april 18, 2024, 20:04:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 855461 ganger)
HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #300 på: august 13, 2011, 08:27:45 am »

Kom dessverre ikke på å ta bilde av damene, men skal få opp noen flere motor bilder, helst i løpet av kvelden. Blunker
Da kan du bare drite i det Blunker Sjekker du potten og gir meg en lyd når du vet prisen?
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #301 på: august 13, 2011, 22:00:57 pm »

Gidd å bruk opp jubileums innlegg nummer 300 på sånt vas da Henrik, har du hørt om sms? Rekker tunge

Fikk faktisk gjort litt arbeid i dag, har frest ned og rundet av alle nye kanter som oppstod etter oppboring, har også frest spor i sylinder høla til rådene.
Fikk også gått over å fjernet mye rue overganger og overflater både utvendig og innvendig.

Avslutta dagen i beste stil med lengre cruising ilag med Tommy (T-1) og spiste is på brygga å skikke på damer. Glad
Godt me begge har kvinnfolk å dra heim til, kunne blitt kamp med så lik smak.. Gliser

Deilig å faktisk kunne putre rundt i bobla hver eneste dag, brukes som hvilken som helst bruksbil, og plutselig når noen peker å smiler så minnes man hvilken bil man kjører. Øyerulling

Noen som har røde koni og cup felger til meg?
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #302 på: august 14, 2011, 10:00:37 am »

Fillern, den nye tråden til Espenx ang oljeslanger ga meg dårlig samvittighet.

Noen som vet hvilken AN størrelse som brukes på den den vanlige sløyfa til og fra oljefilteret?
Trengs vel:
4 han-han kobling
2 rette slange koblinger
2 90 grader slange koblinger

og kanskje 1.5 meter slange? (til støtfanger festet)

Eller kanskje eg skal gå for sånn push on slanger?
Var jo ca samme pris..
« Siste redigering: august 14, 2011, 11:12:43 am av Dalland » Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #303 på: august 14, 2011, 10:06:33 am »

det varierer vel litt i forhold til hvem som har laget oljepumpelokk og filterholder, men jeg har 3/8 NPT gjenger i både blokk, lokk og filterholder, og bruker AN12 og 3/4" slange.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #304 på: august 14, 2011, 10:11:20 am »

AN12  Sjokkert

AN8 rekker for de fleste.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #305 på: august 14, 2011, 10:15:12 am »

sikkert, men jeg hadde 3/4 BSP kopling på kjøleren, og da endte jeg opp med så grove slanger for å få fittings som passet....
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #306 på: august 14, 2011, 10:23:19 am »

Tror det var 3/8 på alt her, så da skal eg gå for AN 8?
Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #307 på: august 14, 2011, 12:55:50 pm »

Ingen fasit, men jeg bruker AN8.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #308 på: august 14, 2011, 22:18:28 pm »

Da var noen KYB gr-2 bak dempere i hus, takk til Morten (og super fet 356) Gliser

Fikk testa litt med veiv og råder i blokka igjen og fått tusjet opp litt hva mer som må freses.


Mjuking av kantene som kom fra boringa.


Og rett ut utgangsdøra finner vi dette, blir snart nytt gulv og god belysning i taket.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #309 på: august 15, 2011, 07:33:38 am »

Tenkte eg raskt kunne nevne litt ang det vi tidligere pratet om, altså det å kjøre mager blanding på crusing.
Var litt snakk om at det kom til å skape en veldig varm motor, så tenkte eg kunne fortelle hvordan det var på siste tur.

Som sagt så kjørte eg med full lassa boble til Bergen for litt siden, og etter ca en halvtime kjøring og full fres opp første tunnel, kunne eg allikevel under 3 min etter å kommet ut av tunnelen fint holde hånda på dynamoen uten at det ble ubehagelig varmt.
Det ilag med det mye bedre bensinforbruket eg har burde være grunn nok til at flere prøver det. Glad Øyerulling
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #310 på: august 15, 2011, 07:51:23 am »

hvis det var snakk om full fres OPP en tunnell, er vel strengt tatt ikke det cruising Blunker

Når jeg tenker cruising, så tenker jeg mer rett frem, lav belastning, og kun "vedlikehold" av farta i 70-90 km/h
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #311 på: august 15, 2011, 08:01:06 am »

hvis det var snakk om full fres OPP en tunnell, er vel strengt tatt ikke det cruising Blunker

Når jeg tenker cruising, så tenker jeg mer rett frem, lav belastning, og kun "vedlikehold" av farta i 70-90 km/h

Helt rett, var bare noen som var redd for at det ble varmt hele tiden, var ca 30 min cruising og 10 min full fres. Øyerulling
Så A/F kartet ditt, så bra ut, hvordan holder din temp seg?
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #312 på: august 15, 2011, 09:05:15 am »

tempen er fin den, tatt i betrakning at jeg ikke har oljekjøler i det hele tatt.... Den holder seg godt under 90, oftest rundt 80-85, men dersom jeg må gjennom byen etter et kvarter på landeveien hjem fra jobb, krabber den opp mot 90-93°C.

