mars 29, 2024, 12:36:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848470 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #420 på: september 25, 2011, 23:16:12 pm »

Jøss! vert jo motor å greier, jo! - innimellom all rakettforskinga og kjernefysikken Gliser

men har du ikkje gløymt å snu fordelardrevet feil veg?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #421 på: september 26, 2011, 07:13:47 am »

Hehe, eneste som er "glemt" er glemmeblekket da eg mangler en hel ræl med deksler.
Kanskje du har litt liggende vis eg kommer opp å roter litt? Øyerulling
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #422 på: september 26, 2011, 18:47:42 pm »

jadå eg har da mesta av blekk liggande
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #423 på: oktober 01, 2011, 21:58:13 pm »

Jada, skjer faktisk litt ting selv om det går litt sakt i forhold til ønsket.
Er dessverre pakket med arbeid for tiden så blir ikke nok tid i døgnet..

Driver å pusser og lakker deksler.
Ende også opp med å kappe av de utblåsingene på org viftehuset og skal få sveist igjen flatt til uka.

Lite tips, kjøpte en pakke med neonyd magneter på nettet, sykt kraftige.
Vet Gene berg i sin tid festa en giga kumagnet til pickupen, men det er for gammeldags.. Gliser


Glemmeblekk er på!


Lite ekstra tips, stram toppene etter noen dager på ny, henge at dem setter seg over litt tid...

Måtte også kappe til for full flow nippelen..


Bare random bilder av grunnede deler...




Og her kommer trolig en av de viktigste tingene med tanke på kjøling, pass på å ha det helt tett rund oljekjøleren.
Fikk tak i denne skummen på teip rull fra en lokal sjappe, fungerer veldig bra og ble fint og tett.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #424 på: oktober 02, 2011, 01:26:14 am »

Neodymium magnetar vert svekka ved tempratur over 80grader, ved gjentatte gonger, alternativet er samarium kobolt som er lika sterke frå veldig kaldt til veldig varmt men dei er ikkje lika sterke som sintra neo magnetar, derimot sterkare enn limte neo magnetar...sånn for informasjonen sin del. uansett ganske so lur ide med magnetar på lokket.

og ellers ser ting bra ut Glad skulle du ha dei to blekkene? eg kan sikkert senda i posten om du vil ha dei fort.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #425 på: oktober 02, 2011, 07:38:51 am »

Hehe skjønner du har tatt en titt på vikipedia? :p
Går fint ang deksler fikk av tolo.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #426 på: oktober 02, 2011, 10:30:21 am »

nope, fant da i ei skuleboke Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #427 på: oktober 02, 2011, 19:46:25 pm »

Kjøpt enda ei boble, en 1303S i en grufull blåfarge.
Blir vinter bil/bruks bil, nesten rustfri som få.
Skal bli rally monte carlo utseene, med hvite jubileums felger, knaste dekk, heving, mye klister, ekstralys og matt svart panser.
Motoren havner trolig i den etter hvert og skal brukes til is rally i vinter. Gliser

Settes selvfølgelig tilbake i fin bobla når finværet kommer.
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #428 på: oktober 02, 2011, 21:47:54 pm »

Ja, nå må du nesten endre navnet på tråden din til "Dallands garasje", "sørlendingens bilflåte", eller lignende....
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #429 på: oktober 03, 2011, 07:12:33 am »

Ja, nå må du nesten endre navnet på tråden din til "Dallands garasje", "sørlendingens bilflåte", eller lignende....

Hehe rolig nå.. Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #430 på: oktober 04, 2011, 17:30:48 pm »

Hater å pusse sparkel... Sint
Han som sveiser innsugene er tilbake i Norge så dem er nok snart tilbake.. Glad

Dagens tips:

Irriterer du deg over dellorto kvitringen? (dette er altså sånn typisk "stjele oppmerksomheten" spørsmål...)  Øyerulling
Her er løsningen! Gliser

Den typiske kvitringen som kommer under pådrag på lite gass kommer av dette hulrommet her som er det pga choke systemet som var på noen drla.
Tett dette med kjemisk metall eller skaff de spesielle pakningene som CB tidligere har solgt så er du kvitt problemet.


Prøvde selv først de små kubbene fra biltema, men det var noe håpløst søppel som mye annet derfra.
Ende opp med kjemisk metall fra hagmans fra jobben, det funka fjell. Blunker
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #431 på: oktober 04, 2011, 20:19:57 pm »

Fin oppdatering og mye gode bilder. Det liker vi  Blunker Og gratulerer med isrally bil !
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #432 på: oktober 05, 2011, 00:24:16 am »

Alltid koselig med progresjon.

