april 28, 2024, 15:05:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: 1
under 80hk pr liter
80-90hk pr liter
90-100hk pr liter
Over 100hk pr liter
.
..

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 40
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: '67 1500, Cal-looker  (Lest 299439 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #120 på: mai 03, 2011, 22:23:11 pm »

ventil: mye. ikke helt 1mm men endel..

har ikke funnet ut av sponet. ved montering så jeg at det kom litt ut av boltene til kamdrevet, kan det være herifra? burde vel da kanskje dra ut oljepumpen og sjekke?

varm eksos på alle fire

satt tenning til 10 statisk, og litt opp ved 3000, men stroben tok kvelden på en kompis sin boble Trist

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #121 på: mai 03, 2011, 22:48:44 pm »

begynner å lure på om en lobe har gitt opp  Gråter
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #122 på: mai 04, 2011, 06:11:09 am »

Sjekk ventil nr. 2 og. Mine eksosventiler på 4 og 2 har 3mm ventilklaring, mistenker at det mangler en bit på baksiden av den loben.
1915, engle 110, scat 1,25 doble fjærer og swivelfeet. Jeg sender min motor tilbake til motorbygger for overhaling/ombygging.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #123 på: mai 04, 2011, 07:29:01 am »

Hvorfor mistenker du det? Du skulle hatt godt med magnestisk spon isåfall.

Nye ventilfjærer kan lage litt alu.spon til å begynne med. Da de ofte har litt mindre diameter enn orginale. Men går seg fort til.

Jeg ville.. når ting ikke går som de skal, startet all over:

Juster ventiler på nytt. Alle kan gjøre feil.
Rengjør forgasserne og se at bensin strømmer fritt i det minste ved akslerasjon.
Om du får start...Sett tenning på 28-30 grader ved 3000 rpm.
Hør etter fising/kompresjons lekkasjer eller ta en enkel komptest med Biltema instrument.

Om alt dette er gjort og den fortsatt ikke vil..  Få en second opinion. Før alt annet mistenkes  Osteaktig
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #124 på: mai 04, 2011, 15:25:01 pm »

da har jeg fått tittet litt til:

innsugsventil på 1 og 3 var litt løsere enn de andre, men hadde ikke noe magnetisk spon i oljen etter kaminnkjøring  Hæ
alle er nå på 0,15mm

satt tenning til 10gr statisk

har gnist på alle plugger

vil ikke gå på tomgang..



skru gasserene fra hverandre igjen?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #125 på: mai 04, 2011, 16:15:13 pm »

Hvordan ser pluggene ut?
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #126 på: mai 04, 2011, 16:17:16 pm »

litt brune..

men har 55 dyser som skulle være godt innenfor det som den skal gå på tomgang med  Sint
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #127 på: mai 04, 2011, 20:56:12 pm »

da har jeg tatt av gasserene og ser følgende:

fuktig pakning mellom gasserhalvdelene;
 
      - flottørhøyde satt til 10mm og 32mm som jeg har lest flere steder
      - kan bensintrykket være for høyt? org pumpe med riktig stag

akspumpestaget som ligger under gasseren hadde løse fjærer etc,, hvordan stilles disse optimalt?


har nå justert spjelene til å være 0,05mm fra halsen av gasseren


noe mer folk kan komme på som gjør at motoren går sånn nogenlunde??
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #128 på: mai 05, 2011, 14:53:34 pm »

nå har jeg vært ute i 5 timer og får F**N ikke skabberakket til å gå på tomgang Trist

tenning satt til 10gr manuelt
gassere skrudd fra hverandre igår og blåst igjennom alle dyser
plugger tatt ut og rensket
trippelsjekket tenningsrekkefølge
sjekket at ikke fordelerdrevet står 180gr feil
dobbelsjekket at alle pluggledninger er på plugg og fordeler
alle blandingskruer er satt ut 1,5runder


vrææl


Noen med ett skikkelig godt tips?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #129 på: mai 05, 2011, 16:01:16 pm »

Sjekk for falsk luft mot innsug.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #130 på: mai 05, 2011, 18:45:58 pm »

Sjekk for falsk luft mot innsug.

innsugene ligger helt plant inntil, og begge er planslipt,,

tror tenningen min er på ville veier,, blir bare frustrert!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #131 på: mai 05, 2011, 20:46:21 pm »

55 Lavfart kan være for lavt med den bensinkvaliteten vi har her i landet....
Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #132 på: mai 05, 2011, 22:10:42 pm »

drukner den eller får den for mye luft?

