mars 28, 2024, 17:32:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 68
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turboroadster -Snekkermesteren selger bilen med 500+hk boblemotor.  (Lest 581054 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1770 på: august 16, 2016, 07:13:16 am »

Ser av den gamle bestillingen min at det er 2" Chevy. Husker vi målte 0,25 type4 alle hovedlager.
Skikkelig synd dette Jan Olav!

Var veiven slipt 0.25 undermål på bæringene? litt rart siden denne er sveist opp på alle banene.

Håper du får denne sammen igjen uten for mye panting av flasker.
Ja, mener det var det vi fant ut.. Mulig jeg husker feil. Har ikke notert det i boka mi. Men leverer alt til et motorverksted her, de får måle fikse og bestille rette lager med klaringer.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1771 på: august 29, 2016, 09:03:58 am »

OK her er status pr nå:
Blokk og veiv har standard dim T4 lager alle hoved.
Journalene har 2" Chevy 0.010".
Styrepinnen til lageret nærmest svinghjul er revet med ca 4mm, så hullet må repareres, eller lage et nytt ved siden av.
Lagerskåla til samme lager (i blokka) har en liten sprekk ytterst.
DPR veiv og Pauter journaler er på motorverksted nå, første melding var: "Kast det." Når jeg fortalte lit mer om alt som er tilpasset til dette og pris, lovte de å kikke mer i dag.

Har og fått tips om maskinering av blokk med stålforinger og Chrylser lager, men jeg ble skremt av leveringstiden: "Kan ta det i vinter".
Jeg så at alle hovedlager og alle journal/råde-lager bærer preg av at noe er feil. Ser ut som både lite olje og fremmedpartikler. Stygge riper, og varmt.

Har nå kjøpt 26mm pumpe, monterer også termostatstyrt oljekjøler(e) rett under vingen som kjører oljen utenom kjøler når motoren er kald.
Vil også finne en bedre plassering av oljetrykksmåler for å finne mest mulig rett oljetrykk.

Til slutt vil jeg "time" monteringen av blokka til en periode det ikke slipes og sandblåses i den åpne båsen 3m bortenfor, selv om jeg egentlig ikke tror det er årsaken.


* 14088633_1085293661546910_2921125715290498652_n.jpg (34.66 KB, 450x600 - vist 313 ganger.)

* 14095784_1085293674880242_6809408215612838868_n.jpg (56.37 KB, 450x600 - vist 326 ganger.)

* 14079876_1085293694880240_2650431654127144231_n.jpg (49.42 KB, 450x600 - vist 292 ganger.)
« Siste redigering: august 29, 2016, 09:07:42 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1772 på: august 29, 2016, 09:41:45 am »

Takk for oppdateringen.

Kan jeg spørre deg hva det er jeg har markert med en rød pil;


* blokk.jpg (34.5 KB. 448x600 - vist 384 ganger.)


Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1773 på: august 29, 2016, 09:52:41 am »

Det er sprekken som han beskriver i teksten

Lagerskåla til samme lager (i blokka) har en liten sprekk ytterst.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1774 på: august 29, 2016, 10:17:59 am »

Det er sprekken som han beskriver i teksten

Lagerskåla til samme lager (i blokka) har en liten sprekk ytterst.

Det første man blir blind på er øya sies det.. takk. Det blir spennende å høre hva motorverkstedet sier etter kikken.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1775 på: august 29, 2016, 10:18:51 am »

Det er sprekken som han beskriver i teksten

Lagerskåla til samme lager (i blokka) har en liten sprekk ytterst.
Ja, men vi har bare snakket ut i fra et bilde, har ikke sjekket det nøye i blokka enda. Kan også være olje/pakningsstoff etc. Har det travelt på jobb denne uka, må etterforske litt mer neste uke.
Kjørte piperenser gjennom alle oljekanaler i veiv, fant ikke noe feil.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1776 på: august 29, 2016, 11:30:16 am »

Vi håper på den enkleste og billigste løsningen til noe annet er bevist. Nå er det i hvert fall god tid på å få hele bilen veldig klar
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1777 på: august 29, 2016, 14:41:35 pm »

Jepp.

Motor shop`en vår målte 0,04mm kast på veiva, så de sliper den ned til 0,25 for å få dette vekk.
De sliper også journalen ned til neste Chevrolet dim, og kontrollerer selve råden, om den er rund, i morgen.