Kan rapportere at boltene i blokka sitter godt hos meg etter et par oljeskift, og var nok en fordel at du gikk for denne løsnignen. Sprengskiver, flatskiver og kjemisk fastlåsing ble den endelige fail-safe-løsningen hos meg. Dypsump på brukstraktoren har jeg dog slutta med gitt...

Liker den sjarmerende og unike "fuglekvittringen" i mine DRLA-spjellhus, jeg Blunker Slipper å se på turtelleren for å vite at jeg ligger mellom 2 og 2.5k på 30% load Gliser
Prisen blir kanskje dyr å betale HVIS de kjemiske metallbitene skulle løsne og falle ned i innsuget, selvom sjansene for det virker svært små mtp. at de ligger mot flaten til pakningene...

Angående "firksjon" i sylinderne: Da jeg hadde fått honet lagerbukkene mine til spec, glei veiva som i smør ved riktig moment over bæringa, men motoren var nesten ikke til å dra rundt for hånd etter at den stod som long block. Fin kombo mellom frisk kompresjon på 10.6:1, nye ringer/sylindere og en proper ventiljobb hos Autoteknikk..

Endte du på planlagte 9.5:1 etter poléring av forbrenningskammerne?

Var kult med magnetene i sumplokket. Du får kjøre en "Reodor Felgen" og ta inspriasjon fra Tistlo sitt supplement: Litt blanda drops, der den ene tar over der den andre slutter!
« Siste redigering: oktober 05, 2011, 00:28:35 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #433 på: oktober 05, 2011, 07:16:19 am »

Hehe, jada finnes noen få som påstår dem liker kvitringa.. Osteaktig

Skal ta en mer grundig test idag av den kjemiske metallet, skal prøve ut på en metall flate å se hva som trengs av slag, varme, bøying osv for å "ødelegge" den og få den til å slippe.

Og veiva roterte meget lett som short blokk og som long blokk uten sylinder ringene på, nå er det bare sånn det skal være ja. Blunker

Gadd rett å slett ikke å måle kammeret etter polering, er jo så å si ingenting nevnverdig som ble tatt bort..
Kompen ende til slutt på 9.5:1 som planlagt ja.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #434 på: oktober 05, 2011, 07:40:02 am »

Hehe, jada finnes noen få som påstår dem liker kvitringa.. Osteaktig

Skal ta en mer grundig test idag av den kjemiske metallet, skal prøve ut på en metall flate å se hva som trengs av slag, varme, bøying osv for å "ødelegge" den og få den til å slippe.

Og veiva roterte meget lett som short blokk og som long blokk uten sylinder ringene på, nå er det bare sånn det skal være ja. Blunker

Gadd rett å slett ikke å måle kammeret etter polering, er jo så å si ingenting nevnverdig som ble tatt bort..
Kompen ende til slutt på 9.5:1 som planlagt ja.

prøv en form for mikrovibrering og...
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #435 på: oktober 05, 2011, 08:33:22 am »

Sitat fra: bug66 link=topic=33902.msg389983#msg389983
prøv en form for mikrovibrering og...
[/quote

Sånn såkalt vibrator? Glad
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #436 på: oktober 05, 2011, 08:52:03 am »

Gadd rett å slett ikke å måle kammeret etter polering, er jo så å si ingenting nevnverdig som ble tatt bort..
Kompen ende til slutt på 9.5:1 som planlagt ja.

Så du revurderte ikke kompforholdet mao. Var Engle FK8 du skulle kjøre?

Ok.. Jeg har alltid lagt volumet tett oppunder ønsket verdi og polért meg opp til spec. Fra en ru overflate etter fila til en helt blank overflate etter behandling med sliperull og flapwheel, har jeg målt nevneverdig differanse på "lakkvekta" gitt Blunker. Klart, det finnes vel "flere veier til Rom"...

Du får kjøre litt seriøse tester med disse kjemiske metalløsningene ja.. Min erfaring er at det setter seg godt fast til overflaten såfremt den er 100% ren, men her står tross alt mye tid og investerte penger på spill Øyerulling
« Siste redigering: oktober 05, 2011, 08:59:05 am av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #437 på: oktober 05, 2011, 09:14:14 am »

Vet ikke helt hva du mener når du snakker om å revurdere kompen..
9.5 ser eg på som en fornuftig middelvei mellom å utnytte kammen og kunne kjøre trygt på 95 blyfri.
Siden eg også tenker meg inn på turbo og E85 neste år så passer det bedre med kommende oppsett da..

