april 28, 2024, 21:35:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oxyboxer Wannabe  (Lest 58824 ganger)
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #60 på: april 23, 2008, 00:26:38 am »

Skjønne mæ


*  (135.25 KB, 922x692 - vist 459 ganger.)
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #61 på: oktober 04, 2008, 20:44:27 pm »

etter en laaang sommer har jeg fått gjort litt revestreker her.
Ferdig med å tilpasse sylindere til blokka. dette går stort sett i å kappe og slipe kjølefinner.
Skrudd sammen for å tilpasse resten av kjøleblekk
Har også skaffet en motorbyggetilpasseJig aka -03 rumpe med girkasse for lettere tilpassing av ting baki motor rummet etc.
kommer også til å modifisere stempler litt.

Denne motoren blir såpass sexy att den nesten må kalles Foxyboxer..







« Siste redigering: november 03, 2010, 23:16:16 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lövdal
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Gratangen



Vis profil
« Svar #62 på: oktober 06, 2008, 08:33:35 am »

Hei,
Jag har inte pysslat med Oxyboxer men jag har i alla fall använt ett plenum på var sida med ett spjäll till var.
Detta fungerade mycket bra.
I flödesbänken visade det sig att du har MASSOR att hämta vad gäller response om du använder trattar inne i plenum.

Så här såg mina plenum ut senast version.
(Inte så vackra då dom är öppnade och svetsade för 1011é gången Glad ..  )
Detta är dock till en typ1 och spjällen blev monterd vinklat bakom fläktkåpan.



Jag har ingen utligningsrör, mer än att jag har en slang från vart plenum till ett t-rör där MAP-sensor sitter monterad.  Stå på, de här är intressant Glad

/n


time will show. jeg tru det funker uten utligningsrør også. så det må jeg kople av bare for å teste.  Glad

Begynnte på pleunum opplegget i kveld. slaktet ett WBX plenum og kappet til dette.ferdig uttak til vakum/uligningsrør i bunnen
blir noe ala dette


Loggført

VW-55 (2,3L, Megasquirt, Turbo, IC, (5-vxl. UN1 låda))
VW-65 (Kawasaki ZX14, Megasquirt + turbo)
VW-75 1303 (2,3L, Megasquirt, Turbo, H2O IC, 5vxl. UN1 med diff)
KG 1960 (1915cc Megasquirt)
Mercedes 320 Carlson tuning.
Teistböen 1961 30 foot fiskebåt
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #63 på: oktober 06, 2008, 16:01:34 pm »

intressant Løvdahl!
Jeg er ikke helt bestemt på løsning av spjeldhus enda, så vi får se hva det blir
avhengig av dagsformen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #64 på: november 30, 2008, 18:47:43 pm »

update :
Motorjig'en er reinskjært og fått montert tomt girkassehus .
Satt inn WBXblokka og prøvemontert blekk.

MEN lurer på en viktig avstand fra toppen girkassa til karossen (se bilde 2) for å få tilpasset resten av blekka.
Har vært litt vel ivrig med slaktesaga, så rumpa er litt slarkete og kan lett bøyes opp og ned.
trenger derfor den avstanden slik att jeg får sveist inn noen avstivere til bakparten.








Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #65 på: november 30, 2008, 20:11:47 pm »

Fett..  Gliser
Blir moro å se denna i drift...
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #66 på: november 30, 2008, 20:48:22 pm »

Artig bygge. Ser frem til endelig finish på denne. Venter sårt på å få tilbake min egen blokk også fra maskinering.... Gråter
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #67 på: november 30, 2008, 21:25:23 pm »

Tilpasser så mye som lar seg gjøre før jeg sandblåser deksler ++.
fått på plass litt mere deksler.
må lage til noen nye fester og lappe igen noen hull litt her og der.
men har lånt bort MIG apparatet mitt , så noe av det må vente.
men dekslene passer ganske bra faktisk.
De som er verst å tilpasse er de over sylinderene å få de til å "line-up" med viftehuset så det ikke blir noe spenn i det.

