mars 28, 2024, 23:11:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964492 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1770 på: november 04, 2011, 22:24:39 pm »

traff du Line på jobb i går ?

Glad
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1771 på: november 04, 2011, 22:26:57 pm »

Jupp Glad Eller, så hu og bilen ihvertfall Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1772 på: november 07, 2011, 08:51:44 am »

back on topic Glad

Brukte mye av helga på å rydde garasjen, så nå er det like før jeg begynner å jobbe på selve motoren/bilen.

Har solgt Porsche-vifta, så nå er det ingen vei tilbake. På med T1 viftehus og individuelle spjellhus.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1773 på: november 09, 2011, 22:13:16 pm »

En liten time i garasjen i kveld, og da satte jeg saga i et sett std IDF-manifolder. Planen er å sveise på flenser på denne manifolden, så jeg kappet den av der hvor senteravstanden er lik senteravstanden på spjellhusa, og så stablet jeg ting på hverandre for å se hvordan dette ble seende ut:




Flensene må sveises innvendig, slik at den innvendige diameteren blir javn og fin:


Sett fra siden, gir dette veldig lave innsug:
De blir antakelig for korte for det turtallsområdet jeg sikter på her (har surra bort den beregninga i øyeblikket...) men da kan jeg bare lage noe trattar på toppen av spjellhuset

Så var det plassering av dyseholdere da... Siden innsuga ble så korte, kan det hende jeg bruker vanlige enkle weld-in bungs, og så fuel rail på toppen, men uansett er ikke plasseringen ideell.... :

[/quote]

Så da får vi vel se om vi kan få sveiset litt Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1774 på: november 09, 2011, 22:47:07 pm »

De så så veldig flate ut(vinkel) de idf innsuga, men det er vel bare lengden som gjør det..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1775 på: november 09, 2011, 23:04:37 pm »

de er flate.... men om det er normalt, vet jeg ikke. har bare disse....
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1776 på: november 09, 2011, 23:34:37 pm »

Grelland har jo god plass i motorrommet, så då er det ingen grunn til å pakka alt saman til ein utilgjenlig og uservicevennlig ball?? elle ka seie du,FV Glad

Ellers spennande lesing..om moderne hjerta i gammal sjel. reine pacemakeren.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Padden
Medlem
***
Innlegg: 170
Bosted: bergen


Vis profil

« Svar #1777 på: november 09, 2011, 23:35:36 pm »

Hvor kjøpte du gummiflensene til spjeldhusene, leter etter noen slike selv.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1778 på: november 09, 2011, 23:50:47 pm »

Grelland har jo god plass i motorrommet, så då er det ingen grunn til å pakka alt saman til ein utilgjenlig og uservicevennlig ball?? elle ka seie du,FV Glad

Ellers spennande lesing..om moderne hjerta i gammal sjel. reine pacemakeren.
Nei, kikket på dette når jeg så Paasan sin bil hos Ringstad.. Good plass, slipper såre knoker ved pluggskifte der ja..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1779 på: november 10, 2011, 00:19:37 am »

Hvor kjøpte du gummiflensene til spjeldhusene, leter etter noen slike selv.

Classic motorcyles i Tønsberg. Leverandøren heter Duells.

http://www.duells.no/katalog/catalogue.aspx?nid=104767

tror jeg ga 380 kr for alle 4

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1780 på: november 10, 2011, 00:20:59 am »

hvorfor bruker du ikke dyse hulle i spjellhusa?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1781 på: november 10, 2011, 23:08:37 pm »

er en mulighet. Det fulgte med dyser til spjellhusa. to sett. mener jeg har lest at pga disse mc-motorene går på så høyt turtall, så bruker de ofte doble dyser, siden det er vanskelig å få kombinert grei kjørbarhet på lavt turtall med nok suppe ved 11000 rpm... De "vanlige" Bosch-dysene passer ikke i i hulla i spjellhuset.

MS støtter to sett med dyser, så det lar seg gjennomføre.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1782 på: november 10, 2011, 23:14:55 pm »

kan du  ikke bare borre opp littebit i de spjeldhusa.
er jo bare så du får tuppen og o-ringen på dysa nedi.
og du trenger jo ikke bruke dobbelt sett dyser.bare å blende de andre hulla.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1783 på: november 11, 2011, 08:37:30 am »

antakelig den enkleste løsningen ja Glad
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1784 på: november 11, 2011, 09:17:03 am »

er en mulighet. Det fulgte med dyser til spjellhusa. to sett. mener jeg har lest at pga disse mc-motorene går på så høyt turtall, så bruker de ofte doble dyser, siden det er vanskelig å få kombinert grei kjørbarhet på lavt turtall med nok suppe ved 11000 rpm... De "vanlige" Bosch-dysene passer ikke i i hulla i spjellhuset.

MS støtter to sett med dyser, så det lar seg gjennomføre.

Ser ingen grund til ikke at satse på dobbelt dyser og samme turtall  Rekker tunge
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1785 på: november 13, 2011, 19:43:09 pm »

før jeg plukker ut motoren, tenkte jeg at jeg skulle ta et par bilder av slik den ser ut i dag, men mørket og crappy htc telefon var ikke den beste kombinasjonen.

