mars 28, 2024, 22:29:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 126 127 [128] 129 130 ... 147
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Grelland's Ghia  (Lest 964484 ganger)
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #3810 på: juni 09, 2020, 07:27:03 am »

I så fall er det ikke så rart jeg ikke hilste Blunker

Fikk lagt på et par strøk med epoxy i går, og dette blir jo trivelig Glad :
[ Vedlegg ]

Looki'n good Kult Kult
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3811 på: juni 09, 2020, 08:57:30 am »

I så fall er det ikke så rart jeg ikke hilste Blunker

Fikk lagt på et par strøk med epoxy i går, og dette blir jo trivelig Glad :
[ Vedlegg ]

Looki'n good Kult Kult


Blir flott når vi skal senke din bak dette Blunker
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3812 på: juni 09, 2020, 15:35:37 pm »

Hov hov! Her i byen senker vi bare foran  Rekker tunge
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3813 på: juni 09, 2020, 19:06:13 pm »

Gulvet ser strøkent ut  Glad
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3814 på: juni 10, 2020, 09:49:54 am »

 Gliser

* 20200609_232644.jpg (39.06 KB. 472x600 - vist 323 ganger.)

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3815 på: juni 10, 2020, 12:59:09 pm »

Blir fort mye triveligere å skru samt raskere å finne 10mm pipa! Glad
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3816 på: juni 10, 2020, 13:00:45 pm »

Blir fort mye triveligere å skru samt raskere å finne 10mm pipa! Glad

Absolutt Glad
Loggført
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #3817 på: juni 10, 2020, 16:19:19 pm »

Er det epoxy'n til biltema du har brukt?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3818 på: juni 10, 2020, 18:52:11 pm »

Jupp
Loggført
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #3819 på: juni 11, 2020, 08:04:09 am »

I så fall er det ikke så rart jeg ikke hilste Blunker

Fikk lagt på et par strøk med epoxy i går, og dette blir jo trivelig Glad :
[ Vedlegg ]

Looki'n good Kult Kult



Blir flott når vi skal senke din bak dette Blunker
Osteaktig Osteaktig
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
HenningA
Supermedlem
*****
Innlegg: 668
Bosted: Nøtterøy


Mob 95298043


Vis profil
« Svar #3820 på: juni 11, 2020, 08:05:45 am »

Hov hov! Her i byen senker vi bare foran  Rekker tunge
Ja, dere bygutta gjør det. Vi som bor utpå øya senker rund baut :-)
Loggført

63 T1

Har hatt:
57 T1
64 T1
71 1302



____________
Mob 95298043
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3821 på: juni 11, 2020, 08:29:39 am »

Hov hov! Her i byen senker vi bare foran  Rekker tunge
Ja, dere bygutta gjør det. Vi som bor utpå øya senker rund baut :-)

Og for øyeblikket kjører Henning med positiv camber bak og det ser jo ikke så bra ut....
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3822 på: juni 15, 2020, 05:47:58 am »

 Osteaktig Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3823 på: juni 16, 2020, 10:36:05 am »

Da ble det tur på rullene Glad



Fasit ble 78.2 hk @4400 rpm og 142 Nm @3300 rpm.


* 20200615_152353.jpg (60.39 KB. 625x600 - vist 261 ganger.)


* received_2972946846074582.jpg (41.62 KB. 800x560 - vist 250 ganger.)


Det var 31° i Tønsberg i går, og innsugstempen var oppunder 80° før vann/metanol slo inn og dro ned ca 40°C

Jeg oppnådde ca 150 kPa, noe som er lavere enn jeg har hatt før, så her er det enten en lekkasje eller ei reim som slurer.

Sjekk momentkurven; det er derfor det er så gøy med kompressor Glad

Alt i alt er dette som forventet med ca 0.6 bar overtrykk. Enkelt regnestykke sier 50 hk x 1.6 = 80, så trekker vi av litt for tap i varme.

Så får vi se hva neste skritt på veien er Glad Foreløpig nytes sommerdagene i fulle drag og bilen går som daily driver og funker som den skal til det Glad

« Siste redigering: juni 16, 2020, 10:39:18 am av grelland » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3824 på: juni 16, 2020, 17:08:50 pm »

Kult  :)Solgt et turbosett til T-4 til en hyggelig kar i Revetal .. 77 Westy .. Da har du og guttene jobb om inytr.  Autronic SM 4 .
(manual på svensk finns med ) ..Kommer ikke ut fra dette landet ..
Mvh /E
« Siste redigering: juni 25, 2020, 09:33:53 am av Sonic » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3825 på: juni 26, 2020, 10:39:50 am »

Kult  :)Solgt et turbosett til T-4 til en hyggelig kar i Revetal .. 77 Westy .. Da har du og guttene jobb om inytr.  Autronic SM 4 .
(manual på svensk finns med ) ..Kommer ikke ut fra dette landet ..
Mvh /E

Hehe, bare be ham ta kontakt, så kan det hende jeg kan hjelpe Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3826 på: juni 26, 2020, 13:10:00 pm »

Etter mange problemfrie mil, hadde vi et lite havari her om dagen; Etter en lang flott tur med sportsvognklubben hvor jeg prøvde å henge på et par friske Porscher på de vestfoldske småveiene, hørte jeg et smell i det jeg traff turtall-sperra på 5200 rpm og skiten døde momentant.

