mars 29, 2024, 16:34:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor-bremsebenk, Stuska :-)  (Lest 84969 ganger)
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm



Vis profil
« Svar #120 på: april 02, 2012, 21:06:45 pm »

Grattis med at benken fungerer Erik! moro :-) :-)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #121 på: april 02, 2012, 22:21:05 pm »

slip bort merkene på reimhjuler for grader og juster tenning til du har høyest avlesning/best kurve . Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #122 på: april 02, 2012, 22:37:52 pm »

Vet mange har mye forskjellige meninger om Jake Raby, men kan i alle fall sitere han på hans erfaring.
Jake mener bestemt at store type 4 motorer ikke trenger store ventiler og i alle fall ikke store forgassere.
Han mener med sine dyno testing at til og med på en 2.7 motor vil med en 44 hpmx gasser gi like mye effekt og mye flatere moment kurve enn eks 48 ida.
Kanskje de store ventilene og gasserne er med å ødelegger endel for bunn draget?
Eg stiller selv skepsis til meningene hans, men har jo ikke testet noe av dette selv.. Osteaktig

Må gjerne legge ut en bremsegraf fra testen. Glad
Loggført

Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #123 på: april 02, 2012, 23:04:29 pm »

Mye av effekten ligger i korrekt topper og kam....  og så over til reklamen  Gliser  Gliser  Gliser
PAUTER
« Siste redigering: april 02, 2012, 23:06:15 pm av Savanna67 » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #124 på: april 03, 2012, 06:14:57 am »

Vet mange har mye forskjellige meninger om Jake Raby, men kan i alle fall sitere han på hans erfaring.
Jake mener bestemt at store type 4 motorer ikke trenger store ventiler og i alle fall ikke store forgassere.
Han mener med sine dyno testing at til og med på en 2.7 motor vil med en 44 hpmx gasser gi like mye effekt og mye flatere moment kurve enn eks 48 ida.
Kanskje de store ventilene og gasserne er med å ødelegger endel for bunn draget?
Eg stiller selv skepsis til meningene hans, men har jo ikke testet noe av dette selv.. Osteaktig

Må gjerne legge ut en bremsegraf fra testen. Glad

Skulle likt å se Jussi kjøre 10,4 med EN HPMX gasser....that will be when pigs fly!  Osteaktig Osteaktig

Gratulerer med igangkjørt benk Erik!! Spennende å følge dette! Endelig litt liv på vwnorge igjen Kult


* SCC2010.042W.jpg (147.58 KB, 640x686 - vist 292 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #125 på: april 03, 2012, 08:10:43 am »

Endelig interessant påskelektyre! Takk Jee.

Hvor stort er minste diameter i innsugskanalen? Hvis vi går utifra at halsringen utgjør minste diameter med sine 46mm:

RPM=3300000 x Port dia x Port dia/Borr x Borr x Slag

Hvis vi legger oss på 88% av halsringen (gatemotor) så får vi 0,88x46 = 40,5mm

Turtall:3300000x40,5x40,5/105x105x84= 5844 omdr. Teoretisk så skal motoren peake på 5844 omdr. Du bekrefter at den peaker før så da kan vi anta at porten antakeligvis er mindre og sannsynligvis rundt 38.5 mm / 79,3% av 48mm = 5300 omdr.

Så til det interessante, vi har ikke BMEP så vi kan jo legge oss på realistiske 12,5 bar:

Formel:

HK = Displ x rpm x Bmep / 910

HK = 2,909 x 5300 x 12,5 / 910 = 211 hk (motorhk) Det sier du at den ikke har så da går vi ned på BMEP til 11.45 = 194 hk.

Noen som vil prøve seg på en konklusjon?

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #126 på: april 03, 2012, 08:24:39 am »

Ikke noen kunklusjon, men LarsA fikk vel ut 260+ hk av en T4 på ca samme størrelse.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #127 på: april 03, 2012, 09:01:28 am »

Endelig interessant påskelektyre! Takk Jee.

