oktober 21, 2019, 19:24:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 201
1  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: I dag kl. 08:32:11
Da lukter det av test-fresing/planing av svinghjul kanskje? Blunker

Kikket litt på dette også i helga, og må lage meg noe som holder svinghjulet fast i rundmatingsbordet, men nå har jeg jo dreiebenk, så da skal vi nok få det til Glad
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 20, 2019, 22:56:51 pm
Jeg lagde 4 siden det var det som var på det som satt på kompressoren fra før. Kan jo bare lage fler dersom jeg burde hatt 5 Blunker
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 20, 2019, 22:15:40 pm
[attachment=1]

Minstemann på 13 dreide messingbiten jeg brukte for å feste emnet på for å dreie den siste siden, så nå gjenstår bare å få den av messingen (limt med lynlim) og lage et 3mm kilespor.

4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 20, 2019, 22:14:02 pm
Da fortsetter serien "Roy gjør ting han ikke kan"...
[attachment=1]
[attachment=2]
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 19, 2019, 09:12:35 am
Det er 17mm med kilespor på amr500. Emnene får jeg fra cycle-start.no. Veldig praktisk siden de ligger her i Tønsberg.

Dette blir 43mm diameter. Jeg skal ha tørrsump så reimhjulet på veiva kan ikke være større enn 130mm. Med 43 på kompressoren blir det 3:1 i utveksling.
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 18, 2019, 21:08:23 pm
Begynt å pusle med å lage reimhjul til kompressorprosjektet:
[attachment=1]

Moro å gjøre ting man ikke kan Glad
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 18, 2019, 12:34:12 pm
Trivelig treff i går ettermiddag. Litt tynnere i rekkene, men noen av oss holder ut Glad
[attachment=1]
8  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Alu multiribb reimhjul til dynamo på: oktober 18, 2019, 09:56:23 am
 Gliser

Så hvis jeg ikke klarer å lage mine egne, kontakter jeg bare deg med andre ord Blunker
9  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Alu multiribb reimhjul til dynamo på: oktober 18, 2019, 08:35:44 am
Jeg har samme problem, men løste det ved å kjøpe en dreiebenk, så hvis det ikke er bråhast, og du har en skisse eller noe på hva du trenger, så kan det hende jeg kan hjelpe deg Blunker
10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 16, 2019, 13:07:05 pm
Hjelper nå Glad
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 16, 2019, 10:42:13 am
Litt oppgradering av utstyrsparken Glad
[attachment=1]
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Boble 68-modell 1300 på: oktober 15, 2019, 10:29:06 am
Pass på å  holde prosjekttråden i gang; både til glede for oss som følger med, og inspirasjon for deg selv (hilsen en som har hatt prosjekttråden gående i 12 år på denne siden Blunker )
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 14, 2019, 08:23:09 am
Mye av helga gikk med til loppemarked til inntekt for det lokale skolekorpset hvor de to yngste gutta er aktive, men det ble en del garasjetid også, og først er "maskinrommet" klargjort for å få inn dreiebenken, så dette begynner å bli et veldig hyggelig sted å være Glad



Den brune benken til høyre er der dreiebenken skal parkeres, men når jeg filmet her, hadde guttungen okkupert den til noen deler til cnc-fresen sin.

Ellers har jeg så smått begynt å kikke på innsugsdelene til kompressor-oppsettet, og jeg har tidligere tenkt jeg skal sveise alle delene i rustfritt, men når jeg står og fikler og prøver å se for meg hvordan dette skal være tenkte jeg at det må vel være like greit å bruke sånne silikonslanger som turbogutta bruker? da blir det jo automatisk litt mer slingringsmonn også. Jeg kommer maks opp i 2 bar overtrykk, så skulle tro det kunne la seg gjøre.

Her er et lite stemningsbilde fra i går kveld:
[attachment=1]

Litt varmere på solkysten denne uka, så ikke så bikkjekaldt å kjøre ghia på jobb i dag Glad

14  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Drag girkasse, svingaksel, superdiff eller spule, ønskes..... på: oktober 10, 2019, 15:11:26 pm
kontakt Olav Høisveen i Tønsberg Blunker
15  Min klubb / LP / Sv: Onsdagscruisinger. på: oktober 10, 2019, 10:02:25 am
 Gliser
16  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: TRIMMING 1200 industrimotor på: oktober 09, 2019, 15:24:21 pm
Har fått sveist nytt innsug, senterdel fra 1600DP med litt modifiseringer, og nye endestykker fra 1500 tilpasset senterdelen. Laget adapter til AMR300 kompressor og montert 1200 forgasser på topp :-) testkjørt med 010 fordeler og kilerem, merker at motor drar betraktelig bedre nå, men vil bytte til multiribb, da kilerem slurer ved pådrag. Sviver jevnt på tomgang fra kald motor til varm, og original choke virker.....kanskje jeg kunne fått mer effekt med innsprut, men denne varianten koster lite. 

