mars 28, 2024, 13:39:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Panelen Kjell  (Lest 95980 ganger)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« på: november 02, 2009, 00:13:29 am »

Tenkte kanskje det var artig å lage en prosjekttråd om min nyanskaffede 1964 T2 panel!
Med få prosjekttråder fra trøndelagen, så kanskje det må en søring til for å lage dette og å få en buss på veien? Glad

Først litt om bilen:
Navnet vi har gitt den sa seg litt selv, ettersom den i de første årene gikk som bil for Kjeldsberg kaffe i Trondheim.
Under dagens blå lakk er den gul og brun, antakelig med en logo.
Etter noen år ble den solgt til kolonialen på Garli, nærmere bestemt Berkåk.
Da ble den lakkert i orginalfargen, Dove blue og kjørte der frem til ca. 1976 og har siden aldri kjørt med egen maskin.
Den stod først på en nabogård i mange år, så ble den solgt til mannen i Meldal som jeg så kjøpte den av.
Bilen mangler motor (som er bekreftet at ikke eksisterer i går), og rusten på de vanlige plassene. (selvsagt..)

Skiltet fra butikken den kjørte varer for i mange år:

Her stod den da jeg hentet den:

Og på vei hjem i trøndervær: (Takk til Guttorm, Leif og Erling)

Etter mange år ute, så er heldigvis store deler av bilen fri for bulker:



M.
« Siste redigering: november 02, 2009, 00:34:01 am av Magnus LH » Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 02, 2009, 00:21:23 am »

Blir artig å følge med på prosjektet fremover Magnus! Husk at Kjell er trønder også... Osteaktig
Loggført

Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #2 på: november 02, 2009, 00:23:36 am »

Og så til planene!

Inspirasjonen til denne kommer fra bla. Bumfuzzle, deres er innredet med egenlagede hyller, nedleggbar sofa og benk med vask:



I vinter ønsker jeg å rustsveise og å fikse det tekniske. Fokus blir på å gjøre understellet solid, ta vare på lakk, og lage innredning bak. Så kommer evt. lakkering neste året, etter en sommer med mange deilige turer langs norske snirklete veier! Det blir 1200 motor, 6V, fullprofil dekk og god stemning! Glad

I dag har jeg ikke kommet lenger enn at vi flyttet inn i lokalene. Vi blir nå tre stykk som skal dele et lagerlokale på 150kvm. Vi begynner på scratch, og skal bruke nærmeste fremtid på å stelle i stand der.
Kjell står nå midlertidig i hørnet med selskap av de andre bilene:


Det som følger i tiden fremover er bestilling av sveisedeler og slitedeler, og overhaling av understell.
Fortsettelse med tekst og bilder vil følge!

Tips mottas med takk underveis!

Let the fun begin!  Kult

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #3 på: november 02, 2009, 10:21:51 am »

OiOi gratulerer med bil Glad Morro og finne eksemplarer som dette og i den standen.
Liker planen din med god 1200 motor. blir spennende å følge med dette prosjektet Glad

Lykke til
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #4 på: november 02, 2009, 11:47:16 am »

Hei Magnus, gleder meg til å følge med på prosjektet Glad Vi får ta en prat en dag, må få se hvordan det ser ut på Nardo...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #5 på: november 02, 2009, 12:15:44 pm »

Ja, dette blir stas!
Får håpe det blir litt spennende å følge med på også! Glad

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Frodo
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Ranheim


Life's too short to dance with ugly women.


Vis profil
« Svar #6 på: november 02, 2009, 14:18:38 pm »

Liker stuket den hadde på hengeren ;-)
Loggført

Medlem av TVWK og Rüsters VW Drontheim
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #7 på: november 02, 2009, 18:23:05 pm »



Det taket var rein porno  Sjokkert
Loggført

1960/61 T1
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #8 på: november 02, 2009, 19:45:52 pm »

Liker stuket den hadde på hengeren ;-)

Og det beste er jo at det er så enkelt at hvem som helst kan få det til!
Ut med motoren og kjør på gummien på fremdekka!  Osteaktig
Men uansett, et bilde til inspirasjon?
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
erling
Seniormedlem
****
Innlegg: 315
Bosted: trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: november 02, 2009, 19:51:08 pm »

tøff fyr hain kjell Glad
Loggført

Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #10 på: november 02, 2009, 21:32:30 pm »

Jaggu bra den kom bort fra den låven den sto på !!

