Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1740 på: juni 18, 2013, 11:52:11 am » |
|
Skal vi begynne sånn tøysegjetting for mulig maks hk med endringer?  Nå: 165hk + 4 hk for motor i drifts temp + 4 hk for riktig blanding + 6 hk for power pulley + 8 hk for 48 dellorto trijet. + 4 hk for "stinger enderør" + ukjent hk osv pga tennings tøys. = 191 hk og kanskje 250nm... Ikke så gale for hjemmemekk og 42-37 ventiler.  Nå som du er på trygg grunn med bremset motor ville jeg holdt slik synsing for meg selv. Du har det du har.. hva du kunne ha hatt er veldig uinteressant. Og prøv nå for guds skyld og hold på den respekten du får her med "svart på hvitt" papirer, før synsingen tar av på nytt. Og nå som du har bremset selv og funnet ut at de 200 hestene du estimerte med forrige kam.. faktisk ikke var mer enn ca 150. Bør kanskje respekten ovenfor andre som bremser fine tall økes. Mener å huske du snakket mindre pent om en 1915 som faktisk ga det samme som strikken din i nåværende tilstand  Mye effekt kommer sjeldent av seg selv. Hvorfor mener du man skal holde slik synsing for seg selv, det er jo ikke snakk om noe annet enn en hypotese som skal testet. Testing av hypoteser og forbedringpotensiale er jo det som er gøy.  200 hk har eg aldri estmert før, den absolutt høyeste estimeringen ble gjort med JPM sine formeler og ende på 193 hk, eg sa selv at eg var fornøyd med alt over 160 da dette skulle bli en gate motor med godt moment men allikevel frisk på turtall. Hvis du snakker om Erlend sin motor så er jo ikke det annet en vennskaplig terging.  BB: Om du mener det er mulig å "fikse" dette fallet over 6000 rpm med justering av innsugslengdene så kom gjerne med tips om hva eg skal gjøre. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1741 på: juni 18, 2013, 12:02:02 pm » |
|
BB: Om du mener det er mulig å "fikse" dette fallet over 6000 rpm med justering av innsugslengdene så kom gjerne med tips om hva eg skal gjøre.  Det er fullt mulig. Sjekk EA og juster deretter. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1742 på: juni 18, 2013, 12:14:34 pm » |
|
ta også med faktorer som :slaglengde/stempelhastighet/friksjon, vekt på bevegelige deler som råder, stempler , ventiler støtstenger, høyt fjørtrykk +++ og hva med kam..? finnes flere eksempler på motorer f.eks med go gammal FK8 som gir samme , hvis ikke bedre tall i tilsvarende kombo ser man på MC motorer og sammenligner nevnte data så er vel ikke lengden SÅ kritisk. mange mc motorer har jo tilnærmet flate momentkurver på 6-8000 o/min , med ÈN gitt lengde på innsug/eksos og kam durasjoner som er "snillere" http://www.sportrider.com/dyno/146_sportbike_dyno_charts/photo_92.html
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1743 på: juni 18, 2013, 12:31:11 pm » |
|
Kremt kremt. 72hk pr liter mot mine 84 hos Erik  72hk pr liter er 118 i en 1641.. 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1744 på: juni 23, 2013, 20:43:19 pm » |
|
Travle dager så en fem min jobb med skanning blir fort utsatt..  Reiste opp etter srvwk treffet noen dager etter de andre, gikk akkurat passe friskt for seg hele veien og med lav pedal opp tunnelene som vanlig. Etter å ha lest av lambda verdiene på bremsingen så har jeg fått bedre forståelse for når eg kjører magert, når eg kjører feit og når eg passerer det farlige området på 14-15.5 AFR. Ser også at motoren blir aldri for varm, oljetrykk er bra selv hvis tomgangen faller under 400 rpm men tenningsbank kan "provoseres" frem lett uavhengig av motor temp. Dette ved at under halv 45-60% gass havner eg i det farlige blandingsforholdet som er mest utsatt for banking og med grei belastning i 3. eller 4. giret så kommer bankingen. Men om jeg gir flat pedal uansett gir eller belastning så finnes det ingen banking.  Vakuumklokka er også litt synder kanskje.. Skal derfor leke meg mer med dysene for å gjøre denne overgangen så brå som mulig, ja det hadde vert mye kjekkere med ECU men er jo ikke like kult.  Det som var mer fasinerende er det forferdelige lave bensinforbruket... Fra dør til dør, Sandnes - Bergen så er det ca 21,4 mil, bilen brukte mellom 8-9.5 liter... Dette tilsvarer et sted mellom 0.40-0.44 L/mila. Altså med fornuftig kjørestil er dette 0.40 L/mila !  