Bilder kommer :-) 

Bilde, bilde, bilde Glad

Hva med temperatur? har en formening om at siden du har forgasseren før kompressoren, så kjøler fuelen så mye at det går fint, men vil gjerne ha noe real life data Glad
17  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 08, 2019, 08:31:21 am
Så lenge Ghian funker, er det jo alltid moro å planlegge vinterens prosjekter, og en av årsakene til at jeg heiet på guttungen når han ville kjøpe den gamle fresen til Karl Fredrik, var at da så jeg muligheten til å kunne maskinere litt motordeler selv også.

Så etter at jeg hadde montert digital utlesning på alle aksene, tenkte jeg det ville vært moro å teste litt med et par gamle topper jeg hadde liggende.

Vi fikk med en god del verktøy når vi kjøpte fresen, deriblant et utborringshode, så da tenkte jeg at jeg kunne prøve litt:


Faktisk litt moro Glad

Vi har kjøpt inn diverse måleutstyr også for å kunne sentrere skikkelig, så dette tror jeg blir bra.

Så har jeg begynt på vinterens liste over prosjekter:
-montere tannstang
-montere ny clutchpedal (og clutch management system)
-reparere toppen til oxyboxeren
-montere kompressor på 1600'n
--Dreie reimhjul til veiv, generator og presse (betinger at jeg får inn en dreiebenk...)
--Sveise innsug i rustfritt
--mekke til dyseholder foran spjellhuset
--åpne og sjekke 1600'n litt mer nøye
-flytte setene litt bakover og løfte de litt i forkant for bedre lårstøtte

Så har tidens tann begynt å tære litt på utsiden av bilen, men så fort jeg begynner å grave i dette betyr det lakkering av et eller annet slag, men dette burde vært tatt tak i snart:
-høyre forskjerm og fremre del av kanalen fikk seg en smell for noen år siden når jeg kjørte på en "høy) fortauskant
-rustbobler nederst på begge dørene
-rustbobler på panser
-rustbobler nederst på motorlokk
Både panser, dører og motorlokk visste jeg om når jeg lakkerte hele bilen for snart 10 år siden, så det var ikke noen overraskelse at det dukker opp...

Så det ser ut til at det skal bli mye garasjehygge gjennom vinteren Glad

Ellers så kan det nevnes at jeg dro av veien på vei til jobb i dag... 3 varmegrader og regn gjør at det er moro å gi på litt ekstra, men i en perfekt 180° sving rett etter avkjøringa til jobb klarte jeg ikke å hente den inn igjen, så da ble det en liten tur ut på grusen i veikanten. Litt flaut at det sto en gjeng ungdommer og ventet på bussen litt lenger bort i gata, men jeg tok en ny 180° piruett for å komme på rett kjøl og dro forbi og fikk et par tomler opp Glad
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 06, 2019, 21:41:11 pm
Etter en uke på hytta var det greit å komme hjem til garasjen.

Bildet over var fra en tur på butikken i går kveld og det er deilig å kunne bruke ghian.

I dag ble deg en del timer i garasjen men mest ryddig og forberedelser på å få inn en dreiebenk snart.

Vi gjorde ferdig clutch-pedalen og den begynner å se bra ut Glad
[attachment=1]
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: oktober 06, 2019, 01:06:13 am
[attachment=1]
20  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Gullbobla 73 på: oktober 02, 2019, 11:06:58 am
 Gliser
21  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tannstang på balljoint forstilling på: oktober 01, 2019, 22:37:09 pm
Skal se om jeg finner den flotte illustrasjonen fra Jon Hroar så kan vi jo se på forskjellen på disse kitene.
22  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 44x37,5 Ventiler, CB Supergrip, med tilbehør, brukt på: oktober 01, 2019, 19:48:10 pm
Tar dette for 600. Send pm  med detaljer så vippser jeg Blunker

Roy
23  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Gullbobla 73 på: oktober 01, 2019, 13:13:26 pm
Vi holder ut noen uker til her på solkysten Glad
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tannstang på balljoint forstilling på: oktober 01, 2019, 12:55:40 pm
[attachment=1]
[attachment=2]

Se her ja Blunker

Er det kitet fra finnen, eller hotshop?

Jeg har kjøpt tannsang fra Polo 86C og det kittet fra han i finland, så det er en av planene i vinter Blunker
25  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 27, 2019, 10:00:11 am
I dag regnet det så mye, pluss at jeg skulle ha med junior og en masse stash, så da ble det første dag uten Ghia på jobb på et par uker Glad

Jaja, er ikke snø enda da, så man får være fornøyd med det Glad
26  Forum / Problemløseren / Sv: Vibrasjoner fra clutch - hydraulisk clutch på: september 25, 2019, 22:42:43 pm
Får få litt hjelp av neste generasjon, og sette opp en gopro, kanskje.

