Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #450 på: mars 29, 2011, 01:45:56 am » |
|
Har ikke noe annet enn 32 så da blir det de :-P
Sikler på noen større gassere, men er ikke noe poeng før det blir helt andre topper! 044 wedgeport cncportede vurderes til neste motor ;-)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #451 på: mars 29, 2011, 01:49:50 am » |
|
Amen! Du har graspa essensen her! Jeg skal ha 044 m. 42/37,5 tenker jeg, men ikke svarte om jeg skal ha ferdigporta wedge!  Hehe! Du kjenner meg  ... Blir ikke mere moro enn du lagær tel sjæl!
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #452 på: mars 29, 2011, 01:54:20 am » |
|
Hadde jeg bare hatt kunnskapen og utstyret :-P
Må sveise litt på uløserarmen i girkassen min tror jeg. Tok den ut for å bytte foringer etc, og kunne trengt noen fler sveisefuger for styrkens skyld!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #453 på: mars 29, 2011, 21:42:44 pm » |
|
Du kunne vel tatt ut veivhustrykk fra fordelerhullet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #454 på: mars 29, 2011, 22:44:44 pm » |
|
Looking good. Snedig løsning på peilepinnen! Jeg vurderer å gjøre det samme i min type 3 siden olja stikker av når jeg sladder. hva har du gjort for å få til dette? peilepinne fra boble med et rør bare?
Bruker du kun teflonbuttons til å låse krysspinnen? En kamerat av meg som fikk bygget hadde brukt kun teflonbuttons (skulle også vært låseklips, men motorbyggeren glemte de) I denne motoren løsnet teflonen og krysspinnene tok seg en tur ut i sylinderveggen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #455 på: april 04, 2011, 23:02:14 pm » |
|
Du kunne vel tatt ut veivhustrykk fra fordelerhullet?
Det kan jeg fint gjøre når fordeleren omsider skal bort. Klart, må jo lage til noe soilde nippelgreier, men det er sikkert fullt mulig. Mer åndeareal = good shit
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #456 på: april 04, 2011, 23:06:47 pm » |
|
Looking good. Snedig løsning på peilepinnen! Jeg vurderer å gjøre det samme i min type 3 siden olja stikker av når jeg sladder. hva har du gjort for å få til dette? peilepinne fra boble med et rør bare?
Bruker du kun teflonbuttons til å låse krysspinnen? En kamerat av meg som fikk bygget hadde brukt kun teflonbuttons (skulle også vært låseklips, men motorbyggeren glemte de) I denne motoren løsnet teflonen og krysspinnene tok seg en tur ut i sylinderveggen.
Jeg tok en spansk en og kjøpte rett og slett en ferdig laget peilepinne for å skru inn der hvor T3-blokkas oljepåfyllingsrør egentlig skal stå. 5$ ellerno på vwparts. Den er litt jalla riktignok, så jeg tror jeg skal lage en mer solid på sikt. Brukte std. T1-peilepinne ja. Huff, dette med teflon-buttons begynner å bekymre meg litt ja. Slik jeg så det var det ikke plass til noen låseklips sammen med de jeg har tatt i bruk. Hadde jeg mata på med klips i tillegg hadde "knappene" kommet for langt ut og gått i sylinderveggen. Får håpe at det holder... Hva sier de med erfarings rundt dette med teflon-buttons? Flere meninger og erfaringer tas gjerne imot.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #457 på: april 04, 2011, 23:08:36 pm » |
|
en ting som er bra med de er vel at de "glir" mot sylindrene hvis de løsner og ikke graver seg inn i veggen som klips
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #458 på: april 04, 2011, 23:11:23 pm » |
|
en ting som er bra med de er vel at de "glir" mot sylindrene hvis de løsner og ikke graver seg inn i veggen som klips
Ja, at de glir er helt sikkert! Løsner? Hos meg er de helt løse og glir lett frem og tilbake inni krysspinnehullet. Er kun sylinderveggen som forhindrer at de faller ut  Når jeg satt dette sammen regnet jeg simpelthen med at det skulle være slik, så jeg har liksom ikke brydd meg noe mere med det. Knappene måtte ikke presses inn på noen måte, vare bare å skyve lett inn uten makt. Håper dette er riktig...
