mars 28, 2024, 13:55:15 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2,7 liter T4.  (Lest 149752 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #180 på: juni 10, 2012, 10:27:33 am »

Commonrail er hentet fra diesel. En dieselbil har dysen inni forbrenningskammeret, det gjelder også FSI systemet til vw. Desto nærmere Dysa sitter forbrenningskammeret jo enklere er det å kontrollere forbruk og effekt.

Common rail betyr bare at dysene får fuel fra samme plenum og sier ingen ting om plassering av dyse.

Direct injection er bare et navn på et innsprøytningssystem som omtaler én dyse per sylinder. Tidligere injection systemer var bygget opp som forgassere, én dyse ved gass spjeldet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #181 på: juni 10, 2012, 15:34:48 pm »

Commonrail er hentet fra diesel. En dieselbil har dysen inni forbrenningskammeret, det gjelder også FSI systemet til vw. Desto nærmere Dysa sitter forbrenningskammeret jo enklere er det å kontrollere forbruk og effekt.

Common rail betyr bare at dysene får fuel fra samme plenum og sier ingen ting om plassering av dyse.

Direct injection er bare et navn på et innsprøytningssystem som omtaler én dyse per sylinder. Tidligere injection systemer var bygget opp som forgassere, én dyse ved gass spjeldet.

Takk, ser nå at det var litt missvisende skrevet, godt det i alle fall var en som forstod hva eg mente.  Glad
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #182 på: juni 10, 2012, 16:08:36 pm »

jeg tror du undervurderer den glo varme innsugsventilens evne til å fordampe bensinen  mot kalde "lange" innsugs vegger som skaper dråper
Dalland
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #183 på: juni 10, 2012, 16:56:45 pm »

jeg tror du undervurderer den glo varme innsugsventilens evne til å fordampe bensinen  mot kalde "lange" innsugs vegger som skaper dråper
Dalland

Slike innsug på en godt bygget motor holder ca 60 grader ved frisk kjøring, så kald er det ikke.
Selv om ventilen kanskje er litt varm så fyker bensinen/luften så fort forbi at du rekker nok ikke å varme den så mye på ventilen...
Å ha litt grei avstand til å forstøve bensinen skikkelig har i praksis vist seg å fungere bra, men selvfølgelig alt har jo en fornuftig grense.

FSI motoren som Dewil nevner som har direkte innsprøytning har spesielt utformet stempel, kammer og skarp kantbrytning/og annet i innsugsporten for å skape mye turbulens i forbrenningskammeret for å klare å lage en mest mulig jevn blanding i kammeret, da mye pga plasseringen av dysen.
Nå har dem jo fått det veldig bra til og har fått en meget rent brennende motor med lavt forbruk, men for oss med flate stempler og topper slik vi har er nok ikke det helt veien å gå enda.
Nå har det vert gjort veldig mange versjoner og løsninger på innsprut systemer så det blir egentlig ikke så relevant hva eg har skrevet og sikker nok av feil i det i andre sine øyner.
Men akkurat FSI motor/systemet skal eg neste år ta en bachler oppgave på så den engasjerer litt ekstra å prate om.  Glad

Kort sagt så vil eg tror at det ikke skal være noe problem å kjøre med slik dyse system som Geir har valgt og kjørbarheten ved god mapping overstiger nok et sett med IDA gassere uansett.  Øyerulling
Geir: Blir det for mye of topic så bare be Trond slette/rense opp litt. Blunker
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #184 på: juni 10, 2012, 17:02:06 pm »

på lave turtall så er det faktisk "en del tid" bensinen har , siden batch fire  spruter  i alle innsugene samtidig  hver gang en sylinder  tenner og det vil alltid være lukkede ventiler som tar imot spruten og venter på sin tur.
MEN hvor stor forskjell det hadde blitt  på Geir sin motor hadde vært morro å sett ved å teste begge løsningene. Glad
de er det greit å allerede ha dyseholdere under spjeldene. som evt bare kan blokkes hvis dysene over fungerer best. Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #185 på: juni 10, 2012, 17:12:27 pm »