Snakker om oljetemp i sumpa.

Toppene (har bare føler i den ene) er maks oppe i 60-70 °C. Da måler jeg der hvor jeg har markert på dette bildet:

Dette er en snill 1835 med ca 100hk


* topp.jpg (95.09 KB, 569x351 - vist 308 ganger.)
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #313 på: august 15, 2011, 22:49:31 pm »

Ting tar tid når en skal ta hensyn til alle småting...

I dag ble det igjen noen timer arbeid på blokka, tar langt tid når alt skal testes osv.
Fikk filt til store nok spor for rådene, eller rettere sagt rådeboltene.
Viste seg at den store pusserullen på dremelen passet bra i størrelse og da naboene trolig er leie av kompressoren ble det den i dag.
Fikk det nå i alle fall bra til, gikk også over absolutt alle kanter i blokka å rundet av, gikk i tillegg over alt av støpekanter osv utvendig, det siste er vel helt unødvendig men ikke i midt hode. Øyerulling





Har også mjuket ut notchene som ble laget i taket av blokka, da eg liker å ha alt mjukes mulig.



Så begynte eg å tenke litt, så på lagerne og ble litt skeptisk..



Som dere ser så treffer ikke oljekanalen skikkelig med hullet, dette gjelder de fleste motorer da 41 blokk og mahle lager må være en utrolig vanlig kombo.



La derfor lageret litt ut til siden, markerte litt med tusjen og slipte til.
Slipte også litt i hullene i blokka til alle lagrene utenom det fremste.







Godt det ikke skrives timepris.. Glad
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #314 på: august 15, 2011, 22:54:29 pm »

Begynn å føre regnskap over hvor mange timer du bruker = hvor mye du ikke trenger å betale en annen motorbygger for å gjøre for deg = penger spart! Sparer du mer penger enn du bruker så er jo motoren gratis....
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #315 på: august 15, 2011, 23:10:29 pm »

Begynn å føre regnskap over hvor mange timer du bruker = hvor mye du ikke trenger å betale en annen motorbygger for å gjøre for deg = penger spart! Sparer du mer penger enn du bruker så er jo motoren gratis....

For å si det sånn så ser eg på det som helt fornuftig å ta fra 10-30 tusen for en grundig motorbygger bare i arbeidspenger. Blunker
Men det er jo ikke så lett å prøve seg på i denne gjerrige hobbyen. Glad
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #316 på: august 15, 2011, 23:12:37 pm »

Begynn å føre regnskap over hvor mange timer du bruker = hvor mye du ikke trenger å betale en annen motorbygger for å gjøre for deg = penger spart! Sparer du mer penger enn du bruker så er jo motoren gratis....

For å si det sånn så ser eg på det som helt fornuftig å ta fra 10-30 tusen for en grundig motorbygger bare i arbeidspenger. Blunker
Men det er jo ikke så lett å prøve seg på i denne gjerrige hobbyen. Glad

Innse at det er du som er gjerrig og det har ikke noe med hobbyen å gjøre Gliser
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #317 på: august 15, 2011, 23:21:26 pm »

Begynn å føre regnskap over hvor mange timer du bruker = hvor mye du ikke trenger å betale en annen motorbygger for å gjøre for deg = penger spart! Sparer du mer penger enn du bruker så er jo motoren gratis....

For å si det sånn så ser eg på det som helt fornuftig å ta fra 10-30 tusen for en grundig motorbygger bare i arbeidspenger. Blunker
Men det er jo ikke så lett å prøve seg på i denne gjerrige hobbyen. Glad

Innse at det er du som er gjerrig og det har ikke noe med hobbyen å gjøre Gliser

Haha, boble er en hobby der et fåtall av personer bruker større summer peng.
Sånn er det bare, er ikke noe gale med det. Blunker
Loggført

tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #318 på: august 16, 2011, 18:29:39 pm »

Begynn å føre regnskap over hvor mange timer du bruker = hvor mye du ikke trenger å betale en annen motorbygger for å gjøre for deg = penger spart! Sparer du mer penger enn du bruker så er jo motoren gratis....

For å si det sånn så ser eg på det som helt fornuftig å ta fra 10-30 tusen for en grundig motorbygger bare i arbeidspenger. Blunker
Men det er jo ikke så lett å prøve seg på i denne gjerrige hobbyen. Glad

http://www.dailymotion.com/video/x36jjx_monster-garage-vw-bug-part-2_auto
ca 10 sek ut i videoen  Gliser
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #319 på: august 18, 2011, 16:36:47 pm »

Haha, godt sagt.

jaja, nå er en milepel nådd..  Øyerulling
Blokka er endelig ferdig frest for klaringer.

