mars 28, 2024, 19:02:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Overhaling av SOLEX 34 PICT-forgassere (billedtråd)  (Lest 90194 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: desember 31, 2009, 16:27:13 pm »


En liten tråd om overhaling av forgassere:

Begynner å bli litt kaldt for de store mekkeprosjektene for oss som ikke har oppvarmet verksted, så da kan jo overhaling av forgasser være noe å sysle med…

Utgangspunktet er helt ordinært: Skitne og fæle SOLEX 34 PICT som funker, men ikke optimalt. Vanskelige å justere skikkelig, og slark i gass-spjeldet. Hadde fire stykker liggende, og planen var å stelle i stand tre av dem.


* Forgasser01.jpg (25.32 KB. 433x372 - vist 933 ganger.)



* Forgasser02.jpg (29.3 KB. 492x354 - vist 868 ganger.)

« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:31:51 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: desember 31, 2009, 16:27:56 pm »

Rengjøring: Det viktigste er jo innvending fjerning av skitt fra dyser og kanaler. Utvendig polering er kjekt, men kanskje litt kosmetisk. Jeg la aluminiumsdelene i tennvæske til oppløsning over nattet (sterkt stoff – bruk hansker!). Penslet vekk skitten og tørket dem rene.

Brukte ”CRC Dust Off” boks med trykkluft for å blåse ting rent. Det funket bra!

Så var det en runde i oppvaskmaskinen. Fruen synes ikke noe særlig om dette, kan man si… Men jeg overlevde.


* Forgasser03.jpg (74.08 KB. 620x480 - vist 881 ganger.)

« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:32:31 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: desember 31, 2009, 16:28:33 pm »

Kjøpte inn pakningssett/repsett: Ikke så mye interessant i disse posene, men greit å få byttet pakninger. Typisk kinesisk kvalitet, så jeg bytter ikke annet enn det som er slitt (de originale SOLEX-membranene er tykkere enn de som ligger i posene).


* Forgasser03b.jpg (18.16 KB. 400x300 - vist 857 ganger.)

« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:33:13 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: desember 31, 2009, 16:29:45 pm »

Hovedproblemet med en gammel forgasser er falsk luft, og særlig gjennom akslingen til gasspjeldet. Originalt sitter det en plastforing rundt akslingen, og den varer ikke lenge. I de fire forgasserne jeg plukket ned var det ikke selve akslingene som var slitt, men foringene og aluminiums-godset i forgasserhusene. Altså var det slark og falsk luft mellom foring og forgasser.

Jeg fikk tak i messingforinger på e-bay etter tips her på forumet. Koster en  hundrelapp+ pr sett.


* Forgasser04a.jpg (2.97 KB. 200x150 - vist 3543 ganger.)


På grunn av slitasjen i godset brukte jeg epoxy-lim mellom foringen og aluminiumen for at det skal være helt tett. Og det ble det. Messing varer lenger enn plast og aluminium.


* Forgasser04b.jpg (35.26 KB. 640x429 - vist 883 ganger.)

« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:34:35 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: desember 31, 2009, 16:30:23 pm »

Fikk tips fra Mags her på forumet om et firma som kunne fikse el-forsinking av delene.

For å fjerne all skitt og gamle rester av coating la jeg delene i et bad med 35% eddik. Ble et vannvittig liv nedi der med syding og bobling, og alle delene var renset ned til metallet etter noen timer. Skyllet av så godt jeg kunne og la dem i white spirit for å unngå at de skulle ruste.

Resultatet fra el-forsinkingen ble bra:


* Forgasser05.jpg (57.07 KB. 640x480 - vist 882 ganger.)

« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:35:24 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: desember 31, 2009, 16:30:58 pm »

Før montering var det å gå en siste runde med rensevæske og trykkluften for å blåse ting rent i alle kanaler.


* Forgasser06.jpg (41.2 KB. 501x480 - vist 760 ganger.)

« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:35:59 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: desember 31, 2009, 16:31:41 pm »

Justering av flottørkammeret: Det skal være i underkant av 2 cm fra væskenivået til kanten av bensinkammeret. Toppdekselet monteres, og med trakt og slange gjelder det å fylle bensin på forgasseren til flottørventilen stopper tilførselen. Nivået i beholderen reguleres med å shimse på én eller flere skiver på flottørventilen. Én skive holdt greit her, og bensinen hadde riktig nivå.


* Forgasser07.jpg (37.81 KB. 517x480 - vist 1014 ganger.)


« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:36:42 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: desember 31, 2009, 16:33:03 pm »

Ferdig resultat.
Dette er en SOLEX 34 PICT-4 (kom i 1976). Det er siste versjon forgassere med forsterket akselerasjonspumpe med automatisk temperaturregulering av mengden bensin på kald/varm motor.


* Forgasser08.jpg (51.4 KB. 578x480 - vist 906 ganger.)


Og dette er en SOLEX 34 PICT-3, som er standard på 1600:


* Forgasser09.jpg (46.76 KB. 568x480 - vist 989 ganger.)


Siste testing på motoren – den gikk helt OK.


* Forgasser10.jpg (56.8 KB. 640x471 - vist 943 ganger.)


« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:38:49 pm av JFP » Loggført
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #8 på: desember 31, 2009, 16:47:58 pm »

Wow! Glad

Imponerende resultat! Gøy lesing! Føler at min egen forgasseroverhaling ble satt litt i skyggen nå.. Øyerulling
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: desember 31, 2009, 17:01:19 pm »

Kjempebra tråd! Mykje god info her! Og resultatet er jo som nytt Glad
Er det lov å spørra kor mykje det kosta å el-forsinka dei delane(til 1 forgassar)?? Vart jo veldig flott.

Ellers så lurar eg på om du kan forklara dette litt nermare: "Justerte også akselerasjonspumpen ved å måle mengden bensin som sprutes ned i forgasseren for hver pumping (har ikke bilder av denne øvelsen, dessverre)."

Eg reknar med att du justerte det på staget til pumpa med gjennomgåande splint, men korleis målte du mengden bensin, og kor mykje bensin skal det komme for kvart pump? (Ja eg slit med dette på ein motor no..) Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #10 på: desember 31, 2009, 17:15:05 pm »

Kjempebra tråd! Mykje god info her! Og resultatet er jo som nytt Glad
Er det lov å spørra kor mykje det kosta å el-forsinka dei delane(til 1 forgassar)?? Vart jo veldig flott.

Ellers så lurar eg på om du kan forklara dette litt nermare: "Justerte også akselerasjonspumpen ved å måle mengden bensin som sprutes ned i forgasseren for hver pumping (har ikke bilder av denne øvelsen, dessverre)."

Eg reknar med att du justerte det på staget til pumpa med gjennomgåande splint, men korleis målte du mengden bensin, og kor mykje bensin skal det komme for kvart pump? (Ja eg slit med dette på ein motor no..) Glad

Edit: Se beskrivelse et par hakk nedenfor, Tistlo.
« Siste redigering: januar 10, 2010, 22:01:34 pm av JFP » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: desember 31, 2009, 17:22:08 pm »

Takk! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #12 på: januar 01, 2010, 11:11:16 am »

Fantastisk, denne tråden skal verta brukt til me også kunne dette Blunker
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 02, 2010, 14:29:51 pm »

Flott how-to-tråd! Må si meg enig i alt du har lagt frem her, og flott at dette med messingforinger rundt gasspjellaksling nok en gang kom frem i lyset.
Du har skjønt det!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #14 på: januar 10, 2010, 21:53:57 pm »


Det er som kjent seks ting å justere på forgasseren:

1. Væskenivået i flottørkammeret (se # 6 over)
2. Akselerasjons-pumpen
3. Choke’en
4. ”Choke”-skruen (Fast Idle Adjuster)
5. Volume Control Screw
6. Bypass Screw

De to siste skulle være velkjente mht justering, og gjøres med motoren i gang. Her er noen kommentarer til ting som kan gjøres ved overhaling:



Choken:

Choken justeres ved å løsne de tre skruene på klemmen som holder rundt mekanismen og skru på choke-huset. Den justeres slik at spjeldet skal være så vidt lukket i kald posisjon.

