april 29, 2024, 20:39:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor er kaffien varmere i bunnen? (Litt kjedelig på kontoret)  (Lest 10871 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #60 på: august 06, 2010, 06:03:26 am »

Hva med å bygge om til "fullflow" da er vi endelig kvitt problemer! Gliser
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #61 på: august 06, 2010, 07:53:10 am »

Så det du prøver å  konkludere med er:

Siden δQ er større i bunn av koppen pga tilført energi i form av trykk og koppen er isolert såpass at δW ikke rekker å forandre seg så vil kaffien derfor ha en høyere temperatur i bunn enn i toppen av koppen, selvom massetettheten tilsier det motsatte.

Må si at det høres litt logisk ut, men tror løsningen er så enkel som at tregheten i endringen av massetettheten i kaffi er så høy at selv om kaffien blir avkjølt på toppen så har den ikke rask nok sirkulasjon til at tempen holdes jevn.


Jeg vil ikke innrømme at du er inne på noe, men du har en PM.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #62 på: august 06, 2010, 08:04:43 am »

Hva med å bygge om til "fullflow" da er vi endelig kvitt problemer! Gliser
Fullflow og kjøleribber NEDERST på kaffekoppen (etter nøye utregninger av hvor mange kjøleribber osv) burde sikre en jevn temperatur i hele kaffekoppen
Loggført

RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #63 på: august 06, 2010, 08:24:19 am »

Trampe-klapp for årets beste tråd... Gliser Gliser
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #64 på: august 06, 2010, 08:25:51 am »

Bør du også tenke på å anskaffe regnavviser til å montere på koppen, dette slik at evnt. andre kaldere vannstoffer kan ødelegge for temperatur og densitet? Alt kan jo moddes.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #65 på: august 06, 2010, 08:27:15 am »

Ja tråden er jo helt super. Sitter og småler når jeg leser alle innlegg som kommer. Dette er jo helt klart en tråd som er morro nå i disse rolige tider på jobb.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #66 på: august 06, 2010, 08:39:06 am »

Bør du også tenke på å anskaffe regnavviser til å montere på koppen, dette slik at evnt. andre kaldere vannstoffer kan ødelegge for temperatur og densitet? Alt kan jo moddes.
Du kan og kjøpe et sånt robot-lego-sett til å flytte regulatoren rundt i koppen, ikke bare i høyden men også rundt i periferien slik at du får blandet sammen mest mulig av de differensialtempererte sonene. Du kan programmere den med en tilfeldighetsgenerator, men det beste er nok å mappe den med en tempsensor som endrer programmet selv alt etter hvilken temperatur den leser av akkurat der regulatoren er, i forhold til minne om hvilken temperatur forrige syklus leste av.
Hva med å utstyre den med et piezovarme-element som kunne punktkorrigere temperaturavvikene? Du legger bare inn i programmet hvis mer enn[funksjon] og hvis mindre enn[funksjon].
Bevegelsesmønsteret må være styrt at et program som er dynamisk og selvlærende, slik at det blir mappet et ferdig kommersielt program som kan brennes inn på en eprom som matcher en standard Hansen Robotvarmer for Combi beger.
Da tror jeg vi er inne på en god kopp kaffe, som holder seg varm. Jevnt varm. Veldig jevnt.
« Siste redigering: august 06, 2010, 08:49:57 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #67 på: august 06, 2010, 08:51:39 am »

Hva med å bygge om til "fullflow" da er vi endelig kvitt problemer! Gliser
Fullflow og kjøleribber NEDERST på kaffekoppen (etter nøye utregninger av hvor mange kjøleribber osv) burde sikre en jevn temperatur i hele kaffekoppen
Jeg vil ikke innrømme at du har et poeng, men du har PM
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #68 på: august 06, 2010, 09:03:12 am »

Hva med å bygge om til "fullflow" da er vi endelig kvitt problemer! Gliser
Fullflow og kjøleribber NEDERST på kaffekoppen (etter nøye utregninger av hvor mange kjøleribber osv) burde sikre en jevn temperatur i hele kaffekoppen
Jeg vil ikke innrømme at du har et poeng, men du har PM

hmm..tror ikke løsninga ligger i kjøleribber kun nederst på koppen, de må helt opp med en overgang til ett isolert lokk med skyveluke for å sikre jevn temperatur i hele kaffeen...!
eventuelt kjøpe inn en sånn varmekolbe du bruker i akvarium , modde den litt slik at den gir mer en 40 grader!

har forresten fått svar på doktorgrad stipend søknaden. ble også tilbydt plass på Gujrat University of Pakistan. Så flytter nå i september for å begynne å studere kaffeens ukjente bruksområde & termiske egenskaper.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #69 på: august 06, 2010, 09:26:16 am »

Hvorfor dette fokuset på bunnen av koppen...? Det er flaten mot luft som er problemet... og denne kan minkes... betraktelig, enten ved å drikke moderate mengder av reagensrør. Eller større mengder av blomstervaser som  har kraftig innsnevring av halsen.

