt med sprutet, så da får vi grave oss litt ned i ledningsnettet og finne feilen.

I samme slengen fikk jeg verifisert at crank trigger sensoren var riktig justert og at det nye dashbord-designet faktisk hadde kontakt med de riktige parameterne i sprutet Glad

Så var det å finne frem til riktige konnektorer, og etter noen år med EFI-pusling hadde jeg visst en del forskjellige 2- og 3-pins konnektorer:
[attachment=1]

Men for å få koplet opp IAT-sensoren hadde jeg selvsagt ingen av den rette typen, så da får vi demontere en brukt en, og skjøte ledningene noen desimeter:
[attachment=2]

3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 23, 2020, 12:18:24 pm
Det er nok mange som gjør det; spesielt de som bygger motorer for andre, men kan tenke meg at de ikke  nødvendigvis deler av seg med sine små "trade secrets".

Ville ikke tatt det for gitt. Man får det man betaler for. Skal man ha billig motor så får man en som er satt sammen. Skal man gjør alt til punkt og prikke så blir nok prisen deretter.
Og så har man noen som tar seg betalt for å gjøre alt til punkt og prikke, men som setter sammen motoren bare.
Derfor er det noe man alltid bør spørre om, og ikke ta for gitt.

Akkurat Glad
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: januar 23, 2020, 12:17:44 pm
Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?


Har ikke testet enda, men valg av sensor og at den trigges av boltene er en mye brukt løsning i VW/Subaru miljøet.
ECu'en er ikke så nøye på om frekvensen er ujevn osv, så lenge den får noen pulser innimellom så holder den seg i "kjøre modus".
Sensoren har en liten led som vil lyse når den registrerer bolten så skal gå nokså fort å få justert plasseringen riktig når jeg får strøm på systemet igjen.

Mtp. prisen så forventer jeg ikke at den skal leve i titalls år med vestlands regn så jeg kjøpte to når jeg først bestilte. Glad

Ok, så det er bare for å detektere hvorvidt den ruller eller ikke? Ikke hastighet som sådan? Er det subaru sin ECU du bruker, eller en ettermarked?
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 23, 2020, 08:24:31 am
Takker.

Det er nok mange som gjør det; spesielt de som bygger motorer for andre, men kan tenke meg at de ikke  nødvendigvis deler av seg med sine små "trade secrets". Jeg er en glad amatør, og kan gledelig dele mine tabber med resten av verden, så kanskje noen lærer litt av det også Glad
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: januar 23, 2020, 08:22:49 am
Det var smart å bruke boltene; har du testet at det gir bra nok signal?
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: januar 21, 2020, 11:22:55 am
nettopp Blunker med unntak av at disse ligger i kjelleren Blunker
8  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Luftfilter til 48 idf.. på: januar 21, 2020, 09:50:22 am
Skal se i dele-hylla Glad
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Subasika'en til Dalland på: januar 21, 2020, 09:48:51 am
Jeg har noen felger liggende som det var planen jeg skulle ta banen fra; skal sjekke om det er riktig type
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 21, 2020, 09:12:18 am
Så tenkte jeg det kunne være interessant å se hvor godt sentrert den nye styringa var, så jeg la på litt blåfarge på ventilsetet, og litt slipepasta på ventilen, og så hvor stor del av omkretsen som hadde kontakt med ventilen, og det var ikke mye:
[attachment=1]

Så her må det freses litt. Det var ikke noen overraskelse, men greit å få det bekreftet.

Så da må det skaffes litt nye styringer og evt et freseverktøy, så kan dette prosjektet også komme ett skritt videre Glad

For mange er kanskje dette ganske grunnleggende og banalt, men jeg har en mistanke til at det er mange som ikke vet hvor mye jobb det ligger bak et sett med gode topper, så derfor legger jeg ut litt info om hva jeg gjør. Så kanskje de mer drevne av oss kan korrigere meg hvis jeg er på villspor også Glad

Så da gikk jeg tilbake til 1600 kompressor-motoren, og det ble ikke så mye gjort i går, men litt fikling med å montere innsug og silikonslanger. Og litt mer planlegging av det elektriske.

Nå er det jobbreise et par dager, så det blir ikke så mye aktivitet før vi nærmer oss helga igjen.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 21, 2020, 09:06:07 am
Da fikk jeg målt litt på ventilstyringene; jeg laget meg et lite måleoppsett med et måleur på ventilstammet rett over styringen, og prøvde å vippe ventilen frem og tilbake så mye jeg klarte.