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #11 på: november 02, 2009, 21:38:00 pm »

Her er forresten et bilde jeg fikk tilsendt fra Kjeldsberg.
Er nok ikke denne logoen som skjuler seg under, da fargeskillet er midt på siden og den har to tynne striper like over fargeskillet. Grønn nede og gul oppe, med gule støtfangere! Glad
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 02, 2009, 22:42:59 pm »



Det taket var rein porno  Sjokkert

Osp? Bjørk? noen som vet treslaget?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #13 på: november 03, 2009, 11:54:55 am »



Det taket var rein porno  Sjokkert

Osp? Bjørk? noen som vet treslaget?

BAM-buss...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: november 03, 2009, 12:36:43 pm »



Det taket var rein porno  Sjokkert

Osp? Bjørk? noen som vet treslaget?

BAM-buss...
tror faktisk det er no annet buss-kass

Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #15 på: november 03, 2009, 14:22:50 pm »

Skulle vel kunne gjette på Osp, men det er ikke godt å si sikkert.
Men FIIINT var det  Glad
Loggført

1960/61 T1
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #16 på: november 09, 2009, 14:04:14 pm »

De siste dagene har for det meste gått med til rydding og klargjøring i garasjen, delesanking, koste ut av bilen og å klargjøre bobla for vinteren.
Panelen er nå satt på bukker, klar for å demontere forstillingen. Planen er en full gjennomgang av den fremover.

Er stadig vurderinger av hva som trengs å sveises. Også litt morsomt å se på hvordan bilen har blitt brukt, f.eks. hvilken dør som har stått mest åpen..

Gulvet på høyresiden kunne en faktisk ha reddet, mens venstresiden er borte.. Glad

Oppdateringer vil komme når jeg begynner gjennomgangen av forstilling og bakstilling!

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #17 på: november 18, 2009, 16:51:18 pm »

Er uten internett hjemme om dagen, så har ikke oppdatert her. Men det betyr ikke at jeg ikke jobber med bilen.
Dørene på bilen har fått litt juling, og tre av hengslene må lappes. Med slagtrekker og stor hammer fikk jeg de til slutt av. Her ser en et av "kraterene"

I helgen fikk jeg god hjelp av JTWE og fikk tatt ut forstilling og girkasse. Mutterene på tromlene bak satt jo som seg hør og bør ganske godt.

Man liker mange bilder, sant?
Den observante leser ser at det fremre girstaget måtte ofres pga. knekt skrue i skjøten mellom fremre og bakre stag.

Forstillingen før demontering. Høyre støtdempertårn har rustet ganske kraftig og trenger antakelig litt nytt stål. Usikker på hvordan dette skal gjøres best!?

Hele bilen er full av sand i alle hulrom, og bak dekselet til torsjonsstaget bak var intet unntak. Dekselet er såppas rustent, at jeg frykter jeg må anskaffe et nytt.

En rask utgravning av girkassen med skrujern og stålbørste viser en utvendig fin girkasse. Det er olje i girkassen, men med revnet gummibelg, mange år ute og et hardt liv er jeg spent på tilstanden inni girkassen. Har ikke bestemt meg om jeg skal overhale den, men ønsker å teste den i en bil før jeg monterer den igjen!

I går ble deler av forstillingen lagt i Strip-All, og i dag går resten i. Glad

Oppdatering følger.. Glad
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: november 19, 2009, 00:26:48 am »

Gratulerar med flott splittbuss!! Dette er jo kjempebra prosjekt! Er ikkje avskrekkande mykje rust heller! Litt jobb er det jo men det er jo tross alt splittbuss! Skal den verta lika flott inni som den det er avbilda lenger oppe her 'og?

Lokka til vidare ivertfall Glad

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #19 på: november 19, 2009, 23:42:18 pm »

Tistlo: Takk for det! Nok å ta tak i, ja. Men dette bør gå bra!

Får gjort litt nå og da.
Etter et par netter i badet er ting litt behageligere og lettere å jobbe med. Ting sitter likevel godt sammen etter å ha stått i over 30 år.

Kommer til å dreie tromlene selv om de nesten ikke har slitekant siden de har ganske dype porer etter rust.

Er nå i gang med å lage dette verktøyet for å demontere kingpin'en.

Håper det blir suksess!

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #20 på: november 20, 2009, 00:08:38 am »

Det håper jeg å!  Gliser

Er det "Strip all" du legger delene i?

Ser bra ut Magnus!
Loggført

Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #21 på: november 20, 2009, 10:25:41 am »

Stemmer, men kun i romtemperatur og ca. to døgn.
Når det nærmer seg sammensetting og lakkering vil jeg varme opp badet til ca. 50grader før jeg legger ting oppi.
Da ser delene nye ut..  Kult

M.

