april 26, 2024, 09:26:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 236490 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #480 på: februar 14, 2013, 15:59:53 pm »

http://qscusa.com/flywheel1.html

Bestilte herfra og det kostet meg drøye 1000,- ferdig levert den gangen. T4 svinghjul med 200mm. Da har du godt utvalg på lett tilgjengelig clutch fra T1

Lasse

når bestilte du og hvordan var presspassningen mot veiv.?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #481 på: februar 14, 2013, 17:29:48 pm »

Var ihvertfall ingen presspaning mot veiv på mitt fra QSC. Hadde ikke du en film av et tilsvarende Jørn?
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #482 på: februar 14, 2013, 17:34:46 pm »

ja QSC til venstre mot original WBX
dette er vel ca 2 år siden , håper kvalitets kontrollen er bedre nå!
vrient å få sentrert svinghjulet og balansert riktig med sånn slakk

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #483 på: februar 14, 2013, 17:38:35 pm »

http://qscusa.com/flywheel1.html

Bestilte herfra og det kostet meg drøye 1000,- ferdig levert den gangen. T4 svinghjul med 200mm. Da har du godt utvalg på lett tilgjengelig clutch fra T1

Lasse

når bestilte du og hvordan var presspassningen mot veiv.?

Det er snart 3-4 år siden. Men dollar ligger på samme nivå idag.
Presspasning....kunne vel vært bedre. I tillegg bør du bruke foring i hullet til svinghjulsbolter.
Her bruker jeg orginale Wbx bolter og det blir ikke tight nok uten en foring. Mulig sv.h er annerledes idag.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #484 på: februar 14, 2013, 17:41:26 pm »

man tenger ikke foringer, men skader sikkert ikke så lenge det ikke påvirker monemtet når man skrur til svinghjulet ??,
VW bruker ikke det originalt det er  ~13mm hull og 12mm bolt
det er jo klemkraften som holder det sammen og unngår att det ikke kommer ut av posisjon ,ikke "stiftvirkningen" til boltene '
« Siste redigering: februar 14, 2013, 17:46:09 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #485 på: februar 14, 2013, 18:11:39 pm »

stusset også litt på at det er slark i boltene, men det er som Jørn sier, passningen mellom svinghjul og veiv som er kritisk.

Noen som vet hvem som produserer de svinghjulene som Unneberg/VWHeritage leverer? Jeg bestilte et slikt i dag
http://www.vwheritage.com/vw_spares_Flywheel-Type-4-200mm-clutch-Forged-lightened-5-dowel-AC105790L_act_shop.product_pID_51042632_lang_EN_country_GB.htm

Det står et amerikansk flagg på siden, noe som kanskje indikerer made in US...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #486 på: februar 14, 2013, 18:53:12 pm »

stusset også litt på at det er slark i boltene, men det er som Jørn sier, passningen mellom svinghjul og veiv som er kritisk.

Noen som vet hvem som produserer de svinghjulene som Unneberg/VWHeritage leverer? Jeg bestilte et slikt i dag
http://www.vwheritage.com/vw_spares_Flywheel-Type-4-200mm-clutch-Forged-lightened-5-dowel-AC105790L_act_shop.product_pID_51042632_lang_EN_country_GB.htm

Det står et amerikansk flagg på siden, noe som kanskje indikerer made in US...

Ett DPR-svinghjul koster vel ca. det samme, og da får du også tysk stål med på kjøpet. Jeg tipper at jeg ender opp med veiv og svinghjul fra DPR.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #487 på: februar 14, 2013, 23:08:15 pm »

Det står et amerikansk flagg på siden, noe som kanskje indikerer made in US...

det pappesken som er laget i usa..  Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #488 på: februar 15, 2013, 00:01:07 am »

hadde ikkje denne vert bedre, grelland ?
http://www.vwheritage.com/vw_spares_NLA-Flywheel-200mm-Type-4-engine-Genuine-New-VW-021105271C_act_shop.product_pID_65456070_lang_EN_country_GB.htm
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #489 på: februar 15, 2013, 07:39:28 am »

Joa, med unntak av at det står NLA... no longer available Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #490 på: februar 15, 2013, 09:45:40 am »

Tok en liten test i morges, Dpr veiven min løfter KEP svinghjulet... så vidt. Men den løfter IKKE Dpr svinghjulet.
Forskjellen? KEP hjulet har o-ring, Dpr ikke.