Bør vel gå for 1600 vifte?? (da denne er litt dypere/større enn den jeg tester med) og sikkert dytter litt mere luft
"Power Pulley'n" er bare fopr mock-up. forløpig Glad

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #68 på: november 30, 2008, 22:17:39 pm »

hva slags løsning går du for på oljekjøler? Kjører du sandwichplate med ut/inn og ekstern kjøler med vifte?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #69 på: november 30, 2008, 22:35:45 pm »

Tenkte å prøve uten først siden jeg skal kjøre med vannkjøling kun på  toppene.
ellers blir det nok en sandwich adapter på oljefilter uttaket.  Kult
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #70 på: desember 03, 2008, 20:52:16 pm »

update :

MEN lurer på en viktig avstand fra toppen girkassa til karossen (se bilde 2) for å få tilpasset resten av blekka.
Har vært litt vel ivrig med slaktesaga, så rumpa er litt slarkete og kan lett bøyes opp og ned.
trenger derfor den avstanden slik att jeg får sveist inn noen avstivere til bakparten.



Vet ikke hvor mye hjelp det er, men her kan du se konturen av girkassa i mot kanten på Ghian. Dette er for liten avstand....



* motorrom.jpg (29.02 KB, 200x95 - vist 1353 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #71 på: desember 03, 2008, 22:47:45 pm »

ser ikke så godt, men kjente på en annen og pølsefinga gikk såvidt imellom.
litt toleranser må det være Glad
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #72 på: desember 03, 2008, 22:49:56 pm »

pølsefingra mine gikk IKKE i mellom på min Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #73 på: desember 03, 2008, 23:03:24 pm »

nå har sikkert du noen feite bratwurster...men jeg har noe pinglete knabbernossier  Osteaktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #74 på: desember 05, 2008, 23:19:26 pm »

EDIT *forandring i planer*
« Siste redigering: november 03, 2010, 23:16:50 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #75 på: desember 05, 2008, 23:27:50 pm »

Du får det til!! Glad

Ser forresten ut som ein lyddemper Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #76 på: desember 05, 2008, 23:52:11 pm »

fått holdtpålitt med innsugsystemet.
Lager dette sånn att det kan enklere utvides til Turbo.Hvis motoren fungerer bra.
Hvis motoren fungerer som møkk ,så passer heldigvis innsugs opplegget rett over på en skikkelig motor Rekker tunge WBX
Tanken var ettehvert å bytte ut Plenumet på midten meden vannkjøltintercooler.
Noen gamle meieri rør og fraktplater fra kaffemaskin? blei til innsugsopplegget.
muligens litt grove dimensjoner, men vil teste dette å se hva som skjer





så planen en ett plemum på midten, og så enkle rør ut til plenuma over hver topp?

Interessant.

I følge de "sannhetene" jeg har blitt fortalt, blir det plenumet veldig stort, men hvor mye testing som ligger bak det, er jeg meget usikker på.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #77 på: desember 05, 2008, 23:56:28 pm »

joda plenumet er stort..men hvor var det jeg leste att BMW M3 har 13 Liter plenum.(denne har spjeldhus etter plenumda..såer sikkert nio annet opplegg)
greit nok større motor 3,2 Liter
dette blir ca 4,4 liter inkl.røra ut til de andre plenuma.
MEN som nevnt , håpet ligger i att det plenumet kan byttes ut med intercooler .
« Siste redigering: desember 06, 2008, 00:08:09 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #78 på: desember 07, 2008, 20:25:31 pm »

EDIT *forandring i planer*
« Siste redigering: november 03, 2010, 23:17:30 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #79 på: desember 08, 2008, 06:55:26 am »

Hmm er det ikke dumt å ha IC etter spjeld? Da vil jo volumet endre seg betraktelig? Men det har kanskje ikke noe å si.. Nei, klarer ikke helt å bli enig meg meg selv på det her.
Moro å høre om dette allerede er tenk på og dermed ike noe problem. Glad

