april 19, 2024, 17:30:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor-bremsebenk, Stuska :-)  (Lest 85643 ganger)
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #90 på: mars 31, 2012, 21:55:46 pm »

Bildene som Ole har lagt ut er fra en tidligere test-session. Og du vil nok se at det er en type 1 i benken om du kikker igjen  Osteaktig

Jeg vil prøve med annen fordeler, coil. Med med Bas kjøling er det ikke plass til noe større enn bosch fordelere. Med den kammen burde den i teorien fint jobbe opp mot minst 8000.
Vi får høre om hva Holmsen har lyst til å bruke penger på...

Forsettelse følger...

Når det kommer til å justere inn benken til å følge andre dynoer. Så innebærer det lite jobb for meg. Men er det DERE ønsker som brukere?
Denne benken gir nå eksakt det momentet/kiloene jeg påfører den. Uten noen form for elektronikk som omregner.. foreløpig. Kun via moment-absorber og et stort trykkmeter.
Jeg vet att det er kjedelig å ikke ha de hestene som man forventer. Men er det noe bedre å gå rundt med fine bremsepapirer på en motor som aldri presterer det den skal. Og vi må ikke glemme at det viktigste er tuning, å finne effektkurver.. Hvor mye power vi har, viser vi på SCC! Der faller skrytehester fort utenfor nåløyet  Osteaktig

Er det foresten noen som vet om Dynapack måler i DIN eller SAE hesterkrefter?

Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #91 på: mars 31, 2012, 22:12:20 pm »

sakset fra dynapck side

Torque & Power Measurement

Torque is measured at the wheels, and power correction is adapted from DIN and SAE standards to suit International Dynamometer Limited's (IDL) applications. These measurements are NOT 'absolute' measurements. The sensitivity and repeatability of the DYNAPACK allows it to be used as a reliable comparator. While every effort is made to provide accurate measurements and calibration, IDL cannot guarantee the torque and power results provided as being absolute or certified.

Two methods of ‘power correction’ are offered – one with barometric pressure, temperature and humidity (SAE), or alternatively with barometric pressure and temperature only (DIN). If automatic humidity correction (SAE) is required an additional appropriate sensor is available as an option and requires the data acquisition package as well. Both of the options are available within the standard software and are ‘user selectable’. The standard DYNAPACK Series offers ‘user definable’ settings of barometric pressure, temperature and humidity or optionally these readings can be read automatically.

 

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #92 på: mars 31, 2012, 22:13:45 pm »

korreksjoner er feil syntes jeg,
RAW power.

så slipper man :
hvisomattdersomatte tempen hadde vært det og det og ditt og datt så hadde jeg hatt så så mye mere HK
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #93 på: mars 31, 2012, 23:12:18 pm »

"knasten" hvis det er du som trykker på dataen, gi oss gjerne en graf for Bmep, er jo ikke mye som er mer spennende enn det. Glad
Og eller stor skryt til dere alle, veldig digg å ha en motorbrems! Blunker

har du noen formel for det ?

Bmep= (Pe*1200)/(Vs*n)
Pe=Kw
Vs=total slagvolum
n=turtall

Og til Jee, vis det er noen som kommer å syter om at de vil ha andre hk verdier så får du bare lære dem opp litt fornuft. Blunker
Er da ikke hk som er spennende, og i alle fall ikke her hvor det er meningen å ha en brems for å perfeksjonere.

Skal man først begynne å skryte om noe så er det ikke noe bedre enn å skryte av Middeltrykker du har med det drivstoffet du bruker.
Så neste gang noen spør om kreftene, svar med middeltrykket ditt og vis dem ser forvirret ut så kan du gå å smile mens du ler over deres motorkunnskap. Øyerulling
(var eg frekk nå?)
Loggført

Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #94 på: april 01, 2012, 12:25:37 pm »

hei
tror dette er samme fordeler som  satt på Putte bilen den viste seg å være et dårlig valg men vist vi tar av porsche vifta så passer det med større fordeler motoren tåler fint noen drag uten kjøling hva mener du Erik

Mvh Kåre
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #95 på: april 01, 2012, 15:47:39 pm »

Får prate litt med Holmsen å høre hva han vil.

Jeg ser for meg Den nye pc programerte MSD 6 boksen med blaster 2 coil. Crank trigger og bruke kineserfordeleren videre med låst opptrekk kun for å fordele gnisten.

