mars 29, 2024, 10:01:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964706 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #750 på: februar 16, 2009, 11:46:12 am »

Nye tider vettu mister. Nå må de ha med EDB maskinen får å "skru" bil nå

Jeg husker at jeg rotet bort skrutrekkeren til å løsne dyseholderne med engang...  innmari ekkelt! Glad
Loggført

Mvh

Marius
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #751 på: februar 16, 2009, 11:49:40 am »

Har en pent brukt sånn derre Commodore 64, kunne det hjulpet tro?   
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #752 på: februar 16, 2009, 11:52:39 am »

jaja jeg la vel opp til disse kommentarene selv  Kult
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #753 på: februar 22, 2009, 23:22:27 pm »

endelig litt fremgang igjen...

I dag er følgende blitt gjennomført:
-Kontakt med ECUen
-Lasta ned riktig FW versjon
-lasta ned riktige innstillinger til ECUen
-Kontakt med alle sensorene (Throttle position, Intake air temp, manifold temp, Manifold pressure)
-Konfigurert og fikk kontakt med Lambda controlleren
-Satt på fordeler, og justert grunninnstilling på tenning
-Satt på den siste oljeslangen til åndeboksen
-Koplet et par (viktige) ledninger som manglet
-Ladet opp et batteri
-Dro så vidt rundt på starteren

Da er det snart ingen vei tilbake... Må nok få fyllt på olje og få fyret den en dag nå Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #754 på: februar 22, 2009, 23:32:57 pm »

Ahh kult!! Ring meg når den går... eller alternativt før...  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #755 på: februar 22, 2009, 23:51:15 pm »

kanskje helst før, men du har jo bare skrutrekkere og ikke pc'er Glad

hadde trengt litt moralsk støtte ved oppstart
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #756 på: februar 23, 2009, 09:34:16 am »

Tro det eller ei, jeg knottet litt med megasquirt før... men ikke la det komme ut...
Moralsk støtte skal du få  Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #757 på: februar 26, 2009, 23:26:59 pm »

se her, ja, her ramler det folk ut av skapet Blunker

Ikke mye å vise bilder av om dagen, men jeg har da fått skrudd noen kvelder igjen, og det siste som skjedde nå var at jeg monterte bensin-pumpa, og sjekket at den funket når den skulle, den styres via et rele fra ECUen, og alt var bra Glad

Så fylte jeg opp med motorolje, og ingen lekkasjer så langt i alle fall.

Og så nådde jeg en milepæl Glad

Jeg starta loggefunksjonen i sprutet, og dro rundt på starteren i noen sekunder. Kom aldri så langt at oljelampa sluknet, emn fikk i alle fall samla inn noen data:


* cranking.jpg (139.12 KB, 1280x800 - vist 321 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #758 på: februar 26, 2009, 23:31:29 pm »

for de spesielt interesserte, så viser dette at motoren drar rundt på starteren med ca 200 rpm, og at sprutet har regnet ut at dysene skal åpnes i 2.9 ms, noe som er en duty cycle på ca 11....

kan også se at jeg ikke rørte gassen, noe som er naturlig, da jeg mangler gasswire...

Ser også at temperaturen er 4 grader forskjellig mellom innsuget og toppen. Hmmm...

siden jeg ikke hadde koplet på slangen til MAP sensoren, ser det ut til at det er litt lavtrykk i Vestfold i dag med 994 mbar Glad

Så dette ser lovende ut.

Hvis det er noen med erfaring fra å tyde MegaLog bilder, og ser noe skumt, så hyl ut før jeg kopler på bensinslangen, og setter i sikringene til dysene.

Æ glær mæ, ja Glad
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #759 på: februar 26, 2009, 23:42:23 pm »

Helt gresk, det der, men utrolig spennende! Håper du deler prosessen like godt videre med oss ignorante, så kan vi jo legge listen litt og litt høyere! Fabelaktig bra, grelland! Osteaktig
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #760 på: februar 26, 2009, 23:52:26 pm »

rocket science Sjokkert Skjønner ikke en drit jeg Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #761 på: februar 27, 2009, 00:05:45 am »

Spennende saker! Har heller ingen erfaring med tyding av gresk, men finnes jo de som kan det... ;-)
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #762 på: februar 27, 2009, 00:28:40 am »

Lav spenning på batteriet ditt. Kun 9.9 volt når starteren går Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #763 på: februar 27, 2009, 00:42:33 am »

legg ut VE tabellen din  og  req.fuel.+ dyse str.
og hva har du satt på "teoretiske HK og NM på utregninga av  VE tabellen??
sleng gjerne med motorinfo.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #764 på: februar 27, 2009, 00:50:12 am »

Blir det youtube video av oppstarten kanskje?

Dette må være ekstra moro når det meste er selvbygget og forsket frem!
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #765 på: februar 27, 2009, 08:34:50 am »

legg ut VE tabellen din  og  req.fuel.+ dyse str.
og hva har du satt på "teoretiske HK og NM på utregninga av  VE tabellen??
sleng gjerne med motorinfo.

ok, det kommer Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #766 på: februar 27, 2009, 08:35:26 am »

Lav spenning på batteriet ditt. Kun 9.9 volt når starteren går Glad

jepp Glad må ha nytt batteri, og skikkelige polsko, så hjelper det
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #767 på: februar 27, 2009, 22:17:51 pm »

legg ut VE tabellen din  og  req.fuel.+ dyse str.
og hva har du satt på "teoretiske HK og NM på utregninga av  VE tabellen??
sleng gjerne med motorinfo.

her ligger et par skjermdumps:

dyse str er 185cc/min

Litt motorinfo:
1835cc T1
69mm motvektsveiv
engle w110 kam
cb 1:1,25 løftere
hjemmeporta std topper med 37x42 ventiler
full-flow oljesystem med ekstern kjøler (Porsche vifte gjør at orig. kjøler er borte)
Innsugs-system med tilnærmet 500cc volum i hver runner
ca 1.2l plenum-volum
45mm spjeldhus


* ve tabell.jpg (115.09 KB, 992x655 - vist 276 ganger.)