Joda da blir det jo litt lengre tid, min klassekompis Henrik (Henfje) på forumet får ta på seg kalkuleringen av hvor mange grader økning innsugs tempen får fra ventilen...  Gliser
Men to sett med dyser blir helt sikkert bedre.
Så for all del prøvd det gjerne, eg har veldig lyst til å se et slik system på en vw, utrolig kult er det uansett!  Gliser
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #186 på: juni 10, 2012, 20:34:13 pm »

Subaru har også endret plasseringen av innsprøytningsdysa og flyttet dysen helt ned i toppen slik at den peker direkte inn på innsugsventilen. Dette er for å få bedre forstøvning inn i forbrenningskammeret (ref varm innsugsventil og en mer direkte vei inn i forbrenningskammeret). Før innsprøytningsdysene har de også montert noe de kaller en TGV (Tumble Generator Valve) rett og slett for å få mer virvler i lufta for å få en bedre forstøvning og kontroll på blandingen ved lave turtall. En snedig innretning, her er et bilde av hvordan det fungerer(ikke riktig dyseplassering som det er på de nyeste motorene men man skjønner greia):


Kilde: http://drive2.subaru.com/Win03_Manifold.htm

Gasspjedet som geir F skal sette på motoren sin vil nok gjøre mye av samme nytten. Jeg ville prøvd med kun dysene over spjeldet først og sett hvordan det funket slik knasten sier.
« Siste redigering: juni 10, 2012, 20:37:40 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #187 på: juni 10, 2012, 22:51:41 pm »

jeg har lest en del før jeg endte opp med mine dyser langt nede i innsuga, og rettet rett på ventilen. En "kompis" i USA som kjører de samme spjellhusa (40mm fra GSXR 600) men med original dyseplassering (ett sett rett over og ett sett rett under spjella) melder om de samme tomgangs/lavhastighetsproblemene som Jørn er inne på. Som sagt spruter jeg rett på ventilen, og den går pent og pyntelig på både tomgang og lave hastigheter.

De jeg har lest om som har testet det samme, mener bestemt at det å sprute rett på den varme ventilen er en klar fordel ift forstøvning.

Kan også nevne at det tar en liten stund før min går greit, noe som enten kan bety trøbbel i Warm-up instillingene, eller rett og slett at ventilene ikke har fått opp tempen enda.

Jeg har lyst å lage meg noen braketter for å teste med dysene ute i traktene, hadde jo vært moro å testet back-to-back.

Kjempe-prosjekt, forresten. EFI er gøy, men tidkrevende å få til å funke Blunker
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #188 på: juni 10, 2012, 23:08:39 pm »

Slik mange bilprodusenter løser problemet med kaldstart er ved å forlenge innsprøytningsperioden ved å sprute flere ganger på en innsugstakt opp til en viss motortemperatur,  på den måten får man en bedre forstøvning/blanding av luft og bensin (mer suppe inn i motorn, choke altså) såkalt Stratified Injection. Siden vi har dysene utenfor forbrenningskammeret er det begrenset med tid.
Slik som FSI systemet til vw fungerer så sitter dysa i forbrenningskammeret og kan sprute bensin når som helst. Det systemet spruter også inn bensin samtidig som stempelet er på vei ned etter tenningstidspunktet for å få en lengre forbrenning for å opprettholde hastigheten på stempelet.

Innsprøytningssystemer er helt klart spennende å leke med, Grelland Gliser
Håper du klarer å løse kaldstartproblemene dine, det er ikke mange som pleier å tenke mye på det når de bygger datasprut til en bil.
« Siste redigering: juni 10, 2012, 23:10:32 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #189 på: juni 11, 2012, 16:05:46 pm »

jeg har lest en del før jeg endte opp med mine dyser langt nede i innsuga, og rettet rett på ventilen. En "kompis" i USA som kjører de samme spjellhusa (40mm fra GSXR 600) men med original dyseplassering (ett sett rett over og ett sett rett under spjella) melder om de samme tomgangs/lavhastighetsproblemene som Jørn er inne på. Som sagt spruter jeg rett på ventilen, og den går pent og pyntelig på både tomgang og lave hastigheter.