Den jeg hadde byttet styring på viste ca 4 hundredeler klaring, og den ved siden av 8. Men den værste av de 4 på den toppen var ene eksosventilen som hadde ca 40 hundredeler slakk, så jeg bestemte meg da for å bytte styringene på alle sammen.

Her er en liten videosnutt som viser den værste. Her hører jeg skikkelig at det klunker når jeg vingler frem og tilbake:



12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2020, 23:36:57 pm
Så la vi styringen i isvann og varmet opp toppen med blåselampe. Den doren vi lagde til å dreie ventilstyringen med ble dreid ned til 20mm YD, så monterte vi den i en ER-collett i fresen og presset det sammen:
[attachment=1]

Den smatt ganske lett i, og ser veldig bra ut.

Det som er spennende å se nå er om ventilen fortsatt tetter på ventilsetet, eller om jeg må frese de på nytt, men det rakk vi ikke å sjekke i dag så det får bli en prosjekt en kveld til uka.

Moro å kunne gjøre slike jobber selv Glad

Når vi målte og sjekket litt nøyere ser vi at de andre styringene nok også bør byttes, siden de har tildels mye slark sideveis, så mest sannsynlig blir det noen timer til på disse toppene Glad
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2020, 23:31:29 pm
Så tredde vi styringa på tappen, og brukte senterspiss i bakdoka for å sikre at utsiden er konsentrisk i forhold til hullet i midten. Hadde vi spent opp utvending, kunne det jo hende hullet ikke var 100% sentrert, og da ville tetningen til ventilen ikke blitt bra:
[attachment=1]

Så når ytterdiameteren var innenfor toleranse (endte opp med 6 hundredeler presspasning) måtte vi bare sjekke at den ikke passa i hullet enda:
[attachment=2]
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2020, 23:28:39 pm
Vi hadde fått låne litt måleutstyr som vi manglet, så da var det relativt enkelt å måle innerdiameteren på hullet:
[attachment=1]

Så var det ventilstyingen sin tur, og målet var å dreie ned ytterdiameteren til 0.05mm presspasning.

For å forsøke å holde sentreringen så god som mulig, lagde vi en dor som hadde mindre enn en hundredels pasning mot innerdiameteren til styringen:
[attachment=2]
15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2020, 23:24:29 pm
Vi hadde truffet innenfor et par hundredeler på sentreringa, så det første kuttet tok ganske jevnt rundt hele kansten, men det var et par områder som var ganske "innhule", så her ser vi et område som ikke ble tatt i første runde:
[attachment=1]

Et par små kutt senere så var overflaten veldig javn og pen, så da sa vi oss fornøyde; da hadde vi tatt opp diametere ca 0.3mm:
[attachment=2]
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2020, 23:20:53 pm
Neste var å spenne opp toppen på fresebordet, og etter mye måling og justering var alt rett og fint, og en kontrollmåling av en av ventilstyringene innventig viste at vi traff veldig bra på vinkelen:
[attachment=1]

Så fjernet vi restene av den knotten som var blitt ødelagt i havariet, før vi monterte det hjemmelagde verktøyet vi lagde for å maskinere opp hullet innvendig:
[attachment=2]
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 19, 2020, 23:16:57 pm
I dag ble det en økt med å forsøke å reparere oxy-bokseren, så komprssorprosjektet ble satt til side for en dag Blunker

Så her kommer en liten bildeserie som forklarer hvordan vi gikk frem for å reparere denne toppen.

Utgangspunktet var at en av ventilstyringene hadde løsnet, så jeg har fått tak i en ventilstyring med mye større diameter, så jeg kunne reparere hullet i blokka og presse inn en ny styring som jeg dreide ned til riktig pasning.

For å få til dette måtte vi fikse hullet i blokka, og etter litt leting fant jeg ut at ventilene står i en 9.5 graders vinkel på overflaten mot sylindrene, så da begynte vi med å lage en jigg som sikrer at vi kan spenne fast toppen med en 9.5 graders vinkel. Vi begynte med å maskinere et par deler av en 10mm tykk alu-plate:
[attachment=1]

Når vinkelen var bra, sveiset vi en liten avstiver i mellom, slik at dette ble et ganske stabilt stativ som hviler mot flatene inni toppen:
[attachment=2]
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 Overhaulin' på: januar 17, 2020, 13:41:45 pm
Nesten så man får lyst på 1303 detta:) Nydelig bil
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 16, 2020, 22:46:35 pm
I kveld begynte jeg å plukke ned prøvemonteringen slik at jeg kan montere alt for å kunne starte opp snart. Så det ser egentlig ganske likt ut som i går, men har lagt inn litt pakninger mellom topper og innsug etc.

