mars 28, 2024, 19:27:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847906 ganger)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #120 på: juni 09, 2011, 22:23:59 pm »

Uten at jeg skal blande meg for mye inni ting jeg ikke har greie på, så mener jeg å huske bestemt at hullet i stempelet til Thore Morten ikke skyldtes for høy komp, men mager blanding.

Mager blanding gir ikke hull i stempelet, men om med mager han mener 14.7 så ja.

Jærva, vilke skarpe kanter er det du tenker på?

Mager blanding skaper høy varme såvidt meg bekjent Blunker

her tar du feil dalland... mager blanding gir høg varme... blir som en "skjærebrenner " og den vil brenne hull i stempel...såååå... derfor vi liker og ha feit blanding på høytladetrykk da det kjøle på en måde...

men er nok lettere å få hull i stempel med mager blanding når du kjøre turbo .. li\tt mer trykk ute og går då.Glad
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #121 på: juni 09, 2011, 22:37:57 pm »

10.6:1 her på Web 109-kam. 95 går så det suser, også på varme dager. Har ikke kobla opp knock-sensor ennå, så kan dog ikke gi noen garanti, men lyden av tenningsbank er ikke helt ukjent for meg heller. Pass på fortenninga di istedetfor!

Pass på å sitte igjen med litt squish-område også. Så ut som det begynte å bli snaut på bildene dine. "Hemi" er ikke akkurat noe å strebe etter, av flere årsaker som du sikkert er klar over fra før av.

Brant ikke du hull i et stempel?
Komp er sikkert like diskutert tema som olje, og siden eg ikke har popkornet klart så kan me diskutere det en annen dag. Gliser
Vi får se hvor ren forbrenninga blir osv når motoren er oppe å går, så tar vi det derfra, også fin unnskyldning for å skaffe seg turbo etter hvert.. Blunker

Brant stempel med 9,5:1 og 98-oktan jeg... Da kjenner du sikkert til de to siste hovedsaklige variablene i regnestykket...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #122 på: juni 10, 2011, 00:20:52 am »

Det er rett å slett mye vranglære ute å går, og blant dem på topp så er det desidert det med mager blanding...
Bare tenk over det, det er faktisk ufattelig enkelt.

Større pang = mer energi = mer varme, dette skjer ved perfekte forhold, i våres tilfelle 14.7/1 A/F.
Dette er en av grunne til at vil aldri ønsker å kjøre på "perfekt" blandings forhold.
Andre grunner er eks at blandingen i kammeret er langt ifra jevn, altså noen steder mager og andre steder feit, alt dette i det ene lille kammeret.

Kjører man med feitere eller magrere blanding, blir eksplosjonen svakere og det utvikles mindre varme.
Får å ta et praktisk eksempel så kjører min bil på en blanding på ca 16 under cruising, uten noen form for varme problemer og dette er til og med, med mindre reimhjul. Ved pådrag ligger blandinga mi på 12.8, grunnen til at eg har valgt dette er at bensin holder effektiviteten i forbrenningen høy selv om man magrer ut blandingen litt (frem til ca 16-17), dette gjør igjen at eg kan med trimma motor kjøre 0.6 på mila ved cruising.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #123 på: juni 10, 2011, 00:25:31 am »

For dem som enda tar meg for en komplett idiot kan dem se tilbake på tester som har blitt utført fra lenge før eg var født.


