mars 28, 2024, 21:37:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460171 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #90 på: mars 02, 2010, 12:39:43 pm »


En hump i veien som sender hengeren ut av kontroll...?  Skulle ha stroppet i chassi han da så hadde det ikke skjedd.
Det ser jo ikkje ut som denne er stroppa på hjula, så då er den vel faktisk stroppa i chassiet kanskje?

Her er problemet ganske sikkert at bilen på hengeren står med fronten bakover. En bør alltid ha motorenden av bilen frem på hengeren.
Har opplevd slik vandring selv, med en fatback på hengeren, ikke gøy! Greide heldivis å hente den inn igjen før det sa pang.

Forøvrig tror jeg diskusjonen her er en storm i et vannglass, litt som å diskutere om det er best med 5- eller 6 punkts bilbelter.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #91 på: mars 02, 2010, 12:41:53 pm »

[Her er problemet ganske sikkert at bilen på hengeren står med fronten bakover. En bør alltid ha motorenden av bilen frem på hengeren.

Samme hvor motoren er, man skal ha riktig kulevekt.  Det er regelen, ikke motor frem..  Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #92 på: mars 02, 2010, 12:43:20 pm »

Forøvrig tror jeg diskusjonen her er en storm i et vannglass, litt som å diskutere om det er best med 5- eller 6 punkts bilbelter.

Øy... hva er det du sier?  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #93 på: mars 02, 2010, 13:11:58 pm »

Sprøyt! 2 punkt er mest historisk korekt og derfor best......... Gliser
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #94 på: mars 02, 2010, 13:15:32 pm »


Forøvrig tror jeg diskusjonen her er en storm i et vannglass, litt som å diskutere om det er best med 5- eller 6 punkts bilbelter.

Det tror jeg kommer ann på hvordan man forstår denne diskusjonen, på noen kan det virke som om vi diskuterer om bilen detter av hengeren om du ikke stropper i chassi, det er IKKE det som blir diskutert...ihvertfall ikke av meg... det jeg diskuterer er hva som gir best kjøreegenskaper.

Bilen sitter like godt fast på hengern om den er stroppet i hjula, men kjøreegenskapene...... de blir som storm i et vannglass.....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #95 på: mars 02, 2010, 13:55:08 pm »

Enig med China her... det handler mest om kjøreegenskaper.

MEN - det handler til en viss grad også om hvor godt bilen sitter til hengeren...eller potensielt sett hvor enkelt det er at den ikke gjør det...

I dag inn til jobb hadde jeg med Wiger-Coupeen bak på hengeren. Tilfeldigvis havnet jeg bak en annen som dro biltralle. Drabilen var en stor Mercedes, dekorert som firmabil for en av Oslos store Mercedes-forhandlere... bak på hengeren sto det en stor Vito...en hvit en med snø på. "Selvfølgelig" var denne stroppet i hjulene...det var jo "proffer" på tur. Verkstedvogna skulel bringe hjem et nytt bytte til Mercedes-verkstedet - merkeverkstedet til og med. Og som seg hør og bør er forhandlerens henger utstyrt med stropper av typen som er skreddersydd for hjulstropping.

OM...man skulle være så tullete å bruke slike stropper, så er det jo fundamentalt overordnet viktig med to ting....at "angrepspunktet" på stroppen til hjulet er dønn i senter på akslingen....OG.... at stroppene er skrå framover og bakover.

Dagens autoriserte Mercedes-verkstedmann hadde forholdt seg til både loven og de utdelte stroppene...stroppet i alle 4 hjul. Den høye, store varebilen "bouncet" godt på fjærene bak på hengeren...så kjøreegenskapene var i høyeste grad diskutable....igjen - kanskje "bra nok", men laaaaaangt ifra optimale.

Det som slo meg i denne forbindelse var egentlig den dimensjonen....sitter egentlig bilen fast på hengeren?

Her er en veldig dårlig illustrasjon på akkurat hvordan bilen var stroppet:


* DekkNavn.JPG (25.02 KB. 700x741 - vist 439 ganger.)