Hvor stort er minste diameter i innsugskanalen? Hvis vi går utifra at halsringen utgjør minste diameter med sine 46mm:

RPM=3300000 x Port dia x Port dia/Borr x Borr x Slag

Hvis vi legger oss på 88% av halsringen (gatemotor) så får vi 0,88x46 = 40,5mm

Turtall:3300000x40,5x40,5/105x105x84= 5844 omdr. Teoretisk så skal motoren peake på 5844 omdr. Du bekrefter at den peaker før så da kan vi anta at porten antakeligvis er mindre og sannsynligvis rundt 38.5 mm / 79,3% av 48mm = 5300 omdr.

Så til det interessante, vi har ikke BMEP så vi kan jo legge oss på realistiske 12,5 bar:

Formel:

HK = Displ x rpm x Bmep / 910

HK = 2,909 x 5300 x 12,5 / 910 = 211 hk (motorhk) Det sier du at den ikke har så da går vi ned på BMEP til 11.45 = 194 hk.

Noen som vil prøve seg på en konklusjon?

BB

Ser fort du ikke har satt deg inn i formlene...
Når JPM skriver 88% så mener han av ventilen og ikke uten grunn, har du målt forskjellen på ventilens diameter og ventilsetets indre diameter?...

Berger:
Mente selvfølgelig to gassere, ikke noe midtmontert. Gliser
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #128 på: april 03, 2012, 09:08:30 am »


Ser fort du ikke har satt deg inn i formlene...
Når JPM skriver 88% så mener han av ventilen og ikke uten grunn, har du målt forskjellen på ventilens diameter og ventilsetets indre diameter?...

Berger:
Mente selvfølgelig to gassere, ikke noe midtmontert. Gliser

Jeg ser fort at du som vanlig hopper i det og skriver før du har lest deg ferdig.

JPM, og andre, operer med faste tall for portdiameter i henhold til ventilens størrelse. Fra rundt 88% for en gatemotor og opptil 93% for en racemotor. 48mm er ikke minste diameter i porten vi diskuterer her og det som gjør dette interessant er at vi faktisk har tallene. Vi vet hva motoren bremser.

Prøv deg frem med Jake Raby teorier og se hvor langt du kommer. Eller løft nesa og dra på en dyno dag hvor du får presentert teoriene og formlene bak.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #129 på: april 03, 2012, 10:12:02 am »


Ser fort du ikke har satt deg inn i formlene...
Når JPM skriver 88% så mener han av ventilen og ikke uten grunn, har du målt forskjellen på ventilens diameter og ventilsetets indre diameter?...

Berger:
Mente selvfølgelig to gassere, ikke noe midtmontert. Gliser

Jeg ser fort at du som vanlig hopper i det og skriver før du har lest deg ferdig.

JPM, og andre, operer med faste tall for portdiameter i henhold til ventilens størrelse. Fra rundt 88% for en gatemotor og opptil 93% for en racemotor. 48mm er ikke minste diameter i porten vi diskuterer her og det som gjør dette interessant er at vi faktisk har tallene. Vi vet hva motoren bremser.

Prøv deg frem med Jake Raby teorier og se hvor langt du kommer. Eller løft nesa og dra på en dyno dag hvor du får presentert teoriene og formlene bak.

-BB-

Sorry, ja eg hadde ikke lest alt du skrev. Osteaktig
Alt for rask til å hoppe ut å halshugge en liten feil i formel bruken.
Men vis man ser på 46 halsringen som minste diameter så blir det vel feil å regne 88% av det?
Det eg vil frem til er at denne motoren utfra din hypotese burde kunne levere veldig mye mer med bare litt porting.

Men med så flotte fine porter som er på originale toppene så kan vel ikke proffene ha klart å tøyse dette til såpass?
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #130 på: april 03, 2012, 10:24:01 am »

Blir spennede å høre hva som skal til for å få Holmsen sin motor til å gå slik den burde. Jeg har mine teorier, men for å holde tråden fri for skrammel, holder jeg dem for meg selv. siden jeg ikke har erfaring til å bygge oppunder disse. (dette gjelder bare i denne tråden) :-)

Siden Stuskaen fungerer nå så håper jeg at dem som skal til Erik fremover og "bremse" motoren sin(e), holder denne tråden oppdatert med sine resultater og ikke gjemmer dem bort.


Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #131 på: april 20, 2012, 07:45:10 am »

Spennende saker idag  Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #132 på: april 21, 2012, 21:01:14 pm »

Spennende saker idag  Gliser

Ja? blei nyskjerrig her....  Restultater?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #133 på: april 22, 2012, 08:18:41 am »

Har glemt å oppdatere. Holmsen sin motor ble prøvd med flere forskjellige fordelere uten noen endring.

Så å få den til under 4000 rpm ga jeg opp. Blir spennende å se hvordan den oppfører seg i bil.

Endelige bremsetall etter dysing og ca 30 grader fortenning ("ca" p.ga reimhjulet ikke har skalering. Prøvde også med 32 grader men dette ga mindre effekt)

21,8kg @ 4000 rpm
26,1kg @ 5000 rpm
22,5kg @ 6000 rpm
20,0kg @ 7000 rpm

Max hk 198 @ 5500 rpm

Lambda 0,84-0,89 hele spekteret.

Vi slet med mye ånding på motoren på de første pullene. Dette viste seg å forsvinne helt når den ble magret ut i registeret. Ble en litt aha opplevelse at dysing også kan ha SÅ mye å si på blow-by på stempelringene.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #134 på: april 22, 2012, 11:18:16 am »

Virker som en veldig merkelig kam aksle, kanskje noe veldig unormal lobe senters tall eks?
Ser jo hvordan ved 4000 rpm så har den bare rett over 120 hk også skyter den fort opp til nesten 200 ved 5500 og så daler allerede pent ned igjen.
Ser også hvordan middeltrykket går fra rundt 9 ved 4000 rpm (dårlig fyllingsgrad) for så å skyte opp til 15 ved maks moment (ekstremt bra på en NA motor, sikkert resonansene som slår inn) for så å dale fort av til ca 11 bar.
Virker jo som en veldig sær kam akslen med utrolig smalt turtall spenn, er vel ingen som lager så "dårlige" kamaksler?
Kan vel ikke være satt nedi feil (en tann feil)?

Hvor har de siste 50 hk blitt av??
Merkelig hvordan det av og til skal være så forvirrende. Glad
Loggført

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #135 på: mai 08, 2012, 17:10:33 pm »

To motorer til Har vært i benken.

1915 Til Erlend, Bug66. 48 EPC (IDA kopier), Wedgeport. Som kom ut med glimrende 162,5hk uten reim.

2275 monsteret til Finn Erik. MS230, Raptor kam, 51,5 IDA. Med vopping 212hk på 6500rpm uten reim. Det bor garantert mer i denne. Da Kina 009 og Biltema coil  Sjokkert ikke ville mer på høyere turtall. Det pussige med denne motoren var at den ville gå fett, og ikke likte mer enn 29grader fortenning. Noe også Skinne konkluderte med på forrige dynorunde. Prøvde å leane den ut men da forsvant noe av effekten. Endte med lambda rundt 0,78-0,8 fra 3000 rpm og opp.

Gratulerer så mye til begge to  Gliser
« Siste redigering: mai 08, 2012, 17:17:44 pm av Jee » Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #136 på: mai 08, 2012, 18:42:51 pm »

Kjempe Erik .. synes det høres bra ut ..
2275 èn må være kjemperesultat uansett.. 212 er meget bra for en suger ......

Mvh
Erich  
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #137 på: mai 08, 2012, 19:00:26 pm »

Erik, hva var resultatet på Finn Erik sin i benken til Skinne med ødelagt løfterforing?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #138 på: mai 08, 2012, 19:01:05 pm »

Kjempe Erik .. synes det høres bra ut ..
2275 èn må være kjemperesultat uansett.. 212 er meget bra for en suger ......

Mvh
Erich  


Er kjempefornød med dagen hos Erik i dag. Biltemavarene leverte nesten helt til døra.. hehe 212 er bra i den strenge benken til Erik  Gliser
Bestille meg "rett" tenningsdeler nå, så er vi der  Blunker

Finn-Erik
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #139 på: mai 08, 2012, 19:02:02 pm »

Erik, hva var resultatet på Finn Erik sin i benken til Skinne med ødelagt løfterforing?

