april 29, 2024, 04:28:50 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 54
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 69' Full Restaurering!  (Lest 392515 ganger)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #60 på: mars 11, 2008, 00:48:12 am »

Morsom tråd! Stå på!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #61 på: mars 11, 2008, 06:37:53 am »

Du seier at styresnekka er fastrusta.. Har du benda vekk "metallklipset" som ligg over bolthovudet? Var vanskelig å sjå skikkelig på bildet du hadde lagt ut.. På snekka mi var det ei metallskive med "øyrer" - der øyra var bretta ned for å låse bolten. Eg såg den faktisk ikkje til å begynne med. Hehe.. Då virka det meste som om det ikkje berre var fastrusta, men fastsveisa i tillegg.. Men når klipset blei benda vekk var det fritt fram!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #62 på: mars 11, 2008, 16:45:59 pm »

så itte ut som du fikk noe svar på den med den gummiklossen.
På min 1300 69 er det en slik på cluth pedalen..... så det er nok orginalt:p
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #63 på: mars 11, 2008, 16:58:04 pm »

Takk for hjelpen Glad
Har fått av styresnekko no.!!!
36mm muttrane på girkasso, vel eg har pr idag fått av på venstra sido. Høgra sitt som sveist fast..
Har fått meir maling i dag, så eigentle er eg på veg ned i kjedlaren for å mala på dei siste strøka!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #64 på: mars 11, 2008, 18:24:10 pm »

Hehe, er artig med de boltene på tromlene som sitter så jævelig Rekker tunge

Hvem har vel ikke vært der Osteaktig

Den ene min satt så fast, at jeg freste et dypt spor på to sider av bolten, tok så en meisel av god kvalitet og klinka forsiktig til så jeg ikke skada spindelen. Muttern ble kløyva i 3 biter, og ikke en merke i spindel eller gjenger.. Men litt forsiktighet fungerer det. Må si jeg blei litt stolt når det eneste som gikk i stykker var bolten og ikke gjengene på spindelen Gliser
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #65 på: mars 11, 2008, 18:49:58 pm »

ta med deg kassa og dra på et sted de holder på med dekk til lastebil  Blunker da er det ikke no problem lenger. jeg sto med brekk på og dekk på bakken og en vektarm på sikkert 1,5 meter og banna høyt. en tur til en kompis som driver med lastebil var løsninga . et smell med den stooore trekkeren og det var løst , skrudde på igjen og kjørte hjem og skrudde det av uten no problem . vet jeg gjentar meg men dette funker uten og få sår på knokene og en hammer i veggen. lykke til . morro og se du styrer på  Glad
Loggført

1 up
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #66 på: mars 11, 2008, 19:03:39 pm »

Er ikkje sikker på og eg gidd å forflytte den kasso så langt. Eg begynte likeså med demontering av aksling der eg fekk av bolten, men heilt til nesta problem dukka opp: Korleis få av lageret som sitt i enden av akselrøyre og inn til akselen?? Eit stort lager som sitt veldig fast!!! Har hamra på det og brukt meisel, skrujern og rustløysar+++ men det rikkar seg ikkje:( Er det mulig å berre slå heile akselrøyre av utan å fjerna lageret fyrst?? For det fristar å denge laus på den dingsen, som eg ikkje veit ka heiter men sit på akselrøyra og er vel eit feste til stabilisator stag bak på bilen...
Trenge hjelp.. Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #67 på: mars 11, 2008, 19:10:54 pm »

ehhh...

hvordan vet du om den girkassa som står i kjelleren er bedre enn den som står i bilen?

På meg kan det virke som det bare er bremsene som ligger på den kassa som står i bilen din. Det kan jo være at den girkassa som står i kjelleren er tatt ut av bilen en gang fordi det var noe galt med den?

Og du, skaff deg en haynes bok eller noe, der står det veldig greit forklart hvordan ting skal tas fra hverandre.

Det finnes også spesialverktøy for å få av disse 36mm mutterene, torq-maister eller noe slikt, spør Unneberg eller en av de andre sjappene, de har sånt.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #68 på: mars 11, 2008, 22:03:13 pm »

Eg veit ikkje om girkasso er bedre, men da eg veit er att tromlane går rundt på den eg har i kjellaren. Og det gjør dei ikkje på den som står i bilen. Og ikkje tru att eg ikkje har prøvd å få laus tromlane heller...har hamra med alt av slegge og prøvd alt av rustløysarar og då bilen skolle inn i garasjen var han slept og då var det kun det eine hjulet som ikkje gjekk rundt, med andre ord då fekk da masse kraft mot seg, når du deg heile bilen og alt heng att på eitt hjul...

