april 26, 2024, 17:13:29 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 977669 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #270 på: mai 29, 2008, 08:12:08 am »

Høres ut som en sær lakkerer Glad Men den innsatsen du har lagt ned her klarer du vel litt grunnarbeid. Eller er det det at du har sveiset så mye at hele bilen er vridd og ingen vil ta på seg grunnarbeidet Blunker

Du klarer da dette også, har jo gjort en kjempe jobb ellers. Høres jo ut som du har en god dialog med lakkereren, prøv og bruk han til litt godkjenning.

neida lakkereren er ikke spesielt sær, men han vil bare at dette skal bli bra. Han sier han kan gjøre det på 3 uker, men da blir verken jeg eller han fornøyd, og etter 9 år betyr ikke 2 måneder fra eller til så mye. Og ja hele bilen er sveiset, så den er/var nok mer bulkete og gærn enn en gjennomsnittlig passatskjerm, men poenget mitt er at lakkereren så på bilen FØR han ga meg leveringstid, så jeg stolte på at han så dette da.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #271 på: juni 01, 2008, 22:38:48 pm »

da er jeg i gang med å få bilen kjørbar, og det som er i boks etter kveldens økt er:
-bremsekalippere og slanger montert foran
-tatt opp hulla i "brygga" til bakre girkassefeste, så nå sitter motoren 1.5-2 cm lavere i bakkant
-fått på plass rattstang og ratt
-sveiset inn holdere til injektorene på det andre innsuget

disse jobbene må gjøres om jeg skal på scc eller ikke, så det er jo bare å kjøre på her...
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #272 på: juni 02, 2008, 08:20:25 am »

Stå på Roy!!!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Keirn
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Malmø


Magister Mundi Sum


Vis profil WWW
« Svar #273 på: juni 10, 2008, 08:17:09 am »


Jeg har kikket igjennom hele denne maraton tråden nå i løpet av et par dager,
jeg må si at det er helt utrolig at du har greid å holde koken oppe så lenge!!!
Jeg så bilen hos Karl-Fredrik før du begynte på den, må inrømme at jeg dømte ut bilen når jeg så den.
Utrooolig bra og iherdig jobba!!
Bare å gratulere.
Loggført

Om du ikke kan reparere det med en hammer, er det sikkert en elektrisk feil....
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #274 på: juni 10, 2008, 22:41:42 pm »

takker. må holde ut vet du :-)

Men kanskje det er på tide med noen oppdateringer igjen, da.

har mistet litt spruten en periode her, men nå er jeg gira på å kjøre på scc, så da gjør jeg et forsøk.

Har en lang liste over saker som må ordnes, og jeg har begynt bak i motorrommet.

Først fikk jeg i går laget en patent for å holde på plass injektorene, men den glemte jeg å ta bilde av...

Deretter løftet jeg inn motorene igjen, og jeg er glad jeg skrur vw og ikke jenkare... Løfta den inn på egenhånd...

Så monterte jeg innsuga igjen for å sjekke at plenumet gikk klar av torpedoen, og det gjorde det:


* firewall.jpg (31.57 KB, 453x450 - vist 271 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #275 på: juni 10, 2008, 22:46:37 pm »

så har jeg jobba ned en patent for å få koplet sammen gasspedalen og spjellhuset, og jeg kjøpte meg en laaaang wire og strømpe fra CB, som er beregnet på buggy. Strømpa tres over røret ut av torpedoen, og så kan man kutte wiren og strømpa til riktig lengde. Laget meg en brakett, og dette vil funke, men jeg tror jeg treffer viftehuset...


* wire.jpg (26.81 KB, 450x386 - vist 276 ganger.)
« Siste redigering: juni 10, 2008, 22:53:49 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #276 på: juni 10, 2008, 22:48:29 pm »

som jeg nevnte for et par innlegg siden, har jeg senket det bakre girkassefestet, og det hjalp, så nå vil i alle fall motorromspakningen tette, men jeg kunne tenkt med enda en cm ned...


