april 29, 2024, 14:01:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Back in beige...  (Lest 71805 ganger)
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #60 på: november 02, 2009, 21:55:45 pm »

Da fikk jeg målt litt, må teste litt mer. Men målingene er noenlunde slik jeg tenkte. Ikke fullt så mye camber på maks som jeg regnet med. Ut fra min målingen er det ca 3,5* justering i konen. Noe jeg synes virker litt lite. Første bilde er minimum camber, andre bilde er ca maks caster, tredje er maks camber. Mulig jeg tar av noen millimeter til.


*  (183.19 KB, 768x576 - vist 322 ganger.)

*  (211.84 KB, 819x614 - vist 310 ganger.)

*  (209.99 KB, 768x576 - vist 321 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #61 på: november 13, 2009, 22:46:11 pm »

For første gang noen sinne har jeg bannet over GOD kvalitet på deler.  Rekker tunge  Fikk levert ny CSP forstilling i forrige uke. (takk for rask og god service Jøran!) Satte kutteren i den i forrige helg og gjorde ene siden ferdig i dag.
Sveisene på denne er vesentlige bedre/tykkere enn original forstilling!! tok litt tid å få brist i sveisene, men det gikk til slutt uten å skade røret. Kortet som planlagt og sveiste sammen med sømmløst rør innvendig(presspassning). Dette forsterket, men gjør det også lettere å få det helt rett. Bilder i morgen da jeg satser på å få tatt andre siden. ...  men kona nevnte noe om kjærestetid, barnevakter  og middag ute så er litt redd for gasrasjeøkten ikke blir så veldig lang.
 
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #62 på: november 14, 2009, 11:59:13 am »

Artig prosjekt. Mer motorbilder er ønskelig Glad Forsvant vel litt i kræsjen? Hvor handla du den nette grademåleren forresten? Så veldig grei ut den der.
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #63 på: november 14, 2009, 17:20:01 pm »

Kan ta litt mer bilder av motor når jeg begynner på siste del av intercooleren.  Grademåleren kjøpte jeg på Finn.no, er beregnet for innstilling av sagblad mm. Er ganske hendig med magnetfot.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #64 på: desember 12, 2009, 21:03:06 pm »

Hvordan er fremgangen her om dagen ?? Utrolig spennende prosjekt. Mix av gammelt med moderne teknikk er bra!
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #65 på: desember 13, 2009, 22:26:09 pm »

Det går fremover!  Men kona har mistet kameraet så dårlig med bilder før nytt er kjøpt inn..
Ny forstilling er ferdig. Klar for montering.  Intercooler og trykksiden er ferdig. Fikk levert en del julegaver i går.. Topplokksbolter, torosjonslager-plater mm, og en fint billet alu dings fra Oberg. Så nå er fokus på å lage ferdig Tørrsump systemet og tank.
Har hatt ganske mye å gjøre på jobben i det siste så blir ikke så mange timene i garasjen.

Tig apparatet funker Gliser trenger bare litt mer trening og erfaring med strøm mengde.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #66 på: desember 14, 2009, 22:32:19 pm »

I garasjen er det bare leking om dagen. fikk testet litt tig. slet litt med at hovedsikringen gikk.. Den er 40 amp, samme som garasje kursen. skal byttes til 63A men elektrikeren tar det som del av en litt større ombygging av el-systemet i huset.
under er bilde av min første alu tig sveis.  Ikke vakkert men ganske fornøyd, fant noenlunde riktig strømstyrke, men her er det nok mengde trening som gjelder! sveiser med 2,4mm "gold" wolfram, 140amp og 2mm tilsatts på 3mm plate. Høres det noenlunde fornuftig ut??

sveiste også litt på noen innsug om jeg har kortet 5-6cm

under der igjen er bilde av ferdig forstilling. klar for montering. dårlige mobilbilder....


* sveis.JPG (214.16 KB, 1024x768 - vist 456 ganger.)