Teori OG praksis
Loggført

Speed is no substitute for direction
RobInThaHood
Supermedlem
*****
Innlegg: 616
Bosted: stavanger omegn og sånt



Vis profil
« Svar #70 på: august 06, 2010, 09:43:26 am »

Hvorfor dette fokuset på bunnen av koppen...? Det er flaten mot luft som er problemet... og denne kan minkes... betraktelig, enten ved å drikke moderate mengder av reagensrør. Eller større mengder av blomstervaser som  har kraftig innsnevring av halsen.

Teori OG praksis

Men da er vi straks over i et nytt eksperiment, da vaser og reagensrør normalt er laget av glass eller porselen!
 Gliser
Loggført

It's not a hobby; it's a way of life!
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #71 på: august 06, 2010, 09:50:15 am »

Dette var et kongetema, jeg hadde ikke tenkt på dette som et problem før nå! Derfor måtte jeg foreta en skikkelig god, gammeldags, 70-talls internettresearch:

Det jeg fant er ganske oppsiktsvekkende, KAFFEN er laget slik!!!!! Når kaffekornene kommer i kontakt med varmt vann (dvs. over 92,1 gr. C ved 1 atm trykk) så frigjøres frie emulgener i kaffen (såkalte Frieler). Disse danner noen intrikate overflatestrukturer, som sett i et mikroskop ser ut som, og fungerer som kjøleribber! (jada: luftkjølt)..... Sjokkert

Formålet med disse er at kaffen skal være drikkendes rett etter man fyller koppen (det er jo ingen som ønsker å måtte slurpe i seg kokvarm kaffe og skolde tungen de første sup'ene fra koppen).

På siden herman.friele@cof.fee er dette grundig redegjort for, det er ganske imponerende at det er mulig å få til så forbrukervennlige egenskaper i ikke-industrialiserte land som kaffebøndene kommer fra!

 Gliser
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #72 på: august 06, 2010, 10:58:50 am »

Dette var et kongetema, jeg hadde ikke tenkt på dette som et problem før nå! Derfor måtte jeg foreta en skikkelig god, gammeldags, 70-talls internettresearch:

Det jeg fant er ganske oppsiktsvekkende, KAFFEN er laget slik!!!!! Når kaffekornene kommer i kontakt med varmt vann (dvs. over 92,1 gr. C ved 1 atm trykk) så frigjøres frie emulgener i kaffen (såkalte Frieler). Disse danner noen intrikate overflatestrukturer, som sett i et mikroskop ser ut som, og fungerer som kjøleribber! (jada: luftkjølt)..... Sjokkert

Formålet med disse er at kaffen skal være drikkendes rett etter man fyller koppen (det er jo ingen som ønsker å måtte slurpe i seg kokvarm kaffe og skolde tungen de første sup'ene fra koppen).

På siden herman.friele@cof.fee er dette grundig redegjort for, det er ganske imponerende at det er mulig å få til så forbrukervennlige egenskaper i ikke-industrialiserte land som kaffebøndene kommer fra!

 Gliser

Dette er Teorien... men jeg skolder alltid tunga når jeg er litt for grådig på første slurken... Blunker
Loggført
Zorteper
Medlem
***
Innlegg: 187
Bosted: Kråkerøy



Vis profil WWW
« Svar #73 på: august 06, 2010, 11:05:34 am »

Kald kaffe er uansett best, så da fortsetter jeg å drikke fra toppen på koppen.

...men det var godt noen startet en grundig utredning av dette. Det lukter regelrett Nobelpris! Enten kjemi eller medisin, er litt usikker hva dette vil falle under, men det finner sikkert Kungliga Vetenskapsakademien ut av.
Gratulerer på forhånd. Glad

Andreas
Loggført

fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #74 på: august 06, 2010, 11:07:12 am »

Husk nå bare på at denne teknologien ikke er utviklet i Tyskland...... vi i vår del av verden tåler ikke varme like godt som de i landene kaffe kommer fra  Blunker

..... eller kanskje det har noe med størrelse på kjeften å gjøre??
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #75 på: august 06, 2010, 11:11:19 am »

Det vil jo si at du er et nevrologisk fenomen Lassen! For meg kan det se ut som om lillehjernen din sliter litt. Din lillehjerne klarer ikke å sile ut viktig informasjon fra uviktig, derfor vil alt som overføres til lillehjernen din, føre til en reaksjon, fysisk som fysiologisk. Dette gir seg utslag i at du handler urasjonelt, altså at du ikke klarer å fokusere på de små viktige ting, men alt blir et kaos i følelser, handlinger og impulser.
Nevrologi kan sammenliknes med kaffe !! En Professor i nevrologi som jeg hadde spesialisering hos, kunne fortelle at han sammenliknet lillehjenen med et kaffefilter. All informasjon utenifra, f.eks kaffepulver og vann, gikk igjennom filteret (lillehjernen), ut kom kun det beste av det en trengte av info, altså ferdig kaffe.
Tenk dere om når dere sitter å leser tråden til FormulaVee, dere er fokusert på hva som står på siden dere har oppe, men merker ikke lyden fra PC vifte, dører, regn på vindu, air condition etc etc. Det at denne informasjonen siles vekk, skyldes lillehjernen sin funksjon.