Det viste seg raskt at triggerhjulet hadde eksplodert:

* 20200624_211944.jpg (57.34 KB. 800x389 - vist 288 ganger.)


Er ikke sikker på hva som har skjedd, men kan være en kombinasjon av at det var en varm fin dag og frisk kjøring så reimhjulet (i alu) var varmere enn det pleier, og dermed påførte større krefter enn normalt på triggerhjulet i stål, og at jeg borret opp hullene i stål-hjulet til M3 så det var mindre gods enn tiltenkt rundt hullene.

Uansett måtte jeg taues hjem (stoppet heldigvis rett utenfor Tønsberg), og etter et par timer i går kveld med god hjelp fra minstemann, har vi plan B på plass, og kjører noen dager uten kompressor før jeg får maskinert meg et nytt triggerhjul Glad

* 105990443_10223469650879610_2003671898097893985_o.jpg (39.66 KB. 800x389 - vist 273 ganger.)


Grunnen til at jeg kjører uten kompressor nå er at jeg hadde et annet triggerhjul liggende som jeg brukte på denne motoren i høst før jeg monterte kompressor, så da var det bare å skru det sammen.

Må endre litt på innstillingene sprutet, men det skal gå kjapt.





Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3827 på: juli 06, 2020, 10:04:35 am »

Kjører 1600 uten kompressor om dagen og det er litt kjedelig, så nå er det vel på tide å få fikset det reimhjulet så jeg kan få inn kompressoren igjen Glad

Vi har også begynt å lage et verktøy for å fikse ventilsetet på 2110'n, så kanskje det blir motorbytte snart. Har begynt å samle deler til en litten oppfrisking av 1600'n, og da dumpa jeg borti et par 94mm stempler/sylindre, så da kan det hende det blir 1915 med kompressor i stedet  Gliser
« Siste redigering: juli 08, 2020, 09:55:11 am av grelland » Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3828 på: juli 07, 2020, 16:40:18 pm »

 Gliser Gliser
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3829 på: juli 09, 2020, 10:36:40 am »

Vi har to prosjekter på gang i garasjen i disse dager:
Det ene er å lage et verktøy for å kunne maskinere ventilsetene til riktig vinkel. Det trenger jeg for å kunne fikse toppene på oxyboxeren. En kveld til så tenker jeg det er klart, så får vi se om det var vellykket Glad

Det andre er å fikse triggerhjulet som sa takk for seg på kopmressoroppsettet for et par uker siden, og etter litt grubling kom jeg frem til at jeg vil prøve en litt ny vri ved å bruke skruehoder som triggere til hall-sensoren.

Så da var det bare å fyre opp fresen og borre 35 hull langs periferien på triggerhjulet:

* 107466139_10223606694665619_8193908574757453751_o.jpg (31.93 KB. 292x600 - vist 222 ganger.)


Og etter en times tid med gjenging, kunne vi montere m3x5mm skruer i alle hullene:

* 107604930_10223606695665644_5691156948955100830_o.jpg (26.01 KB. 292x600 - vist 230 ganger.)


Vi knakk selvfølgelig borret i et av hulla, men enten så er det nok jern i borret som sitter der til å trigge sensoren, eller så er det ikke det, og da setter jeg inn en bolt i "hullet" som jeg har latt stå åpent.

Kanskje ikke ideelt med runde hoder på skruene, men det kan enkelt byttes ut hvis vi trenger skarpere flanker på pulsene.

Dagens maskinist var ynstemann på 14, siden eldstemann (med fagbrev) jobber kvelds-skift denne uken.

« Siste redigering: juli 09, 2020, 10:46:38 am av grelland » Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #3830 på: juli 09, 2020, 10:57:40 am »

Hei,  Tror du bare kan sette inn en bolt i "hullet" med en gang. hall sensorene leser vel best på ca 1mm gap. Boret ditt gir ingen kant og blir sikkert 4-5mm unna.  Jeg ville som jeg sa på FB, satt inn bolter med rett kant, gjerne med en ekstra mutter under hodet. 

Mvh

Carsten
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3831 på: juli 09, 2020, 11:04:58 am »

Hei,  Tror du bare kan sette inn en bolt i "hullet" med en gang. hall sensorene leser vel best på ca 1mm gap. Boret ditt gir ingen kant og blir sikkert 4-5mm unna.  Jeg ville som jeg sa på FB, satt inn bolter med rett kant, gjerne med en ekstra mutter under hodet. 

Mvh

Carsten

er nok ikke uenig med deg der nei Glad

Må bare innom tools og få stacket opp skruelageret Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3832 på: juli 10, 2020, 07:18:51 am »

Minstemann synes det er litt kjedelig å kjøre 1600 uten kompressor, så han dro meg ut av sofaen og ut i garasjen i går, så da fikk vi jammen meg på plass kompressoren igjen Glad

* 20200709_211232.jpg (45.12 KB. 800x389 - vist 228 ganger.)


