v8power
Nybegynner

Innlegg: 16
Bosted: Herre (Telemark)
|
 |
« på: mars 25, 2008, 09:32:45 am » |
|
Er det noen som har erfaring med hvilken type motorolje som er best på luftavkjølte motorer. ? vil høre om dine erfaringer. motoren skal jo ha best mulig smøring. 
|
|
|
Loggført
|
1973 t1 1303s 1965 t1 1200 1968 beach byggy 1994 vw passat 1993 audi s4 1988 nissan terrano
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #1 på: mars 25, 2008, 09:37:23 am » |
|
Jeg kjører på 20/50 mineral
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #2 på: mars 25, 2008, 11:25:33 am » |
|
Jeg bruker 20/50 mineral olje på alle mine motorer, og 30 olje ved innkjøring av kam/løftere
|
|
« Siste redigering: juni 04, 2010, 21:57:58 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #3 på: mars 25, 2008, 16:37:03 pm » |
|
Dette kommer jo mye ann på stand på motoren,ny bygd,orginal,race/stripe,sommer/vinter kjøring.Men til orginal motor holder jeg en finger på Mineral 20-50.Her kan du fort få hundre meninger 
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
v8power
Nybegynner

Innlegg: 16
Bosted: Herre (Telemark)
|
 |
« Svar #4 på: mars 25, 2008, 17:08:57 pm » |
|
Ja det er sikkert mange meninger om dette emne som det er med det meste. jeg tenker stort sett på hvilken olje som disse motorene trives best med. (orginal motor). 
|
|
|
Loggført
|
1973 t1 1303s 1965 t1 1200 1968 beach byggy 1994 vw passat 1993 audi s4 1988 nissan terrano
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #5 på: mars 25, 2008, 17:21:57 pm » |
|
Da sier jeg Mineral 10-40 eller 20-50
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: mars 25, 2008, 20:06:45 pm » |
|
Dette spørsmålet var en gjenganger på 2you, og det er mange meninger ute og går, ja. Originalt skal en gammel 60-taller ha olje med viskositet SAE 30 - tynnere kun hvis det er litt mer grundig vinter. Så lenge olja du velger å bruke har ca tilsvarende viskositet, er det meste iorden. Så har man debatten om syntetisk eller mineralsk, og der er det utrolig mye synsing ute og går. Noen påstår at mineralsk olje gir bedre kjøling, men jeg har aldri fått noen god begrunnelse for hvorfor dette skulle være tilfellet. Derimot er det en kjensgjerning at syntetisk olje beholder riktig viskositet og smørende/rensende egenskaper mye lenger enn mineralsk, at den beholder riktig viskositet under langt videre temperaturområder, og at den holder motoren din mye bedre ren. Har du en gammel originalmotor som har levd mesteparten av livet på mineralsk olje og aldri fått noen større overhaling, så fortsett med mineralsk. Syntetisk olje på en slik motor kan rive løs gamle avleiringer som så setter seg fast andre steder hvor det er trangt, nettopp fordi syntetisk olje har bedre rensende egenskaper enn mineralsk generelt. På en originalmotor som nettopp har fått en større overhaling, eller som du vet at har gått langt på syntetisk uten problemer, kan du gjerne bruke syntetisk olje. Kjør debatt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #7 på: mars 25, 2008, 21:30:00 pm » |
|
på en org. motor anbefaler vi mineral 20/50 vi selger castrol classic 300,- for 4,5l
ser ikke noe poeng i å fylle på dyr syntetisk olje so er beregnet på å kjøre 20,00o ++ km pr skift når vw motoren ikke bør gå mere en 5000 km pr skift ( ikke noe filter ! ) og man bør også bytte olje hver seson for de som har vw'n som sommer bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
v8power
Nybegynner

Innlegg: 16
Bosted: Herre (Telemark)
|
 |
« Svar #8 på: mars 25, 2008, 21:51:50 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1973 t1 1303s 1965 t1 1200 1968 beach byggy 1994 vw passat 1993 audi s4 1988 nissan terrano
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #9 på: mars 25, 2008, 22:00:00 pm » |
|
kjører mineral olje 10-40 på min org. 2,0 type4
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #10 på: mars 25, 2008, 22:08:37 pm » |
|
15 - 40 mineral. Men det er på originalmotor som ikke er åpnet og inspisert. Mineral på brukt motor er vel å anbefale. Bytt ofte. På nybygd motor er vel usikkerheten og diskusjonen hetere. Holder på mineral jeg da men...
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: mars 26, 2008, 14:11:28 pm » |
|
ved bruk av syntetisk olje på en vw (luftkjølt) kvitter ikke motoren så lett varmen som ved bruk av mineral olje. (syntetisk olje holder lengre på varmen)
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
laksen
Medlem
  
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
 |
« Svar #12 på: mars 26, 2008, 15:35:51 pm » |
|
Quaker State 20-50 mineral. En gallon - 3,74 liter for 189kr på alle Torshov Bilrekvisita avdelinger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #13 på: mars 26, 2008, 21:16:16 pm » |
|
Så dere anbefaler å bruke 20 - 50 olje på min 1915ccm ? Bruker 10 - 50 olje Fina1. ble anbefalt det tidligere
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
Bjørn Hjellestad
Medlem
  
