april 28, 2024, 21:55:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 859561 ganger)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1620 på: desember 13, 2012, 19:47:13 pm »


Driver man i båtbransjen kalles vel det der en startmotor? Sulzer leverer en diesel på 5720 kw pr sylinder! 80080 kw totalt Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1621 på: desember 13, 2012, 21:35:13 pm »

JHU, to takt eller fire takt og klarer dem de nye avgass kravene ute eksos rensing?

Anyway, takk for gratulasjoner, vi får stoppe of topic snakkinga og holde oss til pinglemotorer. Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1622 på: desember 14, 2012, 06:20:40 am »

JHU, to takt eller fire takt og klarer dem de nye avgass kravene ute eksos rensing?


Har dem faktisk avgasskrav i shippingindustrien eller kun anbefalinger? De 4 timene som Kielferga står i Oslo og laster av/på så forurenser den mer en alle biler i Oslo gjør på en dag. Mitt inntrykk er at dem shipper ut så fort det blir stilt krav til dem. Eksos, balastvann...

Grattis med jobbtilbud og jeg gleder meg til å følge med på nye versjoner av motoren din. Ikke minst til når vi skal begynne å diskutere mapper og data  Glad

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1623 på: desember 14, 2012, 18:02:27 pm »

Gratulerer med jobbtilbud!!
Loggført
Klungland
Medlem
***
Innlegg: 217
Bosted: Etne


62 cab


Vis profil
« Svar #1624 på: desember 14, 2012, 19:21:00 pm »

Gratulere med jobb! Nå er fremtiden til motorfabrikken sikret Glad
Det må være kanon å få tilgang til alt det snadder utstyret Glad
Loggført

Life is what happens while you are busy making other plans
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #1625 på: desember 14, 2012, 21:18:29 pm »

Gratulerer med ny jobb!

Hilsen Geir
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
Jan-Henrik
Nybegynner
*
Innlegg: 48
Bosted: Bergen

Vw Luftmacht Bergen, Norway #1


Vis profil

« Svar #1626 på: desember 17, 2012, 07:06:00 am »

Gratulere så mye med kanonfet jobb. Hovedmotor ombord er gamle Bergen Deisler. Var med på stempel-sjau forrige helg. Hyggelige folk!!
Med din kunnskap sammen med alder går det vell en mnd's tid så blir du tilbudt aksjer. Jævel!! Blunker

Meen, når du er lei av å skru på "bussmotorer" og skifte dåvendyr av noen sneilehus, ta en tlf til MTU.

(Du får nok en tlf derifra uansett, telegafen går varm i den bransjen)

Forøvrig gleder jeg meg til å spole med deg i sommer!! Gliser
Loggført

1966 T-1 1300 - Ludwig
1974 T-1 1303s "Rongved Edition" - Bergsprekken.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1627 på: desember 30, 2012, 09:56:49 am »

Håper folk nå har hatt en flott julefeiring, eg har nå sittet å storkost meg med lego bussen slik som sikkert mange andre innpå her.. Blunker

Det ble ikke så store pengebeløpet i året jule/bursdags gave pott, men eg skal nå klare å snike til meg litt deler denne våren..

Hatt litt kontakt med JPM and å prøve å finne en kamaksel med litt mer bunndrag enn FK-8 men samtidig ikke være så slitsomme som VK serien.
Første forslaget hans var denne:

Jag skulle rekommendera JPM0108108, det är en split dur kam speciellt
framtagen för gata och strip.
Den har 274gra vid 0.05", 10.35mm kamlyft på insug och 269gra vid 0.05",
10mm kamlyft på avgas. 108gra LC.
Mycket bra körbarhet med bra toppeffekt.

Litt i stuss eg da disse durasjonstidene er langt over fk-8, men så er vel raptor kammene helt annerledes i starten/slutten på løftet..?
Eg får se hva det blir til av støtstenger, foreløpig er det utelukket å kjøpe dem, så skal se litt på å lage selv..

Er det noen som skal en tur bortom til JPM i Januar og kunne tenke seg å snike en kam over grensen for meg?

Og forresten, late bay... det er vel type4 motorer og sterke buss kasser?
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1628 på: januar 03, 2013, 12:27:45 pm »

Utfra responsen skjønner eg det er flere enn meg som ikke har så mye å mene om JPM sine tanker. Gliser

Slet så med å sove å går og våknet kl fem med en skisse i hode av hvordan å forbedre forbrenningen på motoren..
Rask innføring i hvorfor eg har lyst til å gjøre som på skissen.

En effektiv forbrenning har mange faktorer, blant dem: blandingsforhold, tenningstidspunkt, temperatur i kammeret, kompresjonen/middeltrykket, forstøving av bensinen, homogen blanding og utforming på kammeret.

For å oppsummere kort om de forskjellige punktene.

Blandingsforhold.
For en mest mulig effektiv forbrenning ønsker vi å magre ut blandingen, men en mager blanding gir fort tenningsproblemer.
Jeg har magret ut blandingen det som er mulig under lav belastning og ser meg nokså ferdig med den biten.

