april 16, 2021, 10:19:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor-bremsebenk, Stuska :-)  (Lest 67163 ganger)
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #240 på: juli 17, 2013, 11:24:46 am »

Beste motoren jeg har hatt i turbussen hittil. 5 pers + masse bagasje, fortsatt masse skyv om forbikjøring skulle være nødvendig.
1.01 liter /mil forbruk. fyllt 4 dl. olje,=potte tett Glad

Når bremses Losen motoren?

Neste gang Glad
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5792
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #241 på: juli 17, 2013, 11:50:49 am »

Beste motoren jeg har hatt i turbussen hittil. 5 pers + masse bagasje, fortsatt masse skyv om forbikjøring skulle være nødvendig.
1.01 liter /mil forbruk. fyllt 4 dl. olje,=potte tett Glad

Når bremses Losen motoren?

Neste gang Glad

Haha. Relativt politisk svar. :p
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3025
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #242 på: juli 17, 2013, 12:08:56 pm »

Det har vert litt snakk her om hva som dreper hk osv lurer derfor på noe som dere sikkert har testet litt..
Hvor mye forskjell er det mellom eks python med lyddemper eller stinger?

Tenker på om det er verdt det å lage en "SCC stinger"? Glad
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #243 på: juli 17, 2013, 14:42:16 pm »

Det varierer. Ikke alle motorer som gir noe mer med stinger. Sa folk.
Loggført
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #244 på: juli 17, 2013, 15:18:27 pm »

Det har vert litt snakk her om hva som dreper hk osv lurer derfor på noe som dere sikkert har testet litt..
Hvor mye forskjell er det mellom eks python med lyddemper eller stinger?

Tenker på om det er verdt det å lage en "SCC stinger"? Glad

Sist jeg diskuterte dette med JPM mente han at en 2,3 l motor med 200+ hester kanskje ville gi 3-4 hester mer med grenrør + stinger i forhold til et Python anlegg.
En motor med Python anlegg går ikke bedre når man bytter lyddemperen med en stinger.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #245 på: juli 17, 2013, 17:03:34 pm »

Min motor ga 13 hk mer med stinger enn med potte såvidt jeg husker. A1 anlegg som ikke oppleves særlig restriktivt. 1 og 3/4 tom. Toppeffekt med stinger 197 hk. Eriks benk.
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #246 på: juli 17, 2013, 18:06:19 pm »

Min lille 1680 var motsatt. Mistet 3-4 hester med stinger i forhold til dual quiet.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5792
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #247 på: juli 17, 2013, 21:48:39 pm »

Min lille 1680 var motsatt. Mistet 3-4 hester med stinger i forhold til dual quiet.

Er vel med mottrykk og hva motoren trenger eller ikke. Noen motorer trenger mottrykk i eksosen for å skape nok vakum. En motor med høy litereffekt og bra flow gjennom eksosen vil i mitt hode trenge mindre mottrykk i eksosen.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5680
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #248 på: juli 18, 2013, 00:51:51 am »

Ingen motorer trenger mottrykk, det er myte.
Men avstemningen må fortsatt stemme for at det skal hjelpe i stedet for å skade. Prøv og se er vel det eneste rådet man kan gi.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3025
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #249 på: juli 18, 2013, 08:02:22 am »

Veldig spennende tema alle disse bolt on trimmegreiene.. Blunker
Får nesten finne frem sveiseapparatet og lage en stinger, da eg regner med at min lyddemper/enderør løsning er mer restriktivt enn vanlig python eksos..
Viktig med lyd på scc. Gliser

Takker for gode svar, tar gjerne imot flere erfaringer. Blunker
Loggført

Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2252
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #250 på: juli 18, 2013, 08:33:21 am »

Det har vert litt snakk her om hva som dreper hk osv lurer derfor på noe som dere sikkert har testet litt..
Hvor mye forskjell er det mellom eks python med lyddemper eller stinger?

Tenker på om det er verdt det å lage en "SCC stinger"? Glad

Sist jeg diskuterte dette med JPM mente han at en 2,3 l motor med 200+ hester kanskje ville gi 3-4 hester mer med grenrør + stinger i forhold til et Python anlegg.
En motor med Python anlegg går ikke bedre når man bytter lyddemperen med en stinger.


