Ja det er helt klart en fordel å ha ting tilgjengelig. Ulempen er at det er meget begrenset med plass, pluss at på deilige sommerkvelder er det begrenset hva man kan gjøre midt i et møblert villastrøk når alle sitter ute og griller og koser seg
Men å handle litt går jo an, så nå er jeg ett skritt nærmere å få på litt slipegrunning. Så får vi se om jeg får gjort noe mer en dag
Jeg ble litt lev av resonnansen i den biltema-"demperen" til 419 kr, så jeg bestilte en Simons demper på nettet; fortsatt bare ca 800 kr, men det er i alle fall et kjent merke: [attachment=1]
Jeg fikk en liten time i garasjen i kveld, og fikk kuttet av biltema-boksen og sveiset på denne, og det ble MYE bedre. Romlingen i hele bilen ble borte, og det går an å prate sammen igjen
Er det enkelt å finne noen fungerende grunnmap til den black box'n?
Ja det ligger noen ute på thesamba bl.a, pluss at jeg har jo det jeg kjørte med når jeg hadde sprut på samme motoren, så jeg skal i alle fall komme i gang Det ligger jo noen standard map på 123ignition fordelere også som man kan kikke litt på.
Så da måtte han splitte opp ledningsnettet sitt og feilsøke en del, og fant to steder hvor det var løse ledninger.
Det ble fikset, med enda flere deler fra min Ghia-boks, og til slutt var alle elektriske koplinger ok.
Han fikk start men den gikk ikke pent, og det viste seg at den ene kanalen som driver injektorene på ECUen var død. Enten var det problemet hele veien, eller så har vi tatt livet av den med en kortsluttet ledning, men et nytt dykk i min ghia-boks for å låne min ECU måtte til, og sent i går kveld virker det endelig som at alt spiller som det skal:
Han har ferie denne uka, så nå er planen å få ferdig alle smådetaljer og få den på veien så han kan tune inn sprutet og få kjørt litt
Når jeg satte i gang med EFI for sånn 10-15 år siden brukte jeg vel 1-2 år på samme læringskurven han har tatt nå på 2-3 uker, så det er sikkert en fordel at jeg har gjort alle feila i boka en gang før, så han kommer seg kjappere gjennom
Så da satt han seg ned med PCen igjen og laget en V2 av innsuga med en avstiver for å redusere momentet på overgangen mellom flens og innsug, og en mye større fillet i overgangen for å redusere stress-oppbygging: [attachment=1]
Vi har også maskinert et par peek-spacere mellom topp og innsug for å redusere temperatur-gradienter i selve plasten
Disse gikk det relativt greit å printe, og når alt var sammen igjen, funka det fint en stund, men så begynte han å få falsk-luft-symptomer igjen, og det viste seg at også de nye innsuga hadde sprukket.
Så vi har nok litt å lære med tanke på temperaturgradienter og fintuning av printer for å få optimal lagbinding.
Siden vi nå er ved sankthans-tider begynner suget etter å få bilen på veien å bli stort, så da tok vi en sjefsavgjørelse og plukket opp innsug og spjellhus fra ghia-boksen min (den kommer ikke på veien i år uansett) og monterte det på Atle sin motor. Da får han både testet og tunet inn sitt sprut, og ikke minst kommet seg på veien
Så da var det i gang med å skru igjen Mine innsug er såkalte big-beef fra CB, så da måtte han låne kjøleblikk fra min 1600; de hadde jeg allerede "modda" for å få plass til innsuga, og etter en kvelds skruing var alt på plass.
Men da opplevde han andre problemer; både gnist og dyser jukset, noe som tydet på elektriske problemer, og ganske riktig, det var brudd i et par kabler inn på konnektorene. CB sine innsug er mye kraftigere enn de han har printet pluss at dysene sitter litt forskjellig plassert, så han måtte strekke litt i det nydelige ledningsnettet sitt for å få det på plass, og da hadde noen ledninger røket...
OK, her har det ikke vært så mange oppdateringer de siste par ukene, men sånn er det når man ikke bare skal designe og bygge deler til en motor, men man samtidig bygger og oppgraderer maskinen som skal lage delene...
Det dreier seg selvsagt om en 3d-printer, og vi har en printer som har byggevolum på 350x350x350 mm og den har fungert bra i lang tid, men vi begynte å få problemer med at ledningene som går inne i kabelgater begynte å få brudd, så da tenkte vi det var lurt å bygge om til CAN-buss styring av det som foregår på verktøyhodet, og det var ikke bare-bare.... Men etter noen uker med banning over linux og annen sort magi, fikk Atle dette i gang, og vi kunne begynne å sette opp printeren til å printe i det aktuelle materialet. Planen var å printe innsuga i karbonforsterket nylon, og det er et ganske kilent materiale å få til. Både fordi det ikke sitter så godt fast i byggepplata, og fordi det har en tendens til å "warpe" når det kjøles ned.