...om brekket, eller i verste fall gearet...glipper litt her, så står jo faktisk bilen mere ustabilt enn om den ikke var stroppet i det hele tatt! En helt fundamental ustabil stropping, rett og slett....ikke bare går stroppene ned mot hengeren helt loddrett... men angrepspunktet ligger over hjulsenteret også...så selv om stroppene var skrå, er det bare friksjonen mot en snøfyllt henger som hindrer bilen å ramle av..

Så...ikke bare er det slik at loven ikke forholder seg til logikk og fysikk... man anbefaler altså en metode som er meget sensitiv for fatale feil...

Æ flire.....ikke.

Loggført

SCREWDRIVER #2
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #96 på: mars 02, 2010, 14:26:33 pm »

Bruker du å ha bilen i gir ??
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #97 på: mars 02, 2010, 14:26:53 pm »

Og samme verkstedmann som har forskriftsmessig festet bilen på hengeren  har sikkert bannet norges ubrukelige lover hva ombygging anngår opp og ned flere ganger, under parolen: "De idotene aner ikke hva de driver med"

HØKT HØKT HØKT
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #98 på: mars 02, 2010, 14:30:26 pm »

Bruker du å ha bilen i gir ??

??

Jeg: aldri!

Det var det som var poenget med "angrepspunkt-over-senter-og-vertikale-stropper"-metoden...at for at bilen i det hele tatt skal sitte fast på hengeren, så må brekkes dras hardt...eller i verste fall; man setter den i gear. Alt alt alt som har med hjulstropping og gjøre er crazy - men lovlig.
Loggført

SCREWDRIVER #2
FUSENTAST
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted:


Trønder i eliksir


Vis profil
« Svar #99 på: mars 02, 2010, 14:31:18 pm »

[senser jeg to leire her....eller tre][de som er FOR, de som er MOT, og de som mener bestemt de har rett uansett][det være seg om det er fysiske lover eller lovpålagte lover som gjelder...og det å dra inn merkeverksteder for å understreke sine manglende tegnekunnskaper er digg][mot dem som sitter på gjerdet og ler][ustroppet seff]
Loggført

SCREWDRIVER #1
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #100 på: mars 02, 2010, 14:31:21 pm »

[Her er problemet ganske sikkert at bilen på hengeren står med fronten bakover. En bør alltid ha motorenden av bilen frem på hengeren.

Samme hvor motoren er, man skal ha riktig kulevekt.  Det er regelen, ikke motor frem..  Blunker

Det er jeg ikke enig i. Du må tenke på sideveiskreftene også. Hvis du plasserer bilen på hengeren slik at kula blir senter for sideveiskreftene, får du lett resonanse mellom henger og bil sideveis, dvs det begynner å slenge ved en viss hastighet. Trekkvogn og henger med last må sees som en enhet.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #101 på: mars 02, 2010, 15:04:50 pm »

Bilfabrikanten har regnet ut hvor mye du kan ha bak bilen, og hvor mye av vekten som skal hvile på bilen. For eksempel 80 kg, har du 80 kg på kula, hviler ALL annen vekt på hjulene på hengeren. Tyngde punktet er altså over hjulene, ellers KAN du ikke få 80 kg på kula. En tilhenger er et vedheng som skal være nøytralt til bilen så nær som på de 80 kg.

Har du feil kuletrykk så kan hva som helst skje... og det gjør det...  Dette er den ENESTE beskjeden du får om henger fra bilfabrikanten... dvs. det finnes ingenting annet å tenke på for deg.
Loggført

Speed is no substitute for direction
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #102 på: mars 03, 2010, 16:54:10 pm »

Etter å ha kjørt bil løp over hele verden i løpet av de siste 44 år , har jeg vel fraktet bil på tilhenger i noen 100.000 km , med all slags stropping , denne stroppingen er dessidert den beste jeg har brukt de siste åra , med mange turer fra Monaco og hjem med min 1303  S på henger , Tysse har jeg kjøpt disse hjul grimene  i fra.