Fikk målt vendehøyden på begge sidene av blokka i spenning på om veiva ligger i midten..
Og sannelig klokket den inn på akkurat 3mm på begge sider. Gliser
Så da blir det heimkok av shims/spacer. Blunker
Blir altså 3mm under og 1mm oppå i form av kobber shims, tenkte tanken på å bare lage en 4mm spacer under..
Men vil ha mest mulig skjørt nedi blokka for å støtte opp det stakkars stemplelet...

Har også kommet halvveis på siste fancy oljemod, har aldri sett det gjort før så håper det går..  Gliser
Kort fortalt har eg boret hull foran på vipperne, som gjør at det forhåpentligvis vil spraye ekstra med olje på fjær osv.
Grunnen var det at på swivel feet så kommer det olje ut ved "kulen" mens på elephant feet så kommer det kun olje inn i vipperne, og med riktig sideklaring så blir det nesten bom stopp.
I tillegg skal løfterne modifiseres i den velkjente varianten..
Satser på enda lavere topp temperatur..

Blir spennende å se om alle disse små tinga gjør at en 30 pumpe må i motoren...
Notching i rådene ble uaktuelt da sideklaringen mot veiva var så stor at det ikke hadde blitt effektivt.
« Siste redigering: august 18, 2011, 17:29:26 pm av Dalland » Loggført

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #320 på: august 18, 2011, 17:07:21 pm »

Snakker du om vipper eller løftere?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #321 på: august 18, 2011, 17:29:46 pm »

Snakker du om vipper eller løftere?

Hehe, skrevet på jobb...
Vippere selvfølgelig..
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #322 på: august 19, 2011, 23:41:28 pm »

Faktisk fått utført litt arbeid i dag og. Glad
Byttet fra nokså ny helsyntetisk castrol girolje til redline mt90.
Stakkars Henrik blir fortvila over mitt hyppige dyre oljebytting. Gliser
Men ble raskt mye bedre kasse, giring ned i 2. sluttet å skrape på kald motor og den svake hylingen i 4.giret er helt borte.

Kjekt at ting kan "repareres" bare ved å bruke olje av skikkelig kvalitet. Blunker
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #323 på: august 20, 2011, 10:15:51 am »

Stakkars Henrik blir fortvila over mitt hyppige dyre oljebytting. Gliser

Pøøffft. Har ikke klaget jeg vel? Dine penger Gliser Når vi er inne på det må du sikkert pushe noe girolje til meg også snart, føler jeg burde kjøpt meg bedre samvittighet på det området.
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #324 på: august 20, 2011, 11:48:24 am »

Stakkars Henrik blir fortvila over mitt hyppige dyre oljebytting. Gliser

Pøøffft. Har ikke klaget jeg vel? Dine penger Gliser Når vi er inne på det må du sikkert pushe noe girolje til meg også snart, føler jeg burde kjøpt meg bedre samvittighet på det området.

Tror du skal prioritere oljetrykket først.. Blunker
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #325 på: august 20, 2011, 11:49:53 am »

Tror du skal prioritere oljetrykket først.. Blunker

Tar det samtidig med eksosen, så du må bare skaffe meg pakningene mine først!
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #326 på: august 20, 2011, 23:16:29 pm »

Nå har eg skikkelig arbeidslys på utsia også. Gliser
Har ikke hatt muligheten til å gjøre så mye, men fikk kappet pinnboltene på ene siden av motoren.
Testet også å polere forbrenningskammeret, men ble ikke fornøyd, greit nok det ble blank.
Men vil ha like fin og jevn overflate som om det skulle være støtfangeren. Blunker (sikkert helt unødvendig men men..)

Er en negativ ting med eksos anlegget i forhold til eks A1 og det er at grenrøret er ett helt stykke og derfor blir det for smalt.
Så på en eller annen måte må vi bredde det ca 8 mm, er det noen som har noen gode ideer om hvordan/hvor det skal gjøres?


Tenkte kanskje å bare kappe de to øvre rørene, holde en avstand på 4mm på hver å sveise igjen, men funker det? Øyerulling
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #327 på: august 21, 2011, 00:38:39 am »

Grenrøret var vel i stål? Prøv nå først å varme godt opp og bøye det til. Uansett, det vil ikke holde å fikse de to øvre rørene, alle fire sylindre må tas Blunker
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #328 på: august 21, 2011, 08:54:14 am »

Er ikke bare bare å bøye sånt..
Blir fort til at flensen sitter skjevt..
Tror det Er større sjans for at de nede kan stå i litt spenn, er jo bare 4mm på halvmeter arm..
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #329 på: august 21, 2011, 09:46:44 am »

Må ta det i to omganger (minst) selvfølgelig. Først bøye utover der som det er bend allerede - så bøye innover igjen helt i slutten av bendet. Men det bør vel uansett være noen som har hatt, og løst, dette problemet før?
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Sider: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!