* VE table gen.jpg (34.02 KB, 992x655 - vist 277 ganger.)

* reqfuel.jpg (36.33 KB, 992x655 - vist 254 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #768 på: februar 27, 2009, 22:22:02 pm »

Blir det youtube video av oppstarten kanskje?

Dette må være ekstra moro når det meste er selvbygget og forsket frem!

Blir i alle fall video, men om jeg legger den ut på youtube, kommer an på resultatet Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #769 på: februar 27, 2009, 22:51:25 pm »

så jo bra ut de talla du har plotta inn i kalkulatoren.
MEn jeg synes det ser ut som det er for lite variasjon i tabellen fra tomgang til der du har maks dreimoment v/3000
der skal VE tallene være høyest  for så å synke  over og under.
tipper du også må MYe ned på tomgangs området.

har du Brebåndslambda??

hvor s tore dyser?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #770 på: februar 27, 2009, 22:53:44 pm »

takker for tilbakemelding, og ja jeg har WB lambda

dysene er 185cc/min

Denne VE tabellen har jeg ikke rørt selv, men er den ikke avhengig av TargetAFR tabellen? DEN har jeg nemlig mekka sjæl...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #771 på: mars 04, 2009, 23:52:55 pm »

fikk ikke noe svar på den siste der, så jeg antar jeg har rett Blunker

I går tok jeg mot til meg og tenkte jeg skulle fyre opp skiten, og jeg fikk hjelp av svogeren, og satte i gang, men vi kom aldri så langt at det ble liv i den.

Vi hadde gnist og det rasla i dyser, men ikke noe antydning til liv. Pumpa gikk, men ikke noe utslag på bensintrykk-måleren i motorrommet, så mye tydet på at det ikke kom frem bensin.

Til slutt ble klokka så mye, at vi tok kvelden, men jeg kunne ikke gi meg, så jeg la ut noen spørsmål på shoptalkforum, og en der tipset meg om at jeg kanskje hadde koplet bensinpumpa feil.

I kveld måtte jeg jo sjekke det, så ut med tanken, og det første som slo meg (bokstavelig talt) var en stram bensinlukt, og det så ut som det hadde lekket litt fra den ene kuplingen ut av tanken. Ikke mange dråpene, men nok til å fjerne lakken på mye av rammehodet....

Jaja, det viktigste var at jeg fant problemet.... Jeg hadde snudd polariteten på pumpa. Så etter at det var fikset, gikk jeg over alle koplingene, og la i tanken igjen. I med 5 liter bensin, og ned på kne for å sjekke at det ikke lekker. All systems go!

Så da skrudde jeg på pumpa, og nå ble det liv gitt Glad

Måleren gjorde utslag, og regulatoren så ut til å gjøre jobben. Etter en stund stoppet pumpa som den skulle.

Så tenkte jeg at nå har jeg bensin, gnist og full kontroll, så da trykker jeg på starteren, og det gjorde jeg Glad

Det harket og spyttet litt, men etter en liten stund begynte det å lukte bensin, og da kutta jeg strømmen.

Jeg oppdaget da to tynne med LANGE stråler med bensin fra det gamle røret som ligger inne i tunellen. Jeg bruker det som retur, men det er jo et visst trykk i det, og det var tydligvis ikke tett....

Så nå legger jeg opp nye rør, og bytter ut en del av koplingene i samme slengen...

« Siste redigering: mars 04, 2009, 23:58:43 pm av grelland » Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #772 på: mars 04, 2009, 23:58:25 pm »

GRATTIS!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #773 på: mars 04, 2009, 23:59:28 pm »

Murphy,s lov grelland.. Trist
Alle gode ting er tre..
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #774 på: mars 05, 2009, 00:03:56 am »

Yihaaa... Grattis. Leste det på Shoptalk og smilte nesten rundt!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #775 på: mars 05, 2009, 00:18:36 am »

hehe, man lærer så lenge man lever Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #776 på: mars 05, 2009, 00:26:42 am »

auda..... brette om arma og bite gebbisset sammen roy

Target AFR ..denne prøver MS å nå /korrigere til hvis du setter på funskjonen for å korrigering  under kjøring.
(da må du ha bredbåndslambda koplet opp..men det hadde du jo.)
har du ikke slått på denne funskjonen er det den vanlige VE tabellen som bestemmer.
(sammen med kaldstart, Accel enrichment++)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #777 på: mars 05, 2009, 00:31:24 am »

Gratulerer med oppstart! Glad
Men hvorfor forsvant lakken på rammehodet?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #778 på: mars 05, 2009, 00:38:34 am »

Gratulerer med oppstart! Glad
Men hvorfor forsvant lakken på rammehodet?

bensinen løste den opp
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #779 på: mars 05, 2009, 00:45:10 am »

auda..... brette om arma og bite gebbisset sammen roy

Target AFR ..denne prøver MS å nå /korrigere til hvis du setter på funskjonen for å korrigering  under kjøring.
(da må du ha bredbåndslambda koplet opp..men det hadde du jo.)
har du ikke slått på denne funskjonen er det den vanlige VE tabellen som bestemmer.
(sammen med kaldstart, Accel enrichment++)

jada dette fikser vi nok Glad

jepp, da er jeg med, er ikke så inne i dette enda, jeg vettu
Loggført
Sider: 1 ... 24 25 [26] 27 28 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!