FET TRÅD dette FormulaVee. Kommer du på pils ikveld, eller skal du fundere mer over dette med kaffe og temperatur.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #76 på: august 06, 2010, 11:13:19 am »

Husk nå bare på at denne teknologien ikke er utviklet i Tyskland...... vi i vår del av verden tåler ikke varme like godt som de i landene kaffe kommer fra  Blunker

..... eller kanskje det har noe med størrelse på kjeften å gjøre??

hmm..har alltid hørt att jeg kan være stor i kjeften.. å det vil jo tilsi att det vil jo komme tilstrekkelig med kjøling inn med kaffeen...

tenkte på att dette kunne jo vi tatt videre med til SCC , å forska på det ut i de sene nattetimer...
Loggført
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #77 på: august 06, 2010, 11:16:39 am »

Det vil jo si at du er et nevrologisk fenomen Lassen! For meg kan det se ut som om lillehjernen din sliter litt. Din lillehjerne klarer ikke å sile ut viktig informasjon fra uviktig, derfor vil alt som overføres til lillehjernen din, føre til en reaksjon, fysisk som fysiologisk. Dette gir seg utslag i at du handler urasjonelt, altså at du ikke klarer å fokusere på de små viktige ting, men alt blir et kaos i følelser, handlinger og impulser.
Nevrologi kan sammenliknes med kaffe !! En Professor i nevrologi som jeg hadde spesialisering hos, kunne fortelle at han sammenliknet lillehjenen med et kaffefilter. All informasjon utenifra, f.eks kaffepulver og vann, gikk igjennom filteret (lillehjernen), ut kom kun det beste av det en trengte av info, altså ferdig kaffe.
Tenk dere om når dere sitter å leser tråden til FormulaVee, dere er fokusert på hva som står på siden dere har oppe, men merker ikke lyden fra PC vifte, dører, regn på vindu, air condition etc etc. Det at denne informasjonen siles vekk, skyldes lillehjernen sin funksjon.

FET TRÅD dette FormulaVee. Kommer du på pils ikveld, eller skal du fundere mer over dette med kaffe og temperatur.

hmm.. må kanskje gå å få sjekket lillehjernen...men sliter litt, hvilken av lillehjernene skal jeg få sjekka... ?
Den ene vet jeg fungerer til de grader, for den gir stor respons til tider, men føler den ikke alltid siler vekk den uviktige infoen...hvertfall etter ett par øl.. Blunker
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #78 på: august 06, 2010, 11:36:53 am »

 Gliser
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #79 på: august 06, 2010, 12:18:12 pm »

Det vil jo si at du er et nevrologisk fenomen Lassen! For meg kan det se ut som om lillehjernen din sliter litt. Din lillehjerne klarer ikke å sile ut viktig informasjon fra uviktig, derfor vil alt som overføres til lillehjernen din, føre til en reaksjon, fysisk som fysiologisk. Dette gir seg utslag i at du handler urasjonelt, altså at du ikke klarer å fokusere på de små viktige ting, men alt blir et kaos i følelser, handlinger og impulser.
Nevrologi kan sammenliknes med kaffe !! En Professor i nevrologi som jeg hadde spesialisering hos, kunne fortelle at han sammenliknet lillehjenen med et kaffefilter. All informasjon utenifra, f.eks kaffepulver og vann, gikk igjennom filteret (lillehjernen), ut kom kun det beste av det en trengte av info, altså ferdig kaffe.
Tenk dere om når dere sitter å leser tråden til FormulaVee, dere er fokusert på hva som står på siden dere har oppe, men merker ikke lyden fra PC vifte, dører, regn på vindu, air condition etc etc. Det at denne informasjonen siles vekk, skyldes lillehjernen sin funksjon.

FET TRÅD dette FormulaVee. Kommer du på pils ikveld, eller skal du fundere mer over dette med kaffe og temperatur.

hmm.. må kanskje gå å få sjekket lillehjernen...men sliter litt, hvilken av lillehjernene skal jeg få sjekka... ?
Den ene vet jeg fungerer til de grader, for den gir stor respons til tider, men føler den ikke alltid siler vekk den uviktige infoen...hvertfall etter ett par øl.. Blunker
Gliser Ble og litt forvirret av at vi hadde lillehjerne i hodet og.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!