april 18, 2024, 22:32:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen som er flinke med ledninger?  (Lest 9243 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« på: desember 30, 2010, 21:26:09 pm »

Har en motor fra ei gjerdesag som skal på en kompressor.
Det er 1.fase. Hvordan skal den kobles, det er så mange ledninger:)
Det satt jo motorvern på sagen, det har jeg ikke i dag.


* mot1.JPG (90.26 KB, 519x778 - vist 579 ganger.)
Loggført

Mvh

Marius
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1 på: desember 30, 2010, 21:27:33 pm »

Et bilde til av det tekniske....


* mot2.JPG (68.65 KB, 519x778 - vist 725 ganger.)
Loggført

Mvh

Marius
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: desember 31, 2010, 01:05:03 am »

Kan ikke hjelpe deg med koblings. Men jeg håper den gjerdesaga var skikkelig sliten, siden du slakter den for motoren. En gjerdeag i god stand er verdt endel på bruktmarkedet.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #3 på: desember 31, 2010, 08:06:42 am »

Den er bygget om til 3.fase:)
« Siste redigering: desember 31, 2010, 08:09:19 am av -Marius- » Loggført

Mvh

Marius
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: desember 31, 2010, 09:06:32 am »

Googlet: Ser ut til å være en enfasemotor med hjelpevikling og kondensator. Håper ledningene er merket, hvis ikke må du "ohme" for å finne ut koblingen.
Se vedlagte tegning. Hvis motoren går feil vei, skal ledningene til den ene viklingen byttes om.

http://www.emgr.de/

* schalt.jpg (2.55 KB. 180x176 - vist 2670 ganger.)

Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: desember 31, 2010, 09:46:32 am »

Hvordan googler dere slik. Har prøvd det, men får ikke noe relevant:(
Tusen takk for hjelpen, alle ledningene er merket med bokstaver og fargekoder:)
Loggført

Mvh

Marius
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: desember 31, 2010, 11:46:51 am »

EMGR.DE er leverandørens hjemmeside. Post resultatet av koblingen i tråden. Spent på å høre om den roterer riktig vei med en gang. Tegningen viser høyre rotasjon som er normert retning. Z1-Z2 eller U1-U2 må snus for å endre retning. (Dreiefelt)
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #7 på: desember 31, 2010, 17:46:24 pm »

For meg ser det ut til at ledning 5 og 6 er litt tynnere enn de andre som går inn i motoren. Antar at disse er en termokontakt som brukes til motorbeskyttelse, som ikke behøves for å få den til å svive.


* mot1b.jpg (115.99 KB. 567x778 - vist 848 ganger.)


Viss du har 3fas 230V i verkstedet bruker du skrue 1, 3 og 4. Viss du skal bruke den på 1fas kobler du sammen 2 og 3, og tar fasene inn på 1 og 4 som på bildet under.

* mot1c.jpg (114.12 KB. 567x778 - vist 645 ganger.)


EDIT: Husk at jord skal i skruen i bunn av boksen  Glad

« Siste redigering: desember 31, 2010, 17:50:28 pm av SveinT » Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: desember 31, 2010, 19:57:42 pm »

Sjekk hjemmesiden hos leverandøren. EBS er angitt å være 1-phase! Eventuelt mål på ledningene for å finne det ut. De tre tykke ledningene skal i så fall ha lik motstandsverdi hvis det er trefase.
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2084
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 01, 2011, 09:39:24 am »

Det der må nesten måles hvis det er bygget om. Når en bygger om slikt fra 1 fase til 3 fase fjernes en kondesator. Så finn de 3 ledningene med lik motstandsverdi, da har du viklingene. De 2 tynne hvite som går inn i motoren er mye mulig en termokontakt. Ohm de og hvis du har 0 ohm er det nok det. Denne kan kun brukes på 230V 3 fas, så hvis du har 400v, koble den på 1 fas. Slik som Svein sier
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #10 på: januar 01, 2011, 10:30:27 am »

Det der må nesten måles hvis det er bygget om. Når en bygger om slikt fra 1 fase til 3 fase fjernes en kondesator. Så finn de 3 ledningene med lik motstandsverdi, da har du viklingene. De 2 tynne hvite som går inn i motoren er mye mulig en termokontakt. Ohm de og hvis du har 0 ohm er det nok det. Denne kan kun brukes på 230V 3 fas, så hvis du har 400v, koble den på 1 fas. Slik som Svein sier
en 3-fas har tre viklinger. altså 6 ledninger. da kan man velge om man vil koble den i stjerne eller trekant. er dette en trefas med bare 3 ledinger må den være koblet i stjerne nede i motoren. da er det ikke lett å måle seg frem...
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2084
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 01, 2011, 11:23:03 am »

Det er ikke vanskelig. Om det er koblet nede i motoren så betyr det i første omgang at den kan gå på 1 spenningstype, som er 230V i dette tilfellet. Det eg er mer spent på er om dette er en ren 3 fase motor. Det står det ingenting om på merkeskiltet. Har vært borti de motorer som har en startkondensator og en driftkondensator. Det er derfor det første som eg ville sjekket det er å ohme ut ledningene og finne hvilke verdier som er.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #12 på: januar 01, 2011, 11:31:02 am »

Tusen takk for alle svar. Motoren går rettvei og allt er i skjønneste ården:)
Motorværn er ikke tilkoblet.
Loggført

Mvh

Marius
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #13 på: januar 01, 2011, 11:45:15 am »

Ny reodor felgen kompressor løsning oppi dirdal altså :-)
Loggført

1961 T1 - Custom
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: januar 01, 2011, 12:53:28 pm »

Er det virkelig en trefasemotor? Skiltet beskriver en enfasemotor med to poler. Gir 3000 omdr. teoretisk, litt sakking gir 2700 som på skiltet. (Kortslutningsmotor)
Interessert i om den gikk med tre faser tilkoblet.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #15 på: januar 01, 2011, 15:36:35 pm »

Nei denne er ikke 3.fase. Sagen den kom fra skulle bytte fra 1.fase til 3. fase. Derav en stk 1. fase motor ekstra.

Og det er ingen ny reodorfelgen løsning, bare en oppgradering. Har kun hatt 1,5kw motor før, denne er på 2kw.
Da kan den gires litt høyere og få mere luft:)
Loggført

Mvh

Marius
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!