holmsen
Supermedlem
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
|
« Svar #240 på: juli 17, 2013, 12:24:46 pm » |
|
Beste motoren jeg har hatt i turbussen hittil. 5 pers + masse bagasje, fortsatt masse skyv om forbikjøring skulle være nødvendig. 1.01 liter /mil forbruk. fyllt 4 dl. olje,=potte tett Når bremses Losen motoren? Neste gang
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #241 på: juli 17, 2013, 12:50:49 pm » |
|
Beste motoren jeg har hatt i turbussen hittil. 5 pers + masse bagasje, fortsatt masse skyv om forbikjøring skulle være nødvendig. 1.01 liter /mil forbruk. fyllt 4 dl. olje,=potte tett Når bremses Losen motoren? Neste gang Haha. Relativt politisk svar. :p
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #242 på: juli 17, 2013, 13:08:56 pm » |
|
Det har vert litt snakk her om hva som dreper hk osv lurer derfor på noe som dere sikkert har testet litt.. Hvor mye forskjell er det mellom eks python med lyddemper eller stinger? Tenker på om det er verdt det å lage en "SCC stinger"?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #243 på: juli 17, 2013, 15:42:16 pm » |
|
Det varierer. Ikke alle motorer som gir noe mer med stinger. Sa folk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #244 på: juli 17, 2013, 16:18:27 pm » |
|
Det har vert litt snakk her om hva som dreper hk osv lurer derfor på noe som dere sikkert har testet litt.. Hvor mye forskjell er det mellom eks python med lyddemper eller stinger? Tenker på om det er verdt det å lage en "SCC stinger"? Sist jeg diskuterte dette med JPM mente han at en 2,3 l motor med 200+ hester kanskje ville gi 3-4 hester mer med grenrør + stinger i forhold til et Python anlegg. En motor med Python anlegg går ikke bedre når man bytter lyddemperen med en stinger.
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #245 på: juli 17, 2013, 18:03:34 pm » |
|
Min motor ga 13 hk mer med stinger enn med potte såvidt jeg husker. A1 anlegg som ikke oppleves særlig restriktivt. 1 og 3/4 tom. Toppeffekt med stinger 197 hk. Eriks benk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
|
« Svar #246 på: juli 17, 2013, 19:06:19 pm » |
|
Min lille 1680 var motsatt. Mistet 3-4 hester med stinger i forhold til dual quiet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #247 på: juli 17, 2013, 22:48:39 pm » |
|
Min lille 1680 var motsatt. Mistet 3-4 hester med stinger i forhold til dual quiet.
Er vel med mottrykk og hva motoren trenger eller ikke. Noen motorer trenger mottrykk i eksosen for å skape nok vakum. En motor med høy litereffekt og bra flow gjennom eksosen vil i mitt hode trenge mindre mottrykk i eksosen.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #248 på: juli 18, 2013, 01:51:51 am » |
|
Ingen motorer trenger mottrykk, det er myte. Men avstemningen må fortsatt stemme for at det skal hjelpe i stedet for å skade. Prøv og se er vel det eneste rådet man kan gi.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #249 på: juli 18, 2013, 09:02:22 am » |
|
Veldig spennende tema alle disse bolt on trimmegreiene.. Får nesten finne frem sveiseapparatet og lage en stinger, da eg regner med at min lyddemper/enderør løsning er mer restriktivt enn vanlig python eksos.. Viktig med lyd på scc. Takker for gode svar, tar gjerne imot flere erfaringer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2429
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #250 på: juli 18, 2013, 09:33:21 am » |
|
Det har vert litt snakk her om hva som dreper hk osv lurer derfor på noe som dere sikkert har testet litt.. Hvor mye forskjell er det mellom eks python med lyddemper eller stinger? Tenker på om det er verdt det å lage en "SCC stinger"? Sist jeg diskuterte dette med JPM mente han at en 2,3 l motor med 200+ hester kanskje ville gi 3-4 hester mer med grenrør + stinger i forhold til et Python anlegg. En motor med Python anlegg går ikke bedre når man bytter lyddemperen med en stinger. Bremset en 2276 hos Erik med Python. Den hadde vel 140 med eksos og 139 med stinger. Så der stemte JPM sin erfaring. Mistet en del moment også med stingeren...
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #251 på: juli 18, 2013, 10:15:48 am » |
|
Kjørt med samme grenrøret?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #252 på: juli 18, 2013, 12:42:58 pm » |
|
Jeg tror den store endringen i effekt på min motor kommer av at hele eksoskomboen kanskje er i minste laget. A1 pottene er jo veldig åpne. Det mener i alle fall naboen....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2429
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #253 på: juli 18, 2013, 13:53:44 pm » |
|
Kjørt med samme grenrøret?
Samme grenrør ja...