Så det ble et par runder med resultater som dette:
[attachment=1]
Til slutt begynte vi å få kontroll på det, og i forrige uke fikk vi de første innsuga som så ut til å være bra nok for å teste i alle fall: [attachment=2]
De hadde løftet seg litt fra byggeplata i endene, men vi slipte flata mot toppene slett, og håpet det skulle bli bra.
Utfordringen med nybygget motor er at kammen skal kjøres inn ved første oppstart, så det er litt viktig at alt funker sånn nogenlunde med en gang.
Og det gjorde det forsåvidt. Atle hadde laget komplett nytt ledningsnett som koples i en "bulkhead" konnektor og etter mye testing av at alle sensorer gir fornuftig signal, fikk han start og kjørt inn kammen.
Når det var gjort, begynte han å se på de siste detaljene med å få tunet inn sånn nogenlunde, men mye tydet på at det var en del falsk luft, da han ikke fikk tomgangen ned, og lamda vart litt "all over the place".
Og ganske riktig hadde begge innsugene sprukket nede ved flensen mot toppene.
Lite eller ingen aktivitet på Ghian de siste par ukene, med unntak av at jeg fikk hjelp til å demontere forstillinga en kveld, og vi merket at det var litt slark i ene bærearmen, og det viser seg at det ene lageret ikke er helt i form: [attachment=1]
Denne forstillinga ble kjøpt på Unneberg for ca 15 år siden, og er en 2" smalnet puma, men det kan tyde på at smørenippelen her har vært tett eller noe sånt, siden de andre tre var ok. Så 100.000 km med lite fett i lagrene er altså ikke å anbefale.
Denne forstillinga skal monteres på en annen bil her på øya, så vi må nok bytte lager før den kan sendes videre
Det hørtes jo ALTFOR lettvint ut.... Jeg er ikke så god på dette med forgassere, så jeg skal ta en titt på de og se om kanskje det stikker ut noen "tutter" på de
Jeg kuttet av sånn passe lengde sånn at jeg får plass til noen gjenger inn i innsuget og en kontramutter, og da ble det en liten dupledings som man antakelig ikke får kjøpt i butikken: [attachment=1]
Det er borret og gjenget opp M6 hull i disse innsuga som vi blendet av når vi brukte de på Atle sin bil (han kjørte 009-fordeler), men tanken er å koble en 4mm silikonslange fra hvert innsug og sammen via et par Y- eller T-koplinger og inn i CB-boksen: [attachment=2]
Så da er det bare å lage 3 til av den dingsen, og så ble det ikke tid til rydding den kvelden heller
Ellers skjer det ikke så mye med denne om dagen; annet enn at jeg bare bruker den. Elbilen til Fruen har fått noen elektriske gremlins, så hun har okkupert A6'n så da gjør denne jobben som daglig transportmiddel. (altså, jeg hadde brukt den hver dag selv om A6n var tilgjengelig...)
Jeg hadde litt tid en kveld mellom andre gjøremål, så da tenkte jeg at jeg kan jo legge et par timer på å se om det er mulig å få lakken en liten smule mer presentabel. Så jeg gikk på med poleringsmaskin og den fineste compounden jeg hadde i hylla, og avsluttet med en runde med McGuires carnubavoks, og jammen ble den ikke antydning til blank noen steder: [attachment=1]
Det er et langt stykke igjen til den er pen i lakken, men da ser det i alle fall ut som om eieren bryr seg litt om den
Utover det kan jeg melde om at biltema-"lyddemperen" til 419 kr forsåvidt funker og ser ok ut, men om den demper lyden i særlig grad kan nok diskuteres.... Det blir en litt enerverende resonans rundt 2000 rpm, så jeg er redd Atle får en jobb med å lage en variant til med en litt mer raffinert demper....
Utover det, så fikk jeg en halvtime innimellom båt og hage en annen kveld, og ryddet litt rundt dreiebenken, og der står 1600-motoren på benken ved siden av, så i stedet for å støvsuge og vaske, ble jeg sittende med en cola og se på innsuga og tenke på hvordan jeg skal få MAP-signal til denne CB blackboxen. Så da fant jeg frem en bit M6 gjengestang og borret et 2mm hull i senter og dreide ned en bit til ca 4.2mm YD: [attachment=2]
Atle holder på med siste innspurt på EFI konvertering av hans 1915, og i går fant jeg frem alle delene jeg hadde samlet til å bygge eksos til denne bilen, og så lagde han eksos til sin i stedet...
