mars 29, 2024, 00:16:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 17
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Familiens prosjekter (far og sønn)  (Lest 113387 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #330 på: juni 11, 2010, 12:40:09 pm »

Varmepotter restaurert, ny eksopotte fra Hot-shop er på vei og nyoverhalt solex28 pict (aut.choke) er i hus. Litt oppholdsvær nå  så kan jeg skru på varmepottene og clutchen og "hive" motoren inn i bilen Blunker Og så begyner moroa med å tilpasse og justere alt Hæ Der er jeg IKKE best.....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #331 på: juni 11, 2010, 14:37:33 pm »

Rekker en softis på brygga på søndag da eller? Oppholdsvær er meldt i morra, så da gjør du unna alle de tinga du kan nå i kveld, slik at det er bare å smelle motoren inn i morgen  Glad
Loggført

Seaside VW Klubb
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #332 på: juni 11, 2010, 19:52:09 pm »

Hastverk er vel lastverk? Og bråker det ikke litt i meste laget helt uten eksospotte?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #333 på: juni 22, 2010, 19:10:35 pm »

Da er en 34 hesteren kommet seg inn i bilen og mere eller minder koblet opp.... Er det trangere i motorrommet i en bil med H-bakplate enn 61 modellene med 34 hester? Synes denne motoren var grisetrang å få jekket opp i motorrommet.... Enten satte den seg fast i clutchen eller så buttet reimhjulet på i karoseriet. Holdt på noen timer før den smatt inn.
Motoren er av typen tidlig 34 hester med samme viftehus som en 30 hester (uten varmerøra som stikker ut av huset).
Motoren er av typen nesten helt uten endeslakk og med bra komp. Hele fordeleren inkl lokk og rotor må ha blitt byttet rett før motoren ble plukket ut av fatters boble i 1984. Disse delene kunne jeg lett solgt som NOS deler..... Pluggene er også nye. Varmepottene og spjella under motoren måtte jeg derimot legge ned litt jobb i (rustsveising) og eksosen som sto på så grei ut helt til den ble glassblåst. Eneste forhandler som hadde potte til 61-62 34 hester på lager var Hot-shop. Billig var den også. Utrolig nok var også passformen bra! Det har jeg ikke opplevd før Blunker
Planen var å ha bilen på veien innen søndagen som var, men når bensinpumpeprobleme hopet seg opp måtte jeg legge inn årene. T2Dag hadde ei pumpe som var bra. Problemet mitt derimot er å få bensin fra tanken og bak til pumpa. Er jo ikke så lett å få den til å suge i ingenting.... Her sitter jeg foreløpig litt fast for å si det sånn. Ellers har jeg målt at det går strøm til coilen og stifta har også strøm. Samme gjelder pluggene. Så bare jeg får bensin inn i pumpa og videre opp til forgasseren så bør den starte.
Men nå tenkte jeg å legge hobbyen på hylla frem til september for å jobbe på huset. Det betyr også at bobla får stå urørt like lenge.

God luftkjølt sommer Glad
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #334 på: juni 22, 2010, 19:27:00 pm »

Fyll bensin på tanken, sett bilen på flat mark, evt litt høgare oppe framme. Skru laus røyret bak ved pumpa og ha liggande eitpar fiddler/klutar rundt pumpa. so berre ventar du til det kjem bensin. når den kjem er du rask og skrur innpå røyret igjen, og kjem det ikkje bensin so er ikkje pumpa problemet, antakligvis.. Får du bensinen bak og den ikkje vil suga bensin so er det nødvendigvis pompo som har fått kreft eller andre stygge sjukdommar..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #335 på: juni 22, 2010, 19:45:07 pm »

Jeg har ventet på bensin fra tanken i flere dager Blunker
Problemet mitt er å få bensinen fra tanken, via slangene og rørene og frem til pumpa. Slangen under tanken og over drivakselen bak er ny, og røret i tunellen er blåst reint med luft. Røret fra den bakre slangen og bort til pumpa er nytt. Tror du har et poeng i å jekke opp bilen foran for å få litt mere fart på sakene. Jeg hadde dette problemet en gang tidligere også, men kan ikke huske helt hva som ble løsningen. Pumpa har jeg testet. Den suger bensin fra kanna mi via en slange og spytter det lett videre. Men suget er tydligvis ikke stort nok til at den greier å hente bensin helt fra tanken.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #336 på: juni 22, 2010, 20:03:30 pm »

Luftinga til tanken?
Loggført

Mob:92245040
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #337 på: juni 22, 2010, 20:26:55 pm »

Luftinga til tanken?

