april 20, 2024, 07:16:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 42 43 [44] 45 46 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 974256 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1290 på: juli 11, 2010, 22:01:31 pm »

etter noen uker med Ghia-pause tenkte jeg at jeg skulle kikke litt på diverse småting i kveld, bl.a bytte toppdekselene og da var det jo en god ide å bytte olje samtidig.

Men det var ikke så moro, for dette lå i sila:


* spon.jpg (26.34 KB, 600x330 - vist 465 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1291 på: juli 11, 2010, 22:02:12 pm »

så nå ser motoren sånn ut på vei ut av bilen


* motor.jpg (36.71 KB, 600x349 - vist 470 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1292 på: juli 11, 2010, 22:04:47 pm »

Mistenker at dette er et fordelerdrev som har fått juling. Jeg har tatt bort fordeleren, og kjører med crank trigger på tenninga, men er redd jeg har vært litt slurvete med at fordelerakselen har stått igjen nede i hullet sitt, uten noen fordeler på toppen som holder den på plass i lengderetningen... smart...

Motoren er på vei ut, og skal splittes, så da får jeg se...

godt det er ferie og biltilsynet ikke kunne se på den igjen før etter ferien Blunker

Andre som har tips til hva dette kan være, som jeg bør kikke nøyere etter?
Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #1293 på: juli 11, 2010, 23:20:13 pm »

Ser ut som messing, da er det vel helst drevet eller ventil styring, men tipper på det første
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1294 på: juli 11, 2010, 23:48:02 pm »

uten noen fordeler på toppen som holder den på plass i lengderetningen... smart...

Ikke
smart...   Flau
Men en rask rivning og vask så er den igang igjen... Kult
Loggført

Speed is no substitute for direction
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1295 på: juli 12, 2010, 01:19:11 am »

Fordelerdrevet vil løftes opp ved første turn, og deretter gnage på drevet på veiva. Som du ser i oljesila...
Kjedelig gitt.... Men hva er et par timer til på dette prosjektet :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1296 på: juli 12, 2010, 09:34:59 am »

INGEN betydning i den store sammenhengen Glad

Regner med å få splittet blokka i kveld, så da får vi se
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1297 på: juli 13, 2010, 22:12:25 pm »

ble ikke helt ferdig, fikk bare tatt av toppene, og der så alt helt fint ut i alle fall. I morra er det bursdag, så blir ikke skruieng opp et par dager, men ferien er lang Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1298 på: juli 26, 2010, 22:28:46 pm »

Endelig fikk jeg åpnet motoren i dag, og det var som jeg trodde fordelerdrevet som hadde fått seg en omgang... Fant ikke spon andre steder, så det blir å gjøre godt rent, og så montere igjen.

Men da jeg skulle løfte ut veiva, så jeg at det midtre lageret var kopperfarget på lagerbanene, og det skal det jo ikke være... etter litt kløing i hodet, og diverse telefoner til folk med MYE mer motorerfaring enn det jag har, kom jeg til at årsaken til dette er antakelig at jeg har brukt feil lager.... Kan tyde på at jeg burde ha brukt en overdim. på lagerene, men jeg har std lager i. Derfor er det litt "slingringsmonn" som antakelig har gjort at veiva har flekset mer enn normalt, og slitt ut lagerflatene etter kun ca 50 mil på veien...

Skal prøve å få tak i riktige lager i morra, så prøver jeg meg på å polere lagerflatene på veiva og montere nye lager...

Strengt tatt burde vel veiva vært sjekket og kanskje slipt på nytt....
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1299 på: august 10, 2010, 07:31:31 am »

skjer ikke mye her, annet enn at jeg har bekreftet at det IKKE var feil lager...

SÅ eneste mistenkte i saken er nå undertegnede som i sin kjiphet når blokka ble satt sammen hoppet over linjeboring, da jeg trodde det var "bra nok" som det var. Så nå er blokka på tur til det blide sørland hvor den skal linjeborres, så får vi se hvordan det ser ut når den er tilbake igjen...
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1300 på: august 10, 2010, 20:51:55 pm »

kl 14:10 i dag fikk jeg melding om at blokka var mottat
kl 15:11 i dag fikk jeg melding om at jobben var gjort
kl 16:37 var status at pakken var mottatt hos posten

DET kaller vi service Glad
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #1301 på: august 10, 2010, 20:58:41 pm »

kl 14:10 i dag fikk jeg melding om at blokka var mottat
kl 15:11 i dag fikk jeg melding om at jobben var gjort
kl 16:37 var status at pakken var mottatt hos posten

DET kaller vi service Glad
tør jeg spørre hos hvem?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1302 på: august 10, 2010, 21:10:45 pm »

hehe absolutt. Autoteknikk i Kristiansand
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1303 på: august 10, 2010, 21:14:40 pm »

Så når du og få den færdig til SCC?  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1304 på: august 10, 2010, 21:32:39 pm »

tja.... time will show
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1305 på: august 20, 2010, 23:25:52 pm »

svar: nei... ikke scc på ghian i år heller

men det er ikke så farlig, jeg har jo både golf og touran, så jeg skal på scc

men jeg har jo skrudd litt da, så mens jeg har ventet på blokka, og inspirasjon til å sette den sammen igjen, har jeg puslet litt medd gass-wiren, siden jeg ikke var helt fornøyd med den gamle løsningen.