Det blir gøy å leke videre med justeringen på denne motoren og det fasinerer meg hvor magert man kan kjøre på slike gamle boble motorer. Neste steg blir nok forbedring av tenningsanlegget slik at eg kan sikre meg en jevnere tenning/forbrenning på slik mager kjøring. Selvfølgelig vil jo en girkasse med lavere tap en det sørgelige eg har kunne forbedret dette ytterligere, men det får komme senere.. Men det var disse bremsegrafene da... Første bildet er den aller første bremsinga, denne ble gjentatt kort tid etterpå med 2 hk mindre. Som dere ser så er grafen full av fall pga veldig feil blanding. Det som også viste seg var at vakuumklokka var løs og motoren trakk litt falskluft..  Neste bilde er etter vi har feitet ut blandingen på toppen endel og skrudd opp bensintrykket slik at den feiter ut fra ca 3750 rpm.  Til slutt er siste kjøringen for dagen (les veldig varm motor), litt feiter blanding på toppen men fortsatt alt for magert, samt tenningsproblemer på toppen.  Så rom for forbedring er det alltid, og eg gir meg ikke enda. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1745 på: juni 27, 2013, 21:55:51 pm » |
|
Siden jeg er litt ekkel og kvalm og sånn så er vel det første resultatet det "Rette" ? Er jo det du faktisk har kjørt rundt med og på stripa med .. (vel i utgave 1  )
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1746 på: juni 27, 2013, 22:16:10 pm » |
|
Ikke godt å si pga for mye endringer samt de problemene eg nevnte over her på bremsingen. Men sikkert ikke langt ifra, og ifølge rumpe dynoen så var den ikke noe sprekere på scc enn første runnet...
Ellers så kjøpte eg nylig et stabstag bak fra unneberg, blir alltid like imponert over servicen deres! Har lest mye negativt om å ha stabstag bak på boble, men eg er ikke annet en utrolig positivt imponert over resultatet. Understyringen forsvant helt og biler en mye kjekkere å kjøre!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1747 på: juni 27, 2013, 23:45:56 pm » |
|
og hva er det med den magiske 6000 rpm grensa.  hva skjer der? Der skjer det samme som på 90% andre NA motorer. En kombo av ikke avstemt innsugslengde, feil lengde på eksos og topper. Mvh BB Hmm, da er jeg spent på om jeg kommer til å klare å passere 6000rpm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1748 på: juli 01, 2013, 19:03:17 pm » |
|
Alltid noe som skjer.  Fikk tilbake et slik lite alu reimhjul fra Knasten etter balansering så skal prøve å kjøre med det en stund og sjekke temp økning osv. Ellers så blir kjøreegenskapene bedre og bedre, men har et ekkelt problem. Spesielt ved kjøring på landevei men store humper i høy hastighet og hvis eg kjører veldig fort å bremser ned så virker det som at rumpa på bilen blir lett og utrolig ustabil. Tenkte derfor å montere stropper for maks utslag på fjæringen men vil i første omgang se jo eg kan mekke til noen stoppeskruer heller.. Oppsettet for tiden: Fremme: hjemmemekket "puma" smalnet 4 cm, juster nesten i topp. Senkespindler fra cb. castershims røde koni juster til medium. 21mm stabstag festet med HPJ klemmer. 7" porsche felger på adaptere med 195/45/17 toyo proxes dekk. ca 1cm høyere fremme enn bak. ATE ghia caliper med ferodo racing klosser Bak: Hjemmelaget cup stag i syrefast stål 21mm stab stag gule koni på sitt strammeste (gamle så litt slarkne) forspent/shimset Z-stag Senket ca 6 cm. 205/50/17 minerva jalladekk. 22mm hjulsylindre (17mm org). Planer: mer caster og camber fremme, poly foringer bak, begrense rumpeløftet og bedre dekk. Satser på å gi Haraune en litt større utfordring neste år enn på Reve i år. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1749 på: juli 02, 2013, 00:09:05 am » |
|
Etter litt knoting med talla så ser eg at en innsugslengde på 377mm eller 565mm vil fungere best med denne motoren. 377mm gir økning ved 3. hamoniske bølgen på 5960 rpm og 4450 rpm på 4. bølgen. 565mm gir økning ved 5980 rpm på 2. bølgen og 4000rpm på 3. bølgen Dette har ikke eg noe peiling på men eg vil da tro at den lengste av variantene vil gi mest økning totalt sett, men hvor lett er det å få 565mm under motorlokket? Veldig fersk på dette temaet så tar gjerne imot innspill. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1750 på: juli 02, 2013, 00:10:01 am » |
|
Bremser da...... ikke dumt å kunne stoppe heller. Og ebb stropper høres litt jalla ut eller.?:-D
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1751 på: juli 02, 2013, 00:11:46 am » |
|
Kjeder meg i varmen...derav all yppingen 
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #1752 på: juli 02, 2013, 00:49:11 am » |
|
"forspent/shimset Z-stag"
Gjerne et bilde på hvordan/hvor mye du har tatt i her.
