mars 29, 2024, 00:02:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 125 126 [127] 128 129 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964521 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3780 på: mai 19, 2020, 09:56:29 am »

Logget litt på vei til jobben, og på ca 2000 rpm i 4. gir ligger jeg i ca 70 på småveiene over sletta her, og da krabber tempen fortsatt opp mot 70°C:

* 68f8e15a-9e72-42ee-8f12-3aa90fbdd9bc.jpg (32.52 KB. 800x389 - vist 295 ganger.)


Så mitt lille "luftestunt" hjalp ikke nevneverdig Glad

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3781 på: mai 19, 2020, 10:56:31 am »

Mer åpning Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3782 på: mai 19, 2020, 11:04:35 am »

Jupp, det er neste steg  Gliser
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3783 på: mai 19, 2020, 13:03:00 pm »

intercooler.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3784 på: mai 19, 2020, 13:18:30 pm »

intercooler.

Fra innlegg #3768:
"Jeg ser vel 3 mulige tiltak:
-Kople på en liten bryter på dashbordet så jeg kan gi den en "dram" når tempen krabber oppover
-Begynne å se på muligheten for å legge opp en intercooler. Det er litt mer jobb enn jeg hadde tenkt å legge i dette prosjektet, men man vet jo hvordan ting er... Det ene tar det andre osv.
-Legge inn en dyse som spruter inn bensin før kompressoren. Enten 2-stage i parallell med de jeg har, slik at jeg kan flytte over til den før kompressoren når temperaturen går over en viss grense, eller enkelt og greit all fuel inn før kompressoren. Har forstått at de som kjører med forgasser har mindre problem med varme, så det er absolutt verdt et forsøk.
"
Så ja; inetrcooler er på lista Glad
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3785 på: mai 19, 2020, 15:54:34 pm »

intercooler.

Fra innlegg #3768:
"Jeg ser vel 3 mulige tiltak:
-Kople på en liten bryter på dashbordet så jeg kan gi den en "dram" når tempen krabber oppover
-Begynne å se på muligheten for å legge opp en intercooler. Det er litt mer jobb enn jeg hadde tenkt å legge i dette prosjektet, men man vet jo hvordan ting er... Det ene tar det andre osv.
-Legge inn en dyse som spruter inn bensin før kompressoren. Enten 2-stage i parallell med de jeg har, slik at jeg kan flytte over til den før kompressoren når temperaturen går over en viss grense, eller enkelt og greit all fuel inn før kompressoren. Har forstått at de som kjører med forgasser har mindre problem med varme, så det er absolutt verdt et forsøk.
"
Så ja; inetrcooler er på lista Glad

Er klar over at den var på lista, men mitt svar var vel heller tenkt som den beste løsningen på temp utfordringen du har.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3786 på: mai 19, 2020, 21:32:33 pm »

Glad slutte med det där tullet . Gliser. Kompressor !, var noe ettrerblivna amrikanerne holdt på med på 60-tallet .. Få på en T-04 turbo , så finner du fjæresteinen fort , 220-50 HK .... Å drive den dingsen din tar jo mer HK en du får ut ....
Glad
Mvh/E
« Siste redigering: mai 20, 2020, 06:25:03 am av Sonic » Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3787 på: mai 19, 2020, 21:39:44 pm »

Glad slutte med det där tullet .. Kompressor !, var noe ettreblivna amrikanerne holt på med på 60-tallet .. Få på en T-04 turbo , så finner du fjæresteinen fort , 220-50 HK .... Å drive den dingsen din tar jo mer HK en du får ut ....
Glad
Mvh/E

T04 er vel også rester fra 60 tallet Eric  Osteaktig
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3788 på: mai 19, 2020, 21:44:46 pm »