Bremset en 2276 hos Erik med Python. Den hadde vel 140 med eksos og 139 med stinger. Så der stemte JPM sin erfaring. Mistet en del moment også med stingeren...
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3025
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #251 på: juli 18, 2013, 09:15:48 am »

Kjørt med samme grenrøret?
Loggført

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #252 på: juli 18, 2013, 11:42:58 am »

Jeg tror den store endringen i effekt på min motor kommer av at hele eksoskomboen kanskje er i minste laget. A1 pottene er jo veldig åpne. Det mener i alle fall naboen....
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2252
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #253 på: juli 18, 2013, 12:53:44 pm »

Kjørt med samme grenrøret?
Samme grenrør ja...
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5680
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #254 på: juli 18, 2013, 13:56:00 pm »

Den mest effektfullt eksostuning foregår mellom kollektorstart og friluft eller potte(les åpen potte/ ikke perforert rør gjennom). Den distansen skal være omtrent 80 - 100 cm i følge folk som har prøvd. Det er den koniske formen på stingeren som gjør at man kan ha den kortere, slik jeg har forstått det.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #255 på: juli 18, 2013, 14:46:43 pm »

Jeg kan også henge meg på her, og si at min bil føles mye mer momentsterk, men mindre turtalsvillig med duall quiet pack i forhold til stinger. Med stinger fikk jeg litt mer turtall. Dette er ikke testet i benk, men den følelsen jeg får av å kjøre bilen. Uten å teste i benk så kan jo dette for alt jeg vet være galt..... Men føles ihvertfall slik.

Specs:
1835
Scat c35 kam
org 69mm veiv (ikke motvekt) + org råder.
Lettet svinghjul.
Alle roterende deler balansert.
10,1:1 i kompresjon
Org porta topper med 40 + 35,5 ventiler.
Stockstyle 1,25:1 vipper
Cromo støtstenger
Weber 48 ida med 37mm halsringer og korte innsug.
Eksos Empi ''race'' grenrør. (Merged header) Husker desverre ikke størelse her.
Dette er ihverfall litt basic info.  Glad

Usikker på Stinger eller ikke på SCC..... Hæ
« Siste redigering: juli 18, 2013, 22:17:29 pm av JLH » Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2252
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #256 på: juli 18, 2013, 17:22:59 pm »

Jeg kan også henge meg på her, og si at min bil føles mye mer momentsterk, men mindre turtalsvillig med duall quiet pack i forhold til stinger. Med stinger fikk jeg litt mer turtall. Dette er ikke testet i benk, men den følelsen jeg får av å kjøre bilen. Uten å teste i benk så kan jo dette for alt jeg vet være galt..... Men føles ihvertfall slik.

Specs:
1835
Scat c35 kam
org 69mm veiv (ikke motvekt) + org råder.
Lettet svinghjul.
Alle bevegelige deler balansert.
10,1:1 i kompresjon
Org porta topper med 40 + 35,5 ventiler.
Stockstyle 1,25:1 vipper
Cromo støtstenger
Weber 48 ida med 37mm halsringer og korte innsug.
Eksos Empi ''race'' grenrør. (Merged header) Husker desverre ikke størelse her.
Dette er ihverfall litt basic info.  Glad

Usikker på Stinger eller ikke på SCC..... Hæ

Da er det jo bare og prøve seg frem på SCC. Det skal nå jeg  Blunker
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #257 på: oktober 15, 2013, 12:37:35 pm »

 Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser

Har endelig fått lekt litt med egne greier etter kamdrevknas på SCC. Motoren i ovalen ble åpnet for første gang på 7 år. Og ting så tilsynelatende meget bra ut. Bortsett fra at jeg ikke var veldig fornøyd med portejobben som ble gjort den gang. Litt rust i sylinderne hadde det også blitt. Men dette har ikke plaget meg så langt. Så de ble brukt videre. Ventilfjærene var også skutt og ble byttet. Målte 120 lbs i sete uten at det heller har plaget meg på turtall (fk87)

Toppene fikk den beste jobben jeg kan utføre uten flowbenk. Kanaler og forbrenningsrom fikk se fresen. Og endte opp på 12 i kompresjon etter at stemplene fikk lommer. Og Jørn snurret veiv i balanseringsmaskin. Ble vel tatt vekk yttligere 5+3 gram om jeg husker rett.