Alt i alt en grei start på uka tenker jeg  Glad

Fascinerende å se når de sliper journaler synes jeg..
(Ikke min, bare sånn generelt..)
« Siste redigering: august 29, 2016, 14:44:54 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1778 på: august 29, 2016, 16:01:57 pm »

Jan Olav

Synd med det som skjedde med motoren under oppstart .. Fasinerende med maskinarbeid ja .. synes du skal spørre operatøren om veiva flekser under bearbeidingen .. Jeg personlig synes det høres noe skummelt ut med maskinering 0,020 "(0,50 ) under på en chevydimensjon ,2 " , som senere skal tåle 5-600 HK og mye turbotrykk ... Kan lønnes seg og være forsiktig , koster jo mye penger dette ..   Lykke til videre
Mvh
Erich
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1779 på: august 30, 2016, 07:03:27 am »

Noen andre som har synspunkter på dette? Om veiva blir for svak etter sliping?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1780 på: august 30, 2016, 07:06:37 am »

Blir vel bare synsing fra de aller, aller fleste av oss?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1781 på: august 30, 2016, 07:26:32 am »

Blir vel bare synsing fra de aller, aller fleste av oss?

Enig, ring Skinne og/eller Vidar Strand for en vurdering.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1782 på: august 30, 2016, 17:52:33 pm »

Vil selvfølgelig bare det beste Jan Olav .. Håper ikke du synes jeg er negativ ..

Mvh
Erich
  
« Siste redigering: august 30, 2016, 19:57:55 pm av Sonic » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1783 på: august 31, 2016, 07:12:39 am »

Det er aldri moro å få presentert potensielle dårlige nyheter. Blunker

Men for å sitere et argument fra en motorbygger jeg snakket med i går kveld:
"Om det ikke holder med 0,5mm, holder det ikke med 0,25mm heller..."
(Kom fra DPR med 0,010" underdimensjon på 2")

Vi snakket om dette med endeklaring, og tror gjerne det kan være medvirkende årsak.
Jeg satte 0,15mm, Skinne anbefalte noe mer pga Stage4 og at det skulle være plass til nok oljefilm for at det ikke skulle gå varmt.
Men jeg hadde issues med "endplay" og var fornøyd med "fabrikkstandard", så jeg ga meg på 0,15.

Shimsene bærer tydelig preg av slitasje, trykkplate, svinghjul og lamell har vært @#7* varmt, thrustelageret har begynt å følge med veiva rundt.

Vi har en motor til i DKL som skal åpnes straks "lillebroren til min Gliser", mulig den har liknende issue. Tror klaringen ble satt til 0,18 om jeg ikke husker feil.

Tror jeg kjører på med bortimot 0,30 klaring på endeslark neste gang.

Endeslark vises i slutten her:
https://www.facebook.com/turboroadster/videos/915164825226462/
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1784 på: august 31, 2016, 07:25:38 am »

Jeg har min på 0,18mm. Så lenge du har klaring imellom utløserlager og trykkplate så er det plenty.

Jeg mistenker at du ikke har hatt nok klaring imellom utløserlager og trykkplate, om utløserlageret har blitt med noen runder?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1785 på: august 31, 2016, 07:42:54 am »

0.18 - 0.25 på mine og jeg STARTER ALDRI motoren med clutchen inntrykt.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #1786 på: august 31, 2016, 07:45:24 am »

husker du vi snakket om spacer mellom motor og kasse? Jeg ville sjekket om du har hatt skikkelig frigang på clutch. Ligger kassa og dytter veiva inn blir lagrene varme med en gang.
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1787 på: august 31, 2016, 08:02:52 am »

Hvilken sylinder var det rådelager var gått?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1788 på: august 31, 2016, 15:18:14 pm »

husker du vi snakket om spacer mellom motor og kasse? Jeg ville sjekket om du har hatt skikkelig frigang på clutch. Ligger kassa og dytter veiva inn blir lagrene varme med en gang.
Så lenge du kjenner samme endeslark når motor er skikkelig montert, og du har vandring på clutcharm tror jeg ikke det er så ille. Målte veldig mye også, og mener det skal gå bra. For sikkerhets skyld sliper jeg av et par millimeter av "splines-huset" på selve clutchlamellen neste gang.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1789 på: august 31, 2016, 15:24:55 pm »

Hvilken sylinder var det rådelager var gått?
Sylinder 1, men sylinder 3 hadde også merker.  Begge får olje fra svinghjulslageret, som hadde rotert nok til å nesten stenge smøringen.
Skinne snakket om at jeg burde kikke på at rådene fikk nok olje gjennom store nok deler av veivens rotasjonsvinkel, at det er spor i lager som sørger for smøring også når ikke veiva "liner opp" i forhold til oljehull i blokk og lager.
Så jeg skal kikke på det også.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1790 på: august 31, 2016, 15:26:33 pm »

Hvilken sylinder var det rådelager var gått?
Sylinder 1, men sylinder 3 hadde også merker.  Begge får olje fra svinghjulslageret, som hadde rotert nok til å nesten stenge smøringen.
Skinne snakket om at jeg burde kikke på at rådene fikk nok olje gjennom store nok deler av veivens rotasjonsvinkel, at det er spor i lager som sørger for smøring også når ikke veiva "liner opp" i forhold til oljehull i blokk og lager.
Så jeg skal kikke på det også.