58'n har samme tank som sen oval. Og der er det ikke lufting med mindre lokket puster så vidt jeg vet???
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #338 på: juni 22, 2010, 20:40:17 pm »

Bensina renner mellom bensinkrana? Tror vi har skrivi om det før, men krana har jo en tendens til å tette seg pga gummi som sveller, på de gamle kranene.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #339 på: juni 22, 2010, 21:02:52 pm »

Luftinga til tanken?

58'n har samme tank som sen oval. Og der er det ikke lufting med mindre lokket puster så vidt jeg vet???

Joa, men luftinga i lokket kan jo bli tett den. Det er jo bare å skru av å prøve.
Loggført

Mob:92245040
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #340 på: juni 22, 2010, 21:13:02 pm »

Ny kran på plass Blunker
Ta av lokket er jo en genialt enkel ide som jeg tydeligvis er for dum til å klekke ut selv! Det må prøves Glad
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #341 på: mars 29, 2012, 14:25:10 pm »

Jeg fører denne tråden videre siden det finnes mye felles melom Mr. Empiboy og meg.....

Bobla var i drift sist sesong, men følte seg muligens litt uggen mot sesongslutt. Mulig SCC turen ble i "hardeste" laget for den (intern Keito? ).... Nå er ny fordeler montert, ny giver til automatchoken og litt annet trix-mix.
Den orginale splittkassa begyner lage rare lyder så en ny skal hentes på kodal treffet som ikke er på kodal. Det er også gåene gjenger i toppen der en av pluggene sitter. Dette fikser jeg når jeg får bilen hjem. Fikk startet den i dag og alt virker greit. Derimot vil jeg nok fraråde å koble en 12V nød kompressor fra en Touran til en Mascot omformer av den minste typen. Da døde den....

Inn i 12V utaket i hanskerommet...


ut døra.....


bort til hjulet.....


og trykk på "ON"....


Fikk 1 bar. Da ble det stopp Glad Godt jeg har en omformer til.

Og bilen startet! Hurra!
« Siste redigering: mars 30, 2012, 06:56:36 am av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #342 på: mars 29, 2012, 14:26:22 pm »

Noen som la merke til den patinerte (les slitte og stygge) Empi EZR shifteren?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #343 på: mars 29, 2012, 16:12:53 pm »

Noen som la merke til den patinerte (les slitte og stygge) Empi EZR shifteren?
nei men derimot en mulebil som ikke blir mye brukt.
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #344 på: mars 29, 2012, 22:24:53 pm »

Bilen er nå hjemme. Kjørte noen omveier hjem for å utfordre locktiten som holder fast den ene pluggen, men det hjalp ikke. Den sitter fortsatt.... Får vel bare belage meg på å fikse moroa Glad

Foresten noen som vet om jeg må skifte ut eller bygge om noe for å bytte ut den orginale splittkassa i 58'n med en kasse fra 1962?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #345 på: mars 29, 2012, 23:23:02 pm »

Bilen er nå hjemme. Kjørte noen omveier hjem for å utfordre locktiten som holder fast den ene pluggen, men det hjalp ikke. Den sitter fortsatt.... Får vel bare belage meg på å fikse moroa Glad

Foresten noen som vet om jeg må skifte ut eller bygge om noe for å bytte ut den orginale splittkassa i 58'n med en kasse fra 1962?

