Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #870 på: september 14, 2012, 18:26:11 pm » |
|
Tjohoi... Her har det gått for seg. Motoren står i deler og noe underlig har skjedd med løfterene. Har enda ikke sjekket alle, men sjekk: 4 eksos
 IMG_0571.jpg (129.61 KB. 448x600 - vist 332 ganger.) 4 innsug
 IMG_0573.jpg (136.12 KB. 448x600 - vist 323 ganger.) Ny kam og løftere takk!  Må gå over kammen og sjekke, men kan ikke huske å ha måttet justere inn vippen på 4inn.. Men skal sies at det ikke er noe vipp igjen om jeg rugger toppene av løfterene mot hverandre..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #871 på: september 14, 2012, 18:29:00 pm » |
|
Har du bilde av kammen og løfter flaten? Utfra bilde ser det jo ut som om du har klart å deformere hele løfteren, muligens pga frisk ventilflyt fra kanskje litt høyt turtall? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #872 på: september 14, 2012, 18:34:02 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #873 på: september 14, 2012, 19:23:05 pm » |
|
Huff da. Ikke bare jeg som tråkka hardt på gasspedalen  Bra vi skal ned til JPM om tre uke. Her har du menyen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #874 på: september 14, 2012, 19:39:06 pm » |
|
Tja. Kan jo ikke gå noe ned på durasjon, og på 274 durasjon så vil jeg få for mye løft. 1.4 vippene mine et nærmere 1,5. Ikke noe poeng med jpm kam uten fjærene pg lettere støtstenger, og da bruker man plutselig 10k NOK. De pengene kommer bedre med i neste motor! Det igjen resulterer at jeg ikke har nok klaring til stemplene.. Og jeg kan ikke notche stemplene mer. Blir nok ikke jpm med denne motoren (som var litt av poenget i første omgang) Men kan være det blir med noe hjem allikevel 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #875 på: september 14, 2012, 20:02:09 pm » |
|
Ikke noe poeng med jpm kam uten fjærene pg lettere støtstenger
Poenget med jpm kam har ikke noe med oteva fjærer å gjøre. Kan kjøre mindre fjærtrykk samme hvordan fjær du har, eller i hvertfall få tall på hva du behøver av trykk. Men de løfterne må jo ha vært ulike når du satte de i?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #876 på: september 14, 2012, 20:49:53 pm » |
|
Sjekket aldri tykkelsen gitt Det jeg mener med fjærtrykk er å utnytte kammen maksimalt. En kam er en kam, og ja jpm kan være mer optimalt for alle motorer. Men. JPM har utviklet kammen for å fungere optimalt med sitt "kit" (vet ikke, men regner med det). Og da får man jo mest ut av motoren med alt han kan tilby!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #877 på: september 14, 2012, 22:55:37 pm » |
|
Ved ventilflyt blir det pitting på baksiden av loben. Og det kommer fort. Ser du noen antydninger til dette? Ser da ut til at løfterne dine har rotert fint rundt, og gjort jobben. Men pussig om konveksen skal ha blitt borte med så få mil som du har kjørt  Tykkelses forskjellen var der når du satt de inn også. En kamfølger som er slitt ned så mye er konkav som en chipsbolle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #878 på: september 14, 2012, 23:01:43 pm » |
|
Ved ventilflyt blir det pitting på baksiden av loben. Og det kommer fort. Ser du noen antydninger til dette? Ser da ut til at løfterne dine har rotert fint rundt, og gjort jobben. Men pussig om konveksen skal ha blitt borte med så få mil som du har kjørt  Tykkelses forskjellen var der når du satt de inn også. En kamfølger som er slitt ned så mye er konkav som en chipsbolle. Skal titte nærmere på kammen Erik. Kan veie de og sjekke at de veier liky (noe de gjorde ved montering). kunne ikke kjenne noe konkavhet nei (om det er noe ord  )
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #879 på: september 15, 2012, 00:35:58 am » |
|
Sjekket aldri tykkelsen gitt Det jeg mener med fjærtrykk er å utnytte kammen maksimalt. En kam er en kam, og ja jpm kan være mer optimalt for alle motorer. Men. JPM har utviklet kammen for å fungere optimalt med sitt "kit" (vet ikke, men regner med det). Og da får man jo mest ut av motoren med alt han kan tilby! Skjønner ikke helt hva du mener? JPM gir jo anbefaling på fjørtrykk tilpasset hver kam - uavhengig av hvilket fabrikat fjørene er? Trykk er trykk, spenn er spenn om du skjønner...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #880 på: september 15, 2012, 00:44:15 am » |
|
Sjekket aldri tykkelsen gitt Det jeg mener med fjærtrykk er å utnytte kammen maksimalt. En kam er en kam, og ja jpm kan være mer optimalt for alle motorer. Men. JPM har utviklet kammen for å fungere optimalt med sitt "kit" (vet ikke, men regner med det). Og da får man jo mest ut av motoren med alt han kan tilby! /quote] Det er nettopp det, en kam er ikke en kam. Jpm kammene er ikke kopier av v8 profiler fra 70 tallet, eller dvs, de er det og, men de er oversatt til vw vippetøy språk, og de har alle sammen "smooth start" på rampene, slik at løftere og vippe verk har en like lett jobb når magnesiumblokka og toppene har laget kjempeklaringer mellom løfter og kam (varm).