* Hjulgrime.jpg (13.14 KB, 250x214 - vist 620 ganger.)
« Siste redigering: mars 03, 2010, 16:56:56 pm av rallybugs » Loggført
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #103 på: mars 03, 2010, 17:15:56 pm »

Klarer Politi og Biltilsyn klarer å vurdere lovlighet av en sikret last 100% eksakt til enhver tid?

Her er et eksempel fra virkeligheten.
En lastebilsjåfør ble stoppet med en middels tung last av stålplater på lemmen, sikret som vanlig med ca 8 store stropper.
Ble nektet å kjøre videre for Politimannen hadde regnet ut at det måtte 92 stropper til for å holde lasten
fast ved et uhell. Litt overdrevent strengt kanskje? Og neppe korrekt tolkning av regelverket.

Sunn fornuft kommer man lengst med. Ser lasten forsvarlig og tilstrekkelig sikret ut kan du som regel argumentere deg videre enten stroppene
henger i hjula eller akslene. Eller hvorfor ikke ja takk begge deler: 2hjul +1 i forakselen  og 1 i bakakselen.

En vanligere problemstilling er heller at føreren kjører ulovlig pga manglende sertifikat i gjeldende vektklasse.

Ang. kuletrykk tar jeg mye heller for mye enn for lite. Er trekkbilen for sigen, bytt til kraftigere trekkbil, og/eller juster lasten
på henger.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #104 på: mars 03, 2010, 18:26:04 pm »

Etter å ha kjørt bil løp over hele verden i løpet av de siste 44 år , har jeg vel fraktet bil på tilhenger i noen 100.000 km , med all slags stropping , denne stroppingen er dessidert den beste jeg har brukt de siste åra , med mange turer fra Monaco og hjem med min 1303  S på henger , Tysse har jeg kjøpt disse hjul grimene  i fra.

Ser jo ut som hjulet omtrent kan spinne fritt om akslingen sin, satt litt på spissen? En kraft som ikke går gjennom senteret på felgen prøver mer å få dreid hjulet enn det holder hjulet underlaget såvidt jeg kan skjønne.
Ville det ikke vært bedre med en stropp i en y på innsiden med åpne enden mot henger og to kroker, over hjulet og så ned i senter på utsiden rett nedover?
Samt en/to stropper som holder bilen i lengderetningen fra hengerfeste/tauekroker etc.

Temaet fenger tydeligvis - jeg spør: hva er regelen i Tyskland etc. Tüv har kanskje evaulert hva som er bra og ikke bra på dette feltet også?
Loggført
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #105 på: mars 03, 2010, 18:44:13 pm »

Veldig fornøyd med disse når man først stropper i hjulene, sitter godt rett i forkant og bakkant av hjulet, samt de sparer bremserør for påkjenning.


* stropp 1.jpg (139.55 KB, 1000x750 - vist 946 ganger.)

* stropp 2.jpg (130.94 KB, 1000x750 - vist 1145 ganger.)
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #106 på: mars 03, 2010, 21:13:06 pm »

Er vi da enige i at det er best (teoretisk sett) å stroppe bilen fast via chassi og samtidig prøve å hindre bilen i å fjære, mens det er enklest og fult godkjent å stroppe i hjulene? Kan vel ikke bli stort enklere. Jeg ringte til skien trafikkstasjon idag og spurte om dette. Etter å ha vært kasteball rundt til diverse personer der fikk jeg beskjed om å stroppe i hjulene med godkjente stropper Blunker Det var det de anbefalte. Når jeg foreslo å stroppe bilen fast via chassi og true fjæringen på bilen i bunn ble det stille. Han konkluderte med at dette også var en god ide, men han mente det beste alikevell var å bruke godkjente stropper i hjulene. Gjorde man det slik ville man slippe mye problemer hvis man skulle være uheldig siden det var en anbefalt metode. For mye fiksfakserier, treklosser osv ville fort føre til problemer ved en eventuel etterforskning etter en ulykke.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
bælan
Medlem
***
Innlegg: 138
Bosted: fetsund