Det håper jeg å!  Gliser

Er det "Strip all" du legger delene i?

Ser bra ut Magnus!
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: november 20, 2009, 10:27:40 am »

Du har ikkje eit bilde av tanken du har strip all i då?

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
jaru
Supermedlem
*****
Innlegg: 675
Bosted: strømmen



Vis profil
« Svar #23 på: november 20, 2009, 10:31:40 am »

Du har ikkje eit bilde av tanken du har strip all i då?



skaff deg en varmtvannsbereder og  kapp av toppen Gliser
Loggført

if it works don`t fix it
Member of mandagsklubben
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #24 på: november 20, 2009, 12:03:30 pm »

Du har ikkje eit bilde av tanken du har strip all i då?
Det er et liggende oljefat som er kløyvd...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #25 på: desember 06, 2009, 12:28:44 pm »

Lite med oppdateringer, men det er gjerne fordi det ikke skjer så mye spennende.
Har demontert ca. alt under bilen nå. Sveisedeler kommer ikke før i ca. mars fra Musclebus, så ikke så mye å gjøre på karroseriet før den tid.
Men har fortsatt på forstillingen. Det første verktøyet til vw for å demontere kingpin boltene var ikke godt nok. Gjengene ble slitt i stykker, 6mm stål bøyd og sveisen min røyk. Derfor gikk jeg over til verktøyet som er ment på verkstedpresse. Med litt over tre tonn trykk gled de ut. Begge ser fine ut, men trenger nye foringer!
Så nå er det igang med å lage styring til brotsj ala denne:

Tre av bladene i fjærpakkene foran er også knekt ytterst:

Noen som har erfaring med å sveise sammen disse igjen (TIG), evt. har et par ekstra liggende?

Motor har også kommet i hus!
Først en rusten 1200 D-motor fra en boble, sammen med NOS buss-eksos og riktig buss luftfilter.

Dagen etterpå fikk jeg enda en motor, med motorkode 71..
Da har jeg valget mellom en motor som er litt feil utseendemessig og som er fra ca. -65 (D-motoren), og den andre som er fra -63 som er før bilen ble laget, men som ser riktigere ut. Hva tror folket?
Tror uansett jeg kommer til å plukke dem i biter og overhale dem (i gang med det allerede), så da kan det bli en til overs om noen skulle trenge det?

Men det er fortsatt masse mer som skal demonteres og stelles med, så om det er interesse for det følger det flere bilder i dagene som kommer..

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
ALIEN
Supermedlem
*****
Innlegg: 749
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #26 på: desember 06, 2009, 14:44:42 pm »

De fjærstavene kaster du.... de kan ikke sveises..


Alien
Loggført

SCREWDRIVERS  #3

www.screwdriversnorway.blogspot.com

hvor er hobbysjela til folket blitt av??  mi er til salgs, gi bud!!!
Hølby
Supermedlem
*****
Innlegg: 1631
Bosted: Gan


Originalt er kult!


Vis profil
« Svar #27 på: desember 08, 2009, 19:51:20 pm »

Tøff bil, blir spennende å følge med utviklingen videre
Loggført

Mobil: 90828000
Hølby: 1958 Folkevogn m/piler
Basse «The bastard»: 1959 Ragtop med oval bakrute og litt annen gatemix
Høyby: 1969 T2 Dobbeltkabiner m/kapell
T3 Gipsy Camper 1985
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #28 på: desember 11, 2009, 12:54:42 pm »

Ja hadde nok satsa på nye Torsjonsfjærer je og. Er jo synd om de f.eks skulle ryke på motorveien pga de ble sveist istedetfor nye Trist Trur du får kjøpt nye hos div forhandlere og Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #29 på: desember 11, 2009, 15:48:24 pm »

Sveising er vel i teorien mulig, men krever nøye etterbehandling om det skal bli riktig.
Kun nysgjerrig, siden jeg har fått litt forskjellige meninger om nødvendigheten av å fikse dem.
Kanskje noen har en fjærpakke liggende, så kan jeg ta fjærblader fra den?
(Fullt klar over at det er enkelt å kjøpe ny, koster ca. 800,- + moms)

Oppdatering om fremgangen er at det demonteres, vaskes og insipiseres motorer om dagen. Handler inn og tilrettelegger i garasjen med hyller, komressor, verktøy, punktsveiser, m.m.
Sakte, men sikkert... Glad

M.
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Sider: [1] 2 3 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!