mars 29, 2024, 08:44:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848234 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #180 på: juni 15, 2011, 12:02:22 pm »

Fint. Da ordner ting seg. Var litt redd du mata på med 8mm-borr... Øyerulling
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #181 på: juni 15, 2011, 12:13:46 pm »

Lag presspasning for pinnene i både veiva og svinghjulet så har dem faktisk en funksjon annet en å kun sentrere og fungere som mothold når du skrur til bolten.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #182 på: juni 15, 2011, 13:17:00 pm »

Bare fyr og flamme på både gassere og blokk... Hvordan skal dette ende?

Som fotoansvarlig melder jeg at boringen er utført etter planen Blunker
[ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Da inneholder ikke "planen" noe særlig HMS planer ser jeg   Gliser Hvor er mansjettene, HÅRNETTET hørselvernet vernesko og brillene?
Ikke så farlig når du har med fotograf, men jeg prøver å være forsiktig når jeg er alene og veit jeg kommer til å bli hengende i boremaskinen en stund  Øyerulling ....
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #183 på: juni 15, 2011, 13:18:27 pm »

...men bortsett fra det, ser det særdeles fortreffelig ut.  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #184 på: juni 15, 2011, 14:12:37 pm »

Da inneholder ikke "planen" noe særlig HMS planer ser jeg   Gliser Hvor er mansjettene, HÅRNETTET hørselvernet vernesko og brillene?
Ikke så farlig når du har med fotograf, men jeg prøver å være forsiktig når jeg er alene og veit jeg kommer til å bli hengende i boremaskinen en stund  Øyerulling ....

Ehm, skal innrømme at maskinen stjal minst ett hårstrå...
Men eg har mange å ta av! Gliser
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #185 på: juni 15, 2011, 21:24:48 pm »

piasavakosten:D Rekker tunge
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #186 på: juni 15, 2011, 21:45:28 pm »

piasavakosten:D Rekker tunge

Haha, kan se en hvis likhet hvis det var det du siktet til. Gliser

Fikk tatt noen bedre og dårligere bilder av oljefilter holderen og hvordan eg har montert temp giveren.




I mitt hode blir det den mest fornuftige plasseringen, god flow forbi, og gir akkurat temperaturen som går inn i blokken.
Så hvis noen liker plasseringen så må dere gjerne bruke ideen. Glad (sikkert folk som har gjort det før meg og) Øyerulling
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #187 på: juni 16, 2011, 06:02:49 am »

Du vil ikke bare sette trykkgiveren der og?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #188 på: juni 16, 2011, 08:21:44 am »

Du vil ikke bare sette trykkgiveren der og?

Går nok fint det og, men som man innser gang på gang så var ikke de tyske ingeniørene så dumme..
Plasserer den på org plassen da det er nærmere lagrene. Blunker
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #189 på: juni 16, 2011, 10:32:42 am »

I mitt hode blir det den mest fornuftige plasseringen, god flow forbi, og gir akkurat temperaturen som går inn i blokken.
Så hvis noen liker plasseringen så må dere gjerne bruke ideen. Glad (sikkert folk som har gjort det før meg og) Øyerulling

Nei, du er ikke den første som har gjort dette. Laget denne moden selv for rundt to år siden da jeg sleit med at tempindikatoren min kom så "seint" opp på skalaen. Flytten den fra sumpen og til filterholderen, og responsen ble fatisk godt forbedret. Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #190 på: juni 16, 2011, 11:32:47 am »

dette med temføler er vel litt smak og behag i forhold til hva man ser etter.

Ligger den i sumpa, så er det jo et slags bilde av hva som olja har vært utsatt for på sin runde gjennom motoren. Begynner den å stige, betyr det at noe er på gang

Ligger den rett før den går inn i blokka, får du informasjon om tilstanded på olja FØR den har gjort jobben sin gjennom motoren.

Så kanskje man burde tatt en Ole Brumm, og hatt en føler på hvert sted ?

