Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« på: november 23, 2015, 18:47:59 pm » |
|
Har en wbx med sylinderkit ifra westy(2,2l lavkomp) og turbokam, med original innsprut, samt turbo uten integrert wastegate som jeg tenker å plukke sammen i vinter. Det foreløpige målet er å få en motor med ca effekt 160 hk, så bremsepapirene er OK når bilen skal vises. Etter det får vi jo se hva tiden bringer.. Men mangler noen komponenter, da.... Må jo ha en wastegate, aner ikke hva denne skal ha av spek..? Bør man ha mer gadgets også? Blowoff ventil og boost kontroll?? Hva nå dette har av funksjon(har ikke lest meg opp må jeg flaut innrømme)? Ønsker meg en morsom bil for gata! Ka dåkk trur??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #1 på: november 24, 2015, 23:25:29 pm » |
|
wastegate i str 35-38mm bør fungere bra. du som har vannkjølt motor kan med fordel kjøpe f.eks TIAL sin vannkjølte wastegate kjølevannet kolber du deg bare innpå den lille kjøleslangen ut fra høyre topp i bakkant. forlenger levetiden på membran betraktelig. trenger i utgangspunktet ikke boost controller , men antar du kommer til å justere trykk oppover og da er det kjekt å ha ellers følger det med mange forskjellige fjører i esken til ønsket ladetrykk
"pop off" "må" du ha
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #2 på: november 25, 2015, 16:37:16 pm » |
|
har en ubrukt CB wastegate du kan få billig
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #3 på: november 25, 2015, 16:38:21 pm » |
|
og datapsprut er nok veien å gå.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #4 på: november 26, 2015, 10:05:56 am » |
|
Takk for svar Jørn! Skal sjekke litt rundt. Trond; PM sendt til deg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #5 på: desember 14, 2015, 11:48:08 am » |
|
Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om.. Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt.. Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt. Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate. Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen. Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.html
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #6 på: desember 14, 2015, 12:10:10 pm » |
|
Takker for innspill! Har helt glemt å oppdatere denne. Delene jeg tenker å bruke er Turbo kjøpt av Jørn(TD04 står det på frisklusthuset) og wastegaten har jeg kjøpt av Trond(den han nevner i innlegget), manuell boostcontroll er også i hus. Så skal jeg kjøpe meg pop-off, må vel ha en resirkulerende sådan? Håper disse delene harmonere sånn nogenlunde på en 2,2l wbx m/turbokam(ellers original) og originalt sprut, 95oktan? Vil ha rolige 160 ponnier til visning hos BT, så får vi jo se etter det...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #7 på: desember 14, 2015, 12:27:06 pm » |
|
resirk vd bruk av mengemåler ja. men hvordan har du tenkt å få extra fuel inn med originalsprut? og tenningsnedtrekk riktig?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #8 på: desember 14, 2015, 13:39:48 pm » |
|
Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om.. Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt.. Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt. Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate. Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen. Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.htmlSkal ikke være så skråsikker da jeg aldri har satt min fot i en turbo før men er det ikke egentlig litt motsatt?? Hvis du har en stor motor og liten turbo så må du ha stor wastegate for å unngå for stort baktrykk. En for stor turbo vil ikke spole opp så tidlig og vil skape mindre baktrykk, noe som gjør at du vil slippe mer eksos gjennom turboen og derfor mindre gjennom wastegaten.. En turbo jobber jo på flowen og overtrykket før turbinen, det vil si at er med en liten turbo blir strupinga større og derav overtrykket større, derfor må du blåse mer ut gjennom wastegaten.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #9 på: desember 14, 2015, 15:05:46 pm » |
|
Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor? ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg , finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! Så kommer et annet spørsmål; dersom Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Koff1
Juniormedlem
Innlegg: 67
Bosted: Kongsberg
|
|
« Svar #10 på: desember 14, 2015, 15:24:49 pm » |
|
Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor? ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg , finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! Så kommer et annet spørsmål; dersom Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm? Jeg har brukt tilleggs innsprut (haltech f5?) på mitt første turbo prosjekt, dette er en lettvint løsning der du beholder standard sprutet i sin opprinnelig form med lmm på sugeside av turbo, å får en eller to ekstra dyser, disse kan settes i trykkrør etter spjeld og forsynes med bensin fra eksisterende galleri med T-stykke, de styres av map sensor, og tunes med 2 skruer, en for mengde og en for åpningstrykk (når du slår de på f.eks ved +0,05 overtrykk). Ingen racerbil løsning, men en lettvint løsning for å få protypen i gang. Hvorvidt det finnes slike løsninger i markedet i dag er jeg ikke sikker på.