De jeg har lest om som har testet det samme, mener bestemt at det å sprute rett på den varme ventilen er en klar fordel ift forstøvning.

Kan også nevne at det tar en liten stund før min går greit, noe som enten kan bety trøbbel i Warm-up instillingene, eller rett og slett at ventilene ikke har fått opp tempen enda

Jeg har lyst å lage meg noen braketter for å teste med dysene ute i traktene, hadde jo vært moro å testet back-to-back.

Kjempe-prosjekt, forresten. EFI er gøy, men tidkrevende å få til å funke Blunker




Bruker gsxr600 alle dysene samtidig, eller er det slik at de over spjellene kun brukes ved høyt turtall?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #190 på: juni 11, 2012, 18:22:30 pm »

er ikke sikker, men slik jeg forstår det, og ut fra hva jeg har lest meg til mhp dysestørrelsen, så kommer de øvre dysene inn bare på høyere turtall, ja. Utfordringen med mc, som drar til 11000 rpm er kombinasjonen med kjørbarhet ved lave turtall, og ikke å gå i metning (over 100% duty cycle) ved høye turtall. det er enkelt og greit ikke tid nok mellom hvert slag til å sprute nok bensin, dersom du skal ha "små nok" dyser til å beholde kjørbarhet ved lave turtall.

Tror ikke det er så stort problem på våre NA-motorer.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #191 på: juni 11, 2012, 19:19:13 pm »



Innsprøytningssystemer er helt klart spennende å leke med, Grelland Gliser
Håper du klarer å løse kaldstartproblemene dine, det er ikke mange som pleier å tenke mye på det når de bygger datasprut til en bil.

Vil vel ikke kalle det problemer... Det jeg sa var at det tar litt tid før den går greit Blunker
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #192 på: juni 11, 2012, 19:21:30 pm »

Fant noen interessante linker.
http://ghostaccord.blogspot.no/p/new-ducati-999r-itbs-fuel-injection.html
http://www.ferrarilife.com/forums/showwiki/Intake
« Siste redigering: juni 11, 2012, 20:40:34 pm av geir F » Loggført
Erik hoås
Supermedlem
*****
Innlegg: 871
Bosted:


Vis profil

« Svar #193 på: juni 20, 2012, 10:44:56 am »

Har tidliger brukt tørrsump pumpen fra CB, den har bare 21mm drev på trykksiden og gir derfor litt lite oljetrykk på tomgang.
Kjøpte derfor en ny oljepumpe fra Thorsten Pieper, den ser utrolig bra ut Blunker
hei. hvor kjøpte du denne?
Loggført
OveF
Medlem
***
Innlegg: 180
Bosted: Lyngdal, Vest-Agder



Vis profil
« Svar #194 på: juni 20, 2012, 10:53:19 am »

Har tidliger brukt tørrsump pumpen fra CB, den har bare 21mm drev på trykksiden og gir derfor litt lite oljetrykk på tomgang.
Kjøpte derfor en ny oljepumpe fra Thorsten Pieper, den ser utrolig bra ut Blunker
hei. hvor kjøpte du denne?

Geir er offshore, så jeg svarer Glad

Pumpen er kjøpt fra Thorsten Pieper som kan treffes på denne e-post adressen: thorsten.pieper@gmx.net

Ove
Loggført
Erik hoås
Supermedlem
*****
Innlegg: 871
Bosted:


Vis profil

« Svar #195 på: juni 20, 2012, 12:13:53 pm »

Har tidliger brukt tørrsump pumpen fra CB, den har bare 21mm drev på trykksiden og gir derfor litt lite oljetrykk på tomgang.
Kjøpte derfor en ny oljepumpe fra Thorsten Pieper, den ser utrolig bra ut Blunker
hei. hvor kjøpte du denne?

Geir er offshore, så jeg svarer Glad

Pumpen er kjøpt fra Thorsten Pieper som kan treffes på denne e-post adressen: thorsten.pieper@gmx.net

Ove
takker så mye
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #196 på: februar 12, 2013, 09:19:02 am »

Har endelig kommet i gang med bilen igjen.
Bensin pumpe og filter er montert.