På den annen side kan det være lurt å holde øye med veien, og ikke alle disse målerne også Blunker

SÅ hva med å måle tempen på begge steder, så mate infoemasjonen inn i en liten mikroprossessor, som kan analysere forskjellene, og varsle føreren når noe er i ferd med å gå galt Glad (Fin hovedoppgave for en student...)
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #191 på: juni 16, 2011, 11:38:58 am »

dette med temføler er vel litt smak og behag i forhold til hva man ser etter.

Ligger den i sumpa, så er det jo et slags bilde av hva som olja har vært utsatt for på sin runde gjennom motoren. Begynner den å stige, betyr det at noe er på gang

Ligger den rett før den går inn i blokka, får du informasjon om tilstanded på olja FØR den har gjort jobben sin gjennom motoren.

Så kanskje man burde tatt en Ole Brumm, og hatt en føler på hvert sted ?

På den annen side kan det være lurt å holde øye med veien, og ikke alle disse målerne også Blunker

SÅ hva med å måle tempen på begge steder, så mate infoemasjonen inn i en liten mikroprossessor, som kan analysere forskjellene, og varsle føreren når noe er i ferd med å gå galt Glad (Fin hovedoppgave for en student...)

Joda har tenkt tanken selv, men husk..
Hvor kommer oljen til tempen i filterholderen fra? Jo fra sumpen der den andre temp måleren er plassert..
Eneste forskjell er litt forskjellig flow forbi giveren og at tempen i blokken kanskje utgjør lite granna forandring.

tmbryhn: Hi five! Gliser
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #192 på: juni 16, 2011, 13:18:58 pm »

SÅ hva med å måle tempen på begge steder, så mate infoemasjonen inn i en liten mikroprossessor, som kan analysere forskjellene, og varsle føreren når noe er i ferd med å gå galt Glad (Fin hovedoppgave for en student...)

Så fint at jeg har en liten MCU liggende med opp til 13 ADC-porter da! Blir div. trykk og temp samt mye annet snacks der i gården gitt. Kan også interfaces opp mot et lite søtt 16x2 LCD-display (har denne også, må bare finne ut av prtocolen først) som går akkurat inn under speedoen på 03-en, hehe.
Det er kjekt å kunne litt basic C-programmering til tider.

Grelland: Hvis du en gang putter PC inn i bilen din kan du lett få til dette i Tuner Studio også. Husk at MS2 har to ekstra ikke-definerte ADC-inputs (ADC6 og ADC7). Har testet å programmere dem i main. Det fungerte knall! Har oljetrykk på ADC6 liggende klart inn i MS-en nå. Og indikasjonene fikser en lett ved å lage ekstra "gauges" i tuner studio.
« Siste redigering: juni 16, 2011, 13:34:00 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #193 på: juni 16, 2011, 14:01:26 pm »

SÅ hva med å måle tempen på begge steder, så mate infoemasjonen inn i en liten mikroprossessor, som kan analysere forskjellene, og varsle føreren når noe er i ferd med å gå galt Glad (Fin hovedoppgave for en student...)

Så fint at jeg har en liten MCU liggende med opp til 13 ADC-porter da! Blir div. trykk og temp samt mye annet snacks der i gården gitt. Kan også interfaces opp mot et lite søtt 16x2 LCD-display (har denne også, må bare finne ut av prtocolen først) som går akkurat inn under speedoen på 03-en, hehe.
Det er kjekt å kunne litt basic C-programmering til tider.

Grelland: Hvis du en gang putter PC inn i bilen din kan du lett få til dette i Tuner Studio også. Husk at MS2 har to ekstra ikke-definerte ADC-inputs (ADC6 og ADC7). Har testet å programmere dem i main. Det fungerte knall! Har oljetrykk på ADC6 liggende klart inn i MS-en nå. Og indikasjonene fikser en lett ved å lage ekstra "gauges" i tuner studio.
Jeg har lastet ned en app til ipod som gjør alt det..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #194 på: juni 16, 2011, 14:14:04 pm »

Jeg har lastet ned en app til ipod som gjør alt det..

Mener du iPod altså? Ikke queer-phone eller gay-pad?