|
|
|
Loggført
|
1961 1200 1974 1303S
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #11 på: desember 14, 2015, 18:42:58 pm » |
|
TMbryhn hooker deg opp med sprut. + veivsensor + evt ledningsnett cry once , gå datasprut med en gang kostnaden for dette vs noe tillegsprut er liten + att du får innebygd lamda controller somm du må ha for tuning uansett plenum innsugs rør kan du bruke du må montere en TPS på wbx spjeldhuset og ha større dyser + ny fuelrail
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #12 på: desember 14, 2015, 21:24:37 pm » |
|
Den er og, jeg spør TMBryhn, takk så langt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #13 på: desember 15, 2015, 09:01:30 am » |
|
Vil ikke rette på Knasten, for han vet hva han snakker om.. Men Wastegaten bør tilpasses turbo og ønsket effekt.. Bygger du en turbomotor for høy effekt, men ønsker å justere den mye ned for kjørevennlighet for daglig bruk, trenger du faktisk større wastegate enn om du kjører full effekt. Tenk at om du har en stor turbo du ikke skal bruke hele potensialet på, skal det du ikke bruker, slippe gjennom wastegaten. Tyner du turboen maks, trenger du mindre wastegate. Popoff slipper ut trykket som har bygd seg opp, slik at når du slipper gassen/stenger spjeldene, slipper trykket mellom spjeldhus og turbo ut gjennom pop off ventilen. Boostcontrol får du ved å bruke datasprut. Søk gjerne på Tmbryhn her inne.. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,66712.0.htmlSkal ikke være så skråsikker da jeg aldri har satt min fot i en turbo før men er det ikke egentlig litt motsatt?? Hvis du har en stor motor og liten turbo så må du ha stor wastegate for å unngå for stort baktrykk. En for stor turbo vil ikke spole opp så tidlig og vil skape mindre baktrykk, noe som gjør at du vil slippe mer eksos gjennom turboen og derfor mindre gjennom wastegaten.. En turbo jobber jo på flowen og overtrykket før turbinen, det vil si at er med en liten turbo blir strupinga større og derav overtrykket større, derfor må du blåse mer ut gjennom wastegaten. Forsto absolutt ingenting av det du skrev der. Så derfor kan det godt være riktig, eller feil.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #14 på: desember 15, 2015, 09:24:32 am » |
|
Vær litt ambisiøs og bygg en motor og eksos uten wastegate.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #15 på: desember 15, 2015, 09:41:31 am » |
|
Originalinjectionen har mao ikke muligheter for å håndtere en turbomotor? ER TOTALT blank på dette, som dere skjønner. Dere må bare le, det gjør jeg , finner nye høyder(eller skal man si dybder) på uvitenhetsskalaen kan man si! Så kommer et annet spørsmål; dersom Digijet ikke klarer dette, hva da med de andre originale delen jeg har tenkt å benytte; original insug, plenum, spjellhus, LMM, mm? Jeg har brukt tilleggs innsprut (haltech f5?) på mitt første turbo prosjekt, dette er en lettvint løsning der du beholder standard sprutet i sin opprinnelig form med lmm på sugeside av turbo, å får en eller to ekstra dyser, disse kan settes i trykkrør etter spjeld og forsynes med bensin fra eksisterende galleri med T-stykke, de styres av map sensor, og tunes med 2 skruer, en for mengde og en for åpningstrykk (når du slår de på f.eks ved +0,05 overtrykk). Ingen racerbil løsning, men en lettvint løsning for å få protypen i gang. Hvorvidt det finnes slike løsninger i markedet i dag er jeg ikke sikker på. Takk for forslag, søkt litt rundt på det du nevner her, fant egentlig ikke mye... Skal søke litt mer, er jo noe som kan vurderes, dersom slikt fortsatt finnes, da.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Christian
Nybegynner
Innlegg: 32
Bosted:
|
|
« Svar #16 på: januar 22, 2016, 16:55:23 pm » |
|
Takk for forslag, søkt litt rundt på det du nevner her, fant egentlig ikke mye... Skal søke litt mer, er jo noe som kan vurderes, dersom slikt fortsatt finnes, da. Søk etter "piggyback injection". De har vel blitt litt avleggs etter at datasprut har blitt rimeligere i innkjøp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #17 på: januar 22, 2016, 21:52:12 pm » |
|
Takker for tips, men har handla litt i mellomtida. Datasprut og Wastegate er kjøpt inn, fant ut at det var fornuftig(?) å kjøpe en helhetlig løsning med Ecu, injektorer, TB, mm. Kjøpt av TMBryhn her på forumet. Wastegate er kjøpt av Trond Dahl(også på dette forumet om NOEN er i tvil😜). Gjenstår mye arbeid før jeg får alt på plass, da. Bilder kommer i prosjekttråden. 😎
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #18 på: januar 22, 2016, 22:44:45 pm » |
|
Artig prosjekt, og mange som mener noe når du trenger hjelp. Prøv å sile ut det som virker fornuftig for deg
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #19 på: januar 23, 2016, 00:01:14 am » |
|
fornuftig valg å gå for Tmbryhn sprut flere som kan hjelpe da på forumet da flere har erfaringer med megasquirt
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|