mars 28, 2024, 23:17:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 124 125 [126] 127 128 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964495 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3750 på: april 16, 2020, 08:31:32 am »

Trenger litt sliping og polering av overflaten for å få det helt speilblankt, men tenker jeg lar den være sånn nå

* gulv.jpg (58.61 KB. 800x422 - vist 292 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3751 på: april 17, 2020, 13:43:34 pm »

Lufting sammen med felles VWenner Glad

* 93721130_10222688490471088_5399165501895081984_o.jpg (49.78 KB. 800x389 - vist 290 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3752 på: april 20, 2020, 07:46:34 am »

Bare gjort noen småjobber i helga, og fintunet litt på sprutet for å få bort små "irritasjonsmomenter" så den går bedre for hver dag.

Jeg har et problem med beltet til kompressoren; det ser ut som ikke veiva og akslingen i generatoren er 100% parallelle, så selv om reimhjula liner opp så har reima det med å flytte seg et hakk utover. Må se litt nærmere på det; evt lage meg et oppsett hvor jeg beholder original viftereim og legger reima til kompressoren utenfor.

Ellers hadde guttungen tatt et par bilder under cruisingen på smale grusveger i de dype Vestfoldske skoger, og dette ble ganske kult:


* cruise.jpg (88.26 KB. 800x383 - vist 256 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3753 på: april 22, 2020, 08:57:34 am »

Dårlig med oppdateringer her de siste par dagene, siden vi prioriterte å justere bakkeklaringen på Henning sin '63:

* 20200421_202349.jpg (56.24 KB. 800x389 - vist 274 ganger.)


Ser ut som han ble fornøyd Glad

Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3754 på: april 22, 2020, 22:14:08 pm »

Hei Roy,

155kpa på full gass på en 1600 er noe mindre enn det jeg hadde forventet. Ta og holde spjeldet åpen og ta bilde med blits ned i kompressoren. Mulig du vil få en overraskelse av det du ser.....ask how i know....

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3755 på: april 22, 2020, 22:38:53 pm »

Mindre enn jeg forventet også.

Ta bilde når den står stille mener du?
Loggført
181
Supermedlem
*****
Innlegg: 510
Bosted:


Vis profil

« Svar #3756 på: april 22, 2020, 23:01:15 pm »

Ja, se hvordan rotorene ser ut.

Jeg tenker at det er 3 grunner du ser mindre enn forventet trykk
1. Belegget på rotorene har begynt å falle av som gir betydelig mindre effektivitet
2. Belt slip. Her ville du ha sett en del støv fra reimet
3. Boost lekkasje et sted.

Legger en 50lapp på nr1

Alex
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3757 på: april 23, 2020, 00:08:49 am »

Jeg ser støv og hører plystrelyd på tomgang så setter en hundrings på 2 og/eller 3 Blunker
« Siste redigering: april 23, 2020, 07:54:26 am av grelland » Loggført
hd79
Nybegynner
*
Innlegg: 1
Bosted:


Vis profil

« Svar #3758 på: april 23, 2020, 07:33:31 am »

Tipper du må ha støttestag på kompressoren din. mye mulig festene gir etter ved belastning, gjerne spesielt siden reima legger seg feil.
burde bli unødvendig med to strammehjul også da Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3759 på: april 23, 2020, 07:54:09 am »

Tipper du må ha støttestag på kompressoren din. mye mulig festene gir etter ved belastning, gjerne spesielt siden reima legger seg feil.
burde bli unødvendig med to strammehjul også da Glad

Det tror jeg nok du har helt rett i. Tenkte å rigge opp et gopro-kamera baki der og ta en testrunde Blunker

Trengte ikke noe gopro for å bekrefte den teorien. Jobber med å lage et støttestag som stiver opp konstruksjonen betraktelig Blunker
« Siste redigering: april 29, 2020, 08:00:57 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3760 på: april 24, 2020, 20:44:29 pm »

Hjernen tar aldri pause, så nå er jeg i gang med å planlegge neste versjon av kompressormotor, og det hadde vært moro å fått til å 3d-printe komplette innsug med plenum. Så da må jeg jo lære meg 3-D modellering først. Med junior som læremester går det sakte men sikkert fremover, og her er ett av konseptene.