Ok , en BW S300 da .. Glad, en turbo er en turbo .. funker den så er det kul .. liten T-03 fra Audi funker bra .. ( marketplace !! Glad )
Tester en fin T-04E på en 1600ccm nå .. GladGlad
« Siste redigering: mai 19, 2020, 21:50:30 pm av Sonic » Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #3789 på: mai 19, 2020, 22:27:38 pm »

Ok , en BW S300 da .. Glad, en turbo er en turbo .. funker den så er det kul .. liten T-03 fra Audi funker bra .. ( marketplace !! Glad )
Tester en fin T-04E på en 1600ccm nå .. GladGlad

T-03 fra audi? Tenker du på k03? Hvordan blir det med manglende vannkjøling på turboen?
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3790 på: mai 20, 2020, 06:24:29 am »

Ok , en BW S300 da .. Glad, en turbo er en turbo .. funker den så er det kul .. liten T-03 fra Audi funker bra .. ( marketplace !! Glad )
Tester en fin T-04E på en 1600ccm nå .. GladGlad

T-03 fra audi? Tenker du på k03? Hvordan blir det med manglende vannkjøling på turboen?

Jepp .. K03 el. 04 . Glad Er jo oljekjølt også ...( Meningen her var ikke å kritisere prosjectet til Roy , morsomt å følge !:))
« Siste redigering: mai 20, 2020, 06:31:10 am av Sonic » Loggført
Bug_Man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1222
Bosted:


Vis profil

« Svar #3791 på: mai 20, 2020, 07:37:05 am »

Ok , en BW S300 da .. Glad, en turbo er en turbo .. funker den så er det kul .. liten T-03 fra Audi funker bra .. ( marketplace !! Glad )
Tester en fin T-04E på en 1600ccm nå .. GladGlad

T-03 fra audi? Tenker du på k03? Hvordan blir det med manglende vannkjøling på turboen?

Jepp .. K03 el. 04 . Glad Er jo oljekjølt også ...( Meningen her var ikke å kritisere prosjectet til Roy , morsomt å følge !:))

Kan man kjøre olje gjennom vanndelen og? For å på en måte opprettholde «max» kjøling?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3792 på: mai 20, 2020, 07:44:33 am »

Hehe, bare moro med litt diskusjon, Erich.

Turbo kan jo "alle" gjøre;) mye mer moro med noe som ikke har vært gjort så mange ganger før. Ekstra gøy når man får det til å funke. Og så er jeg ingeniør av legning, så jeg ønsker alltid å ta et lite skritt videre, og se hva som kan forbedres.

I tillegg hadde jeg jo nesten alle disse delene liggende, så totale utlegg for dette prosjektet (inkl 1600-motoren som jeg byttet til meg med deler fra hylla) er i området 5000 kr.

Jeg har jo en 2110cc oxyboxer på hylla også, og selv om den er mye sprekere og har alle de dyre delene som ekspertene anbefaler, er jo denne lille 1600'n nesten like morsom å kjøre. kompressoren lader med en gang man går på gassen, mens 2110'n trenger litt turtall for å våkne (men da våkner den greit til gjengjeld Blunker )

I tillegg er det jo et argument i seg selv at man får en prosjekttråd på forumet da Glad
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3793 på: mai 21, 2020, 22:48:23 pm »

Ingen ting er enkelt .. kjører en tråd kanskje på min 1600ccm T -challenge motor .. (alle kan gøre det motor) , Ikke mye annet som skjer på forumet  , I området 5000 kr  ligger vel delene dine på hylla . Realistisk ligger nok nærmere 60 000,- uansett hva type motor en bygger
Balansering og nye lager så er 5000.- gone Glad
mvh /E
« Siste redigering: mai 22, 2020, 07:57:22 am av Sonic » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3794 på: mai 25, 2020, 09:42:02 am »

Flott med flere bygge-/prosjekttråder Glad

Jada, er klar over at jeg slipper billig unna siden jeg har det meste på hylla. Planen er å ta en full gjennomgang av 1600'n til vinteren med noen oppgraderinger, så da kommer vel kronene til å rulle igjen tenker jeg Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3795 på: mai 25, 2020, 09:58:40 am »

I helga ble det ikke veldig mye garasjetid, da guttungen har en leilighet han skal selge, så da ble det et par dager med småfiks der...

