mars 29, 2024, 08:41:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 17 18 [19] 20
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Putte (Extreme Makeover Beetle Edition)  (Lest 141673 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #540 på: oktober 25, 2011, 08:17:57 am »

Så flott... da glemmer du sikkert ikke en slik heller:


* Ctek.jpg (95.53 KB. 720x944 - vist 270 ganger.)

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #541 på: oktober 25, 2011, 08:25:27 am »

Jeg har fastmontert en Ctek MULTI XS 2500 i bilen. Så her har vi tenkt på alt.
Batteriet for de som lurer; Optima Blue Top.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #542 på: oktober 25, 2011, 09:55:22 am »

Er det blitt slik nå at vi bør demontere vippestell når bilen parkeres?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #543 på: oktober 25, 2011, 09:56:01 am »

Er det blitt slik nå at vi bør demontere vippestell når bilen parkeres?

Hvorfor ikke?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
TURBO
Gjest
« Svar #544 på: oktober 25, 2011, 10:29:51 am »

Sesongen står på hell, å det er lite som blir gjort med Putte før vinterdvalden.

Fikk en sending fra amazon med 2 stk K&N luftfilter. De som sto på var av mindre bra kvalitet. Så K&N filtere måtte til.
La inn en bestilling hos Airkewld i går kveld på ett par pre-load springs til gasserstaget.  Håper disse er stive nok. For jeg liker ikke slapp gasspedal.
[ Vedlegg ]
[ Vedlegg ]
Virker som en bedre og mer clean løsning en "rallycross fjøra" som er på i dag.
[ Vedlegg ]


De forvarmingsrøra du har på nederste bilde,hvor får du tak i slike?
Har bare sett de i sølv,men de tåler så lite Gråter
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #545 på: oktober 25, 2011, 11:42:21 am »

Er det blitt slik nå at vi bør demontere vippestell når bilen parkeres?

Hvorfor ikke?

Er jo du som bør svare på det siden du bringer det på banen Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #546 på: oktober 25, 2011, 11:43:59 am »

Spenn i fjærene. De kan sette seg hvis de blir stående kaldt over vinteren i åpen (ventil) posisjon
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #547 på: oktober 25, 2011, 11:52:25 am »

takker bug Glad 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #548 på: oktober 25, 2011, 12:04:02 pm »

Ikke bare det men de mister også fjørtrykk.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #549 på: oktober 25, 2011, 12:46:45 pm »

Lager en egen tråd så vi ikke herjer i Putte sin.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #550 på: oktober 30, 2011, 11:44:30 am »

Kjapt spørsmål:

Hvorfor kjører du 48 gassere med 40 innsugsventil?
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #551 på: oktober 30, 2011, 13:10:46 pm »

Kjapt spørsmål:

Hvorfor kjører du 48 gassere med 40 innsugsventil?

Hvorfor ikke. Til og med JMR bruker 44 og 48 gassere på topper med 40 innsugsventil.

Denne f.eks:

Engine   2276cc
Cam   Engle FK10
Carbs   Weber 44 IDF x 2
Heads   CB 044 (40 x 35.5mm)
Compression ratio   8.5:1
Max BHP   151.07 @ 5900rpm
Max Torque   156.1 ftlbs @ 5000rpm
Ring & Pinion   4.37
Gear Ratios   3.80/2.06/1.26/.89
0 - 60mph   5.0 secs
1/4 mile   13.7 @ 94.8mph
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #552 på: oktober 30, 2011, 17:18:47 pm »

ang putte motor
at det er en ut av esken motor er vel ikke riktig Svein!

den er nesten litt den motoren som jeg bygget til Ernst bare den var 2332 og hadde pyton anlegg
men samme type topper ,gassere kam osv

motoren til putte har super cometision og er 2276

så jeg mener at vist putte hadde fått csp pyton hadde efekten økt mye kansje opp 20-25 hk
men putte har mye bra deler bla annet coil over rundt om lengre 4 gear  sperre  skiver rundt om

så hvem hadde kjørt fra Putte på bane med sugemotor??