Choke’en består av et bi-metallisk element. Når strømmen slås på vil elementet varmes opp og bevege spjeldet sakte med sikkert til åpen posisjon. Men mekanismen beveger seg også uten at strømmen er på, siden spiralen er bi-metallisk.

M.a.o.: Avhengig av klimaet må den stilles forskjellig. Hvis ”normal” temperatur er på +4 grader, bør forgasseren legges i kjøleskapet over natten (det blir dessuten litt liv i hverdagen når fruen finner en Solex 34-PICT 4 ved siden av leverposteien om morgenen). Så justeres spjeldet til akkurat riktig posisjon, dvs ”så vidt lukket”-posisjon.  

Justering av choken bør gjentas hver vår og hver høst – da blir innstillingen mest riktig etter klimaet.


Her er justeringen gjort for vinterbruk, dvs kjølt ned ved justering. Når forgasseren varmes opp til romtemperatur ”sklir” spjeldet opp:


* Forgasser-Choke.jpg (53.38 KB. 591x480 - vist 943 ganger.)


« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:40:20 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #15 på: januar 10, 2010, 21:56:33 pm »

Akselerasjonspumpen
Litt forskjellige måter å gjøre dette på. Her er en step-by-step som jeg fant ut av etter hvert.

1. Gå på apoteket og kjøp engangssprøyte på 20 ml (koster 3 kr pr stk!). Kjøp gjerne et knippe, for dette er engangs .
2. Foruten disse trenger noen biter med plastslanger og et vanlig vannglass.
3. Demontere gasspjeldet i bunn. Tre en plastslange innpå utblåsningen til akselerasjonspumpen inne i forgasseren, og tre en annen slange innpå påfyllingen til flottørkammeret
4. Sug opp bensin i engangssprøyten og fyll på forgasseren. Gjenta øvelsen (da har du 40 ml på forgasseren – det holder)
5. Med en tape-bit eller liknende dras chokespjeldet til åpen posisisjon (viktig, ellers blir det ikke full vandring på aksepumpen).
6. Hold slangen fra dysen over vannglasset og pump fast og bestemt 10 ganger.
7. Bruk engangssprøyten og sug opp bensinen som er i glasset.
8. Les av mengden. På en 34-PICT 3 skal du nå ha 13-16 ml (1.3-1-6 ml per pump).
9. Om nødvendig justeres akselerasjonspumpen med den lille skruen.
10. Press bensinen på engangssprøyten tilbake på forgasseren, og gjenta det hele noen ganger til du har alle målingene innenfor 13-16 ml.

Påfylling av forgasseren med engangssprøyte. 2 x 20 ml holder greit:


* Forgasser-Aks1.jpg (25.62 KB. 414x457 - vist 991 ganger.)


For å unngå søling er det koblet en plastslange til akse-dysen inni forgasseren og gasspjeldet er tatt av. Gi gass 10 ganger - bensinen spruter oppi glasset:


* Forgasser-Aks2.jpg (31.63 KB. 431x458 - vist 948 ganger.)


Sug opp bensinen i glasset og les av. Det skal være mellom 13 og 16 ml på en SOLEX 34-PICT 3. Her må det justeres opp litt.


* Forgasser-Aks3.jpg (17.21 KB. 640x480 - vist 750 ganger.)


« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:42:28 pm av JFP » Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #16 på: januar 10, 2010, 21:59:33 pm »

”Choke-skruen” (Fast Idle Adjuster)

Skru inn skruen til den butter, legg så på 1/4 eller 1/2 turn.

Spjeldet skal ikke tette mot godset i forgasseren, men skal så vidt hvile på choke-skruen. Hvis du skrur inn for mye skaper du en åpning mellom speldet og veggen i forgasseren - nok til å forstyrre tomgangen, du skaper falsk luft.


* Fastidlescrew.jpg (47.84 KB. 588x412 - vist 1098 ganger.)