H.
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1753 på: juli 02, 2013, 07:05:08 am » |
|
Bremser da...... ikke dumt å kunne stoppe heller. Og ebb stropper høres litt jalla ut eller.?:-D
Bare godt du spør!  Eg byttet fra girling til ate caliperne fra ghia fremme for da kunne eg bytte til ferrodo racing klosser da de gir 30% bedre bremsekraft pga høyere friksjon, samt at dem aldri fader pga varmen. Eneste negative med slike klosser er at dem piper veldig lett ved bykjøring. Bak byttet eg fra org 17.05 mm hjulsylindre til 22mm som er de som står på boble framme org ved trommelbremser. Dette gjorde at bremsefordelingen nå er 50/50 og pedalen er utrolig lett i forhold til org. Men eg vil ikke anbefale andre å bruke 22mm hjulsylindre bak da disse har lufteskruen på feil side og hvilestillingen er feil på hjulsylinderen så man må kjøre med håndbrekket litt på.. I tillegg er det sånn at om man evt kommer over en bakketopp og så bremser kraftig så kan man låse bakhjulene først pga hjulstillingen i den situasjonen. Men i bunn å grunn så fungerer det utrolig bra, pedalen er veldig lett og 3 timer på revebanen eller intens kjøring på bortgjemte fjelloverganger har aldri før til svikt/fading i bremsene. Men i høst/vinter blir nok bremsene byttet ut mot noe porsche ræl.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
flyfaen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen
Impossible? Nah... Just need more development...
|
 |
« Svar #1754 på: juli 07, 2013, 18:57:27 pm » |
|
Etter litt knoting med talla så ser eg at en innsugslengde på 377mm eller 565mm vil fungere best med denne motoren. 377mm gir økning ved 3. hamoniske bølgen på 5960 rpm og 4450 rpm på 4. bølgen. 565mm gir økning ved 5980 rpm på 2. bølgen og 4000rpm på 3. bølgen Dette har ikke eg noe peiling på men eg vil da tro at den lengste av variantene vil gi mest økning totalt sett, men hvor lett er det å få 565mm under motorlokket? Veldig fersk på dette temaet så tar gjerne imot innspill.  Ved bruk av andre bølga begynner lengden på innsugsrunneren å bli så lang at det begynner å virke mot sin hensikt, ville satsa på 380 ish mm. Er ikke så forbanna nøye, 10 grader forskjell i innsugstemp og så er det ikke optimal lengde lengre uansett  Sats heller på 2 bølga i eksos, den har som du sikkert vet MYE lavere viskositet og da kan røra være noe lengre uten at det lager for mye friskjon...
|
|
|
Loggført
|
Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1755 på: juli 07, 2013, 19:16:13 pm » |
|
50mm innsugskanal 180-190mm gasser Du skal ha bra korte innsug for å klare så kort 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
flyfaen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen
Impossible? Nah... Just need more development...
|
 |
« Svar #1756 på: juli 27, 2013, 23:18:02 pm » |
|
50mm innsugskanal 180-190mm gasser Du skal ha bra korte innsug for å klare så kort  Finnes andre muligheter enn forgassere...
|
|
|
Loggført
|
Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1757 på: august 01, 2013, 09:37:55 am » |
|
Tar gjerne imot gode tips ang tenningsanlegget..  Skulle justere blandeskruene igår på tomgang og opplevde når eg stakk handa bak til sylinder nr 3 at gnisten slo i handa.. Dette ilag med at den hakker når den passerer 5000 rpm i 3. og 4. giret tilsier jo at noe er på bærtur.. Merker ellers ingen fjusking ved vanlig kjøring eller når eg eks drar 2. giret til 7000 rpm.. Er org 034 fordeler med pertronix innmat, flame thrower coil, 8mm petronix kabler og tror det er dr7ea plugger. Usikker på åpningen på pluggene men helt sikkert ikke for stor.. Noen tips om hva eg bør sjekke?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #1758 på: august 01, 2013, 09:54:30 am » |
|
Du må ha nye kabler. Enten har gummien sprekt eller så har blekket gnaget hull i de.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1759 på: august 01, 2013, 10:15:22 am » |
|
Du må ha nye kabler. Enten har gummien sprekt eller så har blekket gnaget hull i de.
Ikke så gamle så burde være gode men skal ta en sjekk.  Andre ideer? Hvorfor får eg tenningsproblemer ved høy belastning og turtall?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 181
Supermedlem
    
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1760 på: august 01, 2013, 16:25:45 pm » |
|
Du må ha nye kabler. Enten har gummien sprekt eller så har blekket gnaget hull i de.