Andersen Racing
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #553 på: oktober 30, 2011, 18:12:09 pm »

så jeg mener at vist putte hadde fått csp pyton hadde efekten økt mye kansje opp 20-25 hk

Hvorfor det?
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #554 på: oktober 30, 2011, 19:06:01 pm »

så jeg mener at vist putte hadde fått csp pyton hadde efekten økt mye kansje opp 20-25 hk

Hvorfor det?
har vel med å gjøre at det anlegget ga,,tja,,,  var det ikke 7,7 % mer effekt på samme motor enn det nest beste anlegget på markedet da??
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #555 på: oktober 30, 2011, 19:07:38 pm »

Har sendt en mail til csp for å høre om de har noen dynotall på super comp og Python anlegget med samme motor.
« Siste redigering: oktober 30, 2011, 19:46:19 pm av Eivind (Putte) » Loggført
sandvik996tt
Gjest
« Svar #556 på: oktober 30, 2011, 19:43:00 pm »

ang putte motor
at det er en ut av esken motor er vel ikke riktig Svein!

den er nesten litt den motoren som jeg bygget til Ernst bare den var 2332 og hadde pyton anlegg
men samme type topper ,gassere kam osv


Andersen Racing
Da er vel alt helt supert :-)

Her er bilde av kvalitetskontroll før montering

« Siste redigering: oktober 30, 2011, 20:24:51 pm av Morten Sandvik » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #557 på: oktober 30, 2011, 22:37:48 pm »

Kjapt spørsmål:

Hvorfor kjører du 48 gassere med 40 innsugsventil?

Hvorfor ikke. Til og med JMR bruker 44 og 48 gassere på topper med 40 innsugsventil.

Denne f.eks:

Engine   2276cc
Cam   Engle FK10
Carbs   Weber 44 IDF x 2
Heads   CB 044 (40 x 35.5mm)
Compression ratio   8.5:1
Max BHP   151.07 @ 5900rpm
Max Torque   156.1 ftlbs @ 5000rpm
Ring & Pinion   4.37
Gear Ratios   3.80/2.06/1.26/.89
0 - 60mph   5.0 secs
1/4 mile   13.7 @ 94.8mph


Se på den motoren da, selv om andre har bygget noe så betyr det ikke at det er bra.
Hva er vel vitsen med små ventiler, og størrelse gassere men alt for står kamaksel.
Når du ser på hk og nm tallene så er dem typisk svar på hvorfor vi velger ting som står i stil.
Her har han verken fått mye hk (pga ventiler) eller nm på fornuftig turtall (pga kamaksel)

Å sette 48 idf på noen små 40 mm ventiler er jo helt unødvendig og gjør bare at du får en mindre kjørbar motor.
Selg dem og kjør 45 drla eller 44 idf.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #558 på: oktober 30, 2011, 22:40:57 pm »

man bør vel ha en utskrift med kurver FØR man utaler seg for bombastisk om hva som er "dårlig" turtall for  moment etc.?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #559 på: oktober 30, 2011, 22:44:24 pm »

man bør vel ha en utskrift med kurver FØR man utaler seg for bombastisk om hva som er "dårlig" turtall for  moment etc.?


Kan korte meg ned til å si at den motoren putte viser til er en helt idiotisk sammensetting av stor kam, små ventiler og lav komp.
Hvorfor ikke gjøre det skikkelig når det koster det samme?
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #560 på: oktober 30, 2011, 23:37:36 pm »

man bør vel ha en utskrift med kurver FØR man utaler seg for bombastisk om hva som er "dårlig" turtall for  moment etc.?


Kan korte meg ned til å si at den motoren putte viser til er en helt idiotisk sammensetting av stor kam, små ventiler og lav komp.
Hvorfor ikke gjøre det skikkelig når det koster det samme?

Grunnen til at jeg valgte48 idf er fordi da kan jeg bruke samme gassere når jeg skal oppgradere toppene om en eller to sesonger.
Motoren jeg viste er en John Maher motor. Ref: http://www.johnmaherracing.co.uk/performancesummaries.htm
Skulle tro at han vet en eller to ting om å bygge luftkjølt vw motorer.

Loggført
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #561 på: oktober 30, 2011, 23:40:53 pm »


[/quote]



Å sette 48 idf på noen små 40 mm ventiler er jo helt unødvendig og gjør bare at du får en mindre kjørbar motor.