219,8 hk med ødelagt løfter  Gråter
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #140 på: mai 08, 2012, 19:46:07 pm »

Fikk du ikke et pull på 242 eller noe hos skinne før løfteren røk?
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #141 på: mai 08, 2012, 19:48:36 pm »

På Jordet ?? Hvet dere hva som menes med gåen løfterforing .... altså en foring satt inn i løfterhullet
pga.slitasje .. ofte i alu/bronsje.. Fikk gjort dette i 1994 i England og da som en" ONE OFF"..
PGA matrialet i AS 41 /AS21 be disse satt inn ..
Gjorde dette fordi min FK 89 hadde så mye køft at den slet blokken .. AS 41 ... v/8000 o/min ga den opp ..
Om dere vet dette så ok .... kjør på ..

Til JEE : min motor ble testet på en Stuska.. Vannpumpa ga opp på 486,5 HK -.......
Mvh



Mvh
Erich
  
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #142 på: mai 08, 2012, 19:53:02 pm »

På Jordet ?? Hvet dere hva som menes med gåen løfterforing .... altså en foring satt inn i løfterhullet
pga.slitasje .. ofte i alu/bronsje.. Fikk gjort dette i 1994 i England og da som en" ONE OFF"..
PGA matrialet i AS 41 /AS21 be disse satt inn ..
Gjorde dette fordi min FK 89 hadde så mye køft at den slet blokken .. AS 41 ... v/8000 o/min ga den opp ..
Om dere vet dette så ok .... kjør på ..

Til JEE : min motor ble testet på en Stuska.. Vannpumpa ga opp på 486,5 HK -.......
Mvh



Mvh
Erich
  

Jeg er usikker på om det er foringen som er årsaken til at løfteren gav opp. Her er det "halen" på løfteren som løsnet, altså på støtstang siden...
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #143 på: mai 09, 2012, 22:10:11 pm »

212 og 219 er vel ganske likt. Om det ikke er gjort store ting med motoren så ville dette være innenfor en normal feilmarginen.  Er benken da streng, eller faktisk ganske lik andre benker?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #144 på: mai 09, 2012, 22:48:03 pm »

219 med 7 fungerende ventiler Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #145 på: mai 12, 2012, 22:52:24 pm »

Stor fremgang med benken i dag. Mr Knasten tok turen opp for å montere opp en modifisert megasquirt boks til logging av Nm, hk, turtall osv.  Etter litt kobling, kløing i hue, en mc Donalds meny... funket det. Full live view og logg funksjon.

Hatten av for denne mannen  Gliser

Grafen er tatt rett ut fra logview når vi bremset en 1600 med polerte innsug og eksoskanaler som eneste mod. + 1 5/8 header


* graph.jpg (14.79 KB, 1251x636 - vist 318 ganger.)

* gauge2.jpg (128.92 KB, 683x365 - vist 288 ganger.)
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #146 på: mai 13, 2012, 07:11:33 am »

Hurra!

Dette er flotte saker!

Merkelig at dette DIY prosjektet skal være så spennende. Det står jo en drøss forskjellige andre benker rundt om i landet, de er jo lite spennende i forhold.

Men det er vel litt fordi det nå er en vi i miljøet kjenner som har denne stående og som vi vet kan våre motorer, samtidig som det er en super hyggelig og hjelpsom kar også.

Hatten av for Erik og hjelpere. Denne regner jeg med at vi får mye glede av fremover. Både for tilskuere (live og på nett) og for de som får bremset sine motorer.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
| UMBINC |
Seniormedlem
****
Innlegg: 285
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #147 på: mai 13, 2012, 19:51:54 pm »

squirtsession


* IMG_0556.JPG (89.36 KB, 832x555 - vist 305 ganger.)

* IMG_0558.JPG (49.34 KB, 476x317 - vist 316 ganger.)

* IMG_0559.JPG (97.58 KB, 555x832 - vist 324 ganger.)

* IMG_0561.JPG (87.54 KB, 832x555 - vist 309 ganger.)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #148 på: mai 13, 2012, 19:54:40 pm »

den eksosen hang slappt  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #149 på: mai 13, 2012, 20:45:19 pm »

Flott  ... ser bra ut , samarbeid er tingen .Kjekt å se at benken nærmer seg dette århundre .. Gliser

Mvh
Erich
Loggført
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!