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #459 på: april 04, 2011, 23:18:13 pm » |
|
hva er galt med klips da?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #460 på: april 04, 2011, 23:20:31 pm » |
|
Bare at de som fulgte med AA-kitet blei konvertert til søppel etter at de måtte fjernes én gang. Kunne like gjerne kjøpe disse berømte teflon-knottene siden jeg trengte nye krysspinnelåser.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #461 på: april 04, 2011, 23:23:48 pm » |
|
ja da sånn.. de som fulgte med mahle settet mitt var bra.. men hadde mock up med gamle klips
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #462 på: april 04, 2011, 23:27:50 pm » |
|
ja da sånn.. de som fulgte med mahle settet mitt var bra.. men hadde mock up med gamle klips [/quote
Mahle-klipsene er som std. VW, i mine øyne bra saker. Har ikke hatt dårlig erfaringer med Mahle-klips før i alle fall. De fra AA var helt annerledes. De var utformet som konvensjonelle seegeringer, og de tok kvelden når jeg fjærnet dem etter første mock-up.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #463 på: april 04, 2011, 23:30:42 pm » |
|
you know what to do if your nervous  tar ikke lange tiden 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #464 på: april 04, 2011, 23:35:24 pm » |
|
you know what to do if your nervous  tar ikke lange tiden  Ja, hadde det ikke vært for at motoren allerede har blitt startet opp og havnet i bil, så skulle jeg gjærne gått over en gang til... HAHA!  Svartefaen går som bare rakka-fanten nå ja! Driver og kose-innkjører den for tiden, men blir snart litt mer tortur og leking med justering av MS-en osv. Foreløpig kjører jeg med tildig turtallskutt og lav tenning. Den føles utrolig sterk! 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #465 på: april 04, 2011, 23:36:18 pm » |
|
FILM FOR F**n!! jeg vil se og høre  skulle sakt fra vettu
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #466 på: april 04, 2011, 23:42:08 pm » |
|
FILM FOR F**n!! jeg vil se og høre  skulle sakt fra vettu Jeg har film av oppstarten liggende fra helgen, men den ble filmet så skjeivt at jeg har kviet meg for å laste den opp igrunn... Skal se hva jeg får til ila. noen dager. Jeg kjører med 30mm halsriner nå. Ila. kort tid skal de byttes med 32mm og enderøret på eksosen skal byttes da det er SØPPEL! Grenrøret er veldig bra igrunn, så det skal jeg beholde. Blir litt tweaking og kos osv. Jeg tror at jeg må få opp innsprutet snart også gitt, nå som det later til at motoren fungerer veldig bra. Drammen - Gardermoen helt opp i 150 km/t gikk smertefritt. Motoren og oljefilter osv. kjennes ikke spessielt/nevneverdig varmt ut, selv etter slik grisekjøring. Var skeptisk i starten, men nå føler jeg at ting begynner å gå seg bra til. PS, ønsker fortsatt innvendiger rundt teflon-buttons...
|
|
« Siste redigering: april 04, 2011, 23:44:39 pm av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #467 på: april 04, 2011, 23:54:12 pm » |
|
Høres bra ut:-) håper jeg får benket motor før påske, hvis ikke tror jeg ikke jeg klarer Å holde meg. Da resulterer det i å slenge motor i bil og ta det derfra :-P
Innsprut blir vel digg ja. Alt klart der igården da?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #468 på: april 04, 2011, 23:59:36 pm » |
|
Kanskje jeg også tar en billig løsning mtp peilepinnen. Gjør nok dette om jeg ikke bygger en t4 motor  Vil gjerne se video av motoren din i aksjon. Hvordan fungerer MS anlegget, er det enkelt å justere og slikt? vil si det frister mer og mer å bygge et slikt system.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #469 på: april 05, 2011, 07:17:53 am » |
|
Det går mye delte meninger om teflon buttons, noen har vert uheldige å dem har gått i oppløsning osv.