Symptomer drukning: eksosen lukter bensin, og eksosen vil være svart. pluggene svarte
Symtomer for mye luft: skyter og smeller, hvite plugger, er ikke mulig å få den til å gå på tomgang (men kan gå ok på høyere turtall)

Tips til ting du kan prøve:
ta av bensinslagene inn og ut av pumpa. motoren skal kunne gå på den bensinen som er i flottrkamrene ganske lenge på tomgang. hvis den går fint uten bensintrykk kan det hende at bensintrykket er for høyt og at du drukner den i bensin. isåfall kan du file av stanga litt eller legge inn en eller to pakninger ekstra under pumpa

prøv en annen fordeler som du vet funker. en originalfordeler for eksempel. den skal i alle fall kunne få motoren til å gå pent på tomgang (men vil ikke være optimal i midtregister/høyt turtall) med 10 grader fortenning.

sjekk om du har gnist på alle plugger

sjekk at den ikke får falsk luft (motoren vil i så fall skyte og nekte og gå på tomgang

ikke gi opp - litt(MYE) strul er helt normalt ved oppstart av ny motor, i alle fall første gangen. en liten detalj: juster venitilene til løs o klaring i stedet for 0,15mm selv ved bruk av alu stenger.
ikke viktig nå, men du kan gjøre det senere.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #133 på: mai 05, 2011, 22:16:57 pm »

drukner den eller får den for mye luft?

Symptomer drukning: eksosen lukter bensin, og eksosen vil være svart. pluggene svarte
    - denne er mer sannsynlig
Symtomer for mye luft: skyter og smeller, hvite plugger, er ikke mulig å få den til å gå på tomgang (men kan gå ok på høyere turtall)

Tips til ting du kan prøve:
ta av bensinslagene inn og ut av pumpa. motoren skal kunne gå på den bensinen som er i flottrkamrene ganske lenge på tomgang. hvis den går fint uten bensintrykk kan det hende at bensintrykket er for høyt og at du drukner den i bensin. isåfall kan du file av stanga litt eller legge inn en eller to pakninger ekstra under pumpa

prøv en annen fordeler som du vet funker. en originalfordeler for eksempel. den skal i alle fall kunne få motoren til å gå pent på tomgang (men vil ikke være optimal i midtregister/høyt turtall) med 10 grader fortenning.

sjekk om du har gnist på alle plugger
     - jepp

sjekk at den ikke får falsk luft (motoren vil i så fall skyte og nekte og gå på tomgang
     - innsugsflatene er planslpit og skrudd rett på hverandre. hvor kan det komme falskluft fra ellers?


ikke gi opp - litt(MYE) strul er helt normalt ved oppstart av ny motor, i alle fall første gangen. en liten detalj: juster venitilene til løs o klaring i stedet for 0,15mm selv ved bruk av alu stenger.
ikke viktig nå, men du kan gjøre det senere.

motoren er innkjørt, og dette har blitt ett problem etter at jeg kjørte den inn til byen.
kan fordelerdrevet stå feil i? er 99,7% sikker på at jeg satt det i riktig ved sammensetting.. hvordan sjekker man dette i etterkant?
vet at hakket i fordelerdrevet skal være bakerst, og litt skeiv i forhold til bilen..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #134 på: mai 05, 2011, 22:38:57 pm »

Du har ikke en eller flere bøyde ventiler da ?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #135 på: mai 05, 2011, 22:42:22 pm »

Den gikk fint på kaminnkjøring, og er ikke noe problem å turne motoren for hånd
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #136 på: mai 06, 2011, 06:26:20 am »

hvis den drukner ville jeg sjekket bensintrykk. evt sjekke om nåleventilene tetter
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #137 på: mai 06, 2011, 06:27:05 am »

 "innsugsflatene er planslpit og skrudd rett på hverandre. hvor kan det komme falskluft fra ellers?"

Men ikke noe pakning av noe slag?

Loggført
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #138 på: mai 06, 2011, 09:04:36 am »

du må ha pakning eller pakningsmasse mellom innsug og innsugsflate!!

hvis ikke noe av de andre tipsene hjelper ville jeg byttet fordeler. har selv hatt enormt med problemer pga tenningssystemet. det er no forbanna dritt.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #139 på: mai 06, 2011, 09:38:32 am »

Falsk luft kan også være roten til en del problemer som det tidligere er nevnt her. Blant annet at den går varmere. Papirpakninger har dessverre en lei tendens til å bli "sugd" inn og på den måten skape problemer. Ofte kan du ikke se en slik lekkasje men en rask dusj med startgass rundt innsuget avslører raskt falsk luft.

