mars 29, 2024, 14:48:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 848528 ganger)
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1410 på: mai 09, 2012, 15:33:17 pm »

Men, det blir jo nå ren gjetning hvor mye dette gir av effekt.. så hvorfor du ikke bremsa den som den var. For så gjøre denne jobben, og få på ny eksos. Med ny bremsing.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1411 på: mai 09, 2012, 15:34:26 pm »

ok, takk :-)
hva type epoxy bruker du?

Mener å huske det var hagmans på tube.
Har brukt den i innsugene ca 1000 km og hadde ikke skjedd noen forandring fra monteringen.
Gjorde jo det kunst stykket å tigge i innsugene etter eg hadde lagt litt epoxy i dem...
Tok litt fyr liksom... Øyerulling Gliser
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1412 på: mai 09, 2012, 15:35:43 pm »

Men, det blir jo nå ren gjetning hvor mye dette gir av effekt.. så hvorfor du ikke bremsa den som den var. For så gjøre denne jobben, og få på ny eksos. Med ny bremsing.

Dårlig tilgang på billig bremsing i Bergen og ikke hatt mulighet til å kjøre hjem til Sandnes å gjøre det.
Loggført

ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1413 på: mai 09, 2012, 16:04:19 pm »

Men, det blir jo nå ren gjetning hvor mye dette gir av effekt.. så hvorfor du ikke bremsa den som den var. For så gjøre denne jobben, og få på ny eksos. Med ny bremsing.
Dårlig tilgang på billig bremsing i Bergen og ikke hatt mulighet til å kjøre hjem til Sandnes å gjøre det.

Har Polly lagt ned virksomheten? Trodde han hadde utstyr til slikt.
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1414 på: mai 09, 2012, 16:51:09 pm »

Har Polly lagt ned virksomheten? Trodde han hadde utstyr til slikt.

Billig er vel relativt, men i mitt syn er ikke Polly billig nok til å bruke flere ganger. Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1415 på: mai 15, 2012, 09:32:34 am »

Fått litt deler og har måtte "lage" litt deler.
Første i rekken var noen kule pusse greier for å jevne ut portene og skape den fine matte overflaten.
Tror dem går under navnet cross buff og funker veldig bra!  Glad

Så får legge med et før og etter bilde. Blunker




Neste ut var ventilsete freseverktøyet kjøpt på cylinderheadsupply.com er av merket neway og får dem i mange typer.
Dette er kjøpt inn ilag med Svein (Canpro) og Krankenhaus gjengen så vi har kjøpt flere størrelser for å kunne overhale alle ventilseter/topper opp til 44 mm.
De to som vi har kjøpt inn har 30 og 45 vinklene også har vi et hjemmelaget til ca 65 grader vinkelen.

To ting eg bemerket meg var at ventilsetene kun er kuttet i 45 og 65 grader fra CB og alle var skjeve.
Om disse er skjeve pga styringene er tatt ut og satt inn igjen eller om det bare er dårlig arbeid vet eg ikke..




Kan se på dette bildet hvordan etter litt fresing så har vi på ene halvsiden fått en ny blank flate mens fresen ikke har tatt borti på motsatt side.
Gikk over flere ganger med alle vinklene og har flyttet setevinkelen lengre ut på innsugs ventilen i håp om litt mer flow.
Nå gjenstår å slipe ventilene og litt annet smått før dem er klar for montering igjen.

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1416 på: mai 15, 2012, 17:31:42 pm »

Btw: om noen lurte så er det hvite i innsugsporten bare pussestøv fra epoxyen. Glad

Da innsugsventilene ikke har tettet helt godt så var dem litt koksa på baksiden så tok derfor en runde over alle ventilene med pussefilla etc.





Er vel det som kalles ventil sliping? Øyerulling Glad
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #1417 på: mai 15, 2012, 17:52:46 pm »

trur du har diagnosen "sot\støv på hjernen".. om du fortsetter og demontere montoren hver 2 måned. for å fjerne sot og dritt Gliser Gliser Gliser
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1418 på: mai 15, 2012, 19:01:35 pm »

Får se om det blir noen skikkelig ventil sliping, har testet alle nå og alle holder helt tett for vann noe som ikke var samme saken forrige gang... Øyerulling
Ja eg vet eg slurver forrige gang men til mitt forsvar så tenkte eg at det var lite vits å legge tid nedi noe hvis ventilsetene ikke hadde satt seg skikkelig.. Gliser

Da er eg endelig ferdig med portingen av den første innsugsporten om ikke noen kommer med noen innvendinger da. Glad
Beklager dårlige mobil bildene...

Står som vanlig i skrustikka og bytter mellom bruk av karbid fresene, pusseruller og cross buff greiene.


