april 28, 2024, 21:09:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 60 61 [62] 63 64 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 859515 ganger)
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1830 på: august 16, 2013, 15:03:42 pm »

Ikke kjøp away away! Det skal ihvertfall aldri inn i en kasse jeg bygger igjen. Var en slik aksling jeg knakk på scc, billig forsikring å kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Du vet at det du får fra Finland er bra vare. Ingen garanti for materiale kvalitet på disse sway away akskingene virker det som. Eller som folke sa, laget av pant og ølbokser..... Blunker

Er forskjell på sway away og.

Er visst noe årsgreier.


De jeg kjøpte kom ihvertfall rett fra "fabrikk" Vente på at de skulle bli produsert før jeg fikk dem. Men har fått med meg at det er forskjell på år og hvor de er produsert, men dette er noe man ikke vet som kjøper da dette ikke blir spesifisert.  Glad

Har hørt, og lest at Sway away som er produsert de siste årene er bare kina drit, men det er sikkert bare rykter.....
De gamle er gode og har fungert i årevis for mange.

Jeg har hvertfall "spart inn" mine Karpiolaer med all rivstart og risting som foregår uten at de har tatt kvelden enda...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1831 på: august 16, 2013, 15:13:55 pm »

Hmmm, ok da tror eg at eg drøyer sway away og kjører org frem til våren eller når dem evt ryker.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1832 på: august 16, 2013, 15:39:19 pm »

Nesten bedre å bruke de originale akslene enn å handle swayaway da.
Noen som faktisk vet hvor mye de originale pleier å holde?

Kjører med originale aksler på min oval. Fikk denga bilen litt på scc, burnout holdt den fint, men det er jo ikke samme belastningen som i starttidspunktet på stripa ;-)
Vil tro du skal ha sabla mye trøkk for å knekke noen aksler på gatekjøring eller under aksellerasjon.

Men som det sies her, så lønner det seg nok å handle av finnene da de har garantert bedre kvalitet, noe det er labert med fra usa...

Min mening er å kjøre originale aksler om du ikke skal ha en rivstart i hvert lyskryss du møter.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1833 på: august 16, 2013, 16:10:27 pm »

Jeg har klart å rive av en irs akselknute med 1600 på gata. Det var grus på asfalten og når jeg dro på ut av et kryss spant det helt til det ikke var grus og da smalt det når dekka fikk feste. Så man kan få trøbbel på gata også...
Loggført
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #1834 på: august 16, 2013, 16:20:23 pm »

Triks er å polere akslingene for fjerne evt bruddflater. Ble ihvertfall anbefalt dette. Er noe å tenke på i forhold til org akslinger ihvertfall.
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1835 på: august 16, 2013, 16:44:48 pm »

Kjøp kasse uten aksler, og få noen til å ta med finske aksler fra ett treff (spart moms)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1836 på: august 16, 2013, 16:51:09 pm »

Takk!
Mange gode tips her! Glad Glad
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1837 på: august 16, 2013, 17:08:34 pm »

Jeg har klart å rive av en irs akselknute med 1600 på gata. Det var grus på asfalten og når jeg dro på ut av et kryss spant det helt til det ikke var grus og da smalt det når dekka fikk feste. Så man kan få trøbbel på gata også...
Du er ikke alene om det, mange har også dratt på fra grusvei og ut på asfalt.
Man må være obs på hvor og hvordan man kjører, men dette kan skje med de fleste biler og drivaksler, girkasser osv uansett styrke. Tenk det store dreimomentet man har når hjulene går fra 50 til 0 på under et halvt sekund.

Triks er å polere akslingene for fjerne evt bruddflater. Ble ihvertfall anbefalt dette. Er noe å tenke på i forhold til org akslinger ihvertfall.
Er mange triks man kan gjøre, det lureste er å sandblåse. Hulborring av aksler er også en ting som kan styrke, men en vw-aksel er så smal der "padleåren" starter.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1838 på: august 16, 2013, 18:07:44 pm »

Org er de smale. Ettermarked er like tjukke hele veien til spaden.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1839 på: august 16, 2013, 18:22:12 pm »

Eg kan sikkert få dem shoot peened på RR.
Det burde vel vert gode greier?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1840 på: august 16, 2013, 18:23:18 pm »

Å hvor ryker en aksel som er like tykk hele veien til spaden?
Det er ikke ofte ettermarkedsgutta er på sporet av gull.

