april 25, 2024, 05:56:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "100HK med orginale skivebremser på boble"  (Lest 6527 ganger)
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« på: januar 05, 2009, 01:52:25 am »

Vi har vel alle hørt om at dette ikke skal være noe problem å få til  Øyerulling, og at det eksisterer dokumentasjon på dette ( Møller?).

Jeg lurer på om noen som f.eks har gjort dette selv vet, ikke tror, men vet om dette er bremste drivhjulshester, eller om det er svinghjulshester det er snakk om? Kansje noen har papiret eller har sett hva som står i dette skrivet om emnet?



Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: januar 05, 2009, 10:49:56 am »

Det henvises til at en effektøkning på 10-15 hk DIN er greit i "alle" tilfelle. 
(DIN = Deutsches Institut für Normung)

Videre sies det: "...og at de godkjenner opptil 100hk i Volkswagen 1303", og videre ca 90-95 i gamle typen. Her nevnes ikke DIN eller annen standard for målingen.

Ut i fra dette kan man jo anta at det hele tiden er DIN det er snakk om, tyskere liker jo orden, hvilket er følgende:

DIN horsepower is the power measurement protocol in the German DIN standard 70020. It is sometimes abbreviated as "PS", which stands for Pferdestärke, which is the German word for horsepower. DIN hp is measured at the engine's output shaft, and is usually expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: januar 05, 2009, 11:20:53 am »

det notatet som Møller har skrevet sier at de "kjenner til at det er godkjent inntil 100 hk", men de tar ikke ansvar for dette. Det henvises til TUF el.l.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: januar 05, 2009, 11:27:25 am »

Korrekt. Burde ha tatt med dette.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: januar 05, 2009, 11:28:35 am »

Korrekt. Burde ha tatt med dette.

Vesentlig forskjell da BT som regel liker at andre tar ansvar for ombygninger... :-)
Når møller heller ikke tar ansvar er det papiret lite verdt...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: januar 05, 2009, 11:31:48 am »

Hva som har fantes(ble det riktig?) og hva som FINNES har endret seg etter at A.Dale ble borte. De som sitter på teknisk hos Møller vet jo knapt hva boble er.
Loggført

Mvh

Marius
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: januar 05, 2009, 11:33:46 am »

Jeg holder jo på å bygge en motor nå, og har derfor hatt kontakt med Statens Vegvesen for å høre hva de sier. Svaret jeg fikk var slik:

Sitat fra: Stor-Oslo Hallkontroll
Hei

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av bil reguleres av Kjøretøyforskriften kap.7.
Det må gjøres en helhetlig vurdering av bilen og dokumentene før noe endelig svar kan gis. Generelt ved ombygging tillates det effekt opp til hva bilen ble levert med som største alternativ fra fabrikk dersom bilen bygges lik denne utgaven.

Vi innehar dokumenter fra importør som tillater inntil 100hk og maksimalt 165km\t toppfart for VW 1303 dersom den utstyres med skivebremser foran. Ved motoreffekt utover dette må det fremlegges dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som garanti for at kjøretøyet etter ombyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og kan tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for KTK § 4 pkt.7. Ombyggingen må være fagmessig utført og motoreffekten må dokumenteres.

Det må påses at bilen etter ombyggingen fortsatt tilfredsstiller det gjeldende avgasskravet og at det benyttes eksosanlegg med tilfredsstillende støydemping.


Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll

På en annen henvendelse vedr. samme ombygningen fikk jeg dette svaret:
Sitat fra: Stor-Oslo Hallkontroll
Hei

Kjøretøy id: XX XXXXX,  chassinr: 1112XXXXXX

For godkjenning må bilen fremstilles for kontroll i om og oppbyggingsgruppen. Det må fremlegges dokumentasjon på motoreffekt og dokumentasjon på senkesettet. Forutsettingene for godkjenning er at ombyggingene er fagmessig utført og dersom bilen bygges om som beskrevet og nevnte dokumenter kan fremlegges ved kontrollen vil ombyggingen kunne aksepteres.

Time for kontroll bestilles på tlf: 06650.


Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll

Om de mener at jeg må ha papirene fra Møller når de skriver at "nevnte dokumenter kan fremlegges" eller om det bare er bremsepapirer (og papirer på senkesettet) jeg må ha med vet jeg ikke, men jeg satser på å få tak i papiret fra Møller for sikkerhets skyld. Men slik jeg forstår svarene deres skal det gå greit å få godkjent opptil 100 hester i bilen min, så lenge jeg har skivebremser foran.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #7 på: januar 05, 2009, 16:35:56 pm »

ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?

En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #8 på: januar 05, 2009, 17:35:18 pm »

Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk  ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden.
Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: januar 05, 2009, 17:56:51 pm »

ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?

En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?

Godt mulig den er litt tyngre ja siden den har spiral fjærene. 1300S har skivebremse framme og ja.
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: januar 05, 2009, 17:57:39 pm »

Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk  ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden.
Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?
Da hadde du vert en engel! Jeg har jo en 1302 som motoren min skal inn i, men jeg regnet ikke med at det ville bli noe problem at den ikke er 1303, iom. at vekt/bremser/motorkraft/forstilling er omtrent helt likt.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 05, 2009, 19:03:13 pm »

Her er jo en som har samlet og lagt ut en del av dokumentasjonen sin: http://home.online.no/~trosomme/ 
Venstremeny -> Godkjenningsarkiv

Regner med disse papirene er personlige, men de kan jo likevel være greie å vise til for at en skal få utstedt sine egne.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #12 på: januar 05, 2009, 23:50:41 pm »

ok. Mange bra innspill her. Slik jeg forstår det, så er det da bare 1303 det skal kunne være mulig å få godkjent opp til 100HK med orginale bremser ( skiver foran ), basert på "Møller skrivet" og det at BT mest sannsynlig har kjennskap til dette?

En 1303S -74 er vel noe tyngre enn f.eks en 1300S -73, som vel også har de samme bremsene når den er levert med skivebremser foran? Eller roter jeg i salaten nå?

Godt mulig den er litt tyngre ja siden den har spiral fjærene. 1300S har skivebremse framme og ja.

Tror nok det er flere grunner til at 1303S`n er tyngre enn bare pga. spiralfjærene, og ikke alle 1300S har skiver fremme orginalt, men det er en annen diskusjon Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #13 på: januar 05, 2009, 23:51:08 pm »

Har en kamerat som fikk godkjent 100 hk  ( med type 4 motor) i 1302 for noen år siden.
Kan evt. sjekke om han har papiret fra møller ennå ?

Ja takk! Glad
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #14 på: januar 06, 2009, 01:21:22 am »

Det henvises til at en effektøkning på 10-15 hk DIN er greit i "alle" tilfelle. 
(DIN = Deutsches Institut für Normung)

Videre sies det: "...og at de godkjenner opptil 100hk i Volkswagen 1303", og videre ca 90-95 i gamle typen. Her nevnes ikke DIN eller annen standard for målingen.

Ut i fra dette kan man jo anta at det hele tiden er DIN det er snakk om, tyskere liker jo orden, hvilket er følgende:

DIN horsepower is the power measurement protocol in the German DIN standard 70020. It is sometimes abbreviated as "PS", which stands for Pferdestärke, which is the German word for horsepower. DIN hp is measured at the engine's output shaft, and is usually expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower.

Her er det også uteglemt følgene setning i brevet fra Møller. "Vi kjenner til at TUF i Tyskland strekker seg lengere og godkjenner inntil 100hk i 1303 med skiver og 90hk i 1300 og 1500" Det står det i brevet jeg fikk for 15- 20 år siden. Riktignok av tidligere nevnte Arnt Dale.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #15 på: januar 06, 2009, 08:16:02 am »

Det er som sagt korrekt.

Jeg fokuserte for mye på hva slags hester man snakket om, svinghjul/drivhjul....
Loggført
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #16 på: januar 06, 2009, 08:43:32 am »

virker som de godkjenner de fleste T1 modellene for inntil 100hk om de har de nyere skivebremsene. Har fått en foreløpig godkjenning på min 63' med 100hk ved bruk av de orginale skivebremsene fra nyere 4 bolts bil.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: januar 06, 2009, 09:21:30 am »

virker som de godkjenner de fleste T1 modellene for inntil 100hk om de har de nyere skivebremsene. Har fått en foreløpig godkjenning på min 63' med 100hk ved bruk av de orginale skivebremsene fra nyere 4 bolts bil.
Hva har du brukt av papirer for å få til dette? Og hva vil det si at du har "foreløpig godkjenning" ?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!