* csp forstilling.JPG (143.06 KB, 1024x768 - vist 568 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #67 på: desember 27, 2009, 23:10:47 pm »

Tørrsump tanken er under utvikling. Fikk programmert CNC fresen fra Biltema med riktige koordinater og freste i vei! Bruker kjedespray som smøremiddel og da går det ganske fint. (den er litt drøyere i bruk enn CRC og lignende.)
Har laget topp og bunn. samt skvalpeplater innvendig. Jeg kommer til å ha 2 evakueringskurser inn i et Oberg filter på toppen av tanken. under der blir det skvalpeplater/luft utskillere. Hadde i utgangspunktet tenkt å lage en "transmisjonslinje" tank, en tank som gir lang lengdeflød for oljen fra inn til ut. dette for å skille luften best mulig ut. Men endret planene litt.
Bunn i tanken er senket der pickupen for oljen skal være.
Tar en tur ned til en kompis i morgen som har valse, slik at jeg får laget de siste sideplatene. Samt innkjøp av AN sveise-fittings mm.

Alusveisingen blir bedre, men trenger fremdelses større hovedkurs  Sint  Kona var ikke spesiellt blid etter 4 gangen med mørklagt hus midt i en eller annen serie.......


*  (182.49 KB, 1006x673 - vist 366 ganger.)

*  (184.08 KB, 993x664 - vist 304 ganger.)

*  (148.85 KB, 993x664 - vist 334 ganger.)

*  (237.86 KB, 993x664 - vist 513 ganger.)
Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #68 på: desember 27, 2009, 23:14:11 pm »

Likar CNC-fresen din.  Gliser Er den stødig?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #69 på: desember 28, 2009, 00:51:03 am »

Likar CNC-fresen din.  Gliser Er den stødig?

Den litt dyrere modellen har laserstyring, blir ikke mer stødig enn det Gliser
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #70 på: desember 28, 2009, 10:35:15 am »

Dette er den ekstremt dyre og stødige modellen!  Lazer lys som viser hvor den ikke kommer til å sage. Nøyaktighet på 0,5mm samt minimalt med vibrasjoner!!!  Funker som bare det!  Ripasso i CNC programmet kan ha uheldige innvirkninger på nøyaktigheten! Så maks 2 glass er å anbefale. Gliser
Loggført
Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #71 på: desember 30, 2009, 01:24:31 am »

Liker porsche navene dine.... ser skikkelig bra ut!  Gliser
Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #72 på: desember 30, 2009, 14:32:02 pm »

Navene er jo noen alu smykker! Men det vet jo du alt om!  Trenger ikke CNC når det finnes så dyktige dreiere som deg Svein!



* hub.JPG (88.1 KB, 480x640 - vist 439 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #73 på: januar 02, 2010, 22:23:08 pm »

Da var Julen over og juletreet kastet på dør. Fikk valset sideveggene i romjulen. 3mm alu i valse som er beregnet for tynnplate er en kraftanstrengelse... Men på den positive siden fikk jeg trimmet vekk litt juleflesk. Osteaktig  Sidene er nå sveis på plass. lufting og returnippel til turbo er på plass.  Olje pickuprøret er laget og klart. Det som gjenstår er tilpassing av toppen og sveise inn bafflene innvendig samt å helsveise de stedene som ikke er ferdigsveist.
15 minus i garasjen er ikke perfekt sveise vær.....


* tank.JPG (219.88 KB, 1024x685 - vist 408 ganger.)

* tank2.JPG (223.58 KB, 1024x685 - vist 363 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #74 på: januar 24, 2010, 21:40:19 pm »

Fikk meldt meg ut av familien noen timer i dag. Alle ligger slått ut av omgangssyke, og da er det tryggest i garasjen....

Hadde som mål å lage ferdig tanken...
Innvendig nedre og øvre baffel er ferdig innsveist, men så gikk jeg selvfølgelig tom for gass igjen... må kjøpe/leie meg en større flaske!!!  5 liter flaske funker dårlig, den gir ca 1 time sveisetid.

Nederste baffel er strengt tatt bare en hel plate med 3 hull i. denne ligger "tett" mot veggene, dette hindre at oljen fjerner seg fra pickupen. Oljen henger på vakum og blir ikke slynget så lett sideveis oppover veggene. Dette funker veldig fint i testkjøringen i vasken på kjøkkenet.

Øverste baffel er kun for skvalping/for å separere luften ut av oljen. får håpe den gjør nytten.

Ellers er tanken egentlig ferdig. litt gass og noen timer i så er det klart.


* baffel.JPG (205.37 KB, 1024x685 - vist 359 ganger.)

* baffel2.JPG (216.22 KB, 963x644 - vist 436 ganger.)