Selv om eg håper folk ser det selv så får eg uansett si at det er den venstre porten her som er ferdig.. Glad






Så hva mener dere?
Loggført

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #1419 på: mai 15, 2012, 20:28:06 pm »

awesome
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1420 på: mai 16, 2012, 13:52:04 pm »

awesome

Hehe flott da har eg fått den ene meningen eg etterlyste... Gliser

Men tar gjerne noe konstruktiv kritikk om noen har noe å sette fingeren på?
Loggført

Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1421 på: mai 16, 2012, 14:04:34 pm »

Ser bra ut Glad men du har en knekk rett under ventilsetet på innsugs porten jeg ville runda/fjærnet.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1422 på: mai 16, 2012, 14:12:01 pm »

Arbeid gjort av en fagmann med flowbenk, kun til sammenlikning. 2332 motoren med disse toppene bremset 234 hk:


* Fagmann.JPG (43.34 KB. 709x490 - vist 371 ganger.)


-BB-

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1423 på: mai 16, 2012, 14:17:26 pm »

Ser bra ut Glad men du har en knekk rett under ventilsetet på innsugs porten jeg ville runda/fjærnet.

Ser du bort fra knekken fra 65 grader vinkelen så er det ingen flere knekker, men bildet kan jo lyve eller eg kanskje ikke har fått det med meg.
Er det oppe eller nede i porten eller rundt hele?

BB: Takk, god inspirasjon! Har du noen fine bilder av andre enden også?
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1424 på: mai 16, 2012, 14:27:14 pm »

BB: Takk, god inspirasjon! Har du noen fine bilder av andre enden også?

De tørr jeg ikke legge ut for da blir Bug66 og Putte så sure på meg.  Glad Dessuten står disse toppene på en motor som er tilsalgs her inne på forumet nå.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1425 på: mai 16, 2012, 14:30:20 pm »

BB: Takk, god inspirasjon! Har du noen fine bilder av andre enden også?

De tørr jeg ikke legge ut for da blir Bug66 og Putte så sure på meg.  Glad Dessuten står disse toppene på en motor som er tilsalgs her inne på forumet nå.



høh?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1426 på: mai 16, 2012, 14:43:26 pm »

Er det virkelig toppene som det sitter 48/40 ventiler i?
Så ikke så stort ut...
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1427 på: mai 16, 2012, 16:01:16 pm »

Er det virkelig toppene som det sitter 48/40 ventiler i?
Så ikke så stort ut...

Jeg vet ikke hva Johannes har gjort med disse toppene i ettertid men den gang (på bildet) hadde dem 46x37mm ventiler. Det var jeg som hentet toppene i Sverige for Jøran.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1428 på: mai 16, 2012, 16:01:59 pm »

BB: Takk, god inspirasjon! Har du noen fine bilder av andre enden også?

De tørr jeg ikke legge ut for da blir Bug66 og Putte så sure på meg.  Glad Dessuten står disse toppene på en motor som er tilsalgs her inne på forumet nå.



Kom igjen kalle!!
Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1429 på: mai 16, 2012, 17:14:50 pm »

Gi dere gutter , t.o.m. jeg kjenner min begrensing ... Det Johannes gjør med vw toppene er fantastisk og
tar virkelig mye tid + deler ..... Klart vi reagerer på prisen men herregud se hva du får ....(44 in).. Gliser
Til sammenligning tar jeg ca 8 til 10 000 på portn. jobb på 911 ...u/deler ..
Mvh


* Innsug 44.jpg (72.41 KB, 640x480 - vist 312 ganger.)
« Siste redigering: mai 16, 2012, 17:20:30 pm av Sonic » Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1430 på: mai 16, 2012, 17:20:28 pm »

Sist eg sjekka så er ikke det type 1 topper eller hva Sonic? Blunker
Hvis gjerne bilde av noen type 1 topper du har portet så kan eg kanskje hente noen tips. Glad
« Siste redigering: mai 16, 2012, 17:22:06 pm av Dalland » Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1431 på: mai 16, 2012, 17:24:42 pm »

Spiller vel ingen rolle ..egentlig.. jobb er det åkke som ...Vanlige VW T-1 topper er for meg long gone
arbeidet med disse i forhold til "after market" er jo tullball.. CB lager supre ting til 0 penger ...
(ved trimming ) ..
Skal sende biler av Porsche 911 inn/ut så du får bakoversveis ..., ikke i dag , nå er det snart 17 mai
(kun meg i nabolaget som sjønner noe  Gliser)
  

Erich
« Siste redigering: mai 16, 2012, 17:28:30 pm av Sonic » Loggført
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1432 på: mai 16, 2012, 18:07:13 pm »

Er det virkelig toppene som det sitter 48/40 ventiler i?
Så ikke så stort ut...

Jeg vet ikke hva Johannes har gjort med disse toppene i ettertid men den gang (på bildet) hadde dem 46x37mm ventiler. Det var jeg som hentet toppene i Sverige for Jøran.