* innsug.jpg (26.27 KB. 800x518 - vist 228 ganger.)


Har satt i gang 3-D printeren så da får vi se om det dukker opp noe moro etterhvert Blunker

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3761 på: april 29, 2020, 07:46:55 am »

Første versjon av disse plenumene ble noe små:

* v1.jpg (36.74 KB. 474x600 - vist 251 ganger.)


Så da måtte jeg knote enda noen timer i Fusion360 for å utvide litt. Både lengden på runnere og diameter og lengde på "røret" er øket. Jeg fikk streng beskjed av junior om å lage modellen parametrisk, slik at jeg kan endre noen kritiske dimensjoner, så er resten avhengig av disse, og det funket ganske bra.

Her et par bilder av ver2:

* v2.jpg (32.91 KB. 417x600 - vist 255 ganger.)

« Siste redigering: april 29, 2020, 07:56:30 am av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3762 på: april 29, 2020, 07:55:05 am »


* v2-2.jpg (31.57 KB. 367x600 - vist 239 ganger.)


Disse er printet med veldig grove innstillinger for å få opp farta; det kan man se på alle de horisontale linjene i overflaten; allikevel tok de ca 19 timer, så når jeg skrur opp kvaliteten, kommer det til å ta ganske lang tid å printe disse.

For å få innsugsrøret ut på riktig side av viftehuset, kan ikke høyre og venstre side være like, så nå jobber jeg med å lage en variant som skal passe på venstre siden.

Er også usikker på om jeg skal legge inn "bungs" til dysene, eller om jeg skal gå videre med planen om en enkelt dyse før kompressoren.

Moro med litt annerledes prosjekter også.

Et annet lite prosjekt vi pusler med, er at senterkoppene som fulgte med flat-4 hjula mine er krommet og ikke polert, så de har en markert gulere farge. I tillegg stikker sentermutteren på bakhjula for langt ut til å få de på, så da har jeg prøvd meg på å designe en senterkopp som skrus fast med setskruer, og med Wolfsburg-merke på i stedet for disse porsche-liknende greiene som sitter på flat-4 sine.

Tenkte kona kunne få designe noe kult å ha på disse koppene, men inntil videre har jeg brukt wolfsburg-borgen, og 3d-printet en for å teste, så er planen enten å lage former til disse, og så lage såkalt "forged carbon", eller rett og slett maskinere de ut i aluminium. Junior sin CNC-router begynner å komme seg, så det hadde jo vært moro.

* cup.jpg (43.11 KB. 571x600 - vist 246 ganger.)


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3763 på: april 29, 2020, 19:49:44 pm »

Kjapp test:

* test fit.jpg (37.92 KB. 402x600 - vist 248 ganger.)


Passer fint Glad

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3764 på: april 30, 2020, 21:38:30 pm »

Imponert over både plenum og senterkopper.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3765 på: mai 03, 2020, 20:12:54 pm »

Etter å ha knota noen timer i helga med å forsøke å montere et sett 1:1.25 vipper fra CB, så gikk jeg tilbake til standrd. Jeg fikk ikke justert bort en voldsom ventilklakking, og jeg vet ikke om støtstengene slår borti røra eller hva som skjer, men ga opp og monterte de originale igjen.

I mellomtiden har vi (minstemann og meg denne gangen) fikset et par småting. Vi laget et støttestag til kompressoren, så den sitter bedre fast. I tillegg trengte alle turboklemmene på silikonsangene en runde med stramming. Vi laget også en returfjær på spjellhuset for å få stabil og god tomgang hver gang, og etter en liten prøvetur kan jeg konstantere at jeg fikk 9.3 psi overladning, og det er omtrent det jeg forventa Glad

* log.jpg (44.56 KB. 800x481 - vist 197 ganger.)


Motoren går veldig pent og svarer momentant på gassen, så jeg må si jeg er veldig fornøyd så langt.