Slikt kan du få dreid når veiva skal inn å slipes uansett. Blunker
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1791 på: august 31, 2016, 15:32:18 pm »

En ting jeg har vurdert feil når vi er inne på om noe kan bende fra girkassen og inn på veiven:

Jeg måtte slipe litt av splines på utgående aksel fordi jeg syntes marginene var veldig små når jeg målte.
Da målte jeg fra blokka sin kontaktflate til splines på lamell, og sammenlignet med girkassa`s kontaktflate til enden av splines på aksel.

Jeg fant vel at det var en snau millimeter klaring, så slipte en halv millimeter til.
Det jeg ikke kom på: Når jeg trykker inn clutchpedalen, kommer lamellen enda lengre ut.. Eller tenker jeg feil?

Men: Jeg kunne vel bare maskinert 2-3millimeter fra lamellen? Vurderer det når jeg setter sammen.

Anyway; dette kan også ha vært en årsak som flere har vært inne på.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1792 på: august 31, 2016, 15:33:38 pm »

Hvilken sylinder var det rådelager var gått?
Sylinder 1, men sylinder 3 hadde også merker.  Begge får olje fra svinghjulslageret, som hadde rotert nok til å nesten stenge smøringen.
Skinne snakket om at jeg burde kikke på at rådene fikk nok olje gjennom store nok deler av veivens rotasjonsvinkel, at det er spor i lager som sørger for smøring også når ikke veiva "liner opp" i forhold til oljehull i blokk og lager.
Så jeg skal kikke på det også.

Slikt kan du få dreid når veiva skal inn å slipes uansett. Blunker
Du tenker på dreie spor på baksiden på lagrene?
Hva skjer om oljeforsyningen blir "for god"? Kan trykket bli for lite andre plasser?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1793 på: august 31, 2016, 16:23:42 pm »

SKal veiven din ha lager med innvendig eller utvendig spor?

Det er uansett ikke i sporet trykket oppstår eller mistes.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1794 på: august 31, 2016, 19:52:57 pm »

En ting jeg har vurdert feil når vi er inne på om noe kan bende fra girkassen og inn på veiven:

Jeg måtte slipe litt av splines på utgående aksel fordi jeg syntes marginene var veldig små når jeg målte.
Da målte jeg fra blokka sin kontaktflate til splines på lamell, og sammenlignet med girkassa`s kontaktflate til enden av splines på aksel.

Jeg fant vel at det var en snau millimeter klaring, så slipte en halv millimeter til.
Det jeg ikke kom på: Når jeg trykker inn clutchpedalen, kommer lamellen enda lengre ut.. Eller tenker jeg feil?

Men: Jeg kunne vel bare maskinert 2-3millimeter fra lamellen? Vurderer det når jeg setter sammen.

Anyway; dette kan også ha vært en årsak som flere har vært inne på.

Så lenge clutchen frikobler ser jeg ikke problemet her.
Derimot om utgående aksel butter i enden av veiva vil du jo få et problem med varmegang, men det har jeg aldri hørt om har skjedd..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1795 på: september 02, 2016, 06:48:41 am »

En ting jeg har vurdert feil når vi er inne på om noe kan bende fra girkassen og inn på veiven:

Jeg måtte slipe litt av splines på utgående aksel fordi jeg syntes marginene var veldig små når jeg målte.
Da målte jeg fra blokka sin kontaktflate til splines på lamell, og sammenlignet med girkassa`s kontaktflate til enden av splines på aksel.

Jeg fant vel at det var en snau millimeter klaring, så slipte en halv millimeter til.
Det jeg ikke kom på: Når jeg trykker inn clutchpedalen, kommer lamellen enda lengre ut.. Eller tenker jeg feil?

Men: Jeg kunne vel bare maskinert 2-3millimeter fra lamellen? Vurderer det når jeg setter sammen.

Anyway; dette kan også ha vært en årsak som flere har vært inne på.

Så lenge clutchen frikobler ser jeg ikke problemet her.
Derimot om utgående aksel butter i enden av veiva vil du jo få et problem med varmegang, men det har jeg aldri hørt om har skjedd..
Utgående aksel hadde 11mm klaring til bunn mutter når jeg målte. Sjekket også at rullelageret og mutter lot aksel gå fritt gjennom.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1796 på: september 08, 2016, 07:23:32 am »

Ja, da har jeg igjen bestilt ny veiv, svinghjul, lager og prøver å få tak i 1stk Pauter 2" 5,6.
Så blir det balansering igjen, reparering av blokk, rengjøring og montering.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1797 på: september 08, 2016, 07:59:35 am »

Kjipt at du måtte bestille alt nytt. Var det ikke anbefalt å slipe den gamle?

