Ang. rusta i fronten tror jeg ratt jeg ville slipt vekk alt, når det er såpass mye rust. Ofte at rusta kryper så man ikke ser det utenpå lakken. Jeg ville helst sandblåst, men ved sliping ville jeg behandlet rustporene med rustomvandler, mattet ned den og fått på epoxy da den tåler all slags vær. Lykke til med prosjektet
Fikk noen minutter i garasjen i dag, så byttet coil. Motoren ble mye bedre, men tenninga måtte justeres etter øre, da jeg hadde tatt ut fordeleren for å se over. Fikk ikke kjørt bilen, men tror den nye blåcoilen var synderen, uten å trekke en alt for rask konklusjon. Er nok hjemme igjen så jeg får testet mer på onsdag, og da rekker jeg akkurat å fikse en del småtteri før scc!
Fordelerlokk, pluggledninger og stift er skiftet uten noen endring. Bilen fjusker og er håpløs å kjøre. Går ann å kjøre i ca 1 min når den er kald, så blir den helt jævelig og går dårligere og dårligere. Men det tyder på at gassera og tenningstidspunkt er i orden.
Blå røyk er ikke bensin, det er olje. Bensin ser mørk brun eller sort ut.
Etter grundig rengjøring av gasser og plugger ble motoren starta opp og blårøyken ble borte umiddelbart, så det kan være blårøyk uten at det er noe feil med noe annet. Hørt med en anna som hadde vært borti det og. Kan være at bensina tar med seg olja ut i eksos og røyken kommer grunnet varmen. (?)
Gassera har blitt justert og ett nytt problem kom etter litt.. Den fjusker og orker ikke dra, men tror dette er noe med tenninga. Stiftåpningen var litt feil da jeg hadde glemt å smurt akslingen Så jeg får nok bytte stift. Evt bytte fordeler hvis det ikke hjelper.
Ikke overaskende at det er noe småtteri, men håper å få luket ut alle småfeil før SCC
Du kan fint bruke org pumpe uten regulator gjør det selv og funker fint, Sett flere andre som gjør det og
Ja, jeg har sett fler som gjør det, men også hørt om dem det ikke virket for
Pluggene var ganske så svarte men like på nr 1 og 2. Er vel kun å få justert den så blir det nok i henhold. Sjekket også pluggen til nr 4, og den var grei. Litt svart, men ok.
Jeg får vel kjøpe bensinregulatoren fra Unneberg, er vel kjekt å ha på uansett. Skal også høre om det er noen lokale helter i Elverum som kan justere gassere litt bedre enn meg
Etter å ha gått over gasser og ventiler prøvde jeg motoren igjen, og den går på alle 4. Gassera er ikke synkronisert, så går å lugger litt. Det ryker litt blått, men får se på plugga etterpå hva dem tilsier.
Er den regulatoren jeg linket til OK å bruke? Noen synspunkt og erfaringer?
Hvis det renner bensin ut av eksosen så fløder gasseren over. Det betyr at bensininntaksventilen ikke klarer å stenge. Det kan komme av to ting, enten har flotøren sunket (hull) eller du har alt for høyt bensintrykk. Det høye trykket kan komme av at pumpa er for stor i forhold til forbruket på motoren®ulatoren, enten det eller så har du ikke regulator, eller du lot pumpa stå å gå etter at motoren hadde stoppet. Da øket trykket forbi hav regulatoren er satt til.
Med disse mengdene bensin kan du godt ha druknet pluggene, sett i nye.
En måte å sjekke om det er en av gasserne som har problemet, er å bytte side på gasserne.
Husk også at gasserstaget bør være avkoblet når du justerer gasserne.
Har hørt at flottørhøyden skjelden er riktig på mange nye kina-forgassere, så sjekk den.
Okay! Hvordan kontrollerier man flotørhøyden?
Men har akkurat renset og blåst rent forgasseren. Plugg til syl 1 var nedsota så den ble renset. Skal justere ventiler i morgen, hvis det ikke blir noen bedring får jeg prøve å se på flotørhøyden.
Takker for svar Jokke Får prøve å rengjøre den skikkelig i kveld.
Så ut som alle sprutet ganske likt og jevnt, men dette sjekket jeg ikke skikkelig. Dysene i "problemgasseren" er i alle fall like, og motoren har gått fint på alle 4 (i ca 15 min) før den plutselig begynte å gå på 3. Virker som det er noe som tetter seg på en måte, men syns det er rart at bensin renner ut av eksosen fra 2. syl.
Finner jeg ikke ut noe innen neste helg får jeg bare kjøpe nye gassere så jeg rekker SCC
Nye 1776 motoren går ikke som den skal.. 009 kina fordeler og 2 doble EMPI 40mm gassere (Der er vel feilen vil mange sikkert si
Startet med at motoren gikk på 3 syl og blårøyken sto ut av eksos. Tok opp aksdysene til syl 1 og 2 og satt dem inn igjen, problem løst. Problemet var på syl nr 2 da det rant bensin ut av eksos. Etter ca 15 min gikk den slik igjen! Tatt opp dyser, men ingen forskjell. Den går heller ikke rent på 1. syl. Går på 3 syl ved pådrag og 2 - to-og-en-halv ved tomgang. Har skrudd opp gasser, men den virket ren og pen, så satt den isammen igjen med ny pakning. ikke noe forskjell..
Har sjekket at den får gnist og prøvd flere plugger uten hell, så må nesten være ene gasseren som er synderen! Er blank på doble gassere, så derfor lurer jeg på hva blir neste punkt å sjekke?
Kjenner en som har ett karosseri stående som aldri vært montert som han kunne tenkt seg å bli kvitt. Mener det er lakkert rødt, og er std lengde så man slipper å korte inn flyndra. Send pm om du er interessert så skal jeg sjekke opp litt!