april 20, 2024, 06:12:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Takgrind eller ikke??
JAAA:D - 2 (13.3%)
NEI! - 13 (86.7%)
Stemmer totalt: 15

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Min '71 1302S Er orginaleksos noe tess?Hindrer den effekt selv fra en org motor?  (Lest 40565 ganger)
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #120 på: november 01, 2009, 12:12:38 pm »

Jupp, sier ikke nei takk til måla på den midtkonsollen nei Gliser

X2 Gliser
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #121 på: november 01, 2009, 15:01:56 pm »

Bedre bilder:








Fortjener kanskje litt senk bak....ehm.... Øyerulling


Nytt ratt fra Jøran Larssen


Midtkonsollen med skjerm ute..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #122 på: november 01, 2009, 15:04:40 pm »

Den crappy-steinsprut aluen fra Hotshop som jeg ville vært flau for å selge, skal byttes ut imorgen med min egen tolkning av stoneguardsene på porsche 911, Lotus Elise etc.. Skal da også ha på forskjermene..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #123 på: november 01, 2009, 16:58:33 pm »

Hehe nå har jo du montert steinsprut dekslene OPPNED da! Gliser
Men litt skryt og, er utrolig nice denne bilen, farge,felger og ratt osv var en fin kombinasjon Glad
Loggført

Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #124 på: november 01, 2009, 17:26:11 pm »

haha...det forklarer jo kanskje en del.. Øyerulling
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #125 på: november 02, 2009, 17:26:17 pm »

Tja...har gjort litt idag og:)

- Demontert endeleddet på venstre siden, oppdaget at dette var dårlig da jeg byttet fjærbeinet. Bestilt nytt- blir levert imorgen
- Løsnet stabstag foran, kjøpt powerflex foringer til Bmw E30 316 som er 19mm, regner med at det går greit å tilpasse dem. Fant ut at det eneste som bestemmer castervinkelen og hindrer hjulet fra å bevege seg fram og tilbake i lengderetningen er stabstaget, så er nok bra å ha dette i orden.
- Inspisert rammehodet. Dette var mye bedre enn jeg trodde, så eneste trøbbelområdene er rundt boltene som går opp i karosseriet. Skal prøve å reparere dette på en bra måte.
- Banket inn skjermkantene slik at jeg får litt mer klaring til hjulene
- Demontert bremsecaliperne, testet og pusset dem ned.. Skal lakkere dem med en varmebestandig lakk som jeg kjøpte idag. Tror caliperne blir gull og tromlene bak sort.
Har denne delen noen praktisk funksjon? Den er skikkelig dårlig og ikke lett å få tak i ny. Jeg tenkte å kaste den og bare lage et lokk til åpningen i rammehodet..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #126 på: november 02, 2009, 22:43:40 pm »

Skrudde av på min 1302S i dag, du kan få kjøpe den.

Ligger bilde i salgs tråden.

Hilsen Geir.
« Siste redigering: november 02, 2009, 22:46:44 pm av 1303S73 » Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #127 på: november 02, 2009, 22:49:30 pm »

Det hadde jo vært det aller beste.. Den er hel?

Hvilken pris tenker du? og har du mulighet til å sende?
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #128 på: november 02, 2009, 22:51:18 pm »

Mener det er en deformasjons-sone del som skal ta av for en støyt. Ingen praktisk funksjon utover det såvidt jeg vet?
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #129 på: november 03, 2009, 11:52:07 am »

Takgrind? NEI!!!
Men det hadde kansje ikke blitt helt feil om du hadde valgt enten krom eller sort på lister, lyktringer, fangere osv. Blir liksom litt harmoni når ting er likt.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
magnusB
Seniormedlem
****
Innlegg: 300
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #130 på: november 03, 2009, 13:05:07 pm »

Syns ikke det passer med takgrind her, nei... Men kromfangere og lykteringer hadde vært fint. Og ikke steinsprutbeskyttere på skjermene.
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #131 på: november 03, 2009, 13:14:19 pm »

Syns ikke det passer med takgrind her, nei... Men kromfangere og lykteringer hadde vært fint. Og ikke steinsprutbeskyttere på skjermene.