Når skruen er justert riktig kan du glemme den, den er ikke en del av tomgangsjustering - mer om dette senere.

« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:58:53 pm av JFP » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: januar 10, 2010, 22:40:28 pm »

Regner med at denne blir "sticky", meget bra tråd!

Edit: Skikkelig rask moderator ja Gliser
« Siste redigering: januar 11, 2010, 00:23:35 am av streetfight » Loggført

ultimatevw
Seniormedlem
****
Innlegg: 362
Bosted: Sandnessjøen


Vis profil

« Svar #18 på: januar 12, 2010, 20:30:06 pm »

Superfin tråd!
Skulle hatt sånne messingforinger til Type 3 forgassere. De er vistnok ikke lik som på 34pict-3.
Loggført

68 VW 1600TL
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #19 på: januar 12, 2010, 23:06:38 pm »

Mht foringene, så fant jeg de på e-bay. Ellers er det vel mulig å få maskinert slike foringer for de som har kontakter i de rette miljøer. Plastoriginalene til Solex suger (luft, bokstavlig talt... Glad)
« Siste redigering: juli 24, 2017, 19:59:46 pm av JFP » Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: januar 15, 2010, 01:22:50 am »

1.hvor får man fatt i 34% eddik ?  - høres jo morro ut at det syder og bobler litt Osteaktig

2.som tistlo spør, elsinking - hvor, hvor mye ?
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #21 på: januar 15, 2010, 01:45:37 am »

1. Eddiken kjøper man i matvarebutikker, faktisk.

2. Mht pris på el-forsinking så fikk jeg avtalt det spesielt, så jeg tror ikke de ønsker at jeg publiserer det her. Foreslår at du bare tar kontakt med et slikt firma og spør. Gule sider. Men uansett - det er ikke veldig dyrt å el-forsinke ting. Det er ikke en veldig kostbar teknisk prosess.
Loggført
Villminken
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Kongsvinger



Vis profil
« Svar #22 på: januar 15, 2010, 17:32:23 pm »

Er det lignende overhaling på 30 pict-1?
Loggført

-66 Boble
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #23 på: januar 16, 2010, 22:10:25 pm »

Er det lignende overhaling på 30 pict-1?

Ja.
Overhaling består av rengjøring, skifte pakninger og defekte deler, bytte foringer til gasspjeldet, + justering.
Er ikke så spesielt mye forskjell fra en 30-PICT til en 34-PICT.

Mht rengjøring er det mange metoder. I Endre D sin sticky-tråd om IDF-overhaling er det brukt en annen fremgansmåte: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2546.0.html
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #24 på: april 22, 2010, 19:31:03 pm »

finner ikke slike messing dingser Trist noen tips på  hva jeg skal søke etter ?
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #25 på: april 22, 2010, 20:52:29 pm »

finner ikke slike messing dingser Trist noen tips på  hva jeg skal søke etter ?
De selges av en kar på eBay i alle fall:

http://cgi.ebay.co.uk/vw-camper-beetle-solex-31-34pict-3-carb-repair-bushes_W0QQitemZ270567672105QQihZ017QQcategoryZ9889QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem#ht_1068wt_1165
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #26 på: april 29, 2010, 13:16:38 pm »



her er sprengskissen funnet på thesamba.
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
koppangeriksen
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #27 på: april 29, 2010, 19:12:36 pm »

Jeg finner ingen som selger de messingforingene på ebay. Noen som har en link?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #28 på: april 29, 2010, 19:17:18 pm »

Tips:

Salgslinken vert stadig fornya, så berre søk etter SOLEX BUSHES i ny og ne.. Selgaren har ikkje fast annonsering på ebay so han legg ut ei ny annonsa innimellom etter kvart som den andre utløpet. Sikkert ikkje mangen dagane til det kjem ny annonsa der!?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tempolett
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #29 på: juni 18, 2010, 14:13:49 pm »

Hallo! Fikk tak i "carburator cleaner" på torshov i dag. Er det noen som har erfaring med denne ved rens av forgasser?
Loggført

1303s automatic
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!