Du trenger nesekon (den aller fremste delen av kassa) fra T2 (splitt) for å sette '61 og nyere kasse i eldre bil. Dette for at overføringen skal komme ut på rett sted uten å tilte kassa (og motoren).

Kult å se at det er liv i vogna igjen! Har forsåvidt både gammel kasse som passer rett inn i bilen din og en '61 1200 motor her til en billig penge hvis du vil ha bilen kjørbar denne sesongen og heller planlegge fremtidig bytte til annen kasse og evt motor..
Tilstand:
Motoren gikk veldig fint for 2-3 år siden. Mangler nå en del "løse deler" som men dette har du jo på gamlemotoren.
Kassa fungerer fint uten ulyder men mangler akselrør (brukt for å konvertere en nyere kasse til korte aksler). Disse har du jo.
« Siste redigering: mars 29, 2012, 23:25:37 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #346 på: mars 30, 2012, 08:42:21 am »

Takk for tilbud, men har allerede gjort en deal på ei kasse. Motoren går merkelig godt nå og eneste feilen pr. dags dato er toppen uten plugg gjenger så jeg satser på at denne motoren holder en stund til. T2 nesekon og riktig hockeystick kjenner jeg en som har liggende Glad

Angående denne EZR shifteren... tidligere diskutert her....
 
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,38471.0.html

Og en til salgs her ser jeg som er MYE finere enn min....

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,43558.0.html

Lurer jeg på om noen andre har erfaringer med å faktisk kjøre med en slik. Etter at jeg hentet frem bobla igår fikk jeg prøvd shifteren ordentlig og jeg kan raskt konkludere med at det er kort avstand melom girene, men den er sammenlignet med feks en Hurst kopi, helt PYTON å finne girene med uten trening. Mulig jeg har justert noe feil her, men synes selv at en orginal rørepinne med short shift kitt fungerer mye bedre.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #347 på: april 05, 2012, 22:04:22 pm »

Testing og justering....





Lakkering ute i tussmørket (med lommelykt) i håp om å få nok "fuktskader" i lakken til at resultatet matcher resten av bilen..... En DIGER glipp var å ikke maskere bak rillene i lokket og generelt hele motoren Sint
Fikk litt farge (primer) på lokket for å slippe å iritere meg over hvordan bilen ser ut med det blå/flekkkette lokket.
Litt mere finpuss og lakk rundt lufterillene skal gjøres før jeg kan si meg helt fornøyd. Skal også se hvor mye primer jeg greier å vaske av motoren med lynol Glad

Noe justeringer av hengsler gjenstår også samt litt "bending". Lokket passer ikke slik jeg ønsker i i overgangen mellom pølsa i taket og pølsa i lokket. Trekile og generell makt er pleier å løse slikt.
« Siste redigering: april 05, 2012, 22:11:07 pm av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #348 på: april 05, 2012, 22:14:13 pm »

PS: "Gasser" lyktene bak vurderes solgt..... Bud motas på PM Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #349 på: april 08, 2012, 12:56:37 pm »

Brum brum..... Bobla har blitt brukt flittig i påsken. Funker fint som bare det. Noe jeg derimot undres er hva slags Locktite jeg limte fast tennpluggen med..... Får den neimen ikke ut igjen. Husker at jeg renset og blåste rent etter alle kunstens regler den gangen jeg gjorde det, men nå får jeg den ikke ut igjen! Siste forøket etter en ca 1 times kjøretur (god og varm i både toppen og  pluggen) var med pluggpipe, biltema skralle og 1 meters latmannsarm. Skralla knakk Sint
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #350 på: april 08, 2012, 13:32:21 pm »

hvis den virker fint don`t mess with it.  Gliser
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #351 på: april 08, 2012, 19:38:32 pm »

PS: "Gasser" lyktene bak vurderes solgt..... Bud motas på PM Glad


Siden denne bilens orginale baklykter er donert bort til ovalprosjektet mitt er ikke lengere kromlyktene til salgs. jeg har ikke flere baklykter og er ikke kjempe fan av å kjøre uten Glad
Noen som kjenner til opphavet bak kromlyktene? Ser for meg ut til å være noe repro greier. Selve kromen virker bra, men finishen under er ikke helt 100%. Er slike lykter fortsatt å få kjøpt nye feks?? Noen som vet?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #352 på: april 08, 2012, 19:49:42 pm »