*  (18.43 KB, 450x208 - vist 331 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #277 på: juni 10, 2008, 22:49:29 pm »

og så har jeg sveiset inn en "bung" for å feste WB lambda-sensoren, og her var det trangt, men jeg fikk da skviset den inn:


* O2-sensor.jpg (20.8 KB, 361x450 - vist 275 ganger.)
« Siste redigering: juni 10, 2008, 22:54:29 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #278 på: juni 10, 2008, 22:50:26 pm »

og bakfra ser det sånn ut:

(Jeg tør faktisk legge ut nærbilde av sveisen min uten at den er slipet Glad )


* from-behind.jpg (18.25 KB, 450x297 - vist 359 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #279 på: juni 10, 2008, 22:52:40 pm »

og så til sist et bilde av den holdern jeg laget til injektorene. Ganske enkelt prinsipp: spora glir inn i et hakk i injektorene og så har jeg sveiset inn en sånn lang mutter som brukes til å skjøte gjengestenger i innsuget, så hele sulamitten skrus fast med en bolt.

Dette var Even (guttungen på 8 ) sitt prosjekt i kveld, han pusset, grunnet og lakket denne biten:


* injector-holder.jpg (13.68 KB, 450x286 - vist 301 ganger.)
« Siste redigering: juni 10, 2008, 22:55:33 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #280 på: juni 10, 2008, 22:59:33 pm »

ser man litt nøye så er den biten helt klart ikke laget i verken fres eller vannjet, men med vinkelkutter og biltema roterende fil, men jeg lever etter prisippet "form follows function" så da får heller finishen bli så som så  Kult

Neste nå er å lage injektorholder på andre siden, og så skal jeg få montert et par sensorer til på motoren, så kan jeg begynne med det elektriske.

Og så må jeg montere viftehuset for å se om braketten min kan brukes, før jeg kutter den lange strømpa.

Det går da riktig vei i alle fall.
« Siste redigering: juni 11, 2008, 16:39:17 pm av grelland » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #281 på: juni 11, 2008, 14:42:33 pm »

Du er jo snart i mål Sjokkert Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #282 på: juni 16, 2008, 16:11:41 pm »

jada det går da fremover.

Har jobbet litt mer med motoren, og har bygd om hele opplegget med gasswire, så nå kommer den opp underfra i stedet. Ble litt jobb med å lage braketter, men tror dette blir en bedre løsning:


* throttle-cable.jpg (39.54 KB, 493x550 - vist 286 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #283 på: juni 16, 2008, 16:12:40 pm »

og så laget jeg ferdig holderene til injektorene, og slik ser det ut da:


* injectors-lhs.jpg (33.15 KB, 475x550 - vist 302 ganger.)

* injectors-rhs.jpg (32.98 KB, 550x485 - vist 252 ganger.)
« Siste redigering: juni 16, 2008, 22:46:49 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #284 på: juni 16, 2008, 16:13:12 pm »

og hele motorrommet:


* motorrom.jpg (37.67 KB, 550x406 - vist 269 ganger.)

* motorromII.jpg (35.62 KB, 550x398 - vist 261 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #285 på: juni 16, 2008, 16:14:54 pm »

det bakre blekket er no taiwan-drit, så det passer dårlig til buen i motorrommet, så det får jeg snitte opp og sveise sammen igjen...

Ellers så rakk oppretteren å legge på litt sparkel før jeg fikk bilen hjem igjen, så siden på bilen ser slik ut nå:


* sparkel.jpg (44.49 KB, 550x518 - vist 326 ganger.)
« Siste redigering: juni 16, 2008, 16:16:50 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #286 på: juni 16, 2008, 16:20:16 pm »

Da er det faktisk ikke mye HW som gjenstår :-) Skal lage et hull og gjenge opp til oljetemp-føler i sumpa, og så skal jeg ha inn en tempføler til sprutet i det ene toppdekselet, og en brakett til en innsugslufttemperaturføler (NM i lange ord...)

Så er det igang med loddebolt, krympetang og kabling :-)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #287 på: juni 16, 2008, 16:54:34 pm »

Eg seier berre: Stå På!!  Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #288 på: juni 16, 2008, 22:49:57 pm »

man står på, vet du  Blunker

Fikk et par timer i dag også, og da har jeg begynt på det elektriske.