Ikke så gamle så burde være gode men skal ta en sjekk.  Andre ideer? Hvorfor får eg tenningsproblemer ved høy belastning og turtall? Du gir for mye gass, unge mann. DET er problemet...  Du lå jaggu bredt nok ut av svingene i dag tidlig. 
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
flyfaen
Juniormedlem
 
Innlegg: 61
Bosted: Andøy, Vesterålen
Impossible? Nah... Just need more development...
|
 |
« Svar #1761 på: august 01, 2013, 17:22:22 pm » |
|
Du må ha nye kabler. Enten har gummien sprekt eller så har blekket gnaget hull i de.
Ikke så gamle så burde være gode men skal ta en sjekk.  Andre ideer? Hvorfor får eg tenningsproblemer ved høy belastning og turtall? Ikke tilstrekeklig "juice" i tenningsanlegget  Ved høyere VE har gnisten vanskeligere for å hoppe gapet... prøv å gå ned på pluggapet, hjelepr det og du må under 0,6mm så må du skaffe deg en kraftigere coil, eller sjekke om swirl er for kraftig rundt plugg, evt om noe "wet-flow" treffer rett på pluggen istedet for i nærheten...
|
|
|
Loggført
|
Hastighet og trykkgjenvinning er ikke til å undervurdere...
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1762 på: august 01, 2013, 22:44:23 pm » |
|
Fornuftig tanke, men dette er allerede et oppgradert system som har funke for mange før (tror eg)..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1763 på: august 01, 2013, 22:53:33 pm » |
|
Man veit aldri hva som skjer. Uten tenning funker ikke motoren. Start opp motorn ute når det er mørkt og let etter blå overslag.
Hvis du fikk en "karamell" av pluggkabelen så vil jeg tro du har dårlig isolasjon.
Pga VE som nevnt over her så blir motstanden høy over pluggen og strømmen finner en vei med mindre motstand. Strøm tar alltid minste motstands vei.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1764 på: august 02, 2013, 00:11:56 am » |
|
Tar gjerne imot gode tips ang tenningsanlegget..  Er org 034 fordeler med pertronix innmat, flame thrower coil, 8mm petronix kabler og tror det er dr7ea plugger. Usikker på åpningen på pluggene men helt sikkert ikke for stor.. Noen tips om hva eg bør sjekke? Må du ha R-plugger til tenningsanlegget? De gir litt dårligere gnist, og de ryker fortere. Jeg ville brukt DP7EA (ellers er Denso kjent for å tåle litt mer enn NGK, jeg bruker Denso nå, etter mange år med NGK). P'en står for det jeg kaller Powertip, forlenget isolator, som gir bedre forbrenning ved at gnisten kommer lengre ut i forbrenningsrommet/senter (så lenge ikke toppene er høvla så mye at stempla banker i isolatoren).
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1765 på: august 02, 2013, 07:44:22 am » |
|
Har tidliger kjørt med dp8ea plugger men pga lagerbeholdningen da eg trengte plugger så ble det en blanding av 3 d7ea og 1 dr7ea. Hadde i plannen å gå tilbake til dp8ea, må bare få ut fingeren... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1766 på: august 02, 2013, 09:45:14 am » |
|
Alternativ: DP8EA-9 er samme som DP8EA, men med elektrodeavstand stilt på 0.9 mm  Brukt på mange Honda mc (men da som oftest med R i tillegg).
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1767 på: august 02, 2013, 10:13:19 am » |
|
Alternativ: DP8EA-9 er samme som DP8EA, men med elektrodeavstand stilt på 0.9 mm  Brukt på mange Honda mc (men da som oftest med R i tillegg). Nettopp bestilt dp8ea9  Planen nå er å kjøre to run på stripa for så å setta seg tilbake å nyte de andre, men i tilfelle det er utrygt for regn så blir det nok camping buss. 
|
|
« Siste redigering: august 02, 2013, 10:37:13 am av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1768 på: august 02, 2013, 23:03:19 pm » |
|
Shait!!
Var ute å kjørte i kveld og under grei akselerasjon fra andre til tredje så sa girkassen takk for seg... Har 1. 2. Og 4. Gir med ulyder. Regner med eg har vridd drevet på akslingen..
Så spør pent, er det noen so har en svingaksel kasse til salg eller vet om noen som har?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #1769 på: august 03, 2013, 10:39:04 am » |
|
Det står en 1300S-kasse på plassen min på vwacb-mekkelokalet på Breistein, som jeg kjøpte av Marius R. Eneste problemet med den skal være at den hopper ut av revers (eller var det 1. gir...?). Du kan hive inn den hvis du vil.
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
|