Men jeg oppdaget at jeg hadde glemt å lage et uttak til MAP-sensoren i innsuget, så da hadde jeg en god unnskyldning til å fyre opp dreiebenken igjen Glad
[attachment=1]

Og sånn ser den ut før jeg må fyre opp sveiseapparatet:
[attachment=2]

Er litt elektrisk jobb igjen også siden jeg må flytte et par sensorer; IAT (Intake Air Temp) hadde jeg bare hengende bak viftehuset, og den skal nå inn i selve innsugsrøret etter kompressoren, og TPS (Throttle Position Sensor) satt på det høyre spjellhuset, men nå blir den over på venstre side i motorrommet, så da må jeg skjøte ledningsnettet litt.

Nærmer seg prøveoppstart Glad

Planen er at hvis alt går greit og fungerer sånn nogenlunde, plukker jeg det ned igjen for å lakke og generlt pynte opp lit før endelig montering. Hvis været holder seg blir det kanskje noen prøveturer også Glad
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 15, 2020, 08:56:59 am
Ellers ble det litt mer rydding etter juleferiens snekkeraktiviteter, og her er et lite stemningsbilde fra hula mi:
[attachment=1]
Fortsatt litt rot på høyre siden av garasjen, men heldigvis er det varmegrader her på solkysten så konas krav om å ha bruksbilen hennes i garasjen er ikke blitt fulgt opp i like stor grad som hvis det hadde vært en meter snø Glad

Og etter at jeg kom inn i varmen så kikket jeg litt videre på dashbord-prosjektet.

Planen er å lage et display som viser litt info i den høyre av de to store åpningene i dashen. Jeg har en turteller der nå, men har aldri fått den helt til å spille på lag med sprutet, så planen er å sette et display på baksiden med en front som ser ut som originalt, men med litt mer info. Spesielt temperaturen i innsuget er interessant med tanke på kopressoren og vann/metanol-innsprøytingen.

Så da har jeg lagt på et par variabler som i dette tilfellet viser AFR og IAT, men kan i prinsippet legge på det jeg ønsker. Tenkte jeg skulle ha MAP også:
[attachment=2]

I første omgang har jeg kjøpt et billig 7" firkantet display for å sjekke om jeg får dette til å funke sånn nogenlunde, og da ha det i hanskerommet, men etterhvert er planen å bruke et rundt display og montere i stedet for den høyre klokka i dashen. Evt bruke et stort display som dekker begge åpningene og ha speedometer i den ene og turteller i den andre.

For de spesielt interesserte skal jeg kjøre en raspberry pi som kommuniserer med sprutet og kjøre TunerStudio i dash-only mode. Utfordringen er litt lange oppstarts-tider når du starter bilen, men det finnes visstnok noen løsninger på det også.

Heldigvis hadde guttungen noen raspberry pi-er liggende så vi kan komme i gang.
21  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 15, 2020, 08:47:00 am
Ellers ble det litt avkobling i garasjen i går; mye tyder på at revisor på jobben er fornøyd, så da kan man gå tilbake til normale arbeidsdager og litt garasjetid på kveldene igjen Glad

I går var det triggerhjul og reim til kompressoren som sto på programmet, og det er ganske knotete å justere inn både hvor langt ut reimhjulet skal stå og posisjonen på sensoren. Sensoren sitter på en brakett sånn ca kl 16 sett rett bakfra, og kan justeres i alle retninger, og det viste seg at jeg hadde litt for få shims på innsiden av reimhjulet, og det oppdager man selvsagt etter at reimhjulet er skrudd helt inn. Da viser dt seg at det ikke akkurat er rett frem å bruke avdrageren når motoren står i bilen, så her må jeg komme opp med en god løsning for å få reimhjulet av igjen for å shimse litt mer.