Selv har jeg problemer med å tro at en pitted/ødelagt kamlobe/løfter vil gi noe annet utslag en dritt i olja. Det må lages temmelig store groper i en kam/kølfter for at det skal gi så store utslag ved ventiljustering som det er nevnt over her. Og hvordan sjekker du olja? Klipper du opp filteret og sjekker det som ligger igjen der? Det er som regel alltid litt skimmer i oljen på en nybygd motor.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #140 på: mai 06, 2011, 12:23:05 pm »

Falsk luft kan også være roten til en del problemer som det tidligere er nevnt her. Blant annet at den går varmere. Papirpakninger har dessverre en lei tendens til å bli "sugd" inn og på den måten skape problemer. Ofte kan du ikke se en slik lekkasje men en rask dusj med startgass rundt innsuget avslører raskt falsk luft.

hvordan ser jeg dette?

Selv har jeg problemer med å tro at en pitted/ødelagt kamlobe/løfter vil gi noe annet utslag en dritt i olja. Det må lages temmelig store groper i en kam/kølfter for at det skal gi så store utslag ved ventiljustering som det er nevnt over her. Og hvordan sjekker du olja? Klipper du opp filteret og sjekker det som ligger igjen der? Det er som regel alltid litt skimmer i oljen på en nybygd motor.

tømte olje ned i en platsbøtte, førte en stor og kraftig magnet underog ned i ett hjørne, silte oljen av og så etter magnetisk spon.
tok deretter oljefilteret ut silte oljen, tok en magnet oppi mens jeg ristet og banket den. tilslutt fant jeg en pappplate og banket oljefilteret på dette sånn at alt falt ut..

= IKKE noe magnetisk

BB


Jeg tror roten her er tenningen, enten at jeg er såpass korka at jeg glemmer ett eller annet, eller at fordelerdrev er feil, fordeler er ødelagt osv,,
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #141 på: mai 06, 2011, 12:59:04 pm »

Om det er falsk luft og du sprayer med startgass, vil bilen endre turtall.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #142 på: mai 06, 2011, 13:30:39 pm »

Om det er falsk luft og du sprayer med startgass, vil bilen endre turtall.

Ihvertfall motoren  Blunker
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #143 på: mai 06, 2011, 13:31:27 pm »

hadde vært greit å få startet motoren før man sjekker endring i turtall Rekker tunge
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #144 på: mai 06, 2011, 13:34:29 pm »

bytt kondensator, stift (kontroll mål motstand), rotor og fordeler lokk.
Som tips fra min siste erfaring/motor frustrasjon. Gliser
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #145 på: mai 06, 2011, 13:35:02 pm »

pertronix billet Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #146 på: mai 06, 2011, 14:07:50 pm »

sett in en fordeler du VET virker. kan være no galt i de pertronix greiene også.
jeg har en pertronix jeg ikke fikk til å virke.
jeg har en fordeler jeg VET virker (original) som du kan låne for test. er hjemme i kveld. hvor står bilen forresten
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #147 på: mai 06, 2011, 14:09:31 pm »

bilen står på briskeby, har gått med pertronixfrodeleren hit, skrudde av gassere og fordeler og her står jeg Rekker tunge

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #148 på: mai 08, 2011, 11:49:14 am »

Senere kommer tmbryhn enn liten tur for å se om vi får start og justert tenningen på skabberakket :-)

Håper han blir redningsmann med stor R !!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #149 på: mai 08, 2011, 23:41:52 pm »

tada Osteaktig

tmbryhn og jeg har terrorisert briskebys innbyggere fra kl 22 og resultatet er strålende Glad

tenningen er sweet!

neste er å få dyset den inn og synket gasserene ordentlig! noen som har 130 bensindyser å selge? til IDF!

motoren trekker godt, men vi tror den går litt fett på toppen..

32mm venturier, 135 bensin, 180 luft. skal prøve med 190 luft imorgen for å se om det funker bedre!


Erik: du må ikke se bort ifra mer arbeid i fremtiden Blunker
       du må heller ikke se bort ifra at jeg kommer en tur for å få sveiset lambdasondebolt i eksosen! her skal det dyses Blunker




Ingen bilder idag da bilen er så skitten at jeg ikke vil vise fram Rekker tunge
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 40
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!