Men det koster jo noen kroner...
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #96 på: april 01, 2012, 16:21:21 pm »

Hvis fordeleleren ikke henger med vil du vel se det på turtelleren?
For å slukke en vanlig coil skal man vel veldig høyt opp med kompen, hva har Holmsen i denne?

Full fart mot fremtiden Erik!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #97 på: april 01, 2012, 17:04:58 pm »

Turtelleren jeg bruker er mekanisk. Men kan såklart henge på en elektronisk bare for å se. Selv om jeg tviler på at den gir seg. Var ingen form for fusking. Kun mangel på "ork"

Etter å ha suttet på det en stund, er jeg egentlig sikker på at denne motoren er i sterkt behov av lenger og kraftigere gnist. På høyt turtall gikk den fett uansett, selv om vi fikk den bedre. Tyder egentlig på at den ikke klarte å antenne alt når den ble stresset.



« Siste redigering: april 01, 2012, 17:07:49 pm av Jee » Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #98 på: april 01, 2012, 17:10:32 pm »

Vil ikke si dette med den største sikkerheten, men synes å huske at uforbrent blanding vil gi magert utslag på lambda måleren..
Er vel det som står på nettsiden til eks innovate.
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #99 på: april 01, 2012, 17:33:02 pm »

Vil ikke si dette med den største sikkerheten, men synes å huske at uforbrent blanding vil gi magert utslag på lambda måleren..
Er vel det som står på nettsiden til eks innovate.

Uforbrendt blanding vil jo gi fet gass...og rent forbrendt blanding vil gi "tørr" altså mager gass. Enkel brannteknik det vel? Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #100 på: april 01, 2012, 18:31:03 pm »

Får prate litt med Holmsen å høre hva han vil.

Jeg ser for meg Den nye pc programerte MSD 6 boksen med blaster 2 coil. Crank trigger og bruke kineserfordeleren videre med låst opptrekk kun for å fordele gnisten.

Men det koster jo noen kroner...

Holmsen vil under 14 sekunder. 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #101 på: april 01, 2012, 18:50:58 pm »

Vil ikke si dette med den største sikkerheten, men synes å huske at uforbrent blanding vil gi magert utslag på lambda måleren..
Er vel det som står på nettsiden til eks innovate.

Uforbrendt blanding vil jo gi fet gass...og rent forbrendt blanding vil gi "tørr" altså mager gass. Enkel brannteknik det vel? Blunker

En lambda måler O2 mengden i eksosen, ved en forbrenning blir luften altså O2'en (med mer) og brennstoffet blandet og blir til CO2 og litt annet.
Hvis det ikke brenner skikkelig vil man ikke omvandle like mye av luften som har kommet inn til co2, co, nox osv, derfor vil lambdaen vise magert.
Loggført

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #102 på: april 01, 2012, 19:05:58 pm »

Electromotive tenninga gir i hvertfall kraftig nok gnist, du kan kaste fordeleren (og drevet), du kan justere tenningskurve som jeg mener er den største fordelen, den brenner ren pluggen i mellom gnist før tenning, du har to turtalls-sperrer som er justerbare og det finnes ingen mekaniske ledd som vil gi noe feil. Bare å montere triggerhjul og føler, resten justerer du med en tynn skrutrekker. Enklere blir det ikke. Anlegget har direct hit, så den har i teorien en coil pr. plugg, så noe kraftigere gnist får du ikke. + alt tilleggsutstyr du KAN sette på for å få det helt optimalt for en pris på rundt 2-3 lapper så vil jeg si at det er billig.
« Siste redigering: april 01, 2012, 19:07:35 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #103 på: april 01, 2012, 20:04:24 pm »

De nye electromotiv xdi settene er nok fine de. Men veldig dyre i forhold til hva du får. Billigste settet ligger på $850 og har det som trengs. Men å justere på potmeter i 2012 a gett.
Xdi-2 er pc-programmerbart. Men koster også $1150. For denne prisen får man komplette innsprutssystemer.