Jeg har jo 2110cc oxyboxeren også, og jeg burde vel få satt den sammen også, men akkurat nå synes jeg det er vel så moro med denne lille 1600n Glad


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3766 på: mai 04, 2020, 11:57:49 am »

Etter litt diskusjoner på fb, kom jeg til at det ikke bare er bolt-on med disse CB kitene. De har swivel-feet justeringsskruer, og da må geometrien settes opp på nytt.

Så da lærte vi noe denne helgen også Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3767 på: mai 04, 2020, 13:35:35 pm »

ble visst observert på vei til jobb i dag morges Glad

* 95459240_235598711094418_2180713754134577152_n.jpg (68.45 KB. 450x600 - vist 223 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3768 på: mai 08, 2020, 09:19:07 am »

Kjører Ghia på jobb hver dag og ting fungerer som de skal Glad

Jeg har fortsatt en liste med småting som skal fikses og en kveld satt jeg og minstemann i gang med å bytte foringen til giroverføringen. Selv med bug-tech spak kjentes det litt lealaust, og det skramla litt i girspaken når jeg lå og cruiset i 70-80. Det var en drittjobb men det ble mye bedre etterpå. NEsten litt i overkant tight. Spesielt 2. gir er litt kilen å få i på vei ned fra 3. Håper det løsner opp litt. Original-spaken har litt store monteringshull, så man kan justere litt, men disse bug-tech-spakene har ikke det, så det er ikke noe å justere på der. Får gi det litt tid, å kan jeg evt ta opp monteringhulla et par tideler.

Ellers ble det tid til en burger på Zita i går, og mange hyggelige mennesker:

* zita 2.jpg (69.65 KB. 800x389 - vist 212 ganger.)


* zita 3.jpg (68.68 KB. 800x389 - vist 221 ganger.)


Jeg har ikke kjørt så veldig lange strekk på motorvei før (er bare innom 4-5 km på vei til jobb), men etter ca tre kvarter i rundt 100 km/t merker jeg antakelig dette med heat soak på kompressoren. Jeg hadde ikke med PCen, så logget ikke, men mistenker at IAT sakte men sikkert krabber oppover, og ved ca 60-70°C begynner jeg å trekke ned tenninga for å unngå detonasjoner, og jeg merket at den dro markant dårligere etter en god stund på motorveien. Mistenkte en stund en lekkasje i innsuget, men den gikk som ei kule når den var kald igjen, så er nok dette med temperatur som gjør seg gjeldende. For det meste har jeg bare kjørt en snau halvtime om gangen på variert vei, og da går det fint (Hver gang jeg drar på litt, pøser den jo på med vann/sprit) men ved langvarig cruising uten overladning (typ 5-6 på motorvei) legger den ikke inn noe kjøling og da krabber tempen oppover.

Får ta en langtur igjen med PC koplet på for å få det bekreftet.

Jeg ser vel 3 mulige tiltak:
-Kople på en liten bryter på dashbordet så jeg kan gi den en "dram" når tempen krabber oppover
-Begynne å se på muligheten for å legge opp en intercooler. Det er litt mer jobb enn jeg hadde tenkt å legge i dette prosjektet, men man vet jo hvordan ting er... Det ene tar det andre osv.
-Legge inn en dyse som spruter inn bensin før kompressoren. Enten 2-stage i parallell med de jeg har, slik at jeg kan flytte over til den før kompressoren når temperaturen går over en viss grense, eller enkelt og greit all fuel inn før kompressoren. Har forstått at de som kjører med forgasser har mindre problem med varme, så det er absolutt verdt et forsøk.


Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3769 på: mai 11, 2020, 08:57:19 am »

Ble mange andre prosjekter i garasjen denne helgen, så ikke så mye tid til Ghia, men på lørdag kveld, fikk vi lagt inn en lengre tur på motorveien for å sjekke ut dette med at den dro dårligere etter noen km på motorvei, og etter å ha fått samlet inn og analysert en del data, ser vi at den rett og slett fikk alt for mye fuel i det området.