* pickup.JPG (198.73 KB, 1024x685 - vist 344 ganger.)
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #75 på: januar 24, 2010, 22:15:50 pm »

Kunstnerisk den øvre delen din der Carsten!
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #76 på: januar 24, 2010, 22:36:19 pm »

Jeg kaller verket: "Paranoia med stikksag."

ble litt engstelig for at oljen ikke skulle drenere fort nok igjennom, så jeg lagde litt ekstra hull..
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #77 på: januar 25, 2010, 13:55:20 pm »

Hvor mange liter går det på tanken? og hvilken oljepumpe skal du bruke.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #78 på: januar 25, 2010, 17:41:03 pm »

Jeg kaller verket: "Paranoia med stikksag."

ble litt engstelig for at oljen ikke skulle drenere fort nok igjennom, så jeg lagde litt ekstra hull..
melding .. Skulle du ha buret eller ikke ? ..
Mvh
Fine Carsten ...
« Siste redigering: januar 29, 2010, 15:06:37 pm av Sonic » Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #79 på: januar 25, 2010, 19:31:32 pm »

Hvor mange liter går det på tanken? og hvilken oljepumpe skal du bruke.

Er laget for ca 8 liter olje. Da er det ca 2/3 full tank.
Pumpe er 3-stegs Autocraft.

Sonic: se PM.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #80 på: mars 04, 2010, 23:11:20 pm »

Etter en litt vinterferie med en fantastisk salto på ski og kulderens AC ledd en del ut av stilling fant jeg ut at jeg burde komme litt videre. Fikk i det minste ta noen bilder av hva som har skjedd i garasjen i det siste.
Har begynnt å innstalere bur. bruker 45x3 bak bur med skrudd tilleggskryss og belterør med avstiving ned mot rammegafflene.
Den blå tapen viser røret som skal støtte rørene fra gafflene.
Front delen blir rally size, men venter jeg på noen siste rør for å sveise ferdig.
Jeg valgt å legge front røret oppå kanalen med bolter gjennom kanalen med støttehylser. Dette er et sterkt område på boblen, blir også plate på gulvet. Platen ble formet over bordbeinet mitt.
Hovedbøylen er festet oppå plateknekken i bunnen, dette for styrke og for å få buret mest mulig ut mot karroserriet. Var en del justeing av hovedbøylen for å få dette til...

Radiator til intercoolerene er også kommet og har fått sin plass.

går saaakte fremover..


* bur.JPG (242.54 KB, 973x651 - vist 467 ganger.)

* bur2.JPG (248.54 KB, 944x631 - vist 514 ganger.)

* bur3.JPG (203.57 KB, 942x630 - vist 434 ganger.)
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #81 på: mars 19, 2010, 11:55:14 am »

mini oppdatering.
Siste ukene er brukt til ferdiggjøring av trykkbokser , eksosanlegg og fiksing av radiator. denne er sveist om, og blir festet i forstillingen. blir trangt, men all klaring er klaring....
må lage noen 90* bend for vannet, så er denne klar for bruk..
Fikk bestillt noen små deler slik at forstillingen kan monteres for siste gang...



* radiator.JPG (234.47 KB, 823x551 - vist 380 ganger.)
« Siste redigering: mars 19, 2010, 11:57:09 am av Savanna67 » Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #82 på: mai 11, 2010, 22:44:27 pm »

Har vært en ekstremt kald vinter men med egentlig grei aktivitet i garasjen, mye godt arbeid har blitt ferdig, selv om rødvinen frøs når det var -17 i garasjen..  blitt dårlig med oppdateringer her, mye er småting.
Deilig med vår i luften!! Hjuloppheng-forstilling og radiator med slanger er montert, JayCee torosjons lokk er på plass sammen med Sway away armer. Motorfester, clutch master og slave er på plass. bruker wilwood master med CNC slave, litt testing med geometrien får å få det til, men tror det skal stemme nå...
 
Eldste gutten var med å skrudde på felgene i helgen og boblen ble trillet ut for første gang på leeenge. Garasjen ble brått stor så da fikk jeg lakkert buret.
Toppene er på feriekoloni i Skjeberg, og jeg håper de legger på seg litt i løpet av ferien der.
Ny turbo er endelig kommet seg gjennom asken og ligger klar for henting i morgen!! Gliser
Har satt litt ekstra press på meg for å bli ferdig i år, så bilen har både booket depot til SCC og jeg har tatt lisens... Risikoen for at depotet blir tomt og lisensen blir kjekt å ha er stor, med jeg prøver å få gjort en ting på listen om dagen.... Problemet er bare at listen er veeeldig lang......

noen bilder som ble tatt før kameraet gikk tom for strøm.:



* clutch.JPG (205.57 KB, 942x630 - vist 396 ganger.)