Her ser dere at både, hp, sylinder tempen og det sylindertrykket er høyest på litt feit forbrenning (12.5-13),
mens bensinen er mest effektiv ved en magrere blanding.
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #124 på: juni 10, 2011, 07:04:14 am »

Du er en teoretiker ..... Hva har du i erfaring i dette?  Kjøre du med 16 -17 i lamda synes eg synd på motoren din.... Men lykke til videre med motor bygge og dine teorier. stå på:) skal bli kjekt og sjå kos den nye motoren vil funke i bilen din.. du får de nok te du Gliser     

Ikke ta dette som negativ omtale på tråden din håkon. Men forstår ikke hvorfor du ikke hørre på råd fra folk som har bygget motor aktivt.  Og ikke tar alt du leser som en selvfølge..praksis er noe annet en teori. Synes du bør ta en god gammel skjærebrenner i handa di og justere feit blanding . Mye acytylen og lite oksygen.. og varm en stål plate og se hvor lang tid de tar før den er rød. Så gir du mykje oksygen og kjør de samme. Du vil få en annen opplevelse en i teorien din.....
« Siste redigering: juni 10, 2011, 07:18:52 am av jalokoey » Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #125 på: juni 10, 2011, 07:17:17 am »

He he.. Så du prøver å "frelse" oss gjennom teori og fine ord. Til å tro at mager blanding ikke fører til varme, detonasjon og gåene motordeler  Gliser
Tror isåfall Jehovas vitner har en enklere jobb  Gliser
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #126 på: juni 10, 2011, 07:22:36 am »

så vidt jeg har forstått studenten her, så kjører man på ca 16 på cruising, altså javn, lav belastning. Men så fort man er bortpå gassen, så legger man seg rundt 12.8. Det er i alle fall sånn jeg har tunet min milde 1835, og så langt funker det finfint, og tempen er lavere enn når jeg la meg på 14.7. Men det gjenstår å se hvor lenge det holder Glad Foreløpig har den holdt ca 2000 km Glad

Men som sagt; så fort jeg er bortpå gassen, så legger jeg meg på den feite siden av 14.7, altså sånn ca 12.8
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #127 på: juni 10, 2011, 07:55:59 am »

16 under meget lav belastning  ... Greit nok de for da triller den mesten uten motorkraft. For. Om du tutcher gass så blir den rikere. Da har du jo mer bellastning.. du grelland kjøre vel sprut? Hva ligget map signale på ved så mager blanding? Kunne vert kjekt og vite så kan eg sammen ligne med min sprut motor.:-)
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #128 på: juni 10, 2011, 07:57:29 am »

He he.. Så du prøver å "frelse" oss gjennom teori og fine ord. Til å tro at mager blanding ikke fører til varme, detonasjon og gåene motordeler  Gliser
Tror isåfall Jehovas vitner har en enklere jobb  Gliser


Hehe   Gliser
Loggført
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #129 på: juni 10, 2011, 08:02:05 am »

Har ikke bygd så mye motorer selv, men har vært litt med å bygge, samt åpne en motor som har gått for magert, og det var ett godt hull i stempelet ja!
Der har det vært godt og varmt  Gliser
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #130 på: juni 10, 2011, 08:10:40 am »

..snart tilbake, skal bare hente mer popkorn...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #131 på: juni 10, 2011, 08:22:28 am »

16 under meget lav belastning  ... Greit nok de for da triller den mesten uten motorkraft. For. Om du tutcher gass så blir den rikere. Da har du jo mer bellastning.. du grelland kjøre vel sprut? Hva ligget map signale på ved så mager blanding? Kunne vert kjekt og vite så kan eg sammen ligne med min sprut motor.:-)

kjører sprut, ja, og dette med å tune inn ved hvilket MAP-signal du skal legge på mer bensin, er jo en del av tuningen av nettop din motor, siden alle er forskjellige, og map-signalet er et resultat av mange faktorer, som kam, vipper, innsug, plenum, spjellhus etc, etc. Kan legge ut noe data når jeg er på "tune-pc" en igjen i kveld, for å vise hvordan jeg har løst det så langt.

