mars 28, 2024, 23:05:02 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 47
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Stropping av bil på henger  (Lest 460180 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #900 på: mars 03, 2013, 12:20:31 pm »

Det har seg jo slik at en henger er konstruert for sitt formål.
Båthenger=båt
Varehenger=pall med øl
Bilhenger=bil

Det hadde jo vært interessant om du hadde rett, hengerne er selvfølgelig formgitt for at båten skal passe, og bil transport hengeren er laget stor nok til å kunne frakte en bil.

Men, hjulopphenget er standard komponenter delt opp etter nyttelast, innfestningsbredde og sporvidde.
Jeg har kjøpt slik aksel engang så dette vet jeg.

http://www.dintrailer.dk/shop/aksler-32c1.html

Dette peker igjen på at last er last...


Loggført

Speed is no substitute for direction
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #901 på: mars 03, 2013, 19:55:50 pm »

Det har seg jo slik at en henger er konstruert for sitt formål.
Båthenger=båt
Varehenger=pall med øl
Bilhenger=bil
En bilhenger er også veldig lav for å få bilen nærmest mulig veien og tyngdepunktet lavest mulig slik at understellet på bilen demper svingningene, nesten akkurat som når man kjører bilen.

Flott og fint å holde lasten i ro, men du skal ikke ødelegge kjærra ved stroppe den ned.

Helt greit flott og fint å stroppe stumt, men da må understellet på bilen sikres først med klosser, dekktrykk osv. (Men da kan det hende at bilhengern begynner å hoppe, men dette kan jo prøves ut)
Dette er det jo ingen her som sier, her skal det bare jekkes ned til bilen står dødt på hengern og da er det feil, veldig feil å stroppe stumt.

Jeg foreslår at vi lager en test for å se.
En vei, en bil, 3 forskjellige stroppemetoder.

når det gjelder trafikksikkerhet er det å skåne understellet på bilen oppå hengeren totalt underordnet, jeg tror heller ikke at det er veldig skadelig å stroppe det ned.

Hvorfor skulle hengeren begynne å hoppe? Hva er forskejellen på ett tonn med bil stroppet stumt, og en steinbokk på ett tonn? Tror ikke mange er redd for at hengeren dems skal begynne å hoppe om den er lastet med en steinblokk på ett tonn, så fremt hengeren er ment å frakte ett tonn eller mer.. For å gjenta meg selv for n'te gang, hvorfor er det slik at når lasten heter bil vil man stroppe i hjulene og la karosseriet rocke rund på hengeren? Ingen ville funnet på å gjøre det med en steinblokk. Tenk deg at du fester en steinblokk på ett tonn oppå ei bilramme for så å trille dette opp på en bilhenger, for så og stroppe i hjulene på bilramma.. høres det ut som den sikreste måten og frakte stein på? Kjør inn i en tekniskkontroll med den lasta.. og prøv og forklar dem de teoriene som enkelte her har prestert og komme med her, jeg tipper du må gå fra en slik kontroll.. For hengeren er det shitt samma hva den er lastet med, den blir påvirket av vekta av lasta, ikke navnet på den...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #902 på: mars 03, 2013, 21:57:13 pm »

En steinblokk har ikke dekk... ;-)

Sier ikke at den vil hoppe, har aldri frakta et tonn med stein på en bilhenger før, så satt det i parentes siden jeg var usikker.
Stropp gjerne stumt, men sikre understellet, man klarer aldri å stroppe en bil stumt ellers. Som sagt, det er alltid noe som fjærer, og ved dumper i veien så vil det nappe i stroppene. Napper det hardt nok så ryker stroppen og du har en løs bil på avveie.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #903 på: mars 03, 2013, 22:06:46 pm »

I eksemplet mitt ga jeg jo steinblokken dekk... jeg satt den oppå en bil ramme.... når det gjelder napping i stroppene, nei det vil ikke skje, det er jo hele poenget med å stroppe stumt... det eneste som vil fjære da er fjæringsveien på hengeren, og det er jo hele poenget...  for ordens skyld, å stroppe stumt betyr IKKE at hengern skal ha stum fjæring, bare bilen oppå..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #904 på: mars 03, 2013, 22:13:25 pm »

Da må du vise meg hvordan du får jekket en bil helt stumt uten å sikre understellet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #905 på: mars 03, 2013, 22:25:34 pm »