Jeg målte opp gode lengder og har laget meg et koplingsskjema, så jeg håper jeg har husket lle, men jeg har laget 4-5 ekstra ledninger i reserve, så jeg håper dette funker.

Det ble 14 ledere, og de trædde jeg inni en strømpe og la på samme sted som originalt. HEr er hele bunten foran :


* wiring-front.jpg (27.47 KB, 550x345 - vist 287 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #289 på: juni 16, 2008, 22:50:33 pm »

her passerer den innerskjermen bak:


* wiring-inner-fender.jpg (40.7 KB, 550x489 - vist 296 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #290 på: juni 16, 2008, 22:51:22 pm »

og ender opp i motorrommet:


* loom-in-engine.jpg (51.42 KB, 550x409 - vist 281 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #291 på: juni 16, 2008, 22:53:31 pm »

de skarpsynte ser at her er det kun sorte ledninger, men jeg har merket dem ihver ende, og på skjemaet mitt så dette skal nok gå bra...

En nabo så jeg holdt på med bilen, så kom han over med en hel bærepose med sånne merkedingser:


* marking.jpg (17.33 KB, 550x394 - vist 294 ganger.)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #292 på: juni 16, 2008, 22:55:37 pm »

og til slutt i dag, la jeg på litt slipegrunning på innsuga, så får de få seg en omgang med lakk også før de er helt ferdig


* runners.jpg (20.97 KB, 550x261 - vist 283 ganger.)
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #293 på: juni 16, 2008, 22:59:04 pm »

detta blir jålete Roy, trur jeg må en tur bort å glane litt når jeg får stabla meg hjem å inn i bussen, gi gass, er jo bare 62 dager til stripekjøring nå Blunker
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #294 på: juni 16, 2008, 23:01:38 pm »

Det er bare å ta av seg hatten for dette prosjektet! Sjokkert
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #295 på: juni 16, 2008, 23:10:45 pm »

detta blir jålete Roy, trur jeg må en tur bort å glane litt når jeg får stabla meg hjem å inn i bussen, gi gass, er jo bare 62 dager til stripekjøring nå Blunker

bare å komme det :-) God bedring forresten
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #296 på: juni 16, 2008, 23:13:02 pm »

takk får det, er ikke mange dager igjen til jeg er hjemme.  Gliser
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #297 på: juni 17, 2008, 08:02:37 am »

Smooth, Roy! Vil ha bilder av kablinga når du nærmer deg ferdig
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #298 på: juni 21, 2008, 00:22:19 am »

*tips*
jeg testet ett par spray dempe produkter i taket på varaianten min.. 500.- fattigere og fortsatt "boing" lyd
hjalp ikke en dritt
lite som kan erstatt goe'gamle asfaltmatter.
Jeg limte opp dette med sikaflex lignende lim.
da blei det stilt


no offence KnastenradUndKnotenblech, men dette er fullstendig gal måte å gjøre det på.

Ved å lime platene opp med sikaflex el.l så ødelegger du omtrent all effekten av dempingen. Hele poenget er at dempeplatene skal sitte så tett på metallet som mulig.

Og til dere som skal dempe bilen inni; hold dere langt unna biltema og andre billige dempematter. De demper dårlig, klisteret er ubrukelig og platene detter av så fort det blir litt varmt i bilen. Asfaltmatter er gammeldags, bruk heller butylmatter som er selvklebende og rull de godt fast med en hard rulle. Da kontakten med underlaget er essensielt for effekten av dempingen. Kombiner gjerne butylmatter og lydfelleskum av tett celleplast som ikke suger vann, slik at man får en sandwichkonstruksjon. Dette gir meget godt resultat og skaper ikke rustproblemer på sikt.

Har lagt på noen hundre kvadrat med dempematter og snakker av erfaring Blunker


Sorry for OT
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #299 på: juni 21, 2008, 00:25:04 am »

Det skjer bra saker i garasjen! På tide med en visitt å sjekke fremdriften snart Glad


En era i Roys liv er snart over, bilen er på veien og hva skal du fåreta deg da da Osteaktig
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Sider: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!