* Bilde 011 (Small).jpg (45.33 KB, 640x480 - vist 355 ganger.)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #197 på: februar 12, 2013, 09:22:20 am »

Har endelig kommet i gang med bilen igjen.
Bensin pumpe og filter er montert.

Er det banjokoblinger på inn og uttaket?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #198 på: februar 12, 2013, 09:23:12 am »

Tanken har jeg sveis på en sump,retur og lufting.


* Bilde 014 (Small).jpg (47.18 KB, 640x480 - vist 764 ganger.)
Loggført
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #199 på: februar 12, 2013, 09:25:31 am »

Har endelig kommet i gang med bilen igjen.
Bensin pumpe og filter er montert.

Er det banjokoblinger på inn og uttaket?

Det er banjokoblinger ut av pumpen og inn på filteret.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #200 på: februar 12, 2013, 09:32:54 am »

Ok. Hvordan ser disse ut innvendig? Tenker på at f.eks så har org. røret i tunellen 6mm (eller hva det nå er) innvendig diameter.
Banjoen skal være relativt "store" innvendig for at det ikke skal være restriktivt på en innsprutsmotor?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #201 på: februar 12, 2013, 09:38:36 am »

De sylinderen jeg har brukt tidligere er ovale og blir byttet ut med deutz sylindere.


* Bilde 016 (Small).jpg (48.11 KB, 640x480 - vist 559 ganger.)
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #202 på: februar 12, 2013, 09:40:53 am »

De sylinderen jeg har brukt tidligere er ovale og blir byttet ut med deutz sylindere.

De sylindra ser jo bolt on ut  Glad

Fin løsning på tanken!
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #203 på: februar 12, 2013, 09:53:32 am »

Ok. Hvordan ser disse ut innvendig? Tenker på at f.eks så har org. røret i tunellen 6mm (eller hva det nå er) innvendig diameter.
Banjoen skal være relativt "store" innvendig for at det ikke skal være restriktivt på en innsprutsmotor?


Vet ikke hvor store banjokoblingene er men slangen er 8mm.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #204 på: februar 12, 2013, 10:47:53 am »

Det er jo gjerne mer enn ett hull i en banjo også.
Der har du noen gode sylindere
Loggført

Speed is no substitute for direction
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #205 på: februar 12, 2013, 11:13:42 am »

Tror ikke det blir noe problemer med dimmen på slanger og koplinger.
Dette er en sugemotor som skal kjøres på vanlig bensin.
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #206 på: februar 13, 2013, 18:07:52 pm »

De sylinderen jeg har brukt tidligere er ovale og blir byttet ut med deutz sylindere.


Er det disse du kjøpte av meg?
Isåfall er det flott å se at dem endelig kommer til nytte, etter flere år på hylla hos meg Glad

De som var blitt ovale, er det Mahle sylindre?
Håper du tar mye bilder fremover!

mvh
Arild Glad
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
geir F
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal



Vis profil
« Svar #207 på: februar 14, 2013, 15:22:54 pm »

De sylinderen jeg har brukt tidligere er ovale og blir byttet ut med deutz sylindere.


Er det disse du kjøpte av meg?
Isåfall er det flott å se at dem endelig kommer til nytte, etter flere år på hylla hos meg Glad

De som var blitt ovale, er det Mahle sylindre?
Håper du tar mye bilder fremover!



Ja det er de sylinderene jeg kjøpe av deg.
De gamle sylinderene er det ikke noe merke/fabrikat på så det vet jeg ikke.

mvh
Arild Glad
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #208 på: februar 17, 2013, 12:29:27 pm »

De sylinderen jeg har brukt tidligere er ovale og blir byttet ut med deutz sylindere.


du har noen timer arbeid i dreiebenken forran deg nå Geir  Osteaktig

samt planslipe sylinder finnene der dem går inntil hverandre
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #209 på: februar 17, 2013, 13:54:17 pm »

De sylinderen jeg har brukt tidligere er ovale og blir byttet ut med deutz sylindere.


du har noen timer arbeid i dreiebenken forran deg nå Geir  Osteaktig

samt planslipe sylinder finnene der dem går inntil hverandre

Kosejobb det da Glad
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!