Holmsen vil bare kjøre fortere enn 14 sekunder... Ok. Jeg får bygge en type1 motor til han da  Blunker

Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #104 på: april 01, 2012, 20:53:48 pm »

http://www.autosportlabs.com/featured/www.autosportlabs.com/megajolt-lite-p-41.html?mjlj_buy_now=

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #105 på: april 01, 2012, 20:54:47 pm »

De nye electromotiv xdi settene er nok fine de. Men veldig dyre i forhold til hva du får. Billigste settet ligger på $850 og har det som trengs. Men å justere på potmeter i 2012 a gett.
Xdi-2 er pc-programmerbart. Men koster også $1150. For denne prisen får man komplette innsprutssystemer.

Holmsen vil bare kjøre fortere enn 14 sekunder... Ok. Jeg får bygge en type1 motor til han da  Blunker



Det var vel som jeg skrev i det første innlegget at jeg antydet at det ville bli dyrt med et slikt xdi-sett. Tenkte ett brukt HPV eller HPX- sett jeg da som ofte ligger mellom 1-2 lapper, men som du skrev : Å justere på potmetere i 2012, hmm ja nesten like ille det som om en skulle bygge nye motorer med støtstenger i 2012  Rekker tunge
« Siste redigering: april 01, 2012, 20:56:45 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #106 på: april 01, 2012, 23:29:56 pm »

Har du prøvd dette Jørn?

Og har du sjekket opp det gir noe sterkere/lenger gnist enn normale stift konfigurasjoner

Er jo greit å bli kvitt hele fordeleren  Osteaktig



Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #107 på: april 02, 2012, 00:36:57 am »

Etter å ha suttet på det en stund, er jeg egentlig sikker på at denne motoren er i sterkt behov av lenger og kraftigere gnist. På høyt turtall gikk den fett uansett, selv om vi fikk den bedre. Tyder egentlig på at den ikke klarte å antenne alt når den ble stresset.

Bare for å forstå, hva har dere gjort? Bremset, dyset og optimalisert tenningen? Eller bare en eller to av delene?
For en utenforstående virker det rart å oppgradere tenningen for å slippe å leane den ut med dysene... Så her må det være mer enn hva man kan lese i tråden.u
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #108 på: april 02, 2012, 00:52:23 am »

ja har hatt meagjolt på en av motorene mine.
megajolt  styrer EDIS modulen (samme som på noen megasquirt) ved kun å gi beskjed om tenningstidspunkt
men kan ikke justere "dwell" da den er fast i EDIS modulen.

(har fungert opp til 1,4bar med feit E85 blanding)

skal du justere dwell må man ha direkte styring av coilpakka.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #109 på: april 02, 2012, 07:23:09 am »


Holmsen vil under 14 sekunder. 

Da må du ha følgende effekt på hjulene:

900 kg inkl alt: 146 hk
950 kg = 151 hk
1000 kg = 159 hk
1050 kg = 167 hk

Det hjelper ikke så mye med luftmotstand som tilsvarer er fallskjerm men du har målet innenfor siktet.



Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #110 på: april 02, 2012, 07:43:31 am »

Hvilken kalkis er det du bruker Kalle. De jeg har prøvd online er jo helt på tryne.. virker som de fleste er lagd med tanke på automat. Og ikke tar høyde for girskift.

JHU, jeg prøvde å leane den ut med luftdysene på høyt turtall, men fikk ikke den responsen som var ønskelig. Motoren går.. men mister all effekt. Kan heller ikke registrere direkte kutt. Eller host hark om du vil  Glad. Vet at dette høres rart ut. Men det var det også..

Jørn, er vel bare de komplette motorstyrings anleggene man kan justere dwell med. Kan ikke se at MSD tilbyr dette heller. Men får det ikke samme effekt å kompensere for dette når tenningskurvene settes. Eller er det vanskeligere i praksis enn det høres ut som. Ettersom jeg forstår er jo bare forsinkelsen i elektronikken.. eller hvor lang tid det tar å ladet og tent coilen. Tror uansett dette ikke er noe problem i dette tilfelle.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #111 på: april 02, 2012, 09:06:59 am »

Hei,

Jeg bruker linjalen til Moroso og jeg vil påstå at hvis man ikke er i nærheten så er det noe som ikke stemmer, og det er neppe linjalen.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #112 på: april 02, 2012, 09:13:17 am »