En annen ting du bør kikke litt på er oljepumpen. Du har alu blokk ikke sant? På wbx er det også alu blokk og det er en issue der med at det lett kan bli litt for mye klaring mellom pumpe og blokk når motoren er varm. Det igjen kan resultere i at pumpen suger falsk luft mellom blokk og pumpe, som igjen gir dårlig trykk når du trenger det som mest.
Siden man ikke får ettermarkedspumper bestillt i forskjellige utvendig mål, er det to måter å sikre dette.

En kan gå for en o-ring løsning, enten få det maskinert eller kjøpe ferdig feks her : http://www.lowbugget.com/oil_pumporing.html

Eller man bruke et egnet tettemiddel mellom blokk og pumpe (altså på flaten der inn og utløpet er) i et tynt lag. Jeg fikk anbefalt dette produktet av Tor Øyvind i denne sammenheng: http://www.kenteurope.com/en/products/rapid-gasket Kjøpte det hos Berner.no, men nå finner jeg det ikke igjen i nettbutikken. Tilsvarende anaerobic tettemasse kan sikkert brukes.

Begge disse løsningene krever at pumpen monteres før du sette sammen blokkhalvdelene, altså må en ha bolter eller pinnebolter til pumpa som tas ut.
« Siste redigering: september 08, 2016, 08:33:09 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1798 på: september 08, 2016, 09:33:08 am »

Kjipt at du måtte bestille alt nytt. Var det ikke anbefalt å slipe den gamle?

En annen ting du bør kikke litt på er oljepumpen. Du har alu blokk ikke sant? På wbx er det også alu blokk og det er en issue der med at det lett kan bli litt for mye klaring mellom pumpe og blokk når motoren er varm. Det igjen kan resultere i at pumpen suger falsk luft mellom blokk og pumpe, som igjen gir dårlig trykk når du trenger det som mest.
Siden man ikke får ettermarkedspumper bestillt i forskjellige utvendig mål, er det to måter å sikre dette.

En kan gå for en o-ring løsning, enten få det maskinert eller kjøpe ferdig feks her : http://www.lowbugget.com/oil_pumporing.html

Eller man bruke et egnet tettemiddel mellom blokk og pumpe (altså på flaten der inn og utløpet er) i et tynt lag. Jeg fikk anbefalt dette produktet av Tor Øyvind i denne sammenheng: http://www.kenteurope.com/en/products/rapid-gasket Kjøpte det hos Berner.no, men nå finner jeg det ikke igjen i nettbutikken. Tilsvarende anaerobic tettemasse kan sikkert brukes.

Begge disse løsningene krever at pumpen monteres før du sette sammen blokkhalvdelene, altså må en ha bolter eller pinnebolter til pumpa som tas ut.
DPR sier at herdingen bare er noen tusendeler dyp. Maskinverkstedet ville nå slipe råden til 0.75 under. Det kan gå å herde den på ny, men det tippet akkurat utenfor komfortsonen da jeg får beskjed om at det kan oppstå spenninger etter herding som gjør at veiva havner litt ut av mål..
Har også skrotet den dyre 30mm GB pumpa mi, og kjøpt en standard 26mm. Vurdere også å bruke pumpelokk uten 5bars ventil. Videre vil jeg montere ekstern oljekjøler som bypasser før motor er varm, gå opp et par tiendeler på endeslark, reparere skaden i blokka, og aldri starte motoren med clutchen inne.

Har tenkt på et par ting som ikke jobber så godt sammen.. Når oljetrykkgiver står på filteret, (rett ut av pumpa) og jeg har 5bars ventil på oljepumpelokket, vil olje trykket vise 5 bar, OGSÅ når svinghjulslageret roterer 10mm og stenger olje kanalen.   Sjokkert
Går det å sette giveren i "enden" av dette løpet? Eller en plass som viser faktisk oljetrykk på lagre?

Så får vi prøve igjen..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1799 på: september 08, 2016, 09:43:50 am »

WBX har både høy og lavtrykk sensor på oljetrykket. En sitter rett etter pumpa og en på venstre blokkhalvdel under sylinderene på oljekanalen som går til løfterene. Kan jo være noe å vurdere å lage.
Jeg tror at hvis ikke det er spon i oljekanalene som er årsak, så er det dårlig trykk under bremsingen (ved varm motor) som er årsaken (typisk at lagerene på slutten av kretsen får lide).
Vurder sterkt å sikre oljepumpen for lekasje mellom pumpe og blokk!

Sitat:
"Yes under high RPMs, used case's and even with the new aluminum case's it easier for your
pump to suck air between the case and the pump than to lift and suck the oil
from the pick up tube. This is a big problem with aluminum case's, do to the heat expansion.
The "O-Ring" takes up that space and seals up against the case for a real snug seal."


Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 68
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!