Som "straff" og siden han venter på fedex-mannen, fikk han i dag ta en ny tur på biltema og handle inn noen rørdeler og en lyddemper til min '67.
Her er en mockup: [attachment=1]
Når han hadde konkludert med at han hadde alle delene, var det frem med båndsaga og TIGen og et par timer senere ser det sånn ut: [attachment=2]
Jeg var med som konsulent, og Jens-Ole sendte noen bilder av sin oval, så jeg synes dette ble bra jeg
Lyden ble helt innafor også:
Mye grovere lyd enn i den glasspacken som satt der
Så var det frem med ei kutteskive og gå løs på nederste delen av området bak bakhjulet:
[attachment=1]
Det lå et ca 3 cm tykt lag med sand og annen drit i bunnen av brønnen der, så det er ikke rart det hadde rustet fra innsiden....
Et litt mer detaljbilde viser at resten ser bra ut, men må ta en runde med stålbørsten og få av litt overflaterust før det forsegles og sveises igjen: [attachment=2]
Det var det jeg rakk i kveld, så får vi se når neste sjanse for å skru litt byr seg
Ghian har fått vile noen uker pga superscenic og storbyferie i pinsehelga, men i kveld fikk jeg en halvtimes tid til overs og gravde den frem fra ting og tang som hadde samlet seg oppå den
Først fikk jeg ryddet en del rundt den, og snudd den rundt så jeg kom til venstre bakskjerm: [attachment=1] [attachment=2]
Etter mange dager med trivelige folk og mye fint å se på, så skulle vi hjem på søndag formiddag, og det var litt trist vær i Åndalsnes: [attachment=1]
Men det lysnet, og med unntak av ei skikkelig skur i Hønefoss, var det opphold og nydelig kjørevær hele veien hjem: [attachment=2]
Vel hjemme sånn ved 21-tiden søndag kveld var både jeg og kopiloten (Even) passe slitne, men bilen har fungert helt perfekt. Ikke ett feilslag, og behagelige seter. Til og med varme når det ble litt surt over fjellovergangene.
Vi klokka vel inn nesten 160 mil, og eneste jeg kunne savne var litt mer power i de lange seige oppoverbakkene, men det løser seg i løpet av sommeren, er planen.
Fantastisk tur, som varmt anbefales til alle med et snev av VW-interesse. Det ligger hundrevis av bilder fra turen på fjesboka, så det er bare å søke (i den grad det er mulig...) der
Turen gikk helt smertefritt, og vi ankom Dombås litt utpå kvelden og fikk installert oss sammen med andre VW: [attachment=1] Vi passet på å fargekoordinere parkeringen...
Bilen fungerer perfekt, og jeg legger ut noen utvalgte bilder fra turen: [attachment=2]
Det ble som vanlig litt hektisk før avreise forrige uke. Først plundra jeg litt med å få fordeleren jeg har tjuvlånt fra Atle sin originalmotor til å spille på lag, så da bråbestilte jeg en 123ignition fordeler fra hotshop. De leverte som vanlig lynraskt, så etter en liten opplesing på tenningskurver til originalmotorer, så gikk motopren penere og mer stabilt enn noensinne.
Deretter skulle vi bare ta en liten prøvetur med Atle og meg i forsetene, fuill tank og reservehjul i brønnen, og da subba det som bare det i forskjermene. Så da måtte jeg krype til korset og plukke av de nydelige deep6 fuchsene og sette på flat4 kopiene i stedet. De er bare 12mm smalere, men det var det lille som skulle til for å unngå for mye subbing.
Ulempen er at de er jo kromma, så da ble det en liten runde med scotch-brite for å få de litt mindre shiny: [attachment=1]
Så relativt tidlig torsdag morgen samlet vi oss en gjeng i Tønsberg, og møtte noen trivelig folk fra Kragerø/Grenland, og satte nesa nordover mot Dombås: [attachment=2]
Jeg passer på å gjøre en del vedlikehold og generell fiks på denne nå før Super Scenic, og ett punkt var å få på plass et sett nye friske støtdempere: [attachment=1]
Merket ikke allverdens forskjell, men den sluttet med gyngingen etter fartsdumpene i alle fall
Og så la jeg ut et lite spm på fb ang t-bars. Jeg går og venter på at jeg skal få levert et sett fra vår mann på Kongsberg, men han har hatt litt fullt forståelige leveringsproblemer i vinter, så da viste det seg at en av våre lokale helter her i Tønsberg hadde et sett liggene i påvente av sluttmontering av hans nydelige cal-looker. Disse fikk jeg låne så den i alle fall ser anstendig ut på super scenic ; [attachment=2]
Ellers blir det en liten tune-up med nye plugger og litt justeringer, så tenker jeg vi får en fin tur neste helg.