Mellom siste måling og polering ble nesten ikke annet enn polerings 'pute' brukt, så veldig lite materiale er fjernet.
Har kjørt med kjemisk metall i innsugene på bruks motoren lenge uten problem så ser lyst på det.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #438 på: oktober 05, 2011, 09:47:21 am »

Vet ikke helt hva du mener når du snakker om å revurdere kompen..
9.5 ser eg på som en fornuftig middelvei mellom å utnytte kammen og kunne kjøre trygt på 95 blyfri.

Jeg har fått indikasjoner fra andre realtivt kyndige og erfarne byggere som kjører tilsvarende kam, om å gå lenger opp i komp., defor jeg lurte vetu' Blunker
Angående ditt valg av komp. med tilhørende argumentasjon rundt oktanvalg, tror jeg ikke jeg skal svare annet enn at jeg tror og føler vi er ferdig med å diskutere "engine dynamics" i denne tråden, så jeg skal spare både deg og allmennheten for å ta opp dette temaet og mine synspunkter på nytt..
Tross alt har du ved tidligere anledninger gitt et sterkt inntrykk av at du forstår faget.

Siden eg også tenker meg inn på turbo og E85 neste år så passer det bedre med kommende oppsett da..

Nå kan jeg akkurat "såååå" lite om turbomotorer, men jeg tror nesten jeg ville vurdert både et annet valg av topper med annerledes karakteristikk slik at du kan designe forbrenningskammer og sette "riktig" komp på nytt. Kanskje også en annen kam ville vært hensiktsmessig hvis en først skulle bolta en turbo på motoren?

Har kjørt med kjemisk metall i innsugene på bruks motoren lenge uten problem så ser lyst på det.

Ja, jeg testet dette på min forrige 1915 for et par år siden også, og det fungerte veldig greit. Brukte den gangen noe kjemisk metall jeg fikk tak i på Torshov. Siden innsuget koner nedover er vel det en trygg nok sikring i seg selv (med mindre formen skulle løsne og deretter sprekke Sjokkert)
Spent på tilbakemeldinger vedrørende torturtestene du skal gå igang med Glad

Lykke til videre!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #439 på: oktober 05, 2011, 10:33:14 am »

Sitat fra: bug66 link=topic=33902.msg389983#msg389983
prøv en form for mikrovibrering og...
[/quote

Sånn såkalt vibrator? Glad

Vibrator sier du ....  Gliser Gliser


* item_L_10041031_101849931.jpg (23.83 KB, 800x800 - vist 210 ganger.)
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #440 på: oktober 05, 2011, 17:08:14 pm »

Oi så du overasker Lassen... Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #441 på: oktober 07, 2011, 22:49:20 pm »

Da har det vert ca 400 innom for å se bildet til Lassen av en vibrator så kanskje vi skal fylle på med noe annet stimelerende? Øyerulling

Fikk testet det kjemiske metallet.
Pusset rent og lagte noen små hakk...


La så på en god del og testet neste morning, bøyde i begge retninger, eneste som skjedde var sprekker men ingen antydning til slipp fra overflaten, tok så noen slak med hammeren direkte på epoxyen, gode resultatet, kun di skarpeste toppene som ble slått flate.
Testet så med varme og alt gikk bra frem til gassbrenneren varmet det såpass mye at det begynte å røyke og smelte, da slapp det..
Ser også at det står brukstemp: -40 - 130 grader på pakken så tror dette skal gå fint.
Testet også å dynke i tynner uten noen kjemisk reaksjon.

Vil også ta med et lite tips, hos proffere lakk forhandlere får man tak i "kontroll spray" dette er en meget lett pussende svart blank lakk som brukes ved slutt pussingen av deler, her legger et tynt lag oppå også pusser man til alle farge kornene er borte.
Meget enkelt i bruk og kan få tullinger som meg til å få bra resultat. Gliser




Så gikk det plutselig til at eg fikk dette i stua..






Kan bli spennende det, spesielt muligheten til å justere tenninga fra inni bilen så enkelt. Blunker
Loggført

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #442 på: oktober 08, 2011, 01:05:26 am »

Sitat
Da har det vert ca 400 innom for å se bildet til Lassen av en vibrator så kanskje vi skal fylle på med noe annet stimelerende?