Hva mener du med å sikre understellet? Mener du at fjeringsveien på bilen oppå hengeren ikke kan komprimeres uten å ødelegge understellet? Da kan du jo legge klosser mellom henger og chassi på bilen oppå.. med stumt mener jeg at fjærer/dempere på bilen oppå hengeren ikke skal jobbe. Med klosser er det mulig å totalt avlaste bilen oppå hengeren sitt fjæringssystem, mens den er helt stum i forhold til planet på hengeren..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #906 på: mars 03, 2013, 22:28:22 pm »

Da er vi enig. Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #907 på: mars 04, 2013, 08:18:59 am »

Da er alle enig. Stropping i hjul er best. Flott
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #908 på: mars 04, 2013, 09:38:33 am »

Jepp, sett bilen på påler og jekk hjula ned på hengern Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #909 på: mars 04, 2013, 15:40:46 pm »

Høye påler er best for rette strekker mens korte overkvadratiske stokker fungerer best ved sving med høy sigarføring på oljete underlag på søndager. Takk og natti nugatti
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #910 på: mars 04, 2013, 15:41:35 pm »

Høye påler er best for rette strekker mens korte overkvadratiske stokker fungerer best ved sving med høy sigarføring på oljete underlag på søndager. Takk og natti nugatti

Føler du at du bidrar?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #911 på: mars 04, 2013, 16:47:45 pm »

ikke meningen å såre noen, prøvde å være morsom beklager (bidro litt)
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #912 på: mars 04, 2013, 16:51:06 pm »

skal vel mye til å skrive noe nytt i en tråd som handler minner mer om Pappan min er sterkere enn pappan din tråd. Dette er en tråd som det ikke vil bli enighet om. så enkelet er det.
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #913 på: mars 04, 2013, 17:11:12 pm »

Det viktigste med denne tråden er vel og ha rett eller??   kansje varme ugle kunne lagd en avstemning om stropping på bilhenger..hjul el stumt...
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #914 på: mars 04, 2013, 17:54:24 pm »

skal vel mye til å skrive noe nytt i en tråd som handler minner mer om Pappan min er sterkere enn pappan din tråd. Dette er en tråd som det ikke vil bli enighet om. så enkelet er det.
Jeg syns denne passer så jævlig bra, der har vært mange sene kvelder ser jeg Gliser:

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #915 på: mars 05, 2013, 16:41:30 pm »

Tråd moderert: På grunn av personagrep er de siste innleggene i denne tråden fjernet. Vil oppfordre alle til å være saklige og "stick to topic".
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #916 på: mars 05, 2013, 17:51:36 pm »

Jeg føler fortsatt for stropping i hjul som resten av mine artsfrender. Men mulig vi er noen idioter som ikke vet hva vi driver med.

http://www.bilbergern.no/viewtopic.php?f=3&t=2701
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #917 på: mars 05, 2013, 18:41:35 pm »

Jeg føler fortsatt for stropping i hjul som resten av mine artsfrender. Men mulig vi er noen idioter som ikke vet hva vi driver med.

http://www.bilbergern.no/viewtopic.php?f=3&t=2701

Betryggende å få bransjen på banen, jeg ser at der går diskusjonen på "hvilken type hjulstropping", ikke "hjulstropping eller ikke"... Og når man linker til salgssider som illustrerer slik...


* hjul 1.jpg (11.99 KB. 300x229 - vist 1008 ganger.)



* hjul 2.jpg (12.06 KB. 300x229 - vist 363 ganger.)


....så er det ikke akkurat grunn til å føle seg trygg.

Men - det er nå "min mening"...

Må nesten sitere meg selv:
Å stroppe stumt i chassis er "stroppe-teknisk" vanskeligst (menigmann vet ikke forskjell på en travers og et eksosanlegg...)
Å stroppe i hjulene er lettere, men fortsatt vanskelig.
Å stroppe i hjulene er i nesten alle praktiske tilfeller "bra nok".
Derfor - er å stroppe i hjulene er et lovkrav i Norge - fordi det er "lettest" og "bra nok"
Derfor - stropper alle "proffe" og alle "i bransjen" i hjulene - fordi det er "lettest" og "bra nok"

Du kan gå på Elkjøp og kjøpe deg en kaffetrakter til 299,- .....den er bra nok (den lager kaffe).....og den er lovlig (den er E-merket)....og - man kan legge til "den funker for meg" (kaffe er kaffe lissom...)......men den er da selvfølgelig ikke "best" (som i "den optimale" kaffemaskinen)....!

Denne tråden handler IKKE om hva som er bra nok, den handler ikke om hva som er lovlig, den handler ikke om hva en bransje har funnet ut at er et kostnadsoptimalt produkt å levere til sine kunder. Den handler om hva som er best. Punktum.