[/quote]

Det er forholdet mellom spjell str og halsring str, som avgjør hvor kjørbart det blir.
Dvs. hvis du har problem med bunndrag og har en 40 mm med 36 halringer, så blir vakumet rundt halringen vesentlig større i en 48 mm med 36 halsring.
 En komponerer jo en motor ut i fra div. gitte forutsentninger og ønsker. Når eier synes motoren går bra,  er kjørbar og fin, så har han fått den motoren han ønsket seg.
Klart at denne gir mer effekt med større ventiler, mere komp etc. men da det blir uansett en annen karakteristikk på den.
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #562 på: oktober 31, 2011, 00:13:57 am »

jeg tror unge Dalland må bygge flere motorer  før han uttaler seg om hva som er bra eller ikke
du kan ikke regne deg fram til alt det må prøves
jeg bygget motorer før du ble født Gliser 
har bremset mange motorer, har sett at selv den den rareste kompinasjonen har virket  topp
vist du bygger eller overhaler 10-15 motorer hvert år vil du forstå dette
du blir ikke verdensmester på den andre motoren du bygger
det må bygges og feiles for å forstå hva som funker
 at du brukte 2 dager på å starte en ny motor sier vel sitt Hæ
når Eivind legger ut bilder og info om sitt prosjekt så er det for å vise til alle dere andre hva han ønsker
det er bare han som kan si om han er fornøyd eller ikke
for min egen del så lærer jeg noe nytt hver gang jeg setter i sammen en motor og det er like spennende hver gang en motor skal startes opp eller
skal bremses.
Mvh Andersen Racing
 
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #563 på: oktober 31, 2011, 07:45:32 am »

man bør vel ha en utskrift med kurver FØR man utaler seg for bombastisk om hva som er "dårlig" turtall for  moment etc.?


Kan korte meg ned til å si at den motoren putte viser til er en helt idiotisk sammensetting av stor kam, små ventiler og lav komp.
Hvorfor ikke gjøre det skikkelig når det koster det samme?

Har en 87x82 med std 1600 topper og engle 100 kam som yter 108Hk/182Nm. Har kjørt forskjellige forgasser oppsett på den, og pussig nok går den best med 48IDA (som egentlig begynner å fungere dere denne motoren slutter)...stikk i strid med hva man skulle tro...  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #564 på: oktober 31, 2011, 08:04:27 am »

jeg tror unge Dalland må bygge flere motorer  før han uttaler seg om hva som er bra eller ikke
du kan ikke regne deg fram til alt det må prøves
jeg bygget motorer før du ble født Gliser 
har bremset mange motorer, har sett at selv den den rareste kompinasjonen har virket  topp
vist du bygger eller overhaler 10-15 motorer hvert år vil du forstå dette
du blir ikke verdensmester på den andre motoren du bygger
det må bygges og feiles for å forstå hva som funker
 at du brukte 2 dager på å starte en ny motor sier vel sitt Hæ
når Eivind legger ut bilder og info om sitt prosjekt så er det for å vise til alle dere andre hva han ønsker
det er bare han som kan si om han er fornøyd eller ikke
for min egen del så lærer jeg noe nytt hver gang jeg setter i sammen en motor og det er like spennende hver gang en motor skal startes opp eller
skal bremses.
Mvh Andersen Racing
 


Nei vettu ka, nå skjønner eg godt hvorfor Morten enda liker å terge deg..
Alderen min og antall motorer har lite å si med hvordan man bør sette sammen delelisten.
Den motoren putte viser til har helt sikkert hatt som krav å kjøre på 87 usa bensin og det er ikke å komme bort fra at den kamasklene ikke blir utnyttet da ventilen makser luftstrømen før kamen når sitt beste punkt.

Ja du har sikkert bygget motorer siden eg var født, men du har enda ikke bygget en skikkelig motor så langt eg kan se og høre.
Er ikke av ingen grunn at du har fått ødelagt ryktet ditt når eg ser hvordan du bygget motorer der det er med rød silikon enn pakninger og alikevel presterer det å lekke fra alle kanter!, for ikke å tenke på at du etter boring og fresing ikke gidder å dra ut pluggene for å rengjøre oljekanalene..
Og for å rippe opp i Morten sin motor der du påstår at en simmering nærmest smuldrer opp av å stå i ro en vinter og påstår han har slitt ut motoren på 5km viser ikke til noen form for fornuft og respekt for sitt eget arbeid. Og hvorfor må Formula vee begynne som tv2 hjelper deg bare for å få hjem motoren sin igjen?