I 90-100 km/t ligger den rundt 3000-3200 rpm, og 70-80 kPa MAP ved rolig cruising. Og i det området fikk den alt for mye fuel, så vi dro ned en 20-30% og da våknet den til liv igjen Glad Er ikke så ofte jeg ligger i det området over tid, så de første rundene med tuning hadde ikke vært innom der i det hele tatt Glad

MAT, altså innsugstemperaturen ligger fortsatt høyt i det området; ca 60°C med en utetemperatur på 10-12°C, så på en varm sommerdag er dette ikke ideelt i det hele tatt.

Med en gang jeg gir på litt, så det genereres overtrykk, legger vann/metanol sprutet inn, og tempen detter med 25-30°C så jeg er ikke så redd for detonasjoner ved hardt pådrag; det er mer det at det er litt ubehaglig varmt over tid. Blir dårlig effektivitet av sånt.

Så for å teste litt, tenkte jeg å prøve med å presse mer luft inn i motorrommet, bare for å se om det har noen effekt.

Og så har jeg tyvstartet litt på pkt 3 på lista i forrige innlegg, for å se om det er en elegant måte å få montert inn en dyse før kompressoren; har et par ideer, men de må ned på papiret og over i hardware før det kan testes Blunker

Ellers så prøvde jeg å lakke en av de 3d-printa senterkoppene, og med en kombinasjon av alumna-blast og krom-lakk, så er dette mye bedre enn de sorte hulla som er der nå i alle fall, inntil cnc-routeren til junior er operativ:

* 20200510_212343.jpg (33.31 KB. 374x600 - vist 168 ganger.)



« Siste redigering: mai 11, 2020, 10:00:36 am av grelland » Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3770 på: mai 11, 2020, 09:00:23 am »

Det der ser jo veldig fint ud her fra  Kult
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #3771 på: mai 11, 2020, 11:38:12 am »

Ser veldig fine ut de senterkoppene der da Glad Kan lakkes sorte og Øyerulling

* 774CE9D2-1B78-4A94-9189-AA69B0D55830.jpg (70.59 KB. 800x413 - vist 198 ganger.)

Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3772 på: mai 11, 2020, 11:50:55 am »

De kan vel strengt tatt lakkeres i hvilken farge man vil Glad

Har laget et par som bygger litt mer ut til bakhjula, så får se hvordan det blir seende ut Glad
Loggført
Sveinf
Seniormedlem
****
Innlegg: 400
Bosted: Drammen


Vis profil

« Svar #3773 på: mai 11, 2020, 12:31:06 pm »

Har du vurdert å hente dedikert luft utenifra motorrommet? Dere lager mye kult i den garasjen deres! :-)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3774 på: mai 11, 2020, 12:48:08 pm »

Dedikert som i å skille innsugsluften fra den som brukes til å kjøle motoren gjennom viftehuset?

har tenkt på det, men det blir fort mye arbe... Nå driver junior å planlegger litt utstyr for å kunne støpe litt større deler i karbonfiber, og det kan jo åpne en del spennende muligheter, men det ligger nok litt frem i tid.

Så planen nå var rett og slett å få mer luft inn i motorrommet, som da brukes både inn i innsuget og  inn i viftehuset.

Har heller ikke lyst til å kappe noe særlig i selve bilen, men man kan jo se for seg å flytte brannveggen lenger inn i kupeen (bruker jio verken baksete eller bagasjrommet i denne bilen) men frister ikke så veldig med mye kapp og sveis Blunker Da kunne man jo laget eget luftinntak som føres rett i vifta fra undersiden.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3775 på: mai 12, 2020, 11:34:01 am »

I går hadde jeg ikke tenkt å skru så mye; det er visst 17.mai snart og hagen trenger litt stell, men eldstemann var med ut i garasjen for å se litt på et oppsett jeg tester ut for å få satt en bensindyse i forkant av spjellhuset, og mens vi sto og klødde oss i hodet slang jeg ut av meg at det hadde vært moro å prøve å få litt mer boost, så da gikk han i gang med å dreie et litt mindre reimhjul til kompressoren for å se om vi kan komme opp i 11-12 psi boost. Men det viste seg at verktøyet jeg hadde laget meg for å dreie de første reimhjula ikke holdt mål, så det ble ikke noe av. Så vi må først lage oss et verktøy til å kutte sporene i reimhjulet før vi prøver igjen.