Kromhusene jeg har på min er orginalvare fra hella ivertfall.
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #353 på: april 13, 2012, 07:29:18 am »

Hmmm. Eikstads dypdykk inn i motorverdenen er nå i full gang Glad Jeg brukte bobla litt i påsken, men når den var kald måtte jeg sprøyte inn startgass fordi aut. choken ikke virket som den skulle (solex 28 pict). Nå derimot, etter å ha fått inn en gammel (langt fra ny, men perfekt fungerende, takk til Rosenquist) orginal giver, demontert, renset alle bevegelige deler i forbindelse med spjellet og montert sammen igjen og dobbeltsjekket at alle deler beveger seg som de skal... og sjekket dette ennå en gang....var resultatet at bilen startet uten hjelp når den er både kald og varm Glad Det er gøy. Den går også utrolig jevnt og fint på tomgang. Men en løsning følges normalt av et nytt problem Glad Nå reagerer ikke blandeskruen når jeg justerer på den. Tenningen skal være justert riktig, men dette skal jeg sjekke en gang til for å være 100% sikker, men nå smeller det i forgasseren og bilen fusker ved pådrag. Betyr ikke det at blandingen er for mager?? Når jeg stiller på blandeskruen reagerer ingenting så her vil jeg tro noe inni forgasseren ikke er helt på nett.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #354 på: april 13, 2012, 21:17:40 pm »

Hmmm. Den gasseren ligger nå innerst i boden.
Fant en her som var MYE bedre. Inn med den og da fikk jeg justert alt ordentlig. Nå er tenningen justert riktig, blandingen luft/bensin virker fin og aut. choken virker. Når bilen går på tomgang fungerer alt nå utmerket. Starter jeg bilen med kald motor fikser choken seg selv og turtallet går opp. Tomgangen er jevn og fin og går gradvis ned slik den skal. Ved pådag reagerer motoren momentant og alt låter (i mine øre fint). Problemet er nå jeg setter den feite kroppen min inn i bilen, legger i gir og kjører. Makan til arm bil finner du ikke ofte. det smeller i gasseren og bilen er et mareritt å kjøre. svak helling på veien og vi snakker 1 gir og max 20 km/t.
Det første som slår meg er at den suger inn falsk luft. derfor skal jeg fikse toppen der den fastlimte tennpluggen sitter. Så tenkte jeg å koste på bilen nye bensinslanger. Andre tips til hvor man kan suge inn falsk luft?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #355 på: april 14, 2012, 08:42:19 am »

La bilen svive på litt turtall og spray startgass i alle skjøter på innsugene, nede ved toppene, under gasser... Dersom turtallet øker har du funnet lekkasje.

Hva med tennng! Har du veldig feil tenning kan du oppleve smell fra gasser. Poffer det eller smeller det ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #356 på: april 14, 2012, 09:50:05 am »

Vil vel si det plffer....Høres ut som et klikk når man kjører bilen
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #357 på: mai 23, 2012, 07:54:09 am »

NÅ ER GODE RÅD DYRE!!!
Jeg hold egentlig på å lage nye felger til bobla
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,42159.0.html
men siden jeg ikke fikk ordentlig fres over bilen så fokuserte jeg heller på motor og girkasse. En grundig sjekk viste at 34 hesteren som sto i var "skutt" ordentlig. Girkassa uler så høyt at det er vanskelig å komunisere inne i bilen Glad
Derfor skaffet jeg ny girkasse og en brannpumpe med en særdeles bra 30 hester fra 1958 ble innkjøpt. Har også kjøpt de nødvendige deler for å montere den litt nyere kassa i bilen. Delene som mangler for å gjøre pumpemotoren om til en bilmotor har jeg også i form av den komplette orginalmotoren til bilen min.