BB

Nå ble jeg usikker.. Har ikke målt de, men hadde for meg at det var 48/40. Dalland, løp og kjøp, så har du noe å se etter Blunker
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1433 på: mai 16, 2012, 21:52:54 pm »

Hehe, sikkert flotte topper det ja. Glad

Sonic:
Grunnen til eg spurte etter type 1 topper er jo at dem selvfølgelig er mye vanskeligere å gjøre bra enn noe ala type 4 topper som er så å si helt rette fra starten av.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1434 på: mai 16, 2012, 23:28:58 pm »

Om disse er skjeve pga styringene er tatt ut og satt inn igjen eller om det bare er dårlig arbeid vet eg ikke..


holder en knapp på att styringene er tatt ut og satt inn ,som gjør skjevheten i sete.
må vel slipe seter på nytt da
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1435 på: mai 18, 2012, 17:14:11 pm »

Knasten:
Tror det selv, men også litt vondt for å tro at å ta ut og inn samme styringen kan gi en så anderledes vinkel på ventilen..

Eksosen:
Nå begynner eg nesten å bli litt frustrert, drar ut i det uendelige og siste nye var at shipping firmaet hans hadde stoppet halvveis på veien og funnet ut at ingen kunne frakte det til Norge så nå har han fått det i retur og må finne et annet firma...
Veldig irriterende da tiden er knapp nok fra før av og eg ønsker virkelig å ha min motor i bilen for Bore treffet selv om Vidar motoren er trivelig den. Glad
Neste uke har det gått 3 måneder siden betaling, så rask skal eg ikke skryte på meg at han er, men han gjør nå god jobb. Glad

Girkassen lever enda og må sikkert tynes gjennom store deler av sommeren, så prøver eg å overhale en selv uti august kanskje.
Må også skaffe meg en ny clutch lamell da cushlock plata slurer.

Nå er ene toppen ferdig portet og klar for montering av ventiler/fjærer igjen, så ting begynner i alle fall å nærme seg.
Må få sett mer på blokken for å finne/fikse lekkasjen fra pumpa og den bak svinghjulet et sted.

Men sett bort fra at eg skal lage meg noen justerings skruer til gasser greiene så er endelig vaier systemet ferdig.
Ender nok opp med å tre vaieren og strømpa gjennom viftehuset også skjøter eg vaieren til den originale over girkassa og setter på noe for å holder fast sykkelvaierstrømpa mot strømpa over girkassen...
Tror også eg ender opp med å pulverlakke vaierhjulene da dem er i stål, mens brakettene er i alu.




« Siste redigering: mai 18, 2012, 19:58:01 pm av Dalland » Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1436 på: mai 18, 2012, 18:43:33 pm »

Hvor mye slurer lamellen?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1437 på: mai 18, 2012, 19:13:49 pm »

Pent system. Blir det ikke DBW, så er jeg keen på noe liknende hvis det blir å fortsette med to dobble TB's på sugis.

Kjipt med eksosen din da, men noe treff haster det vel ikke med. Det viktigste er vel at bilen kan brukes til egen glede snart? Osteaktig

Keep us updated Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1438 på: mai 18, 2012, 20:08:48 pm »

Hvor mye slurer lamellen?

Slurer ikke under aks, men hvis eg eks ligger i fjerde og skal mate raskt på i 3. så er det ikke det artige rykket, men slurer inn...
Og det å ta drag starter er ikke mulig (altså å holde den på brekker delvis før start) tåler ikke varmen virker det som siden når den ført begynner å slure kan eg slure gjennom alle gira inntil den får kjølt seg ned igjen..
Men for all del en billig måte å være mer forsiktig med girkassa.


Takk Thore, synes selv denne versjonen er mye "renere" enn Raby sin versjon, men så er jo hans mye billigere å lage.
Ja frustrerende med eksosen men akkurat bore treffer er viktig for min del, alltid gøy på banen og utrolig trivelig gjeng! Glad
Loggført

HenrikF
Medlem
***
Innlegg: 210
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1439 på: mai 18, 2012, 20:15:17 pm »

Hvor mye slurer lamellen?

Slurer ikke under aks, men hvis eg eks ligger i fjerde og skal mate raskt på i 3. så er det ikke det artige rykket, men slurer inn...
Og det å ta drag starter er ikke mulig (altså å holde den på brekker delvis før start) tåler ikke varmen virker det som siden når den ført begynner å slure kan eg slure gjennom alle gira inntil den får kjølt seg ned igjen..
Men for all del en billig måte å være mer forsiktig med girkassa.

Er jo mulig at utløserlageret ligger litt bortpå og presser liiiiitegranne på clutchen også, akkurat nok til at det slurer litt....  Kunne jo justert litt og prøvd med den samme platen. Men det er jo litt lettere å bytte nå...
Loggført

1969 Type 3 Fastback - Laila
Sider: 1 ... 46 47 [48] 49 50 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!