Men litt ble det gjort, bl.a fikk vi justert dørene litt bedre, da jeg ble litt inspirert av en nyrestaurert Ghia vi kikket litt på forrige uke Glad

Jeg manglet disse "dørjusteringskilene" som sitter i døråpningen når jeg monterte bilen for 10-11 år siden, så nå tenkte vi å prøve oss med 3d-printeren igjen for å sjekke passform før vi lager et sett i nylon eller POM på fresen til junior:

* wedge.jpg (31.53 KB. 800x466 - vist 251 ganger.)


Så får vi se i ettermiddag om det blir noe bedre.
La også i mellom noen shims på hengslene, da dørene henger litt i bakkant. Kjentes mye bedre ut, men ikke helt "pengeskap"-følelsen enda Glad

2110-oxyen fikk også litt pleie, så nå er ventilsetene slipt inn mot ventilene, så da gjenstår en runde med sodablasting på toppene før rengjøring og sluttmontasje.

Har også modellert et sett  senterkopper til bak; de må være litt dypere for å gå klar av sentermutteren og det ble mye penere enn de sorte hulla som var der før i alle fall:

* cap rear.jpg (33.8 KB. 292x600 - vist 265 ganger.)


Disse sitter med et par settskruer på innsiden av felgen, så regner med de ikke detter av. Junior nærmer seg ferdig med cnc-fresen sin så da kanskje jeg kan får laget et sett i alu Glad

Ellers går Ghian som daily-driver og det er jo trivelig. Hadde til og med "mor" med på en kjøretur lørdag kveld, og hun klaget ikke så mye, så det må vel være et godt skussmål Glad Jeg måtte drikke cola til maten da, siden hun for en gangs skyld ikke tilbød seg å kjøre hjem Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3796 på: juni 03, 2020, 08:04:16 am »

Ikke så mye fremdrift å spore her om dagen; bilen går som daglig pendler-bil og funker bra Glad

Noe småplukk er det alltids, og bl.a har jeg fått laget meg et par runder med "dørjusteringskiler", så nå er fasongen riktig, og guttungen har fått liv i cnc-maskinen sin, så da kanskje det blir noe i litt mer holdbart materieale enn PLA.

I vinter klarte vi å "miste" motorlokket i bakken, så det gikk av en del flak med lakk langs den ene kanten, og det fikk vi fikset i helga.

Er plaget med noen fryktelige ulyder fra bakhjulsopphenget, så i går var det på tide med en sjekk, og koppene rundt foringene på torsjons-stavene bak var fulle av grus, rust og annen moro, så da ble det litt grundig rengjøring og masse fett, og da ble det mye bedre, men fortsatt ikke helt bra. I et svakt øyeblikk for sånn ca 15 år siden monterte jeg uretan-foringer der, og det angrer jeg på enda. Må få tak i et sett skikkelige gummi-foringer.
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3797 på: juni 03, 2020, 18:44:42 pm »

Stå på  Gliser
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3798 på: juni 05, 2020, 07:54:11 am »

Takker

I går ble det litt stressmekk, da jeg tenkte å ta en liten titt på gass-wiren som ikke spilte helt på lag. Dro tidlig hjem fra jobb for å rekke det før burger på Zita, men det var som vanlig mer jobb enn ventet. Problemet var at jeg har laget meg en clamp som holder fast strømpa til gasswiren der den kommer ut av viftehuset, men jeg hadde laget den slik at den den klemmer rundt plasten på strømpa, og den hadde forskjøvet seg i forhold til stål-spiralen som ligger innenfor. Så da måtte jeg i full fart dreie meg en hylse som gjorde at jeg fikk clampet direkte på stål-spiralen, men alle som har skrudd litt vet at å gjøre noe i full fart blir bare knot, så etter 2-3 forsøk fikk jeg i alle fall laget noe som holdt sånn nogenlunde. Det er meldt regnvær i helga, så da blir det verken båtpuss, husmaling eller hagearbeid, så da tenker jeg vi skal få laget en helt ny patent.

