april 28, 2024, 00:14:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 31
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer i Ghia  (Lest 236609 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #600 på: september 07, 2013, 22:25:57 pm »

Var en tur på maskinforretningen i dag og fikk tak i o-ring, men jeg synes den var litt tykk. 2.6mm var det eneste de hadde, og som bildet viser er det ikke så veldig mye gods på innsiden av den ene porten:

* pump.jpg (34.52 KB. 638x600 - vist 258 ganger.)


Fant også en gammel pumpe som jeg skrudde sammen med den nye for å kunne spenne den opp i dreibenken.

Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #601 på: september 07, 2013, 22:33:40 pm »

jeg har noen tynnere  2mm og mener jeg har 1,7-1,8mm også
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #602 på: september 07, 2013, 22:37:44 pm »

får ta meg en tur til en annen sjappe på mandag og sjekke. Er jo ikke noe vits i seg selv med så tykk o-ring.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #603 på: september 07, 2013, 23:31:07 pm »

Hvorfor er ikke o-ring viktig ved tørsump? O-ring kan vel bare brukes ved tradisjonell fullflow (ut lokket)?
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #604 på: september 07, 2013, 23:49:45 pm »

med den tørrsump pumpa (26mm trykk drev)jeg har brukt på 2 forskjellige motorer (WBX )
så er ikke lavt oljetrykk på varm motor noe tema.(selv med litt romslige lagerklaringer og romslig klaring pumpe/blokk)
det er et HELT annet trykk på lavere turtall og varm motor med tørrsump.
Det kommer vel av flere grunner??
 mener det er att det ikke blir sugd falskluft inn mellom pumpe og blokk som på en std pumpe.
siden olja kommer inn i "front" av pumpa og ikke påvirkes av klaringen som blir mellom blokk og pumpe.
og att olja som kommer inn i pumpa er luftfri.
suge/scanvenge siden av pumpa  suger jo luft/oljeblanding hele tiden fra pickupen da den er større enn trykksiden (38mm) og alltid vil holde oljenivået i motor på ca oljepickup nivå.
så den suger olje/luft hele tiden og derfor det bare kommer skum lignenede olje tilbake i tanken

hvorfor kan ikke o-ring brukes på vanlig system? o/ringen blirvel satt der for å tette mellom blokk/pumpe slik VW løste med å montere riktig str pumpe (de kom vel i 6-8 forskjellige str.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #605 på: september 14, 2013, 22:50:44 pm »

tok med meg pumpa på jobb og lånte dreibenken en times tid i formiddag.

Først spente jeg opp via en gammel pumpe,
og klokka inn til det var mindre enn 0.1mm sleng, og så begynte moroa:

* pump-1.jpg (49.71 KB. 576x600 - vist 264 ganger.)



Er ikke akkurat noen dreven dreier, men etter mye måling og tenking fikk jeg i alle fall et spor som er ca 2.2mm dypt og ca 2.9mm bredt. Med 2.6mm tykk o-ring regner jeg med det tetter fint :

* pump-2.jpg (99.44 KB. 600x523 - vist 259 ganger.)


så nå har jeg splitta blokka for andre gang, og monterte pumpa mellom blokkhalvdelene.

Passet også på å slipe ned pumpa til 0mm klaring uten pakning, så da er det bare pakningstykkelsen på ca 0.1mm klaring mot lokket.

I morra håper jeg  få montert stempler/sylindre og toppene, for å sjekke at støtstengene ble riktig lengde.

« Siste redigering: september 14, 2013, 22:55:40 pm av grelland » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #606 på: september 14, 2013, 23:24:13 pm »

bra . blir intressant  å se hva oljetrykk blir på god og varm motor.
Satser på det blir bra nå
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #607 på: september 14, 2013, 23:35:14 pm »

En o-ring tetter best ved 26% sammenpressing Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #608 på: september 15, 2013, 11:38:23 am »

Vil det si 0,74*2,6mm = 1,9 (dybde maskinert)?
« Siste redigering: september 15, 2013, 16:26:09 pm av erikaa » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #609 på: september 15, 2013, 16:18:24 pm »

riktig tenkt.

som sagt maskinerte jeg ca 2.2mm dypr spor, og det blir ca 15% kompresjon av o-ringen, så jeg tenker det blir bedre enn ingen o-ring Blunker
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #610 på: september 15, 2013, 20:27:51 pm »

Ble ikke noe mer skruing i dag Trist Har sittet et par timer på legevakta, skulle lage et par hyller på badet, og da satte jeg saga i pekefingeren... så nå blir det nok ikke så mye skruing de neste dagene, før det er grodd sånn nogenlunde Glad
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #611 på: september 17, 2013, 21:06:16 pm »

Klarer ikke å holde meg helt unna, så jeg har montert den ene toppen for å sjekke at vippearmsgeometrien er ok, og det ser heldigvis bra ut Glad

Da må jeg bare innom på Unneberg for å få tak i glemmeblekka som jeg selvfølgelig hadde glemt...