Godt ikke alle løser oppdraget på samme vis. At det finnes flere veier til Rom er en god ting:D
Vi som har carputer bruker det vi har og prøver å integrere så mye som mulig inn i en "unit".
Noe Apple-man har jeg aldri vært uansett...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #195 på: juni 16, 2011, 19:36:58 pm »

Det var bare for å vise at jeg kan med sånn np3 greier. (Sorry OT Håkon, skal holde kjeft nå)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #196 på: juni 18, 2011, 21:29:33 pm »

Da inneholder ikke "planen" noe særlig HMS planer ser jeg   Gliser Hvor er mansjettene, HÅRNETTET hørselvernet vernesko og brillene?
Ikke så farlig når du har med fotograf, men jeg prøver å være forsiktig når jeg er alene og veit jeg kommer til å bli hengende i boremaskinen en stund  Øyerulling ....

HMS er for pingler. Han har så dårlig hår at det bare rives rett ut, så det er ikke snakk om å sitte fast  Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #197 på: juni 19, 2011, 08:51:41 am »

Sorry litt treg med oppdateringene. Blunker

Sitter å sliter med 45 dellortoen nå, fikk dem i går og så ut som om dem hadde ligget i syre et par års tid.


Etter mye vasking og triksing for å demontere de fastoksiderte akslingene ende eg opp men en saftig bestilling hos alfa1750 på ebay.
Flott kar som alltid har det som trengs, ble 2 nye akslinger, 1 nytt gass spjeld, 4 nye lager, 2 komplette overhalings sett og 4 tomgangs dyser.
Ble fort dyrere enn ønsket, men da har eg reddet ett sett dellorto fra bosset. Glad

Etter mye sliping av blokk osv bestemte eg meg for å slipe rådene litt også. 
Av to grunner: fjerne skarpe kanter/spenning oppsamlinger, og for å få råden til å passere ene kamlagerbanen uten problem.



Gjennstår en topp og litt finpussing på den andre, legger med bilde der dere kan se at det er ikke akkurat så mye som blir fjernet..


Også et bilde av hvordan eg går over punkt som eg vil forbedre.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #198 på: juni 23, 2011, 11:27:52 am »

Har gått et par dager nå, der lite blir gjort på min bil, synes det er mye kjekkere å skru på andre sine biler. Gliser
Skal snart ned å hente bilen fra lakking, bilder kommer. Gliser
Forgasserne er ferdig ribbet, vasket og slipt rene, har ikke bestemt meg for om dem skal være børster, polert eller lakka svart.
Innspill?

Ene toppen er endelig ferdig så nå gjenstår andre toppen, mottok også verktøy til demontering av ventilfjærer når motoren er satt sammen av Rocky Jennings. Glad
Fikk også nettopp et BAS anlegg i hus, samme stilen som csp super competition eksosen, litt fiksing av små rust hull må til.
Er ikke bare bare å prøve å bygge en bra motor for lite peng, blir mange arbeidstimer for å kompensere.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #199 på: juni 23, 2011, 16:54:19 pm »

Har gått et par dager nå, der lite blir gjort på min bil, synes det er mye kjekkere å skru på andre sine biler. Gliser
Skal snart ned å hente bilen fra lakking, bilder kommer. Gliser
Forgasserne er ferdig ribbet, vasket og slipt rene, har ikke bestemt meg for om dem skal være børster, polert eller lakka svart.
Innspill?

Ene toppen er endelig ferdig så nå gjenstår andre toppen, mottok også verktøy til demontering av ventilfjærer når motoren er satt sammen av Rocky Jennings. Glad
Fikk også nettopp et BAS anlegg i hus, samme stilen som csp super competition eksosen, litt fiksing av små rust hull må til.
Er ikke bare bare å prøve å bygge en bra motor for lite peng, blir mange arbeidstimer for å kompensere.
Nå har jeg klart for salg den eksosen du drømmer om  Blunker Trenger ikke den lengre.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #200 på: juni 23, 2011, 23:52:13 pm »

Nå har jeg klart for salg den eksosen du drømmer om   Trenger ikke den lengre.