Men som Dalland sier, så er jo teoriene bak dette mye eldre enn de fleste av oss, så man fikk jo til dette uten sprut også Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #132 på: juni 10, 2011, 08:50:59 am »

Du er en teoretiker ..... Hva har du i erfaring i dette?  Kjøre du med 16 -17 i lamda synes eg synd på motoren din.... Men lykke til videre med motor bygge og dine teorier. stå på:) skal bli kjekt og sjå kos den nye motoren vil funke i bilen din.. du får de nok te du Gliser    

Ikke ta dette som negativ omtale på tråden din håkon. Men forstår ikke hvorfor du ikke hørre på råd fra folk som har bygget motor aktivt.  Og ikke tar alt du leser som en selvfølge..praksis er noe annet en teori. Synes du bør ta en god gammel skjærebrenner i handa di og justere feit blanding . Mye acytylen og lite oksygen.. og varm en stål plate og se hvor lang tid de tar før den er rød. Så gir du mykje oksygen og kjør de samme. Du vil få en annen opplevelse en i teorien din.....

Tror du virkelig at teori og praksis er så utrolig forskjellig? motorer er ikke svart magi...
Eg har også drevet på en god stund å testet med forskjellige lambda verdier på forskjellig turtall og det er ikke tvil om at sånn der er justert nå fungerer bra med tanke på varme, forbruk og krefter.

Den fine grafen er heller ikke noe som er dratt ut av rompa på en fin dag, dette er faktiske resultater etter mye forsking.
Dette er gammel "teknologi" men livsviktig, flyvere har lenge drevet å justert blandingen underveis, og justerer du feil, så ja...
Du kan gjerne leve i den uvitne garasjen din og sitte å leke deg med skjærebrenneren din så mye du vil, kanskje du skal koble opp en lambda på den? Gliser

Eg vil gjerne kaste ut noen årer, så flere av dere kan ro dere i land med.
Altså når dere snakker om å brenne stempler på mager blanding så mener dere magert i form av lambda over 13 men under 15.
Hvor mange her inne med brente stempler hadde lambda i ræva når det sa poff?

Grelland, du har helt forstått det, så takk. Glad
« Siste redigering: juni 10, 2011, 08:54:45 am av Dalland » Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #133 på: juni 10, 2011, 08:53:52 am »

Er klar over det grelland. Men i gammle dager ble de ikke målt i lamda verdier. Bare co på avgasser.. og vil tro di fleste biler i den tiden kunne blitt bedre med justeringer på diverse. Er lettere å fin tune med sprut. Men nok on de . La oss ikke ødelegge tråden til mr håkon. :-) . Men send meg gjerne pm med dine map tabeller . Kjekt og se. Glad selv om min motor er større. Og med turbo. Kjekt og utveksle erfaringer. Om du vil da.  Rekker tunge
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #134 på: juni 10, 2011, 08:56:04 am »

For meg må me gjerne krangle i 10 sider til, eg har to pakker med popkorn igjen. Blunker
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #135 på: juni 10, 2011, 08:57:23 am »

Er klar over det grelland. Men i gammle dager ble de ikke målt i lamda verdier. Bare co på avgasser.. og vil tro di fleste biler i den tiden kunne blitt bedre med justeringer på diverse. Er lettere å fin tune med sprut. Men nok on de . La oss ikke ødelegge tråden til mr håkon. :-) . Men send meg gjerne pm med dine map tabeller . Kjekt og se. Glad selv om min motor er større. Og med turbo. Kjekt og utveksle erfaringer. Om du vil da.  Rekker tunge

Gidder du å sende en PM-kopi til meg også? Sliter litt med at MAP-signalet legger seg veldig høyt med alt over kanskje 15% spjellåpning. Spennende å se hvordan ditt MAP-signal oppfører seg mht. RPM og TPS.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #136 på: juni 10, 2011, 08:59:02 am »

Krangle??? Er de den opp fatningen du har? blir mitt siste inlegg i tråden din . Lykke til. You are the best!!
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #137 på: juni 10, 2011, 09:02:33 am »

Krangle??? Er de den opp fatningen du har? blir mitt siste inlegg i tråden din . Lykke til. You are the best!!