Loggført

SCREWDRIVER #2
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #918 på: mars 05, 2013, 18:51:05 pm »

Det er jo rart at det kun er når lasten heter bil at "vaggende" last ikke bare er akseptabelt, men også best... Kan ikke forstå annet en at en del må mene at chassistropping rett og slett er for bra...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #919 på: mars 05, 2013, 20:28:49 pm »


Denne tråden handler IKKE om hva som er bra nok, den handler ikke om hva som er lovlig, den handler ikke om hva en bransje har funnet ut at er et kostnadsoptimalt produkt å levere til sine kunder. Den handler om hva som er best. Punktum.

Hvis det står på økonomi i bilberger så har du rett men vis det blir skader på kundebilen,  så må firmaet betale.  Men det beste er jo seff med klosser under bilen og jekke det fast med kjetting. Men det er ikke noe menigmann kommer til å gjøre uansett. 

Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #920 på: mars 05, 2013, 20:36:25 pm »

så denne annonsen istad, http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object;jsessionid=86D66F6C8DB6FFDAF0E085D6E698DF22?finnkode=40206654
og kom til å tenke på... hvordan vil en avfjæret henger oppføre seg med 15 + - sauer oppå ? , eller en henger med to hester inni/oppå?? er vel ikke teknisk mulig å stroppe de stumt, selv om teorien kanskje sier noe annet ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #921 på: mars 05, 2013, 21:00:51 pm »

Her er en tanke, uten at det er for eller imot av hverken det ene eller det andre.

Det var nevnt stropping av nye biler på båt enten i denne tråden eller i den andre teori vs prakris tråden. Nye biler blir stroppet stumt i båt ved frakt av ca. 1000 biler stod det vel.

Hva med danskebåten som jeg selv har tatt mye, Superspeed?
Når den er full med kun personbiler, så tar den 764 biler og 2000 mennesker fordelt på 11 dekk. Hverken biler eller mennesker er stroppa fast noe sted, i det heletatt.

Har selv vært med på overfart når det har blitt meldt om 6 meter høye bølger, og kun ett par biler som ikke hadde håndbrekket på hadde forflytta seg og påført andre biler skader, men ble fort sikra av mannskapet med klosser under hjula og et par stropper.

Hva menes om det?

Mvh
Arild Glad

« Siste redigering: mars 05, 2013, 21:12:50 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #922 på: mars 05, 2013, 21:32:53 pm »

at vekta av en bil, eller 764 for  den saks skyld i forhold til totalvekta på båten er liten sammenliknet med vekta på en bil i forhold til en bilhenger....
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #923 på: mars 05, 2013, 22:14:43 pm »

Neste gang du er med superspeed i dårligvær, sjekk hva de gjør med lastebilene, ut med lufta i fjærene og chassistropping... jeg lurer på hvorfor...
« Siste redigering: mars 05, 2013, 22:19:46 pm av Tony China » Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #924 på: mars 05, 2013, 22:22:50 pm »

Det er vel ikke akkurat stropper, men kjettinger.. endel lastebiler har D-ringer montert utvendig på rammevangene, skulle ikke forundre med om de var der for å låse av chassi mot feks et fergedekk...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #925 på: mars 05, 2013, 22:25:57 pm »

og hva gjør de på et Roll on roll of Ship Osteaktig
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #926 på: mars 05, 2013, 23:06:59 pm »

og hva gjør de på et Roll on roll of Ship Osteaktig


Les innlegg #6 og innlegg # 42

I korte trekk, wallenius wilhelmsen chassistropper 6700 personbiler pr båt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #927 på: mars 05, 2013, 23:45:35 pm »

Grøss! Ennå ikke gitt opp dette tullet?

Noen sverger til metoden bøkene/ lovene anbefaler, mens andre satset blindt på teori og tviholder på det. Da er vi vel ferdige? Gliser
« Siste redigering: mars 06, 2013, 07:17:50 am av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #928 på: mars 06, 2013, 08:06:56 am »

Stemmer for en avstemning også jeg Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #929 på: mars 06, 2013, 08:28:05 am »

så denne annonsen istad, http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object;jsessionid=86D66F6C8DB6FFDAF0E085D6E698DF22?finnkode=40206654
og kom til å tenke på... hvordan vil en avfjæret henger oppføre seg med 15 + - sauer oppå ? , eller en henger med to hester inni/oppå?? er vel ikke teknisk mulig å stroppe de stumt, selv om teorien kanskje sier noe annet ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 47
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!