Tenningstidspunkt.
Tenningstidspuntet må justeres etter hvor fort motoren roterer, blandingsforhold, middeltrykk, forbrenningshastighet osv.
Ved treg forbrenning (ugunstig forbrenningskammer, lite squish areale osv) så må vi ha mer fortenning, men dette gir også større sjans for selvantenning.
Det beste vi kan gjøre for en effektiv forbrenning er derfor å få en sterk gnist og er veldig turbulent forbrenningskammer som skaper høy forbrenningshastighet.

Kompresjon.
Desto høyere kompresjon man har jo bedre blir virkningsgraden, kan best beskrives med å se på trykk-volum grafen til en ottomotor og sammenligne arealet under grafen ved forskjellig middeltrykk. (går ikke videre inn på dette, men verdt å lese om).

Forstøving, homogen blanding og utforming.
Her ligger det siste punktet som eg nå har lyst til å teste litt på. Først ut, forbrenningskammeret på vw motorne er ikke så gale til å begynne med, det har stort squish areale og egentlig nokså kule formet rundt pluggen, men det er alltid rom for forbedring.
Det å lage mest mulig turbulens i kammeret er viktig for å holde høy flammehastighet, mindre sjansen for selvantenning og forbedre virkningsgraden.
Dette gjøres i to steg, 1. når luften kommer inn i kammeret blir den kastet rundt av lufthastigheten og forstyrringen fra ventilen.
2. ved kompresjon blir mye av luften komprimert ved squish arealet og blir derfor "skutt" inn mot midten og skaper turbulens.
Da vi har flate stempler blir denne innskutte luften ikke så godt sirkulert men skaper god turbulens, derfor har eg lyst til å teste å endre luftretningen for skape mer rotasjon på luften som vil gi mindre sjans for bank og kanskje litt raskere flammehastighet.
Jeg har også lyst til å grave ut litt i stempelet ved pluggen for å konsentrere mer av blandingen nær pluggen.

Rask skisse tidlig på morgningen.


Men det er endel faktorer som gjenstår, hvor mye kan freses fra toppen på stempelet?
Er det lov/mulig å sveise på litt gods?
I så fall, hva må gjøres med tanke på herding?

Stempel design er utrolig spennende og noe av det kuleste eg har sett må være de nye mazda motorene med høy komp, uten turbo og bra forbruk.
Eg vet at Aircooled.net selger noen som han kaller for supersquish elns, men har aldri fått sett dem..

Håper noen sitter på noen info her?
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1629 på: januar 21, 2013, 20:54:39 pm »

Går stille for seg på boble fronten for tiden, lovet å handle Raptor kam men økonomien er ikke god nok for tiden.
God bilen har fått stått inne mye i det siste da det rett å slett er for kaldt å kjøre bil uten varme, men her om dagen røyk clutch vaieren på bruksbilen så da var det ut med den gode gamle sliteren.
Alltid like artig med kombinasjonen av 10 minus, sommerdekk og stor motor..
Motoren er det nå ikke noe å si på, den pusler og går like gjevnt uansett temperatur.
Men eg har derimot endelig fått på porsche skoa og gud så det hjalp på kjøreegenskapene!



Dessverre/artig nok så drar det utrolig mye oppmerksomhet, men eg har da alltid sleeper felgene liggende på lur. Blunker



Så vi får se hvordan det går fremover, har ønske om å få byttet kamaksel osv, men så er det veldig kjekt å bruke bilen også... Øyerulling
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1630 på: januar 21, 2013, 21:01:16 pm »

Se der ja. Det så jaggu lekkert ut Osteaktig
Viktig å bruke bilen først Blunker Sparer mye penger på å ikke bygge den om hele tiden Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1631 på: januar 21, 2013, 21:07:31 pm »

Skulle bare vist hvor mye det frustrerer meg at eg har sagt eg skal bygge turbo motor.
Blir jo på ingen måte billig for ikke å snakke om alle merkostnadene i girkasse, bremser, veltebur osv...

Dette er Trond Dahl sin feil lang vei!  Gliser
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1632 på: januar 21, 2013, 22:02:36 pm »

Bare å bygge turbomotor og bytte delene etter hvert som de ryker... Gliser Veltebur koster ikke stort å bygge.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1633 på: januar 21, 2013, 22:14:23 pm »

Skulle bare vist hvor mye det frustrerer meg at eg har sagt eg skal bygge turbo motor.
Blir jo på ingen måte billig for ikke å snakke om alle merkostnadene i girkasse, bremser, veltebur osv...

Dette er Trond Dahl sin feil lang vei!  Gliser

Haha, det er vel ikke min feil at du har tatt til fornuft? :-D
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #1634 på: januar 22, 2013, 08:48:13 am »

Fine felger eller er det kanskje mer riktig å si at fet kombinasjon! Jeg synes at original bil med "kraftig" felger er en stil i seg selv...

