mars 28, 2024, 23:35:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 44 45 [46] 47 48 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 847996 ganger)
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1350 på: april 22, 2012, 21:25:35 pm »

Ser bra ut de der. Morro å lage selv. Selv om det mange ganger er enklere og billigere å kjøpe, er det kult å ha unike deler Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1351 på: april 22, 2012, 21:41:48 pm »

så fine ut, men mye enklere å kjøpe de ferdig for $20 Blunker


Ikke like fine og ikke like stort læringsutbytte.
Men ja hadde eg tatt vanlig ingeniør timepris hadde disse kostet langt over 10 tusen. Gliser
Godt ingen skal betale for disse når eg jobber så tregt. Glad

hehe skjønner hva du mener, men poenget mitt var at man bør kanskje velge hvilke deler man legger sjela si i, og hvilke som enkelt kan skaffes fra andre som har gjort de samme erfaringene selv.

Men om sant skal sies, hadde jeg hatt fres og dreibenk selv, hadde nok jeg også stått og laget slike ting på egenhånd Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1352 på: april 22, 2012, 21:45:38 pm »

Hadde det ikke vert for at eg enda er en student som ikke eier nåla i veggen så hadde eg nok aldri gidda å lagt disse tinga. Gliser
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1353 på: april 22, 2012, 21:51:37 pm »

Hadde det ikke vert for at eg enda er en student som ikke eier nåla i veggen så hadde eg nok aldri gidda å lagt disse tinga. Gliser

Trodde det var jeg som ikke eide nåla i veggen når du ser på hva slags skrot jeg lager...
Når jeg scroller kjapt igjennom tråden din virker det jo som at du er en holden mann som foretar seg rause prioriteringer Osteaktig
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1354 på: april 26, 2012, 18:12:35 pm »

Damn, nå har girkassen virkelig begynt å lage ulyder, 2. og 3. giret tåler ikke lengre kreftene og skraper og uler...

Noen som har en forsterka girkasse liggende til salgs??

Kom gjerne og med tips om hvem eller hvor eg bør kjøpe/modifisere girkasse.  Glad
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1355 på: april 26, 2012, 18:14:40 pm »

Unneberg Bil har det du trenger.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1356 på: april 26, 2012, 19:34:45 pm »

Unneberg Bil har det du trenger.

Er det heimkok eller Rancho kasse?
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1357 på: april 26, 2012, 19:41:26 pm »

Unneberg Bil har det du trenger.

Er det heimkok eller Rancho kasse?

Hør med Jens-Ole hos Unneberg Bil
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=396526787046089&set=a.265033346862101.66145.258475930851176&type=1&theater
Loggført
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1358 på: april 26, 2012, 19:43:56 pm »

Unneberg Bil har en veldig flink gearkassebygger i staben sin. Kan på det sterkeste anbefales, enten du vil ha en ombygd kasse tilpasset ditt behov eller bare en generell reparasjon.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1359 på: april 26, 2012, 19:45:05 pm »

Har stort sett bare drept aksler på org kassene mine jeg, og i allefall ikke 2 og 3dje gear..  Kanskje jeg kjører pent alikevel..
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1360 på: april 26, 2012, 19:59:31 pm »

Har stort sett bare drept aksler på org kassene mine jeg, og i allefall ikke 2 og 3dje gear..  Kanskje jeg kjører pent alikevel..

Nå var ikke akkurat girkassa mi fantastisk til å begynne med, men etter å gi full gass med 4 voksne i bilen så ble det litt for mye...

Hvis noen har en brukt forsterka girkasse stående så må du/dere gjerne også gi lyd. Glad
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1361 på: april 26, 2012, 22:43:51 pm »

Unneberg Bil har det du trenger.

Er det heimkok eller Rancho kasse?

Hva er forskjellen?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1362 på: april 27, 2012, 01:04:12 am »

kan du ikkje berre ta å bygga deg ei forsterka kassa då?? sånn att me andre kan melda oss på til girkassekurs te hausten Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1363 på: april 27, 2012, 07:35:36 am »

kan du ikkje berre ta å bygga deg ei forsterka kassa då?? sånn att me andre kan melda oss på til girkassekurs te hausten Kult

Er jo ikke viljen det står på, men har hørt man trenger/bør ha så mye fancy spesial verktøy...
Skulle gjerne lånt slikt verktøy så eg kunne lagt kopi men tror det er lite med sånt på vestlandet.

JS:
Var bare for info. Blunker
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4050
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1364 på: april 27, 2012, 08:52:53 am »

En ferdig Rancho kasse kan vi bestille til dig, men ønsker du en bestemt utveksling eller vil du have noget der passer til din motor og gatebruk? send mig en mail på mail@unneberg-bil.no  Glad
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1365 på: april 28, 2012, 00:55:11 am »

Viste seg å ikke være like mye ulyder når eg kjører alene så er vel håp for at kassa varer en liten stund til. Glad

Noen timer ilag med Svein på firmaet hans Canpro og vi er fort mye nærmere ferdig kit Glad

Fant noe papp og en god alu blokk også satt vi igang...