Neida, er da ingen som krangel, Osteaktig ordbruk vettu.
Eg sitter bare å humrer for meg selv og prøver å sende noen småfrekke kommentarer din vei i håp om respons, Gliser

Edit:
btw, ser nå at til og med vikipedia kan dette bedre enn noen motorbyggerne her inne.
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_fuel_ratio mens dere leser så husk på at eneste grunnen til at A/F legges på rundt 14.7 på lett cruising der er for at katalysatoren arbeider best da.
« Siste redigering: juni 10, 2011, 09:10:56 am av Dalland » Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #138 på: juni 10, 2011, 09:18:04 am »



Her ser dere at både, hp, sylinder tempen og det sylindertrykket er høyest på litt feit forbrenning (12.5-13),

Jeg er usedvanlig morgentrett pga regnværet og trenger en forklaring på grafene:

Nedenfra og opp:

HP = Horsepower
ICP = Cylinder pressure
CHT = Cylinder heat
EGT = Exhaust gas temperature

Men er den nederste BSFC = Brake Specific Fuel Consumption?

Og hvis du blander en turbo opp i de nevnte AF tallene... hvordan vil du si at forholdene endrer seg da? Uendret?

På forhånd takk. 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #139 på: juni 10, 2011, 09:19:16 am »

Håper ikke dere ser på meg som bare en hissig liten student som titter opp fra læreboka.
Litt halv frekke innlegg må til for å holde gang i en diskusjon.
Og til slutt ender vi opp med at i alle fall noen har lært noe.. Øyerulling
« Siste redigering: juni 10, 2011, 09:24:31 am av Dalland » Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #140 på: juni 10, 2011, 09:23:54 am »


Jeg er usedvanlig morgentrett pga regnværet og trenger en forklaring på grafene:

Nedenfra og opp:

HP = Horsepower
ICP = Cylinder pressure
CHT = Cylinder heat
EGT = Exhaust gas temperature

Men er den nederste BSFC = Brake Specific Fuel Consumption?

Og hvis du blander en turbo opp i de nevnte AF tallene... hvordan vil du si at forholdene endrer seg da? Uendret?

På forhånd takk. 

Hei, den nederste er en graf som viser hvor effektiv den gitte mengden med drivstoff er i forbrenningen.
Egentlig den viktigste grafen i våres miljørettete samfunn.

Med tanke på turbo, så blir det rett i teorien for min del, men et pang er et pang så vil tro grafene vil holde seg nokså identisk.
Men regner med at en av grunnene til at man ønsker feitere blanding med turbo kan være at det er veldig lite ønsket med høye EGT verdier.
Da en rødglødende turbo ikke akkurat er bra for innsugsluften..
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #141 på: juni 10, 2011, 09:28:45 am »

Det er rett å slett mye vranglære ute å går, og blant dem på topp så er det desidert det med mager blanding...
Bare tenk over det, det er faktisk ufattelig enkelt.

Ja, dette er ufattelig enkelt, Håkon. Du er ikke den eneste som sitter med ET SNEV av forståelse på dette forumet...
Desverre virker det på det du skriver at du har problemer med å trekke sammenhenger mellom flere ting som henger ihop rundt de problemstillingene vi snakker om her: Dynamisk kompresjon, bensinens evne til å ta opp varmeenergi, mengde fortenning, uniform mixturstruktur i forbrennignskammeret osv. osv....

Større pang = mer energi = mer varme, dette skjer ved perfekte forhold, i våres tilfelle 14.7/1 A/F.

Dette er feil. Raskest volumetrisk ekspansjon i mixturen skjer ved ca. 12,5:1.

Dette er en av grunne til at vil aldri ønsker å kjøre på "perfekt" blandings forhold.
Andre grunner er eks at blandingen i kammeret er langt ifra jevn, altså noen steder mager og andre steder feit, alt dette i det ene lille kammeret.