Så etter litt tankearbeid, kom jeg frem til en løsning basert på noen flattjern, en universal gasswire fra cb og et framhjul fra en 1/10 skala rc-dragster:


* throttle.jpg (43.67 KB, 500x628 - vist 352 ganger.)
« Siste redigering: august 20, 2010, 23:27:58 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1306 på: august 20, 2010, 23:29:18 pm »

Ikke den mest elegante løsningen i verden, men funksjonell.

Jeg må justere litt på braketten så dragster framhjulet går klar av innsuget, men det fikser vi med vinkelsliperen.

Jeg måtte også leke båtbygger og støpe et søkk i viftehuset.
Loggført
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #1307 på: august 29, 2010, 11:26:44 am »

hehe absolutt. Autoteknikk i Kristiansand

Hva kostet dette?
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1308 på: september 01, 2010, 18:26:57 pm »

send en melding til rallybugs her på forumet så hjelper han deg
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1309 på: september 02, 2010, 08:01:33 am »

Hvor kommer turboen til å bli sittende?  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1310 på: september 04, 2010, 16:05:22 pm »

Først skal jeg få skiller, så får vi se hva vinteren vil bringe... med skiver bak skal det gå greit med inntil 200 hk, så vi får se. må også begrense meg litt mht finansene...
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1311 på: september 04, 2010, 16:20:48 pm »

Hvordan går det med godkjenningen av bremser og hk?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1312 på: september 04, 2010, 21:07:38 pm »

Den blir godkjent slik den står nå med 1835cc og kerscher bremser. Men med kerscher skiver bak kan jeg få mer.
Grunnen til at jeg ikke har skilter nå, er at jeg måtte linjebore blokka, og tid og penger har gjort at det tar litt tid før jeg får vist den igjen. Men nå er det ting på gang igjen.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1313 på: september 04, 2010, 22:21:17 pm »

Blir bra dette Grelland!
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1314 på: september 13, 2010, 20:20:24 pm »

Endelig har jeg fått noen timer i garasjen igjen, så nå har jeg endelig fått en longblock igjen Glad

Gjenstår shimsing av svinghjulet før alt er på plass så jeg kan få montert motoren i bilen igjen.

Alt ramlet fint på plass igjen, så med linjeboret blokk og std veiv så håper jeg dette holder litt lenger enn forrige gang


* motor.jpg (207.3 KB, 600x387 - vist 314 ganger.)
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1315 på: september 13, 2010, 21:02:20 pm »

Er overbevist om at det bliver helt perfekt denne gang  Gliser
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1316 på: september 22, 2010, 16:12:35 pm »

Forrige kvelden ble det satt av et par timer igjen, og jeg shimset svinghjulet og alt så fint ut. Torque-maisteren var jo bare overlegen...

Skulle montere reimhjulet, og da så jeg at jeg hadde glemt den skiva som skal slynge olje vekk fra reimhjulet. Arbeidsbenken var nesten tom, bare den skiva igjen.... det var den kvelden, og nå ser motoren akkurat lik ut som for en uke siden, bare med den skiva på plass. Neste trinn er å få litt løftehjelp for å få motoren ned på jekken før den settes inn igjen. Ryggen er ikke hva den en gang var...
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1317 på: september 22, 2010, 17:59:45 pm »

Forrige kvelden ble det satt av et par timer igjen, og jeg shimset svinghjulet og alt så fint ut. Torque-maisteren var jo bare overlegen...

Skulle montere reimhjulet, og da så jeg at jeg hadde glemt den skiva som skal slynge olje vekk fra reimhjulet. Arbeidsbenken var nesten tom, bare den skiva igjen.... det var den kvelden, og nå ser motoren akkurat lik ut som for en uke siden, bare med den skiva på plass. Neste trinn er å få litt løftehjelp for å få motoren ned på jekken før den settes inn igjen. Ryggen er ikke hva den en gang var...

Ett lite verksted treff hos deg neste gang så er motoren i på ett blunk!  Kult
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1318 på: september 22, 2010, 19:17:11 pm »

Kanskje det er løsningen, ja. Trenger ikke jekk heller da...
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4053
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1319 på: september 22, 2010, 19:18:36 pm »

Forrige kvelden ble det satt av et par timer igjen, og jeg shimset svinghjulet og alt så fint ut. Torque-maisteren var jo bare overlegen...

Skulle montere reimhjulet, og da så jeg at jeg hadde glemt den skiva som skal slynge olje vekk fra reimhjulet. Arbeidsbenken var nesten tom, bare den skiva igjen.... det var den kvelden, og nå ser motoren akkurat lik ut som for en uke siden, bare med den skiva på plass. Neste trinn er å få litt løftehjelp for å få motoren ned på jekken før den settes inn igjen. Ryggen er ikke hva den en gang var...

Bare sig til så kommer jeg og giver en hånd! Du har nummeret mit  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: 1 ... 42 43 [44] 45 46 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!