Men nya girkasso ser heilt fin ut.. ho kjem eigentle frå besten min, og me fekk ho heim her når me bygde huset(ca 10år sidan) So har ho stått i kjedlaren sian..

Eg har ei bentley-bok og i kapittelet om korleis du skal ta av akslingane so står da berre att eg skal ta vekk bremsetromlar og alle pakningar, men da står ikkje korleis eg ska gjera da...

men no må eg ned å se om malingen har torka Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #69 på: mars 12, 2008, 09:58:20 am »

Bytter du girkasse for at tromlene sitter fast?
Uansett, trikset for å få løs både tromler og svinghjul er et flattjern på 1,5 meter. Bor to hull i enden slik at du kan skru det fast på trommelen. Så er det bare å stå på flatjernet mens du løsner trommelen med 36 pipe med 1,5 meter "forlenger"

Så forresten at kassa var full av overflate rust i en annen tråd. Girkassen er av magnesium så den kan ikke ruste. Bare å børste av det som måtte sitte fast i lakken.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #70 på: mars 12, 2008, 15:15:38 pm »

Men eg kan vel sandblåsa kasso likavel?? og so lakka opp att. For lakken er jo sikkert ikkje veldig fin uansett og driten er vekke..
Og ang. den gamla kasso so er det nok meir enn tromlane som sitt fast...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #71 på: mars 12, 2008, 15:43:39 pm »

Og ang. den gamla kasso so er det nok meir enn tromlane som sitt fast...

Hvordan vet du det når tromlene sitter fast???
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #72 på: mars 12, 2008, 15:45:01 pm »

Men eg kan vel sandblåsa kasso likavel?? og so lakka opp att. For lakken er jo sikkert ikkje veldig fin uansett og driten er vekke..
Og ang. den gamla kasso so er det nok meir enn tromlane som sitt fast...

Ville ikke anbefale å sandblåse kassa... Hva hvis det er en liten flenge i en gummi-mansjett, hva med de små jufte-hulla på toppen av kassa? Er ikke kult å fylle kassa eller lagera med sand...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #73 på: mars 12, 2008, 18:30:55 pm »

Diffen på gamla kasso har i all tid våre litt ute av lodd og da var før tromlane rosta fast.

Skal heller ikkje sandblåsa med akslingane på. so dei skal av og hullet skal tettast igjen med tape etter tips frå thomas s her på vwn. Og dei fleste lager skal nok bytast.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #74 på: mars 12, 2008, 18:39:26 pm »

Men eg kan vel sandblåsa kasso likavel?? og so lakka opp att. For lakken er jo sikkert ikkje veldig fin uansett og driten er vekke..
Og ang. den gamla kasso so er det nok meir enn tromlane som sitt fast...

Ville ikke anbefale å sandblåse kassa... Hva hvis det er en liten flenge i en gummi-mansjett, hva med de små lufte-hulla på toppen av kassa? Er ikke kult å fylle kassa eller lagera med sand...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #75 på: mars 12, 2008, 18:40:11 pm »

Er det nokon som har eit bilde av eit pedalsett?? lurar nemlig på om eg har mysta ein låsering.. Skal det vera ein liten låsering utanpå plasthjulet under gasspedalen? og korleis skal eg festa fjøra på gasspedalen?? ingen vegar virkar heilt logisk.. Sista spørsmål; skal det vera ei fjør på den metall-beten/dingsen/plato som hjulet under gasspedalen hen på?? for når eg trykker gasspedalen ned og deretter opp, so forblir hulet med resten, nede. Er det meiningen?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #76 på: mars 12, 2008, 19:49:10 pm »

Diffen på gamla kasso har i all tid våre litt ute av lodd og da var før tromlane rosta fast.