Skaff deg et godt og optimalt squish-område kombinert med en ikke altfor stor vendehøyde for å forbedre denne problematikken. Turbulens i kammeret er stikkordet.
Jeg skal ikke påstå at jeg er rakketforsker i den sammenhengen der. Denne infoen er hentet fra mennesker som vet hva de snakker om og som har vært i gamet, som du sier, siden lenge før du (og jeg) ble født.

Kjører man med feitere eller magrere blanding, blir eksplosjonen svakere og det utvikles mindre varme.

Igjen, feil... 12,5:1 gir raskest utbredelse av flammefronten... På den andre siden får også stempelkrona bedre kjøling ved innsugs- og kompresjonstakten i dette tilfellet pga. feitere blanding. Så kommer parameteret variabel dynamisk kompresjon inn i bildet som vi ikke har nevnt ennå engang! Tror det blir indusert litt varme her også gitt...

Får å ta et praktisk eksempel så kjører min bil på en blanding på ca 16 under cruising, uten noen form for varme problemer og dette er til og med, med mindre reimhjul. Ved pådrag ligger blandinga mi på 12.8, grunnen til at eg har valgt dette er at bensin holder effektiviteten i forbrenningen høy selv om man magrer ut blandingen litt (frem til ca 16-17), dette gjør igjen at eg kan med trimma motor kjøre 0.6 på mila ved cruising.

Ja, jeg tar virkelig av meg hatten for det kvantespranget der...

Jeg er ikke ute etter å knaske popcorn med deg, Håkon. Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg tror ingen er det, men når du skal bygge deg snobbemotor til den prisen tror jeg folk har lyst til å hjelpe deg godt på vei slik at det ikke smeller for deg med det første.
I tillegg blir jeg forundret når du når du klager på vranglære i tråden din... Øyerulling

Rikard hadde ganske rett i uttalelsen sin, men han glemte et ganske viktig parameter: Fortenning... Altfor høy i det gitte tilfellet. Siden du kan alt om "engine dymamics", så sitter du naturligvis med alle fasitsvarene, så å komme med råd og erfaringer til deg er som å pisse i motvind.

Takk for meg.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #142 på: juni 10, 2011, 09:34:48 am »


Jeg er usedvanlig morgentrett pga regnværet og trenger en forklaring på grafene:

Nedenfra og opp:

HP = Horsepower
ICP = Cylinder pressure
CHT = Cylinder heat
EGT = Exhaust gas temperature

Men er den nederste BSFC = Brake Specific Fuel Consumption?

Og hvis du blander en turbo opp i de nevnte AF tallene... hvordan vil du si at forholdene endrer seg da? Uendret?

På forhånd takk. 

Hei, den nederste er en graf som viser hvor effektiv den gitte mengden med drivstoff er i forbrenningen.
Egentlig den viktigste grafen i våres miljørettete samfunn.

Med tanke på turbo, så blir det rett i teorien for min del, men et pang er et pang så vil tro grafene vil holde seg nokså identisk.
Men regner med at en av grunnene til at man ønsker feitere blanding med turbo kan være at det er veldig lite ønsket med høye EGT verdier.
Da en rødglødende turbo ikke akkurat er bra for innsugsluften..

Et praktisk eksempel - Driftebiler som burner donuts med lite bansin i tanken: Skvalpinga fra side til side i tanken gjør at pumpa går tørr = showstopper!
Da har den dynamiske kompresjonen alene uten kjøling fra bensinen, sørget for å brenne hull i stempelet - på sekunder!

Ja, jeg kjøper EGT-teorien din. Husk også at seinere fortenning gir varmere eksos: Et vippepunkt man bør ta stilling til.
Dagens teknikere blir aldri bedre enn mengden instrumenter de har kan det virke som. Så har motorene blitt mer dynamiske også...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #143 på: juni 10, 2011, 09:40:01 am »

Setter virkelig pris på at du tok deg tid til å skrive mye bedre og utfyllende en det eg har gjort.
Angående raskest volumetrisk ekspansjon, så har ikke så mye erfaring eller kunnskap på det temaet.
Men stiller gjerne et tilleggs spørsmål, hvorfor må man kjøre med mer fortenning på feitere blanding?