Men uansett, så ser dette ok ut; ble litt mindre sagtenner som stikker ut bak selve reimhjulet enn jeg fryktet, men man bør fortsatt holde fingra unna når motoren går:
[attachment=1]

Og så måtte jeg prøve med den nye reima jeg fikk på mekonomen; den var litt kortere enn den forrige, men med 4 ribber, så den passer til reimhjula mine. Det jeg er usikker på er om jeg klarer å stramme nok til å unngå et fjærbelastet strammehjul, eller om jeg må lage meg en brakett til det også. Reima ligger jo an ganske mange grader rundt hvert hjul, så håper dette skal funke.
[attachment=2]



22  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 15, 2020, 08:12:01 am
Det høres jo bra ut Glad Kanskje jeg tar deg på ordet der, når jeg ser hvordan det funker med epoxy Blunker
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 13, 2020, 20:13:15 pm
Forbereder meg på å lage et lite, digitalt dashboard, og da må man jo ha turteller som matcher speedometeret i ghian:



24  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Gullbobla 73 på: januar 13, 2020, 08:58:53 am
se her ja. Fint å bo på solkysten Glad
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 13, 2020, 08:36:03 am
Planen er å legge på en rustfri plate, men tenkte jeg skulle gjøre et forsøk med 2k-epoksy først, så her er resultatet etter første strøk:
[attachment=1]

Det ble 2 strøk til, med litt sparkling innimellom, så det blir spennede å se hvor lenge det holder seg pent.

Så vurderer jeg å lage et eget motorstativ innat veggen til venstre for benken, siden jeg til nå har hatt motorstativet skrudd rett i benken, og da er det ikke mye benkeplass igjen når jeg har en motor stående der. Og det har det jo vist seg at jeg har ganske ofte...

Så mens jeg så på at malingen tørket fikk jeg borret og gjenget hullene til å feste triggerhjulet, så da er det meste på plass for å sluttmontere motoren Glad

26  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 13, 2020, 08:32:17 am
Kom til at det var på tide å fikse arbeidsbenken min; etter julas mange møbelsnekkerprosjekter i kjellerstua/gaminghula, hadde jeg en del MDF-plater til overs, så da begynte jeg med å rydde den gode gamle arbeidsbenken:
[attachment=1]
Den var laget av rester fra min brors parkettgulv, og viste tydelige tegn på et hardt liv som arbeidbenk i 15 år Blunker

Så da tok jeg en del mdf-rester og la 2 22mm plater oppå hverandre, så da skal den bli solid nok tenker jeg Glad
[attachment=2]
27  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 08, 2020, 22:46:26 pm
Det løste seg; pakka kom i dag, men jeg har maskinert reimhjulet ca en halv mm for lite, så jeg må lage meg noe shims eller noe for å sentrere når jeg skal borre og gjenge hull.

Dette reinhjulet er så lite at jeg måtte få et triggerhjul som hadde tenna på utsiden. Må passe fingra når motoren går da dette blir som et sagblad...

[attachment=1]

Da blir det litt garasjetid i dagene fremover Glad
28  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 07, 2020, 18:40:45 pm
Flaks hvis det er samme størrelse Glad er til tørrsump reimhjul. 112 mm innvendig diameter og tenna på utsiden Blunker
29  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 07, 2020, 08:23:33 am
Litt dårlig fremdrift her, siden jeg plutselig dumpet borti et oppussingsprosjekt i kjelleren, men noen dager til med møbelsnekring og maling, så er jeg i gang i garasjen igjen Glad

Kom en pakke med en ny ventilstyring til oxyen i går, så da kan jeg kanskje få sett litt mer på den motoren også.

Mangler triggerhjul før jeg kan få ferdig kopressormotoren, så hvis mildværet fortsetter kan det jo hende det blir oppstart om ikke så lenge.
30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 03, 2020, 09:15:09 am
Og mens vi holdt på i garasjen, så begynte vi å planlegge hvordan vi skal bytte styringer. Jeg har ikke helt slått fra meg Dalland din ide om å bruke Golf I med tetninger, men uansett må jeg renske opp i det hullet hvor styringa hadde løsnet, og etter å ha klødd oss litt i hodet og sjekket hva vi har av verktøy, så satt junior i gang med å lage et verktøy for å ta opp/renske hullet til styringa:
[attachment=1]

Utborringshodet vi hadde, var laget for veldig mye større verktøy enn det vi trenger for dette hullet som er i området 12mm, så da dreide han en messing-foring og slipte til et verktøy av 10mm HSS rundstav. En test viste at dette kommer til å funke brillefint Glad

Sider: [1] 2 3 ... 204
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!