Vis profil
« Svar #107 på: mars 03, 2010, 21:56:49 pm »

okei, arrester meg den som vil. kall meg dum eller det dere føler for. har lest de fleste innleggene i denne tråden, mye meninger her. skulle flytte ett par biler i dag, å som dere ser gjorde jeg slik. riktignok en lett å noe rusten panel, som kunne skulle ett kort stykke så dette var ikke veldig merkbart på henger og bil.
men fraktet tidligere i dag en toyota avensis på hengeren fra lillestrøm til drammen, kun stroppet på denne måten, en stropp på hver hjul.

si hva dere vil, men hadde en kjempe behagelig tur til drammen, selv i hastigheter rundt 100 km/t på e-18 var det umulig å merke noe i dumper å ujevnheter på veien. kom vel frem å bilen stod akkurat der jeg satte den på hengeren før avreise.
i tillegg til å holde bilen rolig på hengeren, er disse åsså veldig enkle i bruk.
de siste årene har jeg ikke brukt annet enn disse stroppene å har kun gode erfaringer. så personlig er jeg ikke redd for å bruke og anbefale slike, dette basert på egne erfaringer, å ikke ut fra anbefaliner, lover og regler.
det er faktisk viktigere med riktig vektfordeling, enn hvordan man stropper.




* stropping.jpg (89.77 KB. 800x600 - vist 766 ganger.)

Loggført

1969 bay panel
Member of mandagsklubben
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #108 på: mars 03, 2010, 22:27:51 pm »

Her er mellomtingen. Stropping mellom fjæring og hjul, nedre bærearm foran og fjærblad bak. Ja takk begge deler, dette blir vel reodorvarianten. Den sitter også.
Skulle vel ikke ha røpet dette men nå har jeg lært mye, så forbedringer kommer.
 
Tar gjerne også forslag til videre perfeksjonerig innen Tysklandstur i mai, bare det beste er godt nok.

Konklusjonen er vel for tiden, ta av dekka, sveis tromlene fast i hengeren, dra på håndbrekket + 1 gear. Ta vertikale stropper, trekk karoseriet ned mot hengeren til fjærene er strammet helt ned til stoppen. En fordel ved avlasting er at bilen senere kan skytes ut av hengeren ved hjelp av stroppene. Er det noen du ikke liker osv.


* Stropping.jpg (188.85 KB, 640x426 - vist 660 ganger.)
« Siste redigering: mars 04, 2010, 00:06:57 am av svenole » Loggført
Bad-Mojo
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted:


Vis profil

« Svar #109 på: mars 03, 2010, 22:38:41 pm »

Temaet fenger tydeligvis - jeg spør: hva er regelen i Tyskland etc. Tüv har kanskje evaulert hva som er bra og ikke bra på dette feltet også?

Alle norske, svenske, danske og tyske biltransport firma som eg har sett, stropper i hjula..
Loggført

Arbeidslyst, kom å treng deg på.
Her skal du motstand finne...
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #110 på: mars 03, 2010, 22:43:49 pm »

det med kulevekt er vel ikke bilfabrikanten som setter men er en norsk bestemmelse??
(det også)
sjøl har jeg bare brukt varebil med stor lastekapasietet  de siste åra og er konstruert for mye vekt på bakaksel
og de bilene liker "en del" kulevekt for å si det sånn. mer enn 75-80kg.
blir mye mer stabil og kjøregeneskaper mye bedre.
så det er nok ganske mye opp til hva slags bil man trekker med
og jeg stropper i hjula. for det er lettvint og funker smertefritt. Glad
« Siste redigering: mars 03, 2010, 22:57:33 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #111 på: mars 03, 2010, 22:46:08 pm »