Innlegg: 221
Bosted: Bergen
member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #14 på: mars 26, 2008, 21:54:02 pm » |
|
Har lest at oljer som ikke holder på viskositeten tyter ut gjennom tetninger som normalt ville holdt tett med en mer eksklusiv olje, som f.eks. Castrol classic (hvis det var det den het..) ihverfall, en olje som er beregnet på classic cars uten moderne oljetetnings teknologi
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #15 på: mars 26, 2008, 22:26:13 pm » |
|
Jeg har holdt meg til 15-40 mineralolje på min siste boble (solgt for 5 år siden)
Varianten har blitt kjørt på Felleskjøpets 10-40 mineralolje....Billig og bra...Fint med rimelig olje når konsumet/forbruket er stort...
Blir motorbytte på varianten nå...Vil vel forsøke å kjøre på Pennzoil, Quaker State eller annen tilsvarende "amerikansk" mineralolje 20-50 denne gangen. Vi har en eldre herremann med teknisk utdannelse her i Follo VW Klubb som sterkt anbefaler mineraloljer fra denne geografien...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #16 på: mars 26, 2008, 22:41:39 pm » |
|
noe av di beste oljene er royalpurple,swepco,brad pen,kendall,pennzoil, da nyere olje ikke har sinc i oljen for bedere beskyttelse av kam/løftere og lager
|
|
« Siste redigering: september 20, 2010, 11:29:06 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
71kg
Supermedlem
    
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand
Senkepøbel
|
 |
« Svar #17 på: mars 27, 2008, 15:04:01 pm » |
|
Hei.
Jeg kjøper olje på Biltema og har alltid kjørt mineral olje 10-40. Kjenner flere som gjør det samme.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #18 på: mars 27, 2008, 15:19:04 pm » |
|
20-50 vs. kulde. Hvordan vil det gå?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #20 på: mars 27, 2008, 22:05:06 pm » |
|
den manualen er for singel grade olje,og ikke mange som bruker den nå
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
ole boban
Seniormedlem
   
Innlegg: 349
Bosted: porsgrunn men tidligere langesund
Boden Kratzende Autos
|
 |
« Svar #21 på: mars 27, 2008, 22:09:39 pm » |
|
Hei.
Jeg kjøper olje på Biltema og har alltid kjørt mineral olje 10-40. Kjenner flere som gjør det samme.
er det slik at det skal være statoil olje hvis ikke jeg har hørt feil???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørn Hjellestad
Medlem
  
Innlegg: 221
Bosted: Bergen
member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #22 på: mars 28, 2008, 00:08:32 am » |
|
Hei.
Jeg kjøper olje på Biltema og har alltid kjørt mineral olje 10-40. Kjenner flere som gjør det samme.
Vi er en gjeng her som bruker Biltema, ikke en tørr flekk i garasjen, svart olje overalt... Billige oljer tyter ut gjennom tetninger pga dårlig viskositets-stabilitet. Castrol Classic og liknende klarer å holde seg inni motoren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #23 på: mars 28, 2008, 10:42:26 am » |
|
Tror ofte det er problemet med de billigste oljene, ja - at de ikke beholder egenskapene sine like bra når temperaturen endrer seg, og etterhvert som oljemolekylene blir harva opp inne i motoren. Fant til slutt en side fra en instruksjonsbok med oversikt over multigrade oljer også: http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/79bug/79BugPage73.jpgNå var dette i 1979, og mye har skjedd med motorolje også siden da, men ser ut som 15-50 og 15-40 er det som passer best for norske forhold.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #24 på: mars 28, 2008, 20:41:02 pm » |
|
Dette med olje det engasjerer folk....
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Pyrre
Juniormedlem
 
Innlegg: 62
Bosted: Fiskarstrand
|
 |
« Svar #25 på: mars 29, 2008, 13:28:02 pm » |
|
Kan opplyse om at oljen som selges på Felleskjøpet faktisk er samme oljen som du får hos Statoil, men til en langt lavere pris. Dessuten har Felleskjøpet høyere krav til renhet en Statoil selv. Bortsett fra offshore der Statoil krever at deres egen olje på fat filtreres før bruk på sitt maskineri på innstallasjonen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørn Hjellestad
Medlem
  
Innlegg: 221
Bosted: Bergen
member of slow children & Niceprice Racing
|
 |
« Svar #26 på: mars 30, 2008, 11:44:53 am » |
|
Det jeg ønsker meg fra VWnorge-folket er en opptelling av oljeflekker under bilene: -hvor mange flekker -hvor store de er -hvilken olje som er benyttet
Da kan vi få et overblikk om det har noe for seg å bruke kr på oljer som er beregnet for classic cars
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #27 på: mars 30, 2008, 12:01:53 pm » |
|
Eg har 3flekkar  Ein under motoren (35cm dim.) Ein under venstre aksling (20cm dim.) Ein under Rammehode/Hovedsylindar (25cm dim.) Oljetyper er ukjent men motor og girolje er i vert fall castrol Om det går an å rekna ut kor mangen kr detta har kosta tvilar eg på 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #28 på: mars 30, 2008, 12:13:40 pm » |
|
Ein oljeflekk - 2 cm i diameter. Og då har bilen stått ei veke på samme stad.
Olje frå Statoil..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #29 på: mars 30, 2008, 13:13:19 pm » |
|
Syntetisk olje fra Møller Trondheim - masse småflekker bak under motoren, men sånn går det når simmeringen er dårlig... Etter at den ble bytta har nok ting blitt en smule bedre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|