Men dyseholderprosjektet så lovende ut, så versjon 2 er på printeren allerede Glad

jaja, kan ikke lykkes hver gang Glad
« Siste redigering: mai 12, 2020, 12:30:54 pm av grelland » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3776 på: mai 12, 2020, 21:37:18 pm »

I dag gikk det bedre med dreinga, så da fikk vi laget et reimhjul som er så lite som det praktisk går an:

* pulley.jpg (47.41 KB. 800x389 - vist 161 ganger.)


Da skal teoretisk overladningen bli ca 3.4:1, så da burde vi få omtrent 11 eller 12 psi med overlading, eller ca 180 kPa.

Og ganske riktig :

* 11.2.jpg (30.48 KB. 800x391 - vist 148 ganger.)


Veldig moro.

Og her er en liten snutt som viser lyden innenfra ved pådrag:


God blanding av dyp rumling fra eksosen og hvininga fra kompressoren Glad

Veldig moro Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3777 på: mai 13, 2020, 08:20:28 am »

Etter å ha kjørt til jobb med dette lille reimhjulet, er det tydelig at jeg må nok gjøre noe med temperaturen ja Glad

For det første så oppnådde jeg 11.7 psi her på morrakvisten:

* log 2.jpg (51.74 KB. 800x557 - vist 167 ganger.)


Men jeg måtte justere på vann/sprit-sprutet så det la inn mye tidligere, da temperaturen på innsugslufta spratt opp i 80°C så fort jeg ga på litt. Nå sprutes det vann/sprit både titt og ofte, men det er ikke ideellt, da den tanken ikke er så stor Glad

Jeg observerer et par andre saker også:
-TPS-sensoren er ikke helt bra. Når jeg gir full gass, så drifter den nedover igjen. Tror ikke det har så store konsekvenser, men vil ikke ha det sånn. Antakelig ADC på inngangen som går i metning, så må finne på noe lurt der
-AFR er alt for lav (for mye fuel) i dette området. Jeg har ikke tunet noe her før (naturlig nok siden motoren aldri har sett så mye overladning før...) så her må jeg ta utt litt (mye) fuel.
-ser ut som jeg har litt sluring på reimhjula; trykket bygger seg kjapt opp, men daler ettersom rpm øker. Reima har fått litt juling, så tenker jeg skaffer en ny reim, og gjør rent reimhjula skikkelig og ser hvordan det funker.


Fortsatt veldig moro og lærerikt, og spørsmålet er vel kanskje om man burde ta en tur på rullene nå før jeg raser noe  Gliser

Tror jeg kommer til å sette på et større reimhjul igjen, sånn for daglig bruk; ikke fullt så gøy, men fortsatt gøy Glad

Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3778 på: mai 13, 2020, 09:59:43 am »

Utrolig tøff lyd!  0.8 bar er akkurat passe synes jeg.   Gliser
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3779 på: mai 18, 2020, 21:59:59 pm »

To av gutta skrudde på en hjemmelaget elektrisk sparkesykkel, og da benyttet jeg anledningen til å fikse TPS-sensoren, så jeg lagde en ny brakett som gjorde at sensoren ikke gikk i metning og da ble det bra. Stabilt og fint signal.

Så fyra jeg opp dreiebenken og laget et sett med standoffs til bakluka, slik at je kan teste om det hjelper på IAT å få mer frisk luft inn på den kalde siden i motorrommet. Får ta meg en langre tur i morgen og logge temperaturen for å se om det hjalp:


* 20200518_200735.jpg (52.79 KB. 800x389 - vist 202 ganger.)


* 20200518_200742.jpg (32.05 KB. 800x389 - vist 157 ganger.)


Ikke helt sikker på at jeg liker looken, men bakfra er det ikke lett å se det i alle fall Blunker

Loggført
Sider: 1 ... 124 125 [126] 127 128 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!