Nei, har ikke kortet armen; du tenker på den armen som sitter på akslingen til utløserlageret?

Er det vanlig å bruke det festet jeg har, eller bruker man det originale?

Jeg bruker det du har, sto stødig hos meg.

Uten å korte armen, fikk ikke jeg nok vandring på utløserlager. Hvorfor? Fordi mastersylinder ikke flytter nok væske til å trekke sammen slavesylinderen nok

Har nok litt med plasseringen av hovedpumpa å gjøre også; jeg har nok en litt feil utveksling på pedalen, så jeg mistenker jeg har for lang vandring. Har en nylaget pedal på benken, men fokuset har vært å fikse to motorras de siste månedene, og ikke bytte pedal Blunker



Om du har CNC sitt kit, så er det ikke nok væskeforflytning med verken 5/8’’ eller 3/4’’ master. Men jeg tipper vibrasjonene kommer av noe annet .

bruker en wilwood hovedpumpe
27  Forum / Problemløseren / Sv: Vibrasjoner fra clutch - hydraulisk clutch på: september 25, 2019, 11:28:08 am
Får få litt hjelp av neste generasjon, og sette opp en gopro, kanskje.

Nei, har ikke kortet armen; du tenker på den armen som sitter på akslingen til utløserlageret?

Er det vanlig å bruke det festet jeg har, eller bruker man det originale?

Jeg bruker det du har, sto stødig hos meg.

Uten å korte armen, fikk ikke jeg nok vandring på utløserlager. Hvorfor? Fordi mastersylinder ikke flytter nok væske til å trekke sammen slavesylinderen nok

Har nok litt med plasseringen av hovedpumpa å gjøre også; jeg har nok en litt feil utveksling på pedalen, så jeg mistenker jeg har for lang vandring. Har en nylaget pedal på benken, men fokuset har vært å fikse to motorras de siste månedene, og ikke bytte pedal Blunker

28  Forum / Problemløseren / Sv: Vibrasjoner fra clutch - hydraulisk clutch på: september 25, 2019, 10:16:33 am
Får få litt hjelp av neste generasjon, og sette opp en gopro, kanskje.

Nei, har ikke kortet armen; du tenker på den armen som sitter på akslingen til utløserlageret?

Er det vanlig å bruke det festet jeg har, eller bruker man det originale?
29  Forum / Problemløseren / Vibrasjoner fra clutch - hydraulisk clutch på: september 25, 2019, 09:50:29 am
Hei,

jeg har kjørt med hydraulisk clutch et par år, og selv om jeg synes pedalen er fin og det meste funker som det skal, opplever jeg vibrasjoner. Jeg har prøvd 3 forskjellige clutcher/trykkplater og 2 forskjellige motorer så jeg tror jeg kan eliminere det som feilkilder.

Jeg kjører med heavy duty girkasse-fester "berg style" intermediate feste og "triangelstag" mellom dempertårna og ned til gaflene.

Snakker ikke om rivstarter her, men normal igangkjøring i kryss etc.

Jeg vet fra tidligere at en slakk bowden-tube på et wire-oppsett kan gi vibrasjoner, så jeg lurer på om det kan være noe tilsvarende her. Altså slerk/vibrasjoner fra innfestningen av slavepumpa.

Jeg bruker dette festet så kanskje dette uni-ball oppsettet ikke er stødig nok?:
[attachment=1]

Noen som har tilsvarende erfaringer evt forslag til løsning på dette?

30  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 25, 2019, 09:37:31 am
Bare småpirk om dagen,

Det skrangla litt fra ene framhjulet, og det viste seg at senterkoppen hadde løsnet litt fra den blekk-"koppen" som sitter i felgen. Derfor skranglet det. Dette er ettermarkeds-senterkopper, og ikke originale porsche. Løsningen var å ta av hele koppen; ikke så pent men da slutta det å skrangle i alle fall.

Planen er å få på plass en dreiebenk i løpet av høsten også, og med juniors hjemmelagede cnc-fres og en dreiebenk i hus, er planen å lage et sett egne senterkopper. Kan bli moro Glad

Jeg har også plundra litt med å få ned tomgangen. Tydelig at denne motoren trenger mindre luft enn 2110'n, for når spjella er helt lukket, la den seg på ca 1800rpm, mens 2110'n gikk ned rundt 1000. Så da tok jeg av spjellhusa og pusset litt rundt kantene på selve spjella slik at de lukker seg skikkelig, og vå har jeg ca 1200 rpm på tomgang. Fortsatt litt mye, men adskillig mer behagelig å stå i kø med 1200 enn nesten 2000...

Ellers så brukes den som daily driver og funker som den skal.

Sider: [1] 2 3 ... 201
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!