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #612 på: september 20, 2013, 14:02:07 pm »

Ja der er jop en grund til at det hedder glemmeblikk  Rekker tunge

Klarer ikke å holde meg helt unna, så jeg har montert den ene toppen for å sjekke at vippearmsgeometrien er ok, og det ser heldigvis bra ut Glad

Da må jeg bare innom på Unneberg for å få tak i glemmeblekka som jeg selvfølgelig hadde glemt...


Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #613 på: september 23, 2013, 19:47:07 pm »

Så når jeg hadde husket glemmeblikkene, og husket at jeg måtte ha de større wbx-pakningene på støtstangrøra, fant jeg søndag kveld ut at jeg ikke hadde fler igjen av de normale t1 pakningene som brukes mot toppene...

Så da fikk Jens-Ole og Karl Fredrik lunchbesøk ennå en gang, så nå hadde jeg endelig alt for å lage longblock av denne haugen med deler Glad

Så etter et par timer med minstemann som hjelpemann, ser det nå slik ut :

* longblock 1.jpg (114.68 KB. 650x342 - vist 340 ganger.)


* longblock 2.jpg (93.93 KB. 650x350 - vist 334 ganger.)


Så da er det bare noen småting igjen før blokka er klar, og så må jeg få skremt ut eldstemann som skulle lakke kjøleblikk Glad

Kanskje det blir prøvetur før vinteren allikevel Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #614 på: september 23, 2013, 19:49:25 pm »

virker ikke som han er så veldig sur  Gliser

* sur.jpg (93.29 KB. 600x412 - vist 286 ganger.)

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #615 på: september 27, 2013, 18:55:28 pm »

Da har jeg jobbet litt med å få på plass generator og vifte, så etter litt banning og justering vha shims, går vifta endelig klar av viftehuset.

Nå er alt kjøleblekket på for siste finjustering før lakk:

* final mockup.jpg (144.99 KB. 600x540 - vist 308 ganger.)

Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #616 på: september 27, 2013, 20:36:33 pm »

Nå er jeg spent Gliser
Ikke langt igjen nå
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #617 på: september 27, 2013, 21:16:33 pm »

Hjelper fælt Glad

Må si jeg er litt spent selv, håper bare jeg får testet litt før vinteren kommer. Er veldig begrenset hvor mye tid jeg klarer å sette av til å skru i en hektisk hverdag...
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #618 på: september 27, 2013, 21:23:43 pm »

Hadde vært kult å se den starte snart ja. Håper du finner mer tid til å drive med moro fremover. Heldigvis er det lenge til neste sesong
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #619 på: september 28, 2013, 09:21:54 am »

Må si jeg er litt spent selv, håper bare jeg får testet litt før vinteren kommer. Er veldig begrenset hvor mye tid jeg klarer å sette av til å skru i en hektisk hverdag...

Det er når vi voksne benytter tidsklemma som unnskyldninger for det meste at du skal gi verktøyet over til neste generasjon som smiler på bildet over her. Send han på kurs hos en motorbygger, ta turen til JPM dyno day for teorikurs og når dette sitter så er girkassekurs neste på listen. Vips.... så har du mekaniker som har tid og som kan skru. Etterhvert kan han begynne å ta seg betalt for å overhale og bygge motorer/girkasser for andre. Vips... så er studiegjelda hans og pensjonen din betalt.

MYE bedre ordning en fotballforeldre!

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #620 på: september 28, 2013, 09:24:49 am »

Fotball gir bare kne og ryggskader Gliser
Gi unga verktøy og bensin før idretten tar de Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #621 på: september 28, 2013, 09:33:17 am »

Må si jeg er litt spent selv, håper bare jeg får testet litt før vinteren kommer. Er veldig begrenset hvor mye tid jeg klarer å sette av til å skru i en hektisk hverdag...

Det er når vi voksne benytter tidsklemma som unnskyldninger for det meste at du skal gi verktøyet over til neste generasjon som smiler på bildet over her. Send han på kurs hos en motorbygger, ta turen til JPM dyno day for teorikurs og når dette sitter så er girkassekurs neste på listen. Vips.... så har du mekaniker som har tid og som kan skru. Etterhvert kan han begynne å ta seg betalt for å overhale og bygge motorer/girkasser for andre. Vips... så er studiegjelda hans og pensjonen din betalt.