Å polere overgangen mellom seigt og herdet spade er et gammelt triks. Har også hørt at visse dreier akselen like tynn overalt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JLH
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Jessheim/Hamar


Bumblebee bugs and busses


Vis profil
« Svar #1841 på: august 16, 2013, 21:27:40 pm »

Hey. Må bare unnskylde alt snakket rundt saw akslingene. Når det smalt på scc så var vi flere kloke parter som feilsøkte problemet, og alle konstaterte med at venstre aksling var knekt. MEN.... I dag har jeg blitt møkkete og kommet til bunns i greiene. Kan da medele at akslingene er hele, men differensialen er en annen sak. Dette er da en super diff, virker som om det er noe internt i diffen som har tatt kvelden, og har fått mye slakk ut og inn + knattring og låsing. Det har slått skikkelig slik at spacer har sprekt og segering er blitt missformet. Hvorfor dette har skjedd vet jeg ikke, og skadeomfanget finner mann ut av litt senere. Halvmåner er også skadet. Spaden på venstre aksling har også fått noe hakk fra ulykken, men skal prøve å polere dette noe.

Men igjen må jeg bare beklage at jeg var "trigger happy" og sa det var aksling, men vi var flere parter rundt avgjørelsen.

JLH  Blunker
Loggført

T-1 1200 1965
T-1 Oval 1954
Golf MK2 1.6 Sport 1988
VW Caddy 2007
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1842 på: august 21, 2013, 08:37:11 am »

Har aldri prøvd Karpiola. Men Nye og gamle Sway-a-way. Og billige Kina ettermarkedsaksler. Min erfaring er at orginale aksler er lunefulle. De er harde som glass. Og du vet aldri når de ryker. Kan tåle 8000rpm og slicks. Og knekker for ett godt ord ved andre anledninger. Det raskeste jeg har kjørt på stripa med std kasse og aksler er 12,4. Men jeg har også knertet aksler med orginal 30 hester.

Når det kommer til gamle sway-a-ways er disse fine som snus. Nye.. leser jeg at ikke er av samme kvalitet. Men har ikke opplevd brekkasje på de heller. Kina "superduper" race akslene er mye mørkere i overflaten. Men er maskinert, dreid, rette. Med andre ord de har blitt herdet etter maskinering. Har opplevd at spaden er litt smal.. i bredde. Noe som gir litt slakk i hjulet. Kan fort gi en 2'er på hjullager på Eu. Men utover det har jeg pisket de hardt. Og ikke knekt noen ennå. Det morsomme med de er at jeg bestille ett par av disse med en gang de kom på markedet. De var priset til $150. Så jeg bestille to. Når pakken kom lå det 4 aksler oppi. Det var altså $150 for paret. Så billig blir det ikke engang med orginalaksler. Om en regner tiden på å få de ut av en gammel kasse.

Men aksler er ikke alt. Det beste trikset mot brekte aksler er å feste drivlinjen i bilen. Og ha så lite bevegelse på spaden som mulig. Cup stag er en forbedring. Men ikke godt nok. Dempertårnene tåler ikke belastningen. Spesiellt ikke ved de ville vinkelene som er på vertikalstagene. Gode dempere er også ett must.
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1843 på: august 29, 2013, 13:48:27 pm »

Takk for mange gode innlegg og mye bra info! Blunker

Det er hele tiden endringer i planene her så det er vel på tide å oppdatere litt.

For det første så blir det ikke noen bay buss med stor turbo motor med det første.
Og det blir ikke noen fancy pancy dyr girkasse med quaife sperre osv.

Men det har blitt en T3 Reimo camper med 1.9 mtdi.
Nå går vinteren med på å fikse opp denne, er endel rust sveising, litt mekanisk her og der og omtrekking av interiør osv som må gjøres.
Så neste sommer sier jeg og dama takk og farvell til Norge og stikker avgårde på camping tur.

Vi tenker oss nedover Europa og kanskje Asia og kjører til vi er tom for penger. Satser på at det blir minst 2 måneder på veien og helst 4 måneder om mulig.
Derfor er det om å gjøre å spare opp mest mulig penger nå slik at vi kan være på tur så lenge som mulig. Glad

Så ang bobla så er kun planen å skaffe seg en vanlig pro street kasse så fort som mulig slik at bilen kan bli kjørbar igjen.
Jeg må også få solgt golfen da det er manko med penger for tiden, så om noen vil kjøpe en 2001 modell golf stv til en billig peng så gi lyd!