Og for all del, kanskje du føler du står å pisser i motvind, men eg står rett ved siden av deg og er blaut på både bukse og tskjorte. Blunker
Så takk for at du enda gidder å henge med, setter veldig pris på det.
« Siste redigering: mai 21, 2012, 07:51:39 am av Dalland » Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #144 på: juni 10, 2011, 09:49:49 am »

Men stiller gjerne et tillegs spørsmål, hvorfor må man kjøre med mer fortenning på feitere blanding?

Har aldri hørt denne teorien før, så den tør jeg ikke uttale meg for mye om. Slik jeg har trukket sammenhengene ser jeg det som hensiktsmessig å trekke ned fortenning med raskere volumetrisk ekspansjon (mindre treghet i forbrenningen).
Altså lavere tenning ved høyere fyllingsgrad (VE) og optimal AFR for maks ytelse.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #145 på: juni 10, 2011, 09:55:24 am »

Men stiller gjerne et tillegs spørsmål, hvorfor må man kjøre med mer fortenning på feitere blanding?

Har aldri hørt denne teorien før, så den tør jeg ikke uttale meg for mye om. Slik jeg har trukket sammenhengene ser jeg det som hensiktsmessig å trekke ned fortenning med raskere volumetrisk ekspansjon (mindre treghet i forbrenningen).
Altså lavere tenning ved høyere fyllingsgrad (VE) og optimal AFR for maks ytelse.

hm, når eg tenker over det så er det egentlig meget missvisende å bruke feit og mager blanding, da en blanding kan både være for feit eller for mager, alt etter hvilke forhold motoren arbeidet under. Å bruke ROP og LOP blir som regel mer forståelig, men igjen lite brukte utrykk for andre..
Når jeg sikter til mer fortenning på feit blanding så, glemte eg nok å reflektere på at den "feite" blandinga er da gjerne nede på 11-12 A/F..
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #146 på: juni 10, 2011, 09:58:58 am »

Når jeg sikter til mer fortenning på feit blanding så, glemte eg nok å reflektere på at den "feite" blandinga er da gjerne nede på 11-12 A/F..

Da er du over vippepunktet igjen ja...

Pr. def. så bør alt under 14.7:1 være "feit", og alt over bør være "mager", så kan man heller diskutere graden av hvor mye hvis noen lurer.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #147 på: juni 10, 2011, 10:05:35 am »

Når jeg sikter til mer fortenning på feit blanding så, glemte eg nok å reflektere på at den "feite" blandinga er da gjerne nede på 11-12 A/F..

Da er du over vippepunktet igjen ja...

Pr. def. så bør alt under 14.7:1 være "feit", og alt over bør være "mager", så kan man heller diskutere graden av hvor mye hvis noen lurer.

Er du med på under tung pedal så er alt over ca 13.5 fyfy
(selv om det sikkert funke med 16, men ingen har lyst til å prøve og pga tap av hk er det heller ikke relevant)
Mens på lett pedal kan en gjerne legge seg på 15-16.5.
Da oppnår man en effektiv forbrenning og spar både lommeboka, tempen og miljøet.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #148 på: juni 10, 2011, 10:08:47 am »

Er du med på under tung pedal så er alt over ca 13.5 fyfy
(selv om det sikkert funke med 16, men ingen har lyst til å prøve og pga tap av hk er det heller ikke relevant)
Mens på lett pedal kan en gjerne legge seg på 15-16.5.
Da oppnår man en effektiv forbrenning og spar både lommeboka, tempen og miljøet.

Enig
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #149 på: juni 10, 2011, 10:11:12 am »

Bygger du motor for å spare bensinpenger?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!