MYE bedre ordning en fotballforeldre!

-BB-

Hehe veldig bra Glad

Nå er han på bildet bare 7 enda, men jeg har jo fler Glad
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #622 på: september 28, 2013, 09:50:39 am »

Må si jeg er litt spent selv, håper bare jeg får testet litt før vinteren kommer. Er veldig begrenset hvor mye tid jeg klarer å sette av til å skru i en hektisk hverdag...

Det er når vi voksne benytter tidsklemma som unnskyldninger for det meste at du skal gi verktøyet over til neste generasjon som smiler på bildet over her. Send han på kurs hos en motorbygger, ta turen til JPM dyno day for teorikurs og når dette sitter så er girkassekurs neste på listen. Vips.... så har du mekaniker som har tid og som kan skru. Etterhvert kan han begynne å ta seg betalt for å overhale og bygge motorer/girkasser for andre. Vips... så er studiegjelda hans og pensjonen din betalt.

MYE bedre ordning en fotballforeldre!

-BB-

AMEN!! Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #623 på: oktober 05, 2013, 21:31:59 pm »

Ble en del timer i garasjen i dag faktisk, men det synes jo nesten ikke... Men jeg har i alle fall sveiset om det bakre blikket, bl.a. tatt bort leamikket rundt forvarmer-rørene etc, og fått grovsparklet og grunnet så nå ser det slik ut:

* tin.jpg (76.42 KB. 700x269 - vist 259 ganger.)


Ganske kjedelig, og noe alle må igjennom for å få en motor som ser sånn nogenlunde ut, men det ble en oppdatering i tråden i alle fall Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #624 på: oktober 13, 2013, 20:56:09 pm »

Har fundert litt mer på dette med filter og trakter, og har kommet opp med en løsning.

Først har jeg montert en "vanlig" filterholder fra doble gassere på spjellhuset, og så skal jeg montere en trakt i inngangen til spjellhuset. Her har jeg bare satt trakta oppi, men den har alt for liten diameter i bunn, så jeg skal dreie av en bit så ID stemmer med ID på spjellhuset (52mm):

* trakt.jpg (51.32 KB. 579x600 - vist 255 ganger.)


Så blir filteret montert rundt trakta:

* inside filter.jpg (145.85 KB. 650x490 - vist 222 ganger.)


Og til slutt hele filteret:

* filter.jpg (126.54 KB. 650x500 - vist 261 ganger.)


Dette er litt høyt, så jeg er usikker på om jeg har plass nok i høyden i Ghia-motorommet, men disse filtrene er jo tilgjengelig i lavere utgaver også.

Så er det noen som har et par "lokk" til slike filtre til overs, så får jeg gjort ferdig andre siden også Glad

Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #625 på: oktober 13, 2013, 20:59:47 pm »

og så har guttungen lakka:

* tin.jpg (90.47 KB. 650x350 - vist 292 ganger.)

Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #626 på: oktober 14, 2013, 08:45:55 am »

Likte den filterløsningen!  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #627 på: oktober 14, 2013, 09:33:21 am »

Kult :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #628 på: oktober 22, 2013, 23:31:18 pm »

snakker om museskritt....

Men etter en del frem og tilbake har jeg landet på en liten change of plan når det gjelder sprutet. Endte opp med et microsquirt sprut og da skal jeg bruke de små elegante Denso COPene. Vurderte en stund å bruke LS2, men prøver først med disse, så få jeg heller oppgradere til litt mer gnist når det evt blir turbo.

Som en del av beslutningsprosessen, måtte jeg prøvemontere COPene en gang til, og jeg tror dette blir en ganske elegant løsning:

* 20131022_001432.jpg (133.32 KB. 679x548 - vist 274 ganger.)


* 20131022_001436.jpg (99.1 KB. 650x426 - vist 302 ganger.)


Disse vil bli kjørt i såkalt wasted-spark konfigurasjon, dvs 2 og 2 fyrer samtidig, og timingen blir styrt via en hall-sensor som sitter rett på svinghjulet.

Håper på en lang og god garasjekveld i morgen, så jeg får montert alt blikket, og tilpasset slanger og stag.

Loggført
N F
Seniormedlem
****
Innlegg: 420
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #629 på: oktober 23, 2013, 17:39:56 pm »

Veldig bra du legger ut så mye bilder og skriver masse til dem, lærer masse Glad Blir spennende å se hvordan den går når den blir ferdig.
Loggført
Sider: 1 ... 19 20 [21] 22 23 ... 31
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!