Motoren består nå av:

Superflowtopper 42x37,5 med Bugpack doble ventiler (Det var det jeg hadde som var hardest. Får se hvor lenge de lever.)
Steinalder FK91/89
Kina uherdet 82mm veiv. Myk som fy på journalflater.
Kina no-brand H-beam råder 5,4
Wiseco stempler
Mahle sylindre
JCS (Johnny speed and chrome) 1,4-1,43 vipper. Survivers fra 80 tallet.
Bugpack billig støtstenger
AS 41 mag blokk. VW.
Standard 48IDA Spanske
1 3/4" masseprodusert merged header.

Så til det beste. Rakk varmkjøring og ett pull i benken i dag. Med 2 meter lang 65mm potte som egentlig bare blir brukt for å få ut avgasser når jeg synker gassere. Samme dyser som tidligere og 30 grader fortenning. Gikk til tider noe magert.

Resultatet ble 204hk på 6800rpm. Det er en økning på 37hk fra tidligere!! One happy camper på Jessheim nå. Fortsettelse følger etter Ferien!
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #258 på: oktober 15, 2013, 12:46:34 pm »

Gamle "drittmotorer" går best Gliser
Grattis Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5680
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #259 på: oktober 15, 2013, 12:50:57 pm »

Det er en heftig effektøkning, grattis!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #260 på: oktober 15, 2013, 13:00:16 pm »

happy camper? putter du den inn i campærn Erik?  Gliser
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #261 på: oktober 15, 2013, 14:00:04 pm »

Morro!  Kult
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Jøran Larssen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #262 på: oktober 15, 2013, 14:20:27 pm »

Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser

Har endelig fått lekt litt med egne greier etter kamdrevknas på SCC.

Tror kanskje du skal få leke deg litt med min motor i vinter  Blunker
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2252
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #263 på: oktober 15, 2013, 15:05:59 pm »

Ja det var en heftig økning Erik.
Blir fart på bobla nå ja...
 
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #264 på: oktober 15, 2013, 17:18:32 pm »

Helt Konge! Her lukter det 10 second passes  Sjokkert  Kult

Blir spennende å se hva sluttresultatet blir med litt mer tuning og ikke minst hvis du prøver E85  Gliser
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
California Blue
Supermedlem
*****
Innlegg: 1008
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #265 på: oktober 15, 2013, 18:13:02 pm »

Fine tall Erik. Også med bare masse gammel rask a gitt Gliser
Syv år til neste gang da.
Du skulle ha hatt trippmåler på bilen og sett hvor mange km du har kjørt.
Den har jo vært en del ganger ned stripa Kult
Blir morro å se hva du ender på til slutt.
Loggført


12.61-170kmt @ SCC 2012/173hk@ 7000 - 209Nm
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #266 på: oktober 15, 2013, 18:27:19 pm »

gledelig Erik Osteaktig

legg på 7% for DIN korrigering  så er du på 218.28 HK!

Anng balansering så minns jeg det var ca 5.8G på 125mm radius!
(dvs 725G/MM ) på svinghjulsiden
som vi fikk redusert til ca 1/10

På veivsiden var det ca 250G/mm som vi tok ned til 1/5 av den opprinelige

max toleranse for std biler er 300G/mm
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #267 på: oktober 15, 2013, 19:11:00 pm »

Grattis Erik, flott at du får tid til å skape egne resultater innimellom alle oss andre!!  Glad
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #268 på: oktober 15, 2013, 20:06:47 pm »

Smiler ennå. Blir spennende å prøve ut litt forskjellig etter ferien. Begynner å bli gamle og godt brukte deler. Så vi får håpe de henger med en stund til. Er absolutt ikke rik. Men har nå steppet opp fra biltema olje til europris olje
De selger billig Total olje (tidligere elf). Med litt høyere sinkinnhold og helsynt.

Skal teste alternativ fuel. Lenger innsug. Kortere eksos. Og hvis jeg spør pent... Kanskje jeg får prøve gasserne fra berserk
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7540
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #269 på: oktober 15, 2013, 20:12:05 pm »

Hvor stort borr har du på motoren, Erik?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!