Vi startet med å sette inn en skrue til i "hullet" der den opprinnelige åpningen sto og gamblet på at restene av borret som sto igjen i det andre hullet ikke var nok til å trigge. Vi lot også button-head skruene stå i for å teste om det funket.

Siden vi flyttet den tanna som manglet to posisjoner, måtte vi endre "missing tooth" posisjonen 20° i ECUen, og som vanlig når det er 50% sjangs for noe, så blir det feil, så ved første forsøk (med tenningslampe og uten fuel) så var selvsagt tenningstidspunktet 40° feil.. Men når det var rettet opp, og vi sjekket at sprutet telte 35 fine pulser mellom hver pause, satte vi inn sikringen på bensinpumpa og den tente på første slag. Veldig tilfredsstillende.

Så nå har jeg fått mine 80 hk tilbake, og det er straks mer moro å kjøre.

35 hk kan kanskje ikke virke som allverdens mye, men forskjellen mellom 45 og 80 utgjør stor forskjell i kjøreglede Glad

Så er det bare å vende fokus mot 2110'n, for hvis forskjellen mellom 45 og 80 er merkbar, så kan man jo tenke seg hvor mye mer moro 150 hk er Glad

Loggført
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #3833 på: juli 11, 2020, 16:16:31 pm »

Det er bra jobba.
Liker iveren til "minstemann"
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3834 på: august 03, 2020, 13:27:53 pm »

Oj her hadde det ikke skjedd mye på noen uker Glad

Men det er jo forsåvidt bra; det betyr at ting funker som de skal, og bilen starter og går når den skal.

Fikk i stand en liten cruising rundt i Tønsberg-området midt i ferien, og det var jo veldig trivelig:

* 20200724_190506.jpg (36.72 KB. 800x175 - vist 179 ganger.)


* 20200724_211047.jpg (41.37 KB. 800x317 - vist 157 ganger.)


Bestemte meg her om dagen for å henge meg på årets SCC - Super Scenic 2020, og har så smått begynt å forberede meg til det.

Et par punkter jeg vil ha på plass før jeg vender nesa mot Hardangervidda:
-Fikse bensinmåler
-Fikse USB-lademulighet
-Bytte bremsevæske
-Montere oljetemp-føler

Og så funderer jeg veldig  på om jeg skal ta av kompressoren. Ja det er litt "passivt" men jeg er litt redd for at lange sugende motbakker over de planlagte fjellovergangene kanskje genererer litt mer varme enn jeg liker. Planen er å få inn en intercooler som vil ta seg av dette problemet, men det rekker jeg ikke før neste helg.

Dagens oppsett funker helt greit i daglig drift; dersom det blir litt varmt i innsugslufta er det bare å tråkke til litt ekstra så pøser den på med vann/etanol, men jeg ser for meg at det ikke er så enkelt i lange stigninger.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3835 på: august 03, 2020, 13:43:19 pm »


* 20200724_205929.jpg (41.76 KB. 800x310 - vist 168 ganger.)

Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #3836 på: august 03, 2020, 13:58:03 pm »

Blir nok en veldig kjekk tur! Blunker

Har du mulighet for å manuelt sprute litt for nedkjøling om bakkene blir for lange?
Med litt glipe på luka og godt mot så går det nok fint. Øyerulling
Kanskje dere kan 3D printe en leppe dere trer innpå motorluka for å hjelpe flowen inn i glipen?

Og for de vw eiere som ikke er vant til motbakker, ikke stopp motoren når du når toppen for å vente på resten av gjengen! Gliser
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3837 på: august 03, 2020, 14:25:27 pm »

Hehe, ja jeg kan overkjøre vann/metanol-sprutet, men det er litt fikling. Det er ikke koplet sammen med styringa til datasprutet, og lever "sitt eget liv" så det blir evt litt knoting med et par releer og sånt, men absolutt gjennomførbart.

Ellers så er det ikke noe problem å kjøre tur med std 1600 heller, så det går bra uansett tenker jeg.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3838 på: august 04, 2020, 07:33:24 am »

Opplevde i går at motoren plutselig begynte å gå alt for magert. Dette var på vet til jobb. Samme sak på vei hjem, og jeg mistenkte både vakuumlekkasjer og div andre ting, men etter litt feilsøking fant jeg ikke noe konkret.

Jeg tenkte da at jeg kan jo forsøke å gi den mer fuel, og jeg la på omtrent 20% og da våknet den til liv igjen og AFR havnet på riktig sted. Merkelig.

Eneste jeg ikke sjekket (kom jeg på i natt...) var om jeg var tom for vann/metanol. Det kan jo medføre at den går magert, siden det ikke er ECUen som styrer dette, og da klarer den heller ikke å kompensere nok, dersom den tanken er tom. Må sjekkes i ettermiddag Glad
« Siste redigering: august 05, 2020, 07:21:33 am av grelland » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #3839 på: august 05, 2020, 08:41:01 am »

Selv en ECU har sine begrensninger da . Gliser

Mvh/E
Loggført
Sider: 1 ... 126 127 [128] 129 130 ... 147
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!