Fiksen er enkel... kjøpe stivere o-ring Glad



 
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #491 på: februar 15, 2013, 10:20:54 am »

ellers  har jeg gjort dette Rekker tunge
originalt smidd 200mm type 1 på WBX/Type 4  HUB
om det er holder vites ikke, men på den originale hub'en er det 10 nagler. a 5mm
nå 10stk 6mm og 10 stk 5mm skruer+ presspassning





« Siste redigering: februar 15, 2013, 10:59:52 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #492 på: februar 15, 2013, 10:37:19 am »

Hadde det vørt lettere og evt. bedre å tigge det på Jørn?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #493 på: februar 15, 2013, 10:58:37 am »

lettere ja med bare tig!  , bedre tja. godset i svinghjulet er en del tynnere og var bekjymret for varmegang og att det slår seg ved helsveising foran og bak.
forøvrig presspassning mellom hub og svinghjul. måtte knakkes inn. dette hjelper også på "holde kraften"
tig'et litt på fremsiden

samme gjelder svinghjul mot veiv.noen som sikkert kan beregne klemkraften på gitt presspassning mellom veiv og svinghjul. morro og sett hvor mange nm extra det holder Glad


* .facebook_-310251387.jpg (83.26 KB, 713x600 - vist 314 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #494 på: februar 15, 2013, 11:02:10 am »

lettere ja med bare tig!  , bedre tja. godset i svinghjulet er en del tynnere og var bekjymret for varmegang og att det slår seg ved helsveising foran og bak.
forøvrig presspassning mellom hub og svinghjul. måtte knakkes inn. dette hjelper også på "holde kraften"
tig'et litt på fremsiden

samme gjelder svinghjul mot veiv.noen som sikkert kan beregne klemkraften på gitt presspassning mellom veiv og svinghjul. morro og sett hvor mange nm extra det holder Glad


Jeg tror, kan kanskje JHU bekrefte, at DPR helsveiser inn senteret når de mekker hybrid svinghjul?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #495 på: februar 15, 2013, 12:29:49 pm »

Jeg vet ikke om de sveiser igjen hulene eller setter inn nytt nav er umulig å se på svinghjulet. Men det er ikke noe synlig skille.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #496 på: februar 15, 2013, 12:57:22 pm »

mulig de har en kraftig jig de bruker for sveising.
jeg får lage ett til å prøve å sveise. Glad  spenne det skikkelig opp før sveis og evt forvarme delene??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #497 på: februar 15, 2013, 14:49:45 pm »

mulig de har en kraftig jig de bruker for sveising.
jeg får lage ett til å prøve å sveise. Glad  spenne det skikkelig opp før sveis og evt forvarme delene??

Test ut, så stresstester det, finner det OK, lager ett til og selger billig til meg Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #498 på: februar 15, 2013, 15:10:45 pm »

noen som sikkert kan beregne klemkraften på gitt presspassning mellom veiv og svinghjul. morro og sett hvor mange nm extra det holder Glad

De absolutt viktigste er at det er knusende klemkraft mellom svinghjul og enden på veiva. Hvis presspassningen stritter i mot bittelitt slik at det ikke bunner over hele flaten så har man antagelig tapt på øvelsen (totalt sett)... tror jeg. Men som sagt det kan regnes på.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #499 på: februar 16, 2013, 17:58:07 pm »

Mye bra  info her gutta. Jeg endte som sagt opp med å bestille fra Unneberg, så får vi se hvordan passformen er.

Eller kom det et lite generatorreimhjul i posten i går.

Jeg endte opp med å kjøpe ett som er beregnet på Porsche 356, og her er et bilde av hvor mye mindre det er enn mitt originale:

* upper pulley.jpg (128.04 KB. 650x444 - vist 288 ganger.)