Jeg foreslår å sveise ca 1,6 meter med HEB 260 bjelke vertikalt i senter av hengeren. Så finner du frem plasmabrenneren og brenner ut tilsvarende profil i tak og gulv på bilen. Så tres bilen ned over/rundt bjelken, helst med mobilkran (husk godkjente stropper Gliser) Sveis så kraftige HUP120x120x8 (firkantrør) melom henger og bil i alle hjørner. Husk å benytte en sveiser med sertifikat, hvis ikke drøsser sikkert bilen av i første sving Blunker Gjøres dette riktig tror tror jeg bilen sitter.... Hullet i taket kan man dekke til med en falsk ragtop.......
« Siste redigering: mars 03, 2010, 22:48:18 pm av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #112 på: mars 03, 2010, 22:52:30 pm »

det med kulevekt er vel ikke bilfabrikanten som setter men er en norsk bestemmelse??
(det også)
sjøl har jeg bare brukt varebil med stor lastekapasietet og er konstruert for mye vekt på bakaksel
og de bilene liker "en del" kulevekt for å si det sånn. mer enn 75-80kg.
blir mye mer stabil og kjøregeneskaper mye bedre.
så det er nok ganske mye opp til hva slags bil man trekker med
og jeg stropper i hjula. for det er lettvint og funker smertefritt. Glad

Her er jeg enig når det gjelder kulevekt, dette er en tanke jeg har gjort meg med liten erfaring. Litt pluss på kula med tanke på hva en trekker med. Tror stropping av dekk blir mot normalt for å si det slik. Bilen er jo konstruert for bakke/vei feste med dekk og hjul og den skal jobbe med fjæringa?

Bilde. Denne stroppen med mellomstropp skal tåle 2500 kg. nederst 4000 kg. ifl. levardøren. Ser også at flere levrandører anbefaler/ leverer en kort mellomstropp.


* Surrestropp%20NTS2[1].jpg (197.41 KB, 614x346 - vist 4970 ganger.)

* hjulstrammere%20nts%20gul%20stor%201[1].jpg (103.17 KB, 538x302 - vist 642 ganger.)
« Siste redigering: mars 04, 2010, 08:57:38 am av svenole » Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #113 på: mars 03, 2010, 23:11:54 pm »

Temaet fenger tydeligvis - jeg spør: hva er regelen i Tyskland etc. Tüv har kanskje evaulert hva som er bra og ikke bra på dette feltet også?

Alle norske, svenske, danske og tyske biltransport firma som eg har sett, stropper i hjula..

Og den veldig enkle forklaringen på det er at alle norske, svenske, danske og tyske biltransportfirma skal tjene penger....og da skal det gå fort. Om du laster og stropper tusenvis av biler i året, og du i snitt bruker 11 minutter lenger per bil om du skal finne surrekroker/surrepunkter under bilen, istedet for å slenge noe rundt dekkene... så blir det både timer og kostnader med det. Og så lenge det er bra nok til ikke å gi for mye skadeerstatning, så er det et enkelt regnestykke for dem.

Når du skal stroppe hobbybilen hjem fra lakkverkstedet, så er vel forsåvidt de minuttene kontra usikkerheten et like enkelt regnestykke for deg.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #114 på: mars 03, 2010, 23:48:51 pm »

det med kulevekt er vel ikke bilfabrikanten som setter men er en norsk bestemmelse??
(det også)

Passer på å sende en stor takk til det norske biltilsyn for å tillate min lille A4 på 1300 kg å trekke 1700 kg... egentlig lurer jeg litt på hvordan de kom på å teste det...

Ved tom varebil stemmer nok ikke kulevekten (kolonnen heter "Tillatt kopl.last" i vognkortet) alt for godt nei...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #115 på: mars 04, 2010, 00:01:07 am »

På tide med tegningen igjen

Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #116 på: mars 04, 2010, 00:18:32 am »

.


* springalore.jpg (151.08 KB, 444x346 - vist 506 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #117 på: mars 04, 2010, 06:20:39 am »

Dette er vell ikke heeeeelt godkjent  Øyerulling



Ser for meg ut som om "stropperen" har knytt "mellomstroppen"...
Loggført

... it's an adiction ... 
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #118 på: mars 04, 2010, 07:12:36 am »

.
Osteaktig Osteaktig Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #119 på: mars 04, 2010, 07:20:26 am »

Dette er vell ikke heeeeelt godkjent  Øyerulling



Ser for meg ut som om "stropperen" har knytt "mellomstroppen"...
det er bare "overskuddet" som er igjen av stroppen han har knyttet fast vil jeg tro...

hyggelig at jeg kan bidra til at denne tråden blir enda lenger!
Loggført
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!