MEN.....
Jeg finner INGEN motivasjon til å skru delene på bilen! Jeg tuller med alt annet. Jeg synes bla. det er kulere å senke og lime spoilere på fruens Beetle og rydding hjemme er heller ikke å forakte. En tur på stranda er mye kulere enn å skru bil. Kjøpe klær til kona er faktisk også noe jeg nå heller gjør fremfor å fikse bobla. Så hva er løsningen? Sette bilen bort i påvente av motivasjon eller selge røkkelet med alle de nye delene? Hjulprosjektet regner jeg med hadde blitt fullført hvis bilen virket, men siden den ikke gjør det så er alt jeg har en stabel med halvferdige felgdeler mitt på verkstedsgulvet på jobben....

Hjelp! Noen som har tips? Har vært inne på tanken å ringe min venn i skotland å gjøre en avtale om pris på bilen å selge for så å kjøpe en annen bil her, men hva når den går i filler? Gidder jeg da å reparere den?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Auen
Seniormedlem
****
Innlegg: 355
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #358 på: mai 23, 2012, 13:00:30 pm »

Du kan lære meg å bytte girkasse Blunker Er i alle fall lettere for meg å gjøre ting hvis jeg har avtaler om å gjøre det med noen andre Osteaktig
Loggført

-68 1300: Roadtripbobla
-73 Camper: Tantebussen

Hun var bygd som en gammel bil. All tyngden var plassert bak.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #359 på: oktober 09, 2012, 12:52:01 pm »

Tenkte å servere en kjempe løynhistorie nå som bilen snart skal få ny girkasse og motor;-)

Det var en gang, i Skien det herrens år 1963.... Thor Thorsen (gift med Bodil) kjøpte seg en folkevognboble fra 1957.... Riktig nok var dette en sen 57 modell og han var så "heldig" å få med den store bakruta på kjøpet.
Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) arbeidet med salg av Hoover støvsugere og det ble mye kjøring i jobben. Både natt og dag, og sommer som vinter. Men for Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) som var en staut og naturglad mann ble slike utfordringer tatt med et smil:-)
I folkevognen greide Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) å stue inn svimmlende 11 stk Hoovere av ulik modell. På sommerstid ble det en utfordring å få den overlastede bilen kjølig i førerkabinen. Selv med vinduene nede og ventilasjonsvinduene vendt forover ble varmen i førerkabinen ikke til å holde ut. Thor hadde en rast i Lillehammer da ideen om en utenbords oppbevaring av flasker med vann og niste ble risset inn i en trestamme langs veien.
Den kvelden, på et pensjonat i Tretten, satte Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) i gang med å forme tynne treplater og rundtjern. Eimen av lim lå tungt over Tretten den Julikvelden i 1963 da Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer) la siste hånd på verket med vinyl og kantesøm. De varme arbeidsdagene ble aldri mer de samme for Thor (eller Herr Thorsen blandt naboer). Nå hadde han til en vær tid kjølig vann og temperert nistepakke.

Her følger flere arkivfotoer av Herr Thorsens oppfinnelse....





Som dere ser av bildene så fikk også Herr Thorsen på et senere tidspunkt handlet inn "sportsfelger" fra Sør Afrika og bilen ble også senket en smule for å bli mer lettkjørt når han kjørte langs landeveien Glad
Denne (totalt usanne) historien om støvsugerselgeren Thor er ment å skape inspirasjon over garasjene i det ganske land;-) Den neste tiden vil denne tråden bli oppdatert med info om hvordan motor og girkasse bytte på Herr Thorsens bil forløper seg.

Er det mer med denne bilen enn bare senkingen?
Har Herr Thorsen montert røde "sports" pluggledninger?
Har kansje Thor byttet til kraftigere starter?
Hvorfor byttet Thor ut Sportsfelgene foran mot 15" bussfelger?
Har han kansje trimmet motoren for å øke dagsomsettningen av støvsugere?
Hva dukker opp av overaskelser.......

« Siste redigering: oktober 09, 2012, 13:02:18 pm av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 17
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!