Med mitt 5 1/4" reimhjul på veiva som etter sigende går klar av tørrsump-pumpa, kommer jeg til å få en utveksling på 1.38 mellom veiv og vifte, mens originalt er forholdet ca 1.6. Det betyr at vifta kommer til å gå ca 14% saktere enn originalt. Når jeg så leser de artiklene som det var linket til lenger oppe, er jeg ikke så bekymret, da jeg for det første kommer til å ha et litt høyere arbeidsturtallsområde enn originalt, pluss at ved høyere turtall så slurer reima såpass uansett at vifta sin evne til å levere luft flater ut i dette turtallsområdet allikevel.

Blir bra tenker jeg Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #500 på: februar 22, 2013, 16:26:52 pm »

hentet svinghjulet i dag, og det ser ut til å være produsert av AA performance. Håper på en tur i garasjen i kveld så jeg får sett litt nærmere på passform etc
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #501 på: februar 22, 2013, 22:29:37 pm »

Syntes dette så bra ut jeg, så nå fikk jeg endelig kommet et par skritt videre.

Bl.a fikk jeg sjekket endeslakk og med de shimsa jeg fikk av Jørn ble endeslakken spot on 0.15 mm.

Fikk også montert opp et stempel/sylinder med adapterene fra Rocky Jennings, slik at jeg fikk målt deck height. Dermed kan sylindrene dreies ned. Nok et steg videre.

Legger ved et par bilder for at ikke det skal bli for kjedelig:

* flywheel.jpg (89.63 KB. 650x454 - vist 296 ganger.)


* sensor location.jpg (40.43 KB. 540x600 - vist 281 ganger.)

Det siste bildet viser en aldri så liten utfordring med plassering av hall-sensoren. Dette svinghjulet er lettet, så det er rett og slett ikke noe gods der hvor sensoren sitter, så jeg må klø meg litt mer i hue før jeg finner en løsning på dette.

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #502 på: februar 24, 2013, 23:50:19 pm »

Ble en lliten tur i garasjen i dag også gitt, og jeg tror jeg har funnet en akseptabel plassering av hall-sensoren, men vil låne med meg et o-scope fra jobben for å sjekke om jeg får signal.

Ellers ble det ikke gjort så mye annet enn småpirk som må gjøres her og der, og så tok jeg "løfte-testen" på både det originale og AA-svinghjulet, og ingen henger på opp når jeg løfter i veiva (uten o-ring) håper knasten (eller er det knoten) klarer å få sentrert og balansert det godt nok, da det er det neste på lista nå. Venter bare på et reimhjul.

Ellers så bestemte jeg meg brått for å beholde 1835'n så komplett som mulig. Enten for et planlagt nytt prosjekt, eller muligens for salg, så da blir det slike TB/manifolder på denne motoren:

* sp1-3.jpg (26.89 KB. 448x600 - vist 266 ganger.)



Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #503 på: februar 24, 2013, 23:59:56 pm »

du kan evt bare bruke en LED med motstand og kople mellom "signal" og +5/12v for å se om Hall sensor gir signal

noe ala dette Glad

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #504 på: februar 25, 2013, 11:45:02 am »

Det står et amerikansk flagg på siden, noe som kanskje indikerer made in US...

det pappesken som er laget i usa..  Gliser

Eller som vi fikk på jobben:

Made in Taiwan

Proudly inspected by American workers...

Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #505 på: februar 25, 2013, 17:35:30 pm »

Man får prøvelamper med diode i stedet for lyspære, så slipper man å knote med å finne motstand og sånt. Trur biltema har sånt...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #506 på: februar 25, 2013, 18:05:55 pm »

de fleste megasquirtere har en diode og motstand liggende blant veiver og girkasser!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #507 på: februar 25, 2013, 18:12:40 pm »

Jeg har tydligvis ikke nådd det stadiet enda Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #508 på: februar 25, 2013, 20:55:18 pm »

de fleste megasquirtere har en diode og motstand liggende blant veiver og girkasser!
Stemmer nok det ja... I tillegg har jeg en hel lab utenfor kontordøra på jobben Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #509 på: februar 25, 2013, 22:10:31 pm »

Jeg har tydligvis ikke nådd det stadiet enda Gliser


er du ikke en "squirter" asså?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!