Kul tråd, gleder meg til å se/høre resultatet.
« Siste redigering: desember 08, 2008, 06:58:49 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #80 på: desember 08, 2008, 09:45:26 am »

Blir nok muligens litt omgbygging da, men foreløpig skal det være NA/sugemotor
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #81 på: september 14, 2010, 16:10:48 pm »

Det har vel vært travelt for Knasten men kanskje Knoten får tid til å pysle litt med denne i høst? Spennende for mange dette, skulle en tro?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #82 på: september 15, 2010, 14:27:15 pm »

Ja dette lyder absolut interessant  Sjokkert
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #83 på: september 15, 2010, 21:32:49 pm »

ja har vært og er buzy med (altfor) mange prosjekter  og har ett snev av ADD (egen diagnose)
det meste er jo tilpasset. så har tenkt å gå på litt igjen  nå i vinter,

MEN

med forandring i planer   Øyerulling
planen er å kjøre olje gjennom toppene, evt bruke en oljepumpe fra type 1 "Autostick" til toppene
til å sirkulere oljen
sammen med en medium ekstern oljekjøler regner jeg med dette er mer enn nok uten termostat på vifta.
forenkler opplegegt med viftehus/radiiator innbygging etc.

også blir den ikke vannkjølt  "Wo-ho"
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #84 på: september 16, 2010, 05:57:00 am »

Veldig bra, Jørn!
Jøss, det var en snedig løsning! Blir det tørrsump her også da? Eller leverer ikke den autostickpumpen nok i et sånt oppsett?

Høres jo ut som du er inne på en spennende løsning:

"Water radiators and air-cooling devices are thus dispensed with, and this reduces the number of parts, the weight and the volume of the engine.

The absence of water in the engine makes it possible to cast ribless blocks and to dispense with the head joint. Cracks in engines are more often the result of accentuated temperature gradients rather than the temperature itself. For this reason oil allows for the safer cooling of the engine as it works beyond the boiling point of water and reduces thermal tensions in the engine. Oil does not boil easily, does not cause internal corrosion or cavitation, does not freeze, and quickly reaches its working temperature. "

http://www.elsbett.com/us/elsbett-diesel-technology/elsbett-oil-cooling-system.html
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #85 på: september 16, 2010, 07:08:07 am »

hmm. oxyboxer kjenner vi.
Foxyboxer ble vi nylig kjent med.
Hva kaller du dette konseptet? Det blir vel gjerne fremdeles en foxyboxer med oljekjøling "bare"?
Spennende dette. Har du tenkt på komfort? Tenker: Kan du bruke en oljekjøler til varme opp kupèn siden det blir så mye varme som skal transporteres vekk?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #86 på: september 16, 2010, 07:17:02 am »

Joxyboxer Osteaktig
Loggført

Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #87 på: september 16, 2010, 07:29:43 am »

Du kan vel kjøre hele oljesystemet i en loop , kan du ikke? Trenger ikke splitte topper fra resten av oljesystemet til motor.
Eller...?
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #88 på: september 16, 2010, 08:07:50 am »

Du kan vel kjøre hele oljesystemet i en loop , kan du ikke? Trenger ikke splitte topper fra resten av oljesystemet til motor.
Eller...?

jo det er sikkert fult mulig. det jeg tenkte på da var att mest sannsynlige løsningen hadde blitt å kjøre oljen gjennom toppenen før de går inn til lagerene. tenker da at oljen som da når lagerene blir unødendig varm siden de blir kjørt gjennom den varmeste delen på motor først. men tar gjerne i mot idÈer på dette.
alterntivt kan være å kjøre kjlingen av toppene på den andre kretsen til autostickpumpa via den  eksterne oljekjøleren
og la den originale kjøleren ta resten.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #89 på: september 16, 2010, 08:11:01 am »

Kan du ikke bare la olja gå fra toppene, inn i kjøleren, inn i bunnpanna?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 9
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!