Enig. Eller allt sort og med sorte vinyl steinsprutbeskyttere.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #132 på: november 03, 2009, 18:16:59 pm »

Steinsprutdekslene skal bort iallefall.. Takgrinden har jeg hengt på veggen for lenge siden, har bare ikke slettet "pollen"... Flau



Her er et bilde av bilen med kromfangere/lykteringer, jeg syntes iallefall at sort er mye finere..



vs



Dagens update:

Syntes det passer å starte med et sitat fra igår....litt flaut!
- Inspisert rammehodet. Dette var mye bedre enn jeg trodde, så eneste trøbbelområdene er rundt boltene som går opp i karosseriet. Skal prøve å reparere dette på en bra måte.

Jeg pirket litt mer i dette idag, og det var langt fra bra!! Det var heller tragisk dårlig!!Masse rust skjult bak sparkel og glassfiber samt noen plater som var punktet i rusten. Noe er nok mitt verk fra da jeg kjøpte bilen(2005, 19år, nytt mig apparat og fint lite erfaring, godkjent unnskyldning?)

Bilder:





Rusten er i området foran innfestningen til bærearmene, så det er kun de to karosserifestene og stabstaget som er avhengig av denne delen(samt et bremserør).. Planen min foreløpig å kjøpe nytt rammehode, skjære hull i reservehjulsbrønnen, skjære av det gamle etter bærearmsfestningen. Tilpasse den nye delen til dette, skru den fast i karosserifestene og helsveise den oppe og nede.. Slik jeg ser det så burde dette bli en fullgod reperasjon, og mye mindre tidkrevende enn om jeg f.eks skal bytte hele rammehodet. Noen innvendinger mot denne løsningen?



Gøyere oppdateringer:

Monterte en streamer i bakruten, siden jeg sikkert er litt harry... Gliser


Tror de andre merkene skal bort, så skal muligens rutene tones om jeg får en god pris et sted(uaktuelt å gjøre selv)

Tilpasset stabstagforingene jeg kjøpte igår:

Modifisert feste og foring vs orginal





Har troen på at dette blir bra! Glad



btw: Er det noen som har rammehode, hel ramme el.l som jeg kan kjøpe? Evt tips til hvor jeg kan kjøpe slikt. Kostet over 8000kr i hartveit katalogen min fra 2005... Hæ Øyerulling

Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #133 på: november 05, 2009, 18:46:23 pm »

Uten særlige innspill i tråden, så ble rammehodet idag kappet av bangla banger-style Gliser

Har også skjært ut i reservehjulsbrønnen. Har planer om å beholde denne inspeksjonsluken, tenkte å lage noen liknende som inspeksjonslukene fra hookeys. Altså, lage en ramme som jeg jeg gjenger opp og skrur fast "lokket" i, denne rammen blir sveist inn fra baksiden. Har kjøpt alt stålet, borer, forsenkningsbor og bolter idag..

Startet med å skjære til en plate som ble tilpasset reservehjulsbrønnen



Plasserte denne hvor den skulle være, og merket rundt


Fortsatte så med og sage hull, men har ikke flere bilder av dette. Skal ta når jeg fortsetter..

Den delen av rammehodet som jeg skal bytte, skjærte jeg ut med en bajonetsag. Litt fra oversiden og litt under.. Gikk utrolig greit.. Bytte av styreledd etc blir utrolig enkelt fra nå av..


Noen som er interessert i en pent brukt rammehode? Gliser



Har også prøvemontert bremsecaliperne, men skal bytte ut boltene i nye med innvendig sekskant. Har brukt slike bolter på fjærbeina, og skal også bruke det på rammehodet. Er nok de som mener jeg skulle glassblåst og galvanisert de gamle kamax boltene, men tror ikke det... Gliser Øyerulling

Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #134 på: november 05, 2009, 18:54:27 pm »

og ja... den observante ser kanskje at jeg ikke har montert bremseskjold. Bør jeg ha dem? Har mest lyst å kjøre uten...
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #135 på: november 05, 2009, 19:38:58 pm »

Såg ikkje friskt ut det rammehovudet ditt, nei. Men tok du nokon mål etc før du sagde? Noko seier meg att det ikkje vert godt å få den plata plassert rett, for nye deler har ein tendens til å Ikkje ha like profiler som orginalt, og då vert det plutseleg ikkje så godt å få det på samme plassen. Men ellers er det jo Veldig viktig att det vert sveist skikkeleg!! Dårlige sveiser i rammehovudet-berande konstruksjon er verken lovlig eller lurt!