Og hvorfor antyder du at det er så gale at eg tar meg tid til alt når det gjelder motoren min, og hvorfor skal en gammel slitt starter være min feil?
Eg er kanskje ikke som deg som soper sammen en motor få så å stå å jokke den som pokker forran kameraet før du har kjørt inn noe som helst.

Men flott er det å høre at selv om du har bygget motorer i over 20 år så lærer du enda noe nytt...

Eg skjønner godt at du lett føler deg terga når det kommer en ung jypling inn og lærer deg om faget, da jeg bare har studert motorer i ett år.
Hjelper heller ikke på at eg sikkert er raskerer og frekkere i kjeften enn EBB var... Glad


Men ja, la oss heller prate om putte sin motor..
Hva er det nye? sliter enda med for høyt oljetrykk og skal skru motoren i filler til vinteren ilag med en mer kompetent person?
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #565 på: oktober 31, 2011, 08:15:53 am »

Kan jo også nevne at Johannes JPM kjørte med 48 IDA på sin 1600 motor - 196hk. 043 originaltopper som utgangspkt.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4525
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #566 på: oktober 31, 2011, 09:09:42 am »

Men ja, la oss heller prate om putte sin motor..

Ja la oss gjøre det :-) Før denne tråde sklir ut til noe som ikke hører hjemme her.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #567 på: oktober 31, 2011, 09:18:35 am »

Men ja, la oss heller prate om putte sin motor..

Ja la oss gjøre det :-) Før denne tråde sklir ut til noe som ikke hører hjemme her.

Takk!

Vedr. valg av eksos så har jeg fått svar fra Thomas Kelm i CSP. De har ikke noe dynotall som viser hvor mange hk ekstra man får ved bruk av Python vs. SuperComp. Men han ville aldri brukt SuperComp på en 2276cc siden dette anlegget er mer tungpustet (backpressure).
SuperComp er perfekt på motorer med opp til 2000cc, max turtall ca. 6.000 rpm og 40 x 35.5 ventiler.
Så hvis det er noen som ønsker å kjøpe et pent brukt CSP SuperComp anlegg i rustfritt stål med varmepotter (brukt ca. 100 mil i løpet av sommeren 2011). Gi meg et bud!
Varenummer 251 001 038SEVH
Unneberg Bil: http://goo.gl/cG5OJ
CSP: http://goo.gl/HrMPS
« Siste redigering: oktober 31, 2011, 09:24:29 am av Eivind (Putte) » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #568 på: oktober 31, 2011, 09:24:27 am »

Du har 40 / 35 ventiler?

Hvis ikke du har krav om varmepotter så fiks deg ett 1 3/4" Merged header og en frittpustende potte (phat boy, quiet pack etc etc)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #569 på: oktober 31, 2011, 09:28:56 am »

Men ja, la oss heller prate om putte sin motor..

Ja la oss gjøre det :-) Før denne tråde sklir ut til noe som ikke hører hjemme her.

Takk!

Vedr. valg av eksos så har jeg fått svar fra Thomas Kelm i CSP. De har ikke noe dynotall som viser hvor mange hk ekstra man får ved bruk av Python vs. SuperComp. Men han ville aldri brukt SuperComp på en 2276cc siden dette anlegget er mer tungpustet (backpressure).
SuperComp er perfekt på motorer med opp til 2000cc, max turtall ca. 6.000 rpm og 40 x 35.5 ventiler.
Så hvis det er noen som ønsker å kjøpe et pent brukt CSP SuperComp anlegg i rustfritt stål med varmepotter (brukt ca. 100 mil i løpet av sommeren 2011). Gi meg et bud!
Varenummer 251 001 038SEVH
Unneberg Bil: http://goo.gl/cG5OJ
CSP: http://goo.gl/HrMPS


Synes du skal vente litt jeg Eivind, test motoren uten lyddempere, kun med stinger. Så finner du ut om det er et problem Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 17 18 [19] 20
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!