En fugl litt sørpå har visket meg i øret,, kan eksosanlegget være litt grovt, men den følge av at den trekker pusten via dette?? At det kan være grunnen til at den mister "ork" ved spesielle turtall ??
 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #113 på: april 02, 2012, 09:31:11 am »

hadde bilen hatt variomatic kunne man lettere brukt den linjalen
(da kunne motoren ligget på maks effekt hele tiden Osteaktig )
siden bilen har gir kasse som gjør att motoren arbeider innen for øvre og nedre grense for turtall og effekt så er det stor variasjon fra motor til motor. snitt effekten på det området teller mye
lengre gir krever mere  av motor att den har høyere snitt effekt.
på motoren til holmsen er jo moment kurven en liten peak(som gir ett smalt effekt området) sammen med lange gir blir det lav gjenomnnittlig effekt.
og girkasse som er feil giret.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #114 på: april 02, 2012, 10:05:50 am »

Tror ikke det er tilfelle her Holmsen. Da skulle den ikke hatt maks moment, for så å dø ut på høyere turtall. Skulle vært motsatt. Om eksosen var for liten ville jeg vært med på det. Men det tviler jeg på at den er.

Hvordan funker linjalen på bilen din da Kalle? Eller på turbomotorer generellt? Er jo kjent sak at en 200hk turbomotor ikke klarer i nærheten av hva en 200 NA klarer. Jeg har klart å få omregnings tabellene til å funke på bilen min. Med idiot giringer, og når jeg går i turtallssperra på ca 370 meter. Men da kjører jeg den omtrent som en automatbil. Ligger på maks moment hele veien.

Skjønner ikke hvordan en slik tabell kan ta høyde for luftmotstand, rullemotstand, drivverks motstand og tiden det går å klutsje ut, gire og gi gass igjen.

   
Loggført

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #115 på: april 02, 2012, 13:30:17 pm »

Jeg kjørte 205 fordeler og brukt WBX coil på en turbomotor 2276ccm med 1 bar trykk. ikke noe problem, varvet fint til 7500rpm.
Ville testet litt basic tenninger først, smett på en annen 009 eller en WBX fordeler og se om det har noe for seg.

Ellers så kan det rett og slett være feil oppsett på motoren.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #116 på: april 02, 2012, 13:34:00 pm »

Håper benken din lar oss dra motoren min lengre en 5700 Erik..

Ellers blir det rundt 150hk :p
« Siste redigering: april 02, 2012, 13:35:35 pm av Erlend / bug66 » Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #117 på: april 02, 2012, 13:37:55 pm »

Håper benken din lar oss dra motoren min lengre en 5700 Erik..

Ellers blir det rundt 150hk :p

Benken er jo testet til 8000rpm, så du er nok trygg Osteaktig
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #118 på: april 02, 2012, 13:39:27 pm »

Phew.. Godt å høre Glad

Får dra'n til 9 jeg da...  Kult
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #119 på: april 02, 2012, 19:45:15 pm »

Er jo mange ting som kan gjøre at motor oppfører seg slik, men hvis dysing av gasser ikke gjør noe særlig forskjell så hadde jeg nok satt fingeren på tenning / tidspunkt, eller en kam som er uegnet i forhold til oppsett på motor. Dette er og blir synsing´ , Dalland kan sikkert finne frem 10 formeler som sier hva som er galt / feil.

Akkurat når det gjelder kam til T4 og da særlig STORE T4 så hadde jeg nok gått for Pauter eller Scleicher sine. Nesten alle store og "dyre" T4-trimmere i tyskland bruker kammer fra disse to merkene.

Har selv kjørt tre-fire forskjellige bobler med store T4-motorer der alle hadde Scleicher-kam. 2 av dem hadde en 316 grader som dro helt jevnt og fint hele veien fra 2-6500 o/min, mens de to andre hadde 332 grader som dro godt fra 2500 til 5000 for så å dra mye bedre opp til overkant av 7000 o/min.(trekk i fra rundt 25 grader i forhold til us. måleverdi på kammer)

Scleicher har laget bla. kammer siden andre verdenskrig , så dem burde vite hva dem driver med :

http://www.schleicher-fahrzeugteile.de/index.php?en_fertigungsprogramm

Her er noen av dem : http://www.ahnendorp.com/VW-270/VW-Type-4---Porsche-914-engineparts-and-machining/Camshafts-and-Supplies/Schleicher-Camshafts-117/
« Siste redigering: april 02, 2012, 20:01:25 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!