Ellers ser det bra ut! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #136 på: november 05, 2009, 19:55:11 pm »

Såg ikke så bra ut nei...Ang plassering så skal jeg mest sannsynlig kjøpe et brukt fra en her på forumet. Om jeg kapper dette likt som det jeg skjærte av, og fester de med de to boltene som går opp i karosseriet så burde det vel passe? Det er iallefall slik jeg har tenkt.

Sendte deg en pm iforgårs btw, skulle hatt kontonr ditt om du vil ha penger før du kommer til Bergen Blunker
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #137 på: november 05, 2009, 19:59:52 pm »

Dette:




Satser på at det skal gå bra, hadde nok vært mer kritisk om jeg skulle bytte hele delen.. Skal prøve å ta litt bilder underveis, så får vi se om sveisingen blir godkjent også...hehe
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #138 på: november 06, 2009, 19:20:10 pm »

Da er rammehodet og boksen foran på vei med bussen fra Haugesund.

Husk å hente dem kl 2030, Os sentrum.

Hilsen Geir.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #139 på: november 06, 2009, 19:36:13 pm »

Takk for det Blunker Skal straks kjøre til os og hente delene, lurer på å begynne litt ikveld siden verkstedet alikevel ligger i den retningen.. Gliser

Må vel være fin helgeunderholdning det...hehe
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #140 på: november 08, 2009, 18:29:54 pm »

husk nå på at hele vekten av bilen hviler på de to stabstagfestene når du bremser. eller ialefall så mye krefter som du har friksjon i dekkene for å lage..... forstod du den?
Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #141 på: november 08, 2009, 19:09:18 pm »

Ja, jeg er med på den.. Men har ikke tenkt så mye over det. Prøvde forrøvrig de nye foringene idag, blir veldig tight å fint så kan ikke tro det skal by på noen problemer med mindre det at boltene blir lengre kan ha noe å si(litt lengre bolter med 10mm hylse mellom bolt og innfestning.

Har jobbet litt i helgen, fikk justert opp rammehodet og sveist dette på plass. Fikk også montert bremsene ferdig, og ordnet noen 5mm spacere som jeg skal bruke foran pga at dekket subbet litt borti fjærene. Ender da på 7*17 ET50/205/40-17 foran..


Dårlig med bilder men det kommer nok imorgen..
Vurderer f.eks å bygge om til coilovere bak.. Tenker da på et slikt sett fra Red9design.co.uk




Hadde vært gøy med en litt custom løsning også om det lar seg gjøre.. (og om det lønner seg iforhold til å kjøpe disse delene ferdig)
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #142 på: november 09, 2009, 22:56:08 pm »

Bilder av høyre trekant vindu i salgstråden min.

Hilsen Geir.
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #143 på: november 10, 2009, 10:47:48 am »

Litt forunderlig at det ikke er flere biler med dette "kittet" bak. Ser jo helt genialt ut. Set bort ifra at det blir greit mye mere belastning på demperfestet. Noe som sikkert kan kureres med litt stag og andre avstivende duppeditter.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #144 på: november 10, 2009, 11:09:32 am »

Litt forunderlig at det ikke er flere biler med dette "kittet" bak. Ser jo helt genialt ut. Set bort ifra at det blir greit mye mere belastning på demperfestet. Noe som sikkert kan kureres med litt stag og andre avstivende duppeditter.


Var en ganske bra løsning ja..Glad £510 er jo ikke så avskrekkende heller igrunn.. Er visst anbefalt å montere en slik cup-bar.. Altså stag mellom fjærbeina og ned til girkassetraversen.
Har hørt at uniballs(glidelager) ikke alltid er så holdbare ved litt belastning. Men regner vel med at de er riktig dimensjonert til dette settet..