Så ble det midnatt og det var på tide å ta ture heim. Blunker
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1366 på: april 28, 2012, 14:57:42 pm »

Jammen se her ja! Dette blir jo kjempefint!
Pent maskineringsarbeid. Slik er veldig kos å drive med når det er til eget bruk og en har god tid til å få det 100% ;-)

Også, Håkon, du er virkelig søt der du sitter altså Kysser Kan vi få flere slike bilder i tråden din plz? Osteaktig
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1367 på: april 28, 2012, 19:40:45 pm »

Jammen se her ja! Dette blir jo kjempefint!
Pent maskineringsarbeid. Slik er veldig kos å drive med når det er til eget bruk og en har god tid til å få det 100% ;-)

Også, Håkon, du er virkelig søt der du sitter altså Kysser Kan vi få flere slike bilder i tråden din plz? Osteaktig

Takk Thore, du skal få flere bilder av meg vis du ønsker... Glad

PS: skal få tatt litt mer "in action" bilder av fresingen når eg lager venstre siden, sinnsykt mye pirk men gøy tilslutt!
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1368 på: april 30, 2012, 11:26:01 am »

Da blir det til at eg gjør et tappert forsøk på å prøve å bygge/overhale en girkasse selv.
Har absolutt null peiling så dette kan bli spennende...

Gode tips om jobben, bøker/videoer, og hvor å skaffe alt av lagre osv trengs.  Gliser


BTW: fikk på gule koni bak i går, har nå røde fremme og gule bak, helt fantastisk!  Glad
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1369 på: april 30, 2012, 12:56:58 pm »

Grattis med nye dempere Blunker
Hva slags innstilling har du satt de røde på, og hvordan er stivheten sammenliknet med de gule?

Er det slik at de røde kun fungerer med variabel kraft utover og fast innover?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1370 på: april 30, 2012, 13:07:21 pm »

Grattis med nye dempere Blunker
Hva slags innstilling har du satt de røde på, og hvordan er stivheten sammenliknet med de gule?

Er det slik at de røde kun fungerer med variabel kraft utover og fast innover?

Hei, både de gule og røde justerer du fastheten på kompresjonen og returen samtidig.
Nå er det ikke alltid så mye til hjelp hva man justerer dem på da dette forandre seg med alderen på demperne.
De røde fremme er justert til 180 gradere fra mykeste mens de gule bak er ca 360 grader.
Dette høres jo ut som utrolig stivt bak, men de gule koniene er godt brukt og er derfor i denne innstillingen bare litt hardere i kompresjonen men endel hardere i returen enn kyb gr-2.
Har bare så vidt fått testet dette så skal ut en frisk tur idag for å kaste den litt i svingene. Blunker
Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #1371 på: april 30, 2012, 13:53:40 pm »

er du sikker på at du ikke bare justerer returen og ikke kompresjonen?
hvilken serie koni har du?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1372 på: april 30, 2012, 15:25:21 pm »

er du sikker på at du ikke bare justerer returen og ikke kompresjonen?
hvilken serie koni har du?

Strammer eg demperen (komprimerer den og vrir med klokken så blir den hardere i kompresjonen og returen.
Sånn er det i praksis i alle fall.. Glad
Loggført

rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #1373 på: april 30, 2012, 16:44:19 pm »

jaja..... det står det ikke noe om i bruksanvisningen på mine røde el gule koni...
men jeg regner jo med at du vet bedre Blunker
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1374 på: april 30, 2012, 18:01:38 pm »

Mine røde forran føles slik at de er så og si umulig å trekke utover når de er justert til maks (720 grader), mens kompresjonen føles lik som 0 grader. Var derfor nyskjerrig på om det finnes forskjellige typer der ute. Jeg kommer til å starte på 180 grader selv på min 1303S.

Trodde også at røde betyr justérbar mens gule var faste, men der tok jeg visst feil  Blunker

Spent på rapport etter litt "cornering" og hvordan de forskjellige instillingene fungerer.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #1375 på: april 30, 2012, 19:11:10 pm »

Mine røde forran føles slik at de er så og si umulig å trekke utover når de er justert til maks (720 grader), mens kompresjonen føles lik som 0 grader. Var derfor nyskjerrig på om det finnes forskjellige typer der ute. Jeg kommer til å starte på 180 grader selv på min 1303S.

Trodde også at røde betyr justérbar mens gule var faste, men der tok jeg visst feil  Blunker

Spent på rapport etter litt "cornering" og hvordan de forskjellige instillingene fungerer.
det er som du sier tmb, mine gule til 1303 justeres på samme måte som røde KUN retur Glad
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1376 på: april 30, 2012, 22:35:32 pm »

Ja nå ble eg veldig usikker, men stod i går å justerte dem for å sette fastheten i forhold til kyb demperne og merket forskjell i kompresjonen også, men ja er mye mer forskjell i returen, der er det snakk om 180 grader fra treg til helt umulig å beveg  Gliser

Fikk kjørt litt halv sportslig idag og var mer stabil en noen gang, deilig hvor trygg den føles nå.
Nå gjenstår bare montering av heimkok cup staget så er bilens understell og bremser ferdig.
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1377 på: april 30, 2012, 22:38:30 pm »

Tror du at det blir greit å hanskes med denne fryktelige hoppingen når du er ferdig med understellet?
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1378 på: april 30, 2012, 23:07:38 pm »

Tror du at det blir greit å hanskes med denne fryktelige hoppingen når du er ferdig med understellet?

Har jo kjørt slik siden forrige sommer og har ingen problem med det, er mye mykere enn en puma senka boble og eg sirka like stivt som de fleste nybiler idag.
Største problemet for tiden er når eg presser den hardt ut av rundtkjøringer, da merker eg rompa begynner å flexe og bilen sliter.
For ikke å snakke om de fantastisk myke original setene som gjør at eg fyker rundt og bunner sete fjærene hele tiden! Osteaktig
Loggført

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1379 på: april 30, 2012, 23:10:01 pm »

 Gliser
Hvilke av oppgraderingene tror du har gjort susen for hoppinga da? Stivere dempere?
Er grønn på understell, så må sette meg litt inn i disse greiene Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: 1 ... 44 45 [46] 47 48 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!