Men jeg fikk det sammen, og med en liten justering av geometrien på spjellhuset fikk jeg jammen full åpning også. Har hatt ca 75% åpning med "plattan i mattan" hittil, så kanskje det er en hk eller to mer enn det var Glad

Det ble i alle fall en veldig trivelig tur til Lier og Zita, og veldig mye bra å se på. Mye bra folk å snakke med også Glad

* 20200604_190849.jpg (60.15 KB. 800x389 - vist 208 ganger.)


* 20200604_195631.jpg (70.91 KB. 800x389 - vist 242 ganger.)





Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3799 på: juni 05, 2020, 11:56:54 am »

Jeg får komme mig i garagen og have noget klar til næste Zita tur Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3800 på: juni 05, 2020, 12:02:42 pm »

Jeg får komme mig i garagen og have noget klar til næste Zita tur Glad

Det synes jeg så absolutt Glad
Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #3801 på: juni 05, 2020, 13:47:34 pm »

Jeg får komme mig i garagen og have noget klar til næste Zita tur Glad

WORD!
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3802 på: juni 05, 2020, 14:55:11 pm »

Flott , herlig at de t.o.m. i Sverige slepper litt på coronareglene fra 13/6 ..Glad
Loggført
Jørgen - Gullbobla
Medlem
***
Innlegg: 184
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3803 på: juni 06, 2020, 10:05:26 am »

Hadde vært gøy å vært der en gang, men det er sabla langt. 😄
Loggført

VW 1303S 1973 - Gullbobla
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3804 på: juni 06, 2020, 21:45:36 pm »

Hadde vært gøy å vært der en gang, men det er sabla langt. 😄

Neida. Vi kjører gamle E18 så da er det så fin tur i 70 km/t atte:)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3805 på: juni 08, 2020, 09:29:53 am »

Ble litt båt-skruing i helga, og da er det jo trivelig å kunne bruke Ghian som service-bil Glad

* 20200606_001627.jpg (59.04 KB. 432x600 - vist 208 ganger.)


Og så bråbestemte vi oss for å ta en skikkelig sjau i garasjen igjen, og begynte med å tømme ene halvdelen av garasjen for å legge litt maling på betongen. Her har vi gått på med litt saltsyre for å forhåpentligvis få et underlag som epoxyen biter i:

* 20200607_202708.jpg (51.26 KB. 800x389 - vist 207 ganger.)


Så skal det bestilles container så vi får ryddet skikkelig både på kjeller og loft, så kanskje jeg får litt mer pusterom i garasjen, da jeg forhåpentligvis ikke trenger å lagre så mye "stash" der som ikke har med bil/verksted å gjøre Blunker


Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3806 på: juni 08, 2020, 19:11:49 pm »

Så en Ghia et sted mellom Åsgårdstrand og Horten i ettermiddag ...Din?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3807 på: juni 08, 2020, 20:14:06 pm »

Ikke umulig;) bruker den hver dag;) og jobber på Skoppum.
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #3808 på: juni 08, 2020, 23:58:01 pm »

Ikke umulig;) bruker den hver dag;) og jobber på Skoppum.

Da kan det stemme...kjørte Kodiaq...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3809 på: juni 09, 2020, 07:11:48 am »

I så fall er det ikke så rart jeg ikke hilste Blunker

Fikk lagt på et par strøk med epoxy i går, og dette blir jo trivelig Glad :

* 20200608_202122.jpg (41.23 KB. 800x389 - vist 221 ganger.)

Loggført
Sider: 1 ... 125 126 [127] 128 129 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!