Men slik ser det altså ut i dag:




Har jobba intenst med å rydde garasjen de siste ukene, så nå er jeg snart klar til å sette i gang skikkelig Glad

En sak ang lakking av kjøleblekk: Prøvde meg en gang på sort/grå hammerslagslakk og også krympelakk, men uten særlig vellykket resultat. Noen som har noen gode råd ang hva jeg bør bruke? Skal se pent ut og tåle en liten støyt. Er det så enkelt som 2k silkematt sort billakk?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1786 på: november 13, 2011, 21:34:41 pm »

sistnevte = ja:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #1787 på: november 13, 2011, 21:37:55 pm »

Eller gi delene til meg så skal jeg skaffe deg lakkering  Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1788 på: november 13, 2011, 21:41:14 pm »

det siste forslaget hørtes fristende ut Glad

Tar litt tid før jeg er så langt, tenker jeg, men en eller annen gang før våren i alle fall;)
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1789 på: november 13, 2011, 21:41:25 pm »

Jeg fikk pulverlakkert alt blekk for noen år siden, og angrer ikke på det. Tror jeg betalte en tusenlapp.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1790 på: november 14, 2011, 10:40:37 am »

selvsagt også et alternativ
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1791 på: november 14, 2011, 10:53:08 am »

selvsagt også et alternativ

Jeg skulle også ha pulverlakka endel smådeler sort. Vi kan vel levere sammen så kanskje totalprisen blir noe lavere?
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1792 på: november 14, 2011, 12:03:55 pm »

høres ut som en plan.

Hva er kravene til grunnarbeid før pulverlakk? Bart stål, eller kan ujavnheter sparkles?
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1793 på: november 14, 2011, 12:31:30 pm »

høres ut som en plan.

Hva er kravene til grunnarbeid før pulverlakk? Bart stål, eller kan ujavnheter sparkles?

Bart stål. Vanlig grunning vil smelte.

Tror ikke noe kan spakles, da pulverlakk bakes ved svært høy varme. Men det kan sikkert noen andre svare bedre på.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #1794 på: november 14, 2011, 13:04:13 pm »

Tror heller ikke noe kan sparkles, pga bakingen. Men når jeg fikk pulverlakka deler sist ble det brukt en fyllgrunning på delene som javnet ut noen riper og ujenvheter. Dette gjorde NIL i undrumsdal som ligger et steinkast unna jobben din Grelland. Hør med dem. Veldig hyggelige folk, med god peiling og lang erfaring! Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1795 på: november 14, 2011, 13:39:11 pm »

Man kan vist sparkle, men hvordan sparkel det er vet jeg ikke
« Siste redigering: november 16, 2011, 18:47:19 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1796 på: november 16, 2011, 17:18:13 pm »

JS, holder det seg fint enda?

Rune W fikk jo noe blekk pulverlakkert for noen år tilbake og mener han så han ikke skulle pulverlakke kjøleblekk igjen. Tror det ble POR15 som ble favoritten hans.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1797 på: november 20, 2011, 16:58:28 pm »

lite tid til skruing om dagen, men i dag fikk jeg i alle fall vasket den grundig, før den går inn i garasjen for godt. Håper jeg får et par timer i kveld, så kanskje motoren kommer ut.


* ghia 20 november.jpg (54.54 KB. 601x282 - vist 227 ganger.)

Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1798 på: november 20, 2011, 19:16:02 pm »

Visste jeg hadde sett sparkel som tåler pulverlakkering... Fant den igjen http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=39&products_id=907
Loggført

Seaside VW Klubb
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1799 på: november 23, 2011, 22:52:33 pm »

takker. Litt stiv pris, så det kan hende det blir lakk i stedet Glad

Har jammen meg fått en liten time i garasjen i dag, og da begynte jeg med å ta noen bilder av motoren slik den har fungert helt greit i sommer. Hadde med meg skikkelig kamera, så det ble litt bedre enn med mobilen:

Var et par ting jeg oppdaget når jeg demonterte, og det ene var at bensinslangene var blitt veldig "slappe i fisken". Det bekymret meg litt, og det var antydning til lekkasjer i et par av skjøtene. Ikkje bra...

Og så ser jeg at lakkeringa mi i motorrommet trenger en oppfriskning.... Jeg lakket med skikkelig 2k-lakk i den fargen jeg opprinnelig hadde tenkt, men når jeg byttet farge, lakket jeg over med 1-k sprak, og det er dårlig triks når jeg søler litt bensin etc der...

Mens jeg var i gang tenkte jeg at jeg kunne prøvemontere t1-kjølinga mens motoren sto i, spesielt for å se hvor mye plass jeg har rundt spjellhus etc.

Så jeg begynte med å sette på blekkene over sylindrene og selve viftehuset:


Alt vel så langt.

Så satte jeg på de innkorta innsugene og spjellhusa, og da ser man at std doghouse viftehus er alt for bredt....


Jeg tegnet på en rød strek som antyder hvor jeg bør snitte opp huset for å lage det smalere. Jeg kommer til å flytte inn uttakene til varme-slangene også. Meningen er å få i gang varmen for å strekke sesongen maksimalt Glad

Så har jeg et par høye luftfilter som også ligger litt vel nær viftehuset. Selv med de kjorte innsuga er det ikke veldig god plass i høyden:


Så fra en annen vinkel, så ser jeg at jeg må finne en ny plass til EDIS-coilen hvis jeg fortsatt skal bruke den da:


Så da har jeg stort sett fått sett det jeg trenger i bilen så det neste nå er å lempe motoren ut av bilen, og opp på arbeidsbenken, så kan jobben begynne for alvor.
Loggført
Sider: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!