Angående bilen så skjer det litt hver dag, men dårlig med bilder og oppdateringer. Skal forhåpentligvis bytte bremserøret som går langs rammehodet, lufte bremsene, montere stabstag, justere spissingen og sett bilen på hjulene idag..
Ja og så har eg et lite kledelig hull i reservehjulsbrønnen min da.. Inspeksjons-luke alla Hookeys i min versjon fungerte ikke så veldig bra som det gjorde i hodet mitt.. Tror det blir å helsveise det igjen iallefall, men er viktig at det ser bra ut både ovenfra og underfra!
Etter at bilen er kommet på hjulene foran tenkte jeg å heise den opp bak og kanskje prøve meg på fjærplatene..


Skulle også hatt en reservefelg med 5*130 sirkel.
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #145 på: november 13, 2009, 14:27:22 pm »

Litt oppdateringer:


Rammehodet er ferdig sveist, begynte på dette samme kveld som jeg mottok delene og gjorde det ferdig dagen etterpå. Desverre ingen før/underveis bilder.. Men men.. Ble ganske bra sveist sammen og god innbrenning. På toppen ble kappingen 1cm skjev ene stedet, så der måtte jeg skjøte litt med en platebit.. Øyerulling

edit: har visst slettet bildene fra kameraet, så de får jeg ta nye en dag!

Innvendig har jeg montert en hovedstrømsbryter slik at jeg slipper å ta opp setet for å koble batteriet fysisk fra hver gang jeg skal sveise eller jobbe med noe elektrisk.





Har brukt en 35mm2 kabel fra bryteren og til batteriet, var litt i tvil om denne var stort nok dimensjonert, men etter hva jeg har lest så takler en slik kabel rundt 200A, noe som burde være mer enn nok. Den er jo også bare 20cm lang så tror ikke spenningstap vil være noe tema.


Satt en diskant i trekket bak..(ble veldig fin lyd faktisk)



Vurderer å bytte baksetetrekk og dørsider til sort i stedet for beige, "alle" sier det blir finere da.. Men foreløpig syntes jeg det ser greit ut..

Hattehylle/basskassen min ble tatt ut og koblet opp på nytt, samt at hattehyllen ble trekt i samme stoff som midtkonsollen.
Før:


Etter:


Å montere bassen slik som jeg har gjort her kan forøvrig anbefales! Den spiller vanvittig presist til å være en 12" stram og fin bass og ikke slik overdøvende buldring som det ofte blir..(kan også skyldes elementet, men dette er bare noe jeg har fått en gang så vet ikke mer om det)
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
hsimpson
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #146 på: november 15, 2009, 16:16:20 pm »

Spennende prosjekt du har på gang her, helt etter min smak  Glad
Følger spent med videre  Gliser Driver så smått og samler opp deler så jeg kan sette i gang selv med prosjektet mitt (blir nok ganske likt)
Loggført

1302 -71
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #147 på: november 16, 2009, 11:23:10 am »

Litt oppdateringer:

Å montere bassen slik som jeg har gjort her kan forøvrig anbefales! Den spiller vanvittig presist til å være en 12" stram og fin bass og ikke slik overdøvende buldring som det ofte blir..(kan også skyldes elementet, men dette er bare noe jeg har fått en gang så vet ikke mer om det)

Dersom du skal ha det slik vil jeg anbefale at du lager noen kasser under høyttalerne i hattehylla. Ellers er det stor mulighet for at den subben kommer til å banke liv-skiten ut av de som står i hattehylla  Tvilende  En 12-tommer flytter MYE luft...
Loggført

1960/61 T1
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #148 på: november 16, 2009, 11:32:45 am »

hmm...Jeg kjørte med det slik i sommer uten noen problemer, men det høres jo egentlig logisk ut! Kanskje jeg må lage istand noe...
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #149 på: november 16, 2009, 12:24:38 pm »

Joda - ække sikkert at det går til he....
Det avhenger jo litt av hvor tett det er under hattehylla.
Uansett - tror jeg nok at du får langt bedre kontroll på mid-bass / mellomtone hvis elementene i hattehylla får lov til å spille i fred uten hele tiden å bli "tuppa i ræva" Blunker
Loggført

1960/61 T1
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!