Var ikke bildet stimulerende nok ..... ?  Gliser Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #443 på: oktober 13, 2011, 20:04:34 pm »

Pga endringer i planene så er msd'en nå til salgs for 3500 eller fornuftige bud.

Utrolig lite spennende som foregår nå, bare pussing av deksler, som eg aldri blir fornøyd med.
Valgte også å kappe bort utblåsningene til varmepottene da det ikke skal være varmepotter lenger og alt annet en org doghous og dtm er søppel uten like.



Må også få gitt en offesiell takk til alle på krankenhaus for utrolig gjestfrihet, god hjelp og donering av kjøledeksler!
Trygve med sine flotte metall kunskaper sveiste igjen viftehuset og det har fått første strøk med sparkel.

Fått gjort ferdig innsugene og monterte opp for morro. Gliser


Men heller mer og mer mot å skaffe meg "sync-link" når det kommer skikkelig for salg.
For dem som ikke er kjent med dette så er det et lignende system som flere motorsykkler bruker der forgasserne åpnes med et vaier system i steden for stag.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #444 på: oktober 13, 2011, 20:35:47 pm »

Hvorfor flekker du ikke av de ekstra "skinkene" av viftehuset? Da får du litt ekstra plass rundt innsugene også. VW skiftet aldri form på vifehuset, egentlig, inne i alle sammen er det et 30 hester hus.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #445 på: oktober 13, 2011, 21:54:35 pm »

Hvorfor flekker du ikke av de ekstra "skinkene" av viftehuset? Da får du litt ekstra plass rundt innsugene også. VW skiftet aldri form på vifehuset, egentlig, inne i alle sammen er det et 30 hester hus.

Tok ikke av skinkene da det fort blir veldig mye mer arbeid, og da eg ikke sveiser selv blir det mye å forlange fra venner. Blunker
Og jo vw har skiftet på fult av småting på viftehusene, hvis du ikke viste det så har du ikke sett nøye nok.
Til og med 1600 viftehusene har kommet med flere forskjellige utgaver innvendig, eks så har et 181 viftehus ikke bare fjernet utblåsningene og skinkene men selve "vingene" inni er utformet annerledes med buttere starter og slutter pga disse motorene ofte sveiv på lavere turtall enn gatemotorer.
FI 1600 motorne har også litt annen utforming der den ene kanalen til oljekjøleren går...

Det eg ønsket var å fjerne de utblåsingene for å få plass til den nye gasser"staget" uten å kødde til den originale kjølinga alt for mye.
Men du minnet meg på at eg må ta en test montering med gassere og viftehus for å se om jeg kanskje må modifisere litt her også.
På bruksmotoren er innsugene planfrest ca 2 grader mer ut til hver side for å gå klar for viftehuset.
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #446 på: oktober 13, 2011, 23:06:25 pm »

Og jo vw har skiftet på fult av småting på viftehusene, hvis du ikke viste det så har du ikke sett nøye nok.

Jeg skrev form på viftehuset. Jeg har bygget ett 30 hk hus med indre finner og doghouse fra ett 74 hus. Så noe vet jeg om utseendet inni de forskjellige typene. Det var derfor jeg tipset deg.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #447 på: oktober 14, 2011, 06:37:20 am »

Og jo vw har skiftet på fult av småting på viftehusene, hvis du ikke viste det så har du ikke sett nøye nok.

Jeg skrev form på viftehuset. Jeg har bygget ett 30 hk hus med indre finner og doghouse fra ett 74 hus. Så noe vet jeg om utseendet inni de forskjellige typene. Det var derfor jeg tipset deg.


Regnet med du kunne endel om dem ja, men setningen etter  den du siterte var det som forvirret.. "inne i alle sammen er det et 30 hk hus."
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #448 på: oktober 14, 2011, 06:49:09 am »

Er egentlig ikke så mye mer jobb enn å sveise igjen hulla etter luftutblåsene. Skjær ut to slisser foran og bak, brett inn den ytre kanten og sveis sammen. Her er et som jeg laget for noen år siden. Verdt jobben, for du får så mye bedre plass Glad


* ViftehusForran.JPG (36.88 KB, 640x480 - vist 333 ganger.)

* ViftehusBak.JPG (38.99 KB, 640x480 - vist 337 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #449 på: oktober 14, 2011, 07:08:08 am »

Flotte bilder, og ser den. Blunker
Men eg får nok vente til neste semester med å leke meg med å sveise, skal ha sveising på skolen så da slipper eg å stjele andres tid. Glad
Loggført

Sider: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!