Det virker som flertallet mener at teflon buttons hører kun hjemme i motorer som overhales ofte (eks drag) , hvis ikke bør det brukes "flate klips" eller spirol lock (beste valg). I noen av kittene følger det med klips som er "runde", dem skaper bare ugagn, spesielt når den tid kommer og du vil presse ut pinbolten, da klipset har most en liten kant i pin bolt hullet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #470 på: april 05, 2011, 07:59:37 am » |
|
Gikk veldig strøkent denna ja! Gøy å være med på oppstart, sinte saker 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #471 på: april 05, 2011, 08:38:00 am » |
|
Kanskje jeg også tar en billig løsning mtp peilepinnen. Gjør nok dette om jeg ikke bygger en t4 motor  Vil gjerne se video av motoren din i aksjon. Hvordan fungerer MS anlegget, er det enkelt å justere og slikt? vil si det frister mer og mer å bygge et slikt system. Bare å prøve seg med den type peilepinne. Eneste er at kjøleblekket må friseres litt for at det skal passe. MS er ikke så vanskelig i grunn. Blir litt å sette seg inn i i starten, også er det bare å begynne å plukke ymse deler her og der. Hva justering angår, så bør du belage deg på å sitte med en laptop i passasjersetet istedetfor å måtte gå ut av bilen og få møkk under neglene... Du setter opp den hardwaren du ønsker (dyser, spjellhus, en bunch med sensorer osv.), og så skjer resten av tuning og "justering" på PC-en.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #472 på: april 05, 2011, 08:39:17 am » |
|
Det går mye delte meninger om teflon buttons, noen har vert uheldige å dem har gått i oppløsning osv.
Det virker som flertallet mener at teflon buttons hører kun hjemme i motorer som overhales ofte (eks drag) , hvis ikke bør det brukes "flate klips" eller spirol lock (beste valg). I noen av kittene følger det med klips som er "runde", dem skaper bare ugagn, spesielt når den tid kommer og du vil presse ut pinbolten, da klipset har most en liten kant i pin bolt hullet...
Tror jeg skal belage meg på å få istand noen andre locks da... Noen som har erfaringer med slike på gata over lengre tid?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #474 på: april 05, 2011, 08:46:17 am » |
|
Noen som har erfaringer med slike på gata over lengre tid?
Hva er lang tid? Teflonbuttons i min gamle 2221 som ble kjørt i 3 sesonger uten overhaling etter at jeg solgte den. Og det manglet ikke på kilometer heller for å si det sånn. SOA har den motoren nå og åpnet den etter SCC 2010 og såvidt meg bekjent var det ingen merker etter teflonbuttons. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #475 på: april 05, 2011, 09:05:32 am » |
|
Noen som har erfaringer med slike på gata over lengre tid?
Hva er lang tid? Teflonbuttons i min gamle 2221 som ble kjørt i 3 sesonger uten overhaling etter at jeg solgte den. Og det manglet ikke på kilometer heller for å si det sånn. SOA har den motoren nå og åpnet den etter SCC 2010 og såvidt meg bekjent var det ingen merker etter teflonbuttons. Mvh BB La oss si et år. Hvor langt gikk denne motoren egentlig? Jeg kommer til å ta en titt når nye topper skal på. Håper at ting holder seg på plass inntil videre.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #476 på: april 05, 2011, 09:13:36 am » |
|
Hvor langt gikk denne motoren egentlig?
Eierne etter meg kjørte den som om den skulle vært en Mercedes taxi. Mer seriøst, den var så og si i daglig bruk av første eier etter meg og deretter må de andre eierne fortelle hvor langt de kjørte. Trond kjørte ihvertfall tur/retur SCC + banetreff på Revebanen + gatekjøring. I mitt eie så ble motoren åpnet hver vinter (av ren nysgjerrighet) og de samme teflonbuttons ble brukt om igjen uten noen problemer.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #477 på: april 05, 2011, 09:16:10 am » |
|
Jeg kjørte den motoren cirka 3000km tenker jeg...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #478 på: april 05, 2011, 09:55:22 am » |
|
Da tror jeg at nattesøvnen skal holde seg stabil fremover.
Jeg har også grei magefølelse siden blokka har blitt planet og linjeborret skikkelig, at den har blitt utstyrt med en rett og omslipt motvektsveiv (DPR), at råder er rette og krysspinneforingene ikke er slarkete. Bør ikke gi krysspinnen store motivasjonen for vandring fra side til side slik jeg ser det.
@ BB: Hvordan så sylinderveggene ut mtp. teflonbuttons?
Hva slags olje gikk denne motoren på? Bare nyskjerrig, that's all.
|
|
« Siste redigering: april 05, 2011, 09:56:53 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #479 på: april 05, 2011, 10:11:26 am » |
|
såvidt meg bekjent var det ingen merker etter teflonbuttons.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|