Er vel heller bremsene dine som har satt seg. Skal mye til at tromlene ruster fast Blunker
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #77 på: mars 12, 2008, 19:52:24 pm »

Er ikkje sikker på og eg gidd å forflytte den kasso så langt. Eg begynte likeså med demontering av aksling der eg fekk av bolten, men heilt til nesta problem dukka opp: Korleis få av lageret som sitt i enden av akselrøyre og inn til akselen?? Eit stort lager som sitt veldig fast!!! Har hamra på det og brukt meisel, skrujern og rustløysar+++ men det rikkar seg ikkje:( Er det mulig å berre slå heile akselrøyre av utan å fjerna lageret fyrst?? For det fristar å denge laus på den dingsen, som eg ikkje veit ka heiter men sit på akselrøyra og er vel eit feste til stabilisator stag bak på bilen...
Trenge hjelp.. Øyerulling

Du slår bare av røret uten å fjerne lageret. Husk bare å fjerne den lille pakkningen som sitter helt inne ved lageret (rundt akselen). Hvis ikke vil du slite litt med å banke ut røret.
Slå bare med en hammer på baksiden av lagerhuset så skal nok røret komme ut skal du se.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #78 på: mars 12, 2008, 19:53:25 pm »

Er det nokon som har eit bilde av eit pedalsett?? lurar nemlig på om eg har mysta ein låsering.. Skal det vera ein liten låsering utanpå plasthjulet under gasspedalen? og korleis skal eg festa fjøra på gasspedalen?? ingen vegar virkar heilt logisk.. Sista spørsmål; skal det vera ei fjør på den metall-beten/dingsen/plato som hjulet under gasspedalen hen på?? for når eg trykker gasspedalen ned og deretter opp, so forblir hulet med resten, nede. Er det meiningen?
Du finner masse gode sprengskisser her! http://www.vw-classic.net/
Pedalsett:


Siden du sliter med de store 36mm mutrene... fikk nettopp en sånn http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D7036 i posten, og legger dermed vekk alle lange rør og frustrasjoner! Blunker Herlig verktøy, angrer bare på at jeg ikke har bestilt før!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #79 på: mars 13, 2008, 15:30:14 pm »

Når eg seier att tromlane er fastrusta, so meiner eg sjølvsagt bremsane... men tilbake til pedalane; på bilder er ikkje gasspedalen med.. lurer framleis på det med fjøra og om det skal vera ein låsering utanpå plasthjulet.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #80 på: mars 13, 2008, 16:08:11 pm »

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #81 på: mars 13, 2008, 19:41:38 pm »

Har orna meg låsering, men det med fjøra til gasspedalen skal lengste enden vera ned?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #82 på: mars 13, 2008, 23:05:57 pm »

se på nummer 37 på bildet over....
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #83 på: mars 13, 2008, 23:08:11 pm »

Men dar ligg feilen; på bildet ser det ut som fjøra har tre endar, mens den eg har, har kun to?? eler er berre bildet so dårleg? Får liksom ikkje heilt logikken med att den lange beten skal gå ned, i sofall må han i gjønom golvet..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #84 på: mars 13, 2008, 23:10:11 pm »

den streken til venstre nederst er en strek som forbinder tallet 37 med fjøra.... altså den lange enden OPP
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #85 på: mars 14, 2008, 14:34:20 pm »

Ja da er jo logisk att den skal opp, men eg har alt prøvd detta og då fjøra da ikkje spessielt mykkje... nesten ingenting faktisk for den vetle enden er so fjøra att den ikkje tar nedi sjølve festet, om det er det det heiter.. so eg får ikkje noko fjøring før pedalen er heilt i bunn. men eg ska ta eit par bilder nor eg kjem heim i dag.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #86 på: mars 18, 2008, 15:03:23 pm »

Litt endring i planane;

Eg har funnet ut att eg skal bruka girkasso som står på bilen, ikkje den eg fant i kjedlaren.
Så eg har montert den i kjedlaren igjen. Som betyr att den på bilen må av, som igjen betyr att eg treng ein jekk, som eg ikkje har...som eg skal få tak i..

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #87 på: mars 18, 2008, 22:45:14 pm »

jekk til å få av girkassa? eller mistforstod jeg ?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #88 på: mars 18, 2008, 23:02:39 pm »

Jekk til å lyfta opp bunnplato sånn att hjulna ikkje tek nedi
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #89 på: mars 18, 2008, 23:06:40 pm »

ok, beklager Osteaktig Da pleier det å væra greit med jekk. Gliser
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 54
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!