* lakkert bur.JPG (236.52 KB, 942x630 - vist 384 ganger.)

* skrudd bur.JPG (134.58 KB, 942x630 - vist 380 ganger.)

* vann.JPG (221.98 KB, 942x630 - vist 417 ganger.)
« Siste redigering: mai 11, 2010, 23:21:14 pm av Savanna67 » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #83 på: mai 12, 2010, 21:41:48 pm »

Imponerende arbeide. En av bilene jeg gleder meg stort til å se på SCC!!! Keep up the good work!  Glad
Loggført
Beetlemaniac
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Mysen



Vis profil
« Svar #84 på: mai 12, 2010, 22:16:57 pm »

Detta ser ordentlig artig ut, hvis man ikke får sett det på SCC håper jeg det blir laget en liten filmsnutt lagt til i denne tråden....stå på og få det gjort, dette er spennende å følge med på  Gliser
Loggført

1954 Oval (Solgt)
1957 Oval (Solgt)
1959 T1 1600
1962 T1 1200
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #85 på: mai 16, 2010, 22:01:47 pm »

Fikk hentet turboen i dag.  Passe stor og skal være rapp og fin.
blir deilig å tilpasse wastegaten og eksosanlegget til denne  Gliser
Den skal matche topper og kam og planlagt ladetrykk fint.
Fikk også gjenget opp alle oljekanaler og laget tørrsump pickuper og tilpasset lager til blokken. det går med 3 lagersett på denne blokken pga hovedlager er +1 +1 trust. samt midt lageret er std T1 og resten er WBX.
Kam sensor er svinghjulssensor er også klare.


*  (205.18 KB, 942x630 - vist 378 ganger.)
Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #86 på: mai 16, 2010, 23:49:21 pm »

Blir bra dette. Gleder meg til å se den gamle beige på veien igjen.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #87 på: juli 29, 2010, 22:27:45 pm »

Kanskje på tide med en liten oppdatering... Holder på i bua ganske mye i det siste. Prøver å bli klar til SCC, men det skal holde hardt!

Planen var å sette sammen longblokken i kveld.
Stakk litt tidlig fra jobb i dag og stakk ned til T.Ø Skinne som har fikset på toppene mine, vi fikk satt opp fjærerne med riktig trykk og klaring til coil-bind. Fjærene ble en kombinasjon av 2 sett med modifierte titan retainere. (Takk til Andersen Racing for levering av retainerene i går! )
Toppene mine er satt opp med litt korte ventiler, så det var en skikkelig utfordring å finne korrekt kombinasjon! Vi hadde vel fremme 6-8 sett og testet kombinasjoner av disse.

Topppene ble ferdig montert og jeg var klar for montering da jeg kom hjem.. stempelring klaring var sjekket og jeg skulle bare teste klaring i stempel.. H&%?¤#%te! 2. ringen var feil tykkelse! Så er det noen som har 2. ring  for 94mm i tykkelse 1,2 og ikke 1,5 som JE har levert så kjøper jeg gjerne disse!!!!

Bilen begynner å se ut som en bil igjen. Fikk stor pakke fra Summit her om dagen, så mesteparten skal være på plass. bensinpumpe brakett er laget og jeg tror jeg har funnet plass til den jævlig store bensinstrykks regulatoren. bensinsystemet går i AN 10 og AN8.

Nå er det bare å melde seg ut av familien i 3 uker så kanskje dette går veien! Takk til Trine for at hun støtter prosjektet!

tar sikkert noen bilder av bilen når det har sluttet å regne..





* nesten.JPG (244.55 KB, 885x592 - vist 419 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #88 på: juli 29, 2010, 22:47:02 pm »

nice!

lykke til! håper å seg nærmere på denna.   Kult
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #89 på: juli 29, 2010, 23:02:28 pm »

Bensin inn og ut pumpe AN 12 , retur AN10 , Turbos for pussys Gliser Gliser

Godt med alt som går fremover Karsten ....

Erich
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!