Men først skal bobla utpå eikås banen til helga for å ødelegge resten av kassa. Gliser


“Twenty years from now you will be more
disappointed by the things that you didn't do
than by the ones you did do...
Explore. Dream. Discover.” ― Mark Twain

Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1844 på: august 29, 2013, 22:13:09 pm »

2-4 måneder ferie  - holy crap
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #1845 på: august 30, 2013, 06:18:50 am »

Med samme dame hele veien....
Loggført

Mvh

Marius
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1846 på: august 30, 2013, 06:32:44 am »

Med samme dame hele veien....

Blir det for gale så finner vi alltid en flyplass...  Gliser
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1847 på: august 30, 2013, 10:04:47 am »



Men det har blitt en T3 Reimo camper med 1.9 mtdi.
Nå går vinteren med på å fikse opp denne, er endel rust sveising, litt mekanisk her og der og omtrekking av interiør osv som må gjøres.
Så neste sommer sier jeg og dama takk og farvell til Norge og stikker avgårde på camping tur.

Vi tenker oss nedover Europa og kanskje Asia og kjører til vi er tom for penger. Satser på at det blir minst 2 måneder på veien og helst 4 måneder om mulig.
Derfor er det om å gjøre å spare opp mest mulig penger nå slik at vi kan være på tur så lenge som mulig. Glad

“Twenty years from now you will be more
disappointed by the things that you didn't do
than by the ones you did do...
Explore. Dream. Discover.” ― Mark Twain



Go for it !
Bobla står der når du kommer hjem også!
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gaute (alutig)
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Florø



Vis profil
« Svar #1848 på: august 30, 2013, 14:35:03 pm »

Steike lange ferier i Røls råys tydeligvis!!
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1849 på: august 30, 2013, 14:42:33 pm »

Her tar vi da bare permisjon.. Blunker
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #1850 på: august 30, 2013, 23:18:21 pm »

Permisjon fra den byen for godt hadde vel vært det beste .. Gliser God ferie ...

mvh
Loggført
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #1851 på: august 31, 2013, 00:49:20 am »

Permisjon fra den byen for godt hadde vel vært det beste .. Gliser God ferie ...

mvh

 Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad Glad
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1852 på: september 02, 2013, 07:54:04 am »

Da var gårsdagens banekjøring unnagjort og girkassa holdt ut 12 runder før alt raste. Gliser
Så nå stues bilen inn for vinteren eller i alle fall til eg får en ny girkasse... Blunker

Ønskes kjøpt:

1300S kasse eller pro street kasse.
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1853 på: september 02, 2013, 21:39:25 pm »

Det er sabla gøy å ødelegge deler også Gliser
Har aldri hatt det så moro som den dagen Justandy og jeg kjørte gjennom Ås til Ski uten oljetrykk på den første 1200'n jeg hadde i Ovalen.
Vi kjørte motoren helt i senk. Tror vi klarte å pine ut over 10 minutters kjøring av den stakkars motorn fra den startet å skjære seg på E6 Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1854 på: september 05, 2013, 13:33:04 pm »

Ja det var drit gøy å knuse kassen, og eg fikk 12 runder med full hjulspinn utav den før det smalt.
Virker som at det er R/P som har knust da det knurrer uansett gir.
Hvis eg husker riktig så røk det på ca 6500 rpm når eg lå å spant på langstrekket i ca 80 km/t.
Er mulig det var variasjonen i veigrep som gjorde det eller bare at det er så fullt av spon etter tredjegiret som røyk tidligere..

Men Erlend klarte å rote frem 1300S kassa si og sende den med Holmsen på tog i dag, så henter den sent ikveld og begynner bytting snarest! Gliser



Går også sakte men sikkert fremover med det litt sjulte andre prosjektet, produsjon av alu tapered støtstenger.
I sammarbeid med Krankenhaus så har vi nå fått tak i passende endekuler og alu emne.
Tegninger er laget i beste sendetid med RR sitt utstyr og det første prototype settet blir produsert av et fancy firma lokalt her i Bergen som ellers produserer deler til og med for NASA.  Kult
Så når første settet er ferdig så blir det testet skikkelig ut i motoren min samt vi lager flere ekstra støtstenger som vil bli gjort spennings analyser og NDT testinger av før vi begynner å se etter leverandører som kan produsere disse for oss med de høye kravene til kvalitet som jeg stiller. Blunker

Det som er visjonen er å produsere kvalitets støtstenger på høyde med JPM, Logmech og Skinne men til en langt