Svarte...
Vi får snakke om det i helga.. Gliser
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #201 på: juli 09, 2011, 12:54:34 pm »

Har du ikke noen nye bilder å dele med oss? Gliser over to uker uten update her nå Sjokkert
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #202 på: juli 09, 2011, 21:13:11 pm »

Har du ikke noen nye bilder å dele med oss? Gliser over to uker uten update her nå Sjokkert

Ehm, skal prøve å sope sammen noe..
Gi meg en time. Blunker

Edit:
Ehm, gi meg søndagen. Gliser
« Siste redigering: juli 09, 2011, 22:49:05 pm av Dalland » Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #203 på: juli 10, 2011, 09:59:36 am »

Vil starte med å si at eg skjønner hvorfor porta topper koster mer, og plutselig var det ikke så dyrt alikevell..
Tar forferdelig lang tid å porte topper, freser som klatter alu, måling av volum, og en hel hau med pirking som aldri tar slutt. Gliser
Men nå er eg 90% ferdig med toppene, bare den lille pirkingen som gjenstår.

Da lyddemperne er i alu og hullene kun er pga steinsprut så tar eg en jallamekk.
Blir aluteip rundt lyddemperen og eksosbandasje på hele eksosen.


Forgasserne er endelig ferdige, foreløpig forblir dem børstet, nå er alt tipp topp.
Ingen slark og alt går mykt akkurat som nytt. Glad





Blokka er ferdig linjeboret og delene er avbalansert, meget fornøyd med jobben SveinT gjorde! Glad
Svein hadde også et sett med riktige veiv lager så nå mangler eg kun noen oljegalleri plugger 1/16" plugger.

Avslutter som vanlig med et stemnings bilde av en snart 2 måneder uvasket boble. Øyerulling
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #204 på: juli 10, 2011, 10:28:59 am »

lekre gassarar! men er ikkje den eksosen i rustfritt då?? alu eksos er vel mest vanlig på mopid å mc
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #205 på: juli 10, 2011, 11:35:34 am »

Lekkert når blir til Gliser Det får man si....
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #206 på: juli 11, 2011, 22:44:24 pm »

lekre gassarar! men er ikkje den eksosen i rustfritt då?? alu eksos er vel mest vanlig på mopid å mc

J-røra er rustfritt eller noe som ikke ruster, resten av rør frem til lydpottene er stål, lydpottene og siste røret er alu. Øyerulling
Det kaller man en solid blanding..

Toppene er offesielt ferdig portet, bilder kommer i morgen, kun polering og innpressing av ventilstyringer som gjenstår.


Hvem i Sandnes/Stavanger kan bore/frese opp hullene i blokka for meg??
Trenger gode tips og helst rimeligst mulig, hadde ikke riktig fres på sommerjobben og far vil ikke bestille, sa noe om at det er dyrt... Øyerulling
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #207 på: juli 13, 2011, 10:18:30 am »

Nå begynner toppene å nærme seg slutten, kun litt polering som gjenstår.
Hvis ikke noen har noen formeninger om portinga da?

Lagte meg en ny ventilstyring verktøy da den gamle var litt pinglete.


Fikk også pressa styringene inn i ene toppen, men den siste styringen til den andre toppen er en ny fra unneberg som var alt for lang osv så den må nok i dreiebenken.














Og et lite "stemningsbilde" igjen. Glad
« Siste redigering: juli 13, 2011, 10:33:24 am av Dalland » Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #208 på: juli 13, 2011, 13:30:32 pm »

På grunn av "Coanda" effekten, har jeg tro på at det meste av portingen bør foregå i "innersvingen" av alle kanaler.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #209 på: juli 13, 2011, 15:18:18 pm »

På grunn av "Coanda" effekten, har jeg tro på at det meste av portingen bør foregå i "innersvingen" av alle kanaler.

Var ikke det panda effekten som var omvendt proporsjonal med lillefingerregelen som var det viktigste å ta hensyn til? Øyerulling
Loggført

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!