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #881 på: september 15, 2012, 01:16:42 am » |
|
Motoren har ingen spesielt dyre deler fra før og å brenne sv x-antall 1000 på kam (på denne motoren) skjer ikke. Det rettferdiggjør ikke en liten økning i effekt. Jeg får måle over kammen og alle løfterene imorgen og se hva som er målene, og så kan vi ta det derifra 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #882 på: september 15, 2012, 18:47:28 pm » |
|
Men kan være det blir med noe hjem allikevel  Viktig å fylle opp kvota 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #883 på: september 21, 2012, 22:56:01 pm » |
|
Da var vekt-dietten på bobla begynt.
Porsche stolene er solgt og skal erstattes med Kirkey alu-stoler. Fjernet 4,2kg med bitumen-smelteplast-gummi-plater-dingser fra motorrommet.
Skal også fjerne asfaltplater fra gulvet samt baksetet. Biltemabatteriet som må flyttes med trillebår burde vel også fått lov til å bli værende på hylla.
Dette blir fett! (og seff lett)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #884 på: september 22, 2012, 17:31:56 pm » |
|
Da har jeg begynt med asfaltplatene inni kupéen. Haha kan sikkert støvsuge vekk 500g :p
Platene på tunnelen gikk lett av men har ikke begynt med gulvene. Ser ut som det er noe isoporlignende under ett tynt lag med asfaltplater. Stemmer det?
Jeg tror (!) at alt er orginalt. Virker iallefall sånn..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #886 på: september 22, 2012, 19:00:33 pm » |
|
Haha.. Da kan jeg jo ikke si jeg har kjørt 12.xx  Men 40kg skal man klare å få vekk fra bilen.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #887 på: september 22, 2012, 19:14:07 pm » |
|
Ser ut som det er noe isoporlignende under ett tynt lag med asfaltplater. Stemmer det?
Ja, isoporen mellom asfaltplatene er originalt. Har du skaffa deg vekt for dokumentering av hvor mye masse du får bort med tiden? 
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #888 på: september 22, 2012, 19:37:12 pm » |
|
Ser ut som det er noe isoporlignende under ett tynt lag med asfaltplater. Stemmer det?
Ja, isoporen mellom asfaltplatene er originalt. Har du skaffa deg vekt for dokumentering av hvor mye masse du får bort med tiden?  Har vekt før.. 916kg - 2 høytale på ca 3kg hver. Så veier jeg alt jeg fjerner, og dobbeltsjekker med totalvekt til våren. Blir kult å se totalbesparelse 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #889 på: september 23, 2012, 17:08:00 pm » |
|
Nye 5kg borte. Asfaltplatene på tunnelen samt platene som er limt til teppet under setene.
Sliter litt med hvordan jeg skal angripe asfalt/isopor-platene på gulvet. Tips?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #890 på: september 23, 2012, 17:42:28 pm » |
|
Varmepistol og plastskrape
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #891 på: september 23, 2012, 17:48:01 pm » |
|
Varmepistol og plastskrape
sitter jo no' grønn-j*vlig...
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #892 på: september 23, 2012, 18:16:25 pm » |
|
Alternativt tørr is og skrape. Da går det så det spruter. Eller vente til 20 minus i vinter ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #893 på: september 23, 2012, 18:18:44 pm » |
|
Alternativt tørr is og skrape. Da går det så det spruter. Eller vente til 20 minus i vinter ;-)
X2
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #894 på: september 23, 2012, 20:04:20 pm » |
|
Fyr opp vinkelsliper og drill! Med så lite motor trenger du lett bil....med eller uten Raptor 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #895 på: september 23, 2012, 20:10:52 pm » |
|
Hehe.
Spørsmålet erhvor mye man klarer å lette, UTEN å kappe i stålet.
va kan jeg f.eks spare på batteriet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #896 på: september 23, 2012, 20:37:35 pm » |
|
Hehe.
Spørsmålet erhvor mye man klarer å lette, UTEN å kappe i stålet.
va kan jeg f.eks spare på batteriet?
Svaret på spm 1 er altfor lite og svaret på spm 2 er ca 10 kg
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #897 på: september 23, 2012, 20:48:25 pm » |
|
Forslag til batteri Kalle?
Gjerne noe som kan brukes på gata.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #898 på: september 23, 2012, 21:30:20 pm » |
|
Tester nytt IOS 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #899 på: september 27, 2012, 16:20:21 pm » |
|
AVO demperene fra UPS idag.
Men på hardeste setting er de ulike å komprimere? 1 er steinhard, og 1 kan lett komprimeres.
Svaret fra AVO henger ikke helt på greip:
l you are testing there is the slow speed, by hand, when they are moving at the correct speed on the car they will be matched, the slow speed can wary from damper to damper, we test all before they leave. because they have been re-valved, the adjustment number does change, due to different internal parts please put them on the car and i feel you will be happy nigel avo
Jeg er ikke så keen på å sette på noen dempere jeg MERKER er forskjellige. Prøvde å lufte den mykeste etter tips fra JHU, og det surklet litt inni noen ganger og så be det stille. Ble noe stivere men ikke likt som den andre.
What to do? Andre som har opplevd lignende?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|