Og får jeg spørre deg hva slags felger bruker du da du sier "sleper"? Porsche stål felger? eller er disse Porsche alufelger montert med adaptere? og 4 bolts sirkel gjemmes seg bak?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1635 på: januar 22, 2013, 16:11:01 pm »

Takker, må kanskje teste ut hvordan noen detaljer hadde sett ut i carbon... Gliser
Men joda bruker adaptere fra cip, dog med endel ettermaskinering.

Har presset bilen det eg kan i svingene og alle jula henger enda på så får satse på at det holder, men ved neste motor blir det nok ikke adaptere bak.
Sleeper hjula er sikkert avbildet litt tidligere, vanlig svarte 4.5" stålfelger med svarte hjulkapsler og 175/60 og 195/60 tror eg det var.

Må si det er utrolig deilig å endelig bli kvitt den kraftige vaggingen fra høyprofil dekk, nå gjenstår bare litt hjulhopp som eg håper eg kan fikse med urethan foringer ved torsjons stagene.?
Må bare få tatt en runde å shine opp tromlene bak så det ikke ser så gale ut frem til når eg skal bytte til skiver rundt hele..
Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1636 på: januar 25, 2013, 13:14:31 pm »

Og ikke mindst på synet af bilen  Blunker

Men eg har derimot endelig fått på porsche skoa og gud så det hjalp på kjøreegenskapene!

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1637 på: januar 25, 2013, 16:30:57 pm »



Litt ned fremme så er vi i mål.  Glad
Loggført

RIN94
Medlem
***
Innlegg: 209
Bosted: Rogaland- Nærbø



Vis profil
« Svar #1638 på: januar 26, 2013, 00:08:00 am »

Gjorde seg godt me de felgene der!  Blunker
Loggført

1300 - 68mod
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #1639 på: januar 26, 2013, 20:14:54 pm »

Ble en helt annen bil, Veldig tøft! Blunker
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1640 på: januar 26, 2013, 20:32:01 pm »

Etter min smak er den helt perfekt som den ser ut nå, Dalland!
Loggført

Seaside VW Klubb
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1641 på: februar 28, 2013, 22:56:00 pm »

God kveld guttar, i kveld var det så fint at det ble en ekstra lang tur noe som gjorde at eg rundet 16 000 km på sliter'n.

Men et lite spørsmål...
I det siste har eg begynt å oppleve at motoren kan nykke litt over 6000 rpm og lurer derfor på om det er noen som har erfaring fra hvor ofte man bør bytte plugger på slike trimma motorer?

Ellers så ryker motoren ut om ikke så lenge, lakka opp litt deksler, fiksa olje greier og kanskje bytte kamaksel.. Øyerulling
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1642 på: februar 28, 2013, 22:58:45 pm »

Hva betyr nykke?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1643 på: februar 28, 2013, 23:04:13 pm »

brems nå for gudenes skyld motoren FØR du diller noe mer med den , du slipper ikke unna . Stjeler om nødvendig bilen og erklærer meg sinnsyk i gjerningsøyeblikket Glad

Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1644 på: februar 28, 2013, 23:51:42 pm »

Hva betyr nykke?



Nykker som i form av feilslag/ tennings problemer.
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1645 på: mars 01, 2013, 00:23:25 am »

opelen min nykket og medisinen var nye plugger.
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #1646 på: mars 01, 2013, 00:37:45 am »

sjekk om innsugene/gasserene dine fortsatt er dratt ordentlig til. noen ganger kan det ha samme symptomer som du har nå.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1647 på: mars 01, 2013, 00:42:19 am »

sjekk om innsugene/gasserene dine fortsatt er dratt ordentlig til. noen ganger kan det ha samme symptomer som du har nå.

Sjekket dem i går og dem har sittet like godt og urørt siden fjord sommer.

Men takk for tips.
Kom på, kanskje eg skal sjekke drivstoff tilførslene..
Loggført

sandvik996tt
Gjest
« Svar #1648 på: mars 01, 2013, 21:03:29 pm »

brems nå for gudenes skyld motoren FØR du diller noe mer med den , du slipper ikke unna . Stjeler om nødvendig bilen og erklærer meg sinnsyk i gjerningsøyeblikket Glad



http://pollymotorsport.no/index.php?mapping=87
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1649 på: mars 01, 2013, 22:08:47 pm »

Hadde du sett lommeboka mi så hadde du skjønt hvorfor eg ikke gjør det nå... Blunker

Sittet å lekt meg med engine analyzer idag (takk til BB og bug66), og fant ut to ting, å bytte til en raptor kam vil gi 5 hk mer.
Men mer interessant er at om eg bytter fra 45 drla til 48 drla så kan eg hente 10 hk mer enn i dag og jevnt over mer moment på hele spekteret.
Så eg tror eg beholder FK8 og jakter på noen større forgassere istedenfor. Blunker
Loggført

Sider: 1 ... 53 54 [55] 56 57 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!