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #254 på: juli 18, 2013, 14:56:00 pm » |
|
Den mest effektfullt eksostuning foregår mellom kollektorstart og friluft eller potte(les åpen potte/ ikke perforert rør gjennom). Den distansen skal være omtrent 80 - 100 cm i følge folk som har prøvd. Det er den koniske formen på stingeren som gjør at man kan ha den kortere, slik jeg har forstått det.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
JLH
Supermedlem
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar
Bumblebee bugs and busses
|
|
« Svar #255 på: juli 18, 2013, 15:46:43 pm » |
|
Jeg kan også henge meg på her, og si at min bil føles mye mer momentsterk, men mindre turtalsvillig med duall quiet pack i forhold til stinger. Med stinger fikk jeg litt mer turtall. Dette er ikke testet i benk, men den følelsen jeg får av å kjøre bilen. Uten å teste i benk så kan jo dette for alt jeg vet være galt..... Men føles ihvertfall slik. Specs: 1835 Scat c35 kam org 69mm veiv (ikke motvekt) + org råder. Lettet svinghjul. Alle roterende deler balansert. 10,1:1 i kompresjon Org porta topper med 40 + 35,5 ventiler. Stockstyle 1,25:1 vipper Cromo støtstenger Weber 48 ida med 37mm halsringer og korte innsug. Eksos Empi ''race'' grenrør. (Merged header) Husker desverre ikke størelse her. Dette er ihverfall litt basic info. Usikker på Stinger eller ikke på SCC.....
|
|
« Siste redigering: juli 18, 2013, 23:17:29 pm av JLH »
|
Loggført
|
T-1 1200 1965 T-1 Oval 1954 Golf MK2 1.6 Sport 1988 VW Caddy 2007
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2429
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #256 på: juli 18, 2013, 18:22:59 pm » |
|
Jeg kan også henge meg på her, og si at min bil føles mye mer momentsterk, men mindre turtalsvillig med duall quiet pack i forhold til stinger. Med stinger fikk jeg litt mer turtall. Dette er ikke testet i benk, men den følelsen jeg får av å kjøre bilen. Uten å teste i benk så kan jo dette for alt jeg vet være galt..... Men føles ihvertfall slik. Specs: 1835 Scat c35 kam org 69mm veiv (ikke motvekt) + org råder. Lettet svinghjul. Alle bevegelige deler balansert. 10,1:1 i kompresjon Org porta topper med 40 + 35,5 ventiler. Stockstyle 1,25:1 vipper Cromo støtstenger Weber 48 ida med 37mm halsringer og korte innsug. Eksos Empi ''race'' grenrør. (Merged header) Husker desverre ikke størelse her. Dette er ihverfall litt basic info. Usikker på Stinger eller ikke på SCC..... Da er det jo bare og prøve seg frem på SCC. Det skal nå jeg
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #257 på: oktober 15, 2013, 13:37:35 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #258 på: oktober 15, 2013, 13:46:34 pm » |
|
Gamle "drittmotorer" går best Grattis
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #259 på: oktober 15, 2013, 13:50:57 pm » |
|
Det er en heftig effektøkning, grattis!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #261 på: oktober 15, 2013, 15:00:04 pm » |
|
Morro!
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
Innlegg: 2429
Bosted: Lørenskog
|
|
« Svar #263 på: oktober 15, 2013, 16:05:59 pm » |
|
Ja det var en heftig økning Erik. Blir fart på bobla nå ja...
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
Innlegg: 255
Bosted:
|
|
« Svar #264 på: oktober 15, 2013, 18:18:32 pm » |
|
Helt Konge! Her lukter det 10 second passes Blir spennende å se hva sluttresultatet blir med litt mer tuning og ikke minst hvis du prøver E85
|
|
|
Loggført
|
11.96@180kmt - SCC2013
|
|
|
California Blue
Supermedlem
Innlegg: 1012
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #265 på: oktober 15, 2013, 19:13:02 pm » |
|
Fine tall Erik. Også med bare masse gammel rask a gitt Syv år til neste gang da. Du skulle ha hatt trippmåler på bilen og sett hvor mange km du har kjørt. Den har jo vært en del ganger ned stripa Blir morro å se hva du ender på til slutt.
|
|
|
Loggført
|
12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #266 på: oktober 15, 2013, 19:27:19 pm » |
|
gledelig Erik legg på 7% for DIN korrigering så er du på 218.28 HK! Anng balansering så minns jeg det var ca 5.8G på 125mm radius! (dvs 725G/MM ) på svinghjulsiden som vi fikk redusert til ca 1/10 På veivsiden var det ca 250G/mm som vi tok ned til 1/5 av den opprinelige max toleranse for std biler er 300G/mm
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #268 på: oktober 15, 2013, 21:06:47 pm » |
|
Smiler ennå. Blir spennende å prøve ut litt forskjellig etter ferien. Begynner å bli gamle og godt brukte deler. Så vi får håpe de henger med en stund til. Er absolutt ikke rik. Men har nå steppet opp fra biltema olje til europris olje De selger billig Total olje (tidligere elf). Med litt høyere sinkinnhold og helsynt.
Skal teste alternativ fuel. Lenger innsug. Kortere eksos. Og hvis jeg spør pent... Kanskje jeg får prøve gasserne fra berserk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #269 på: oktober 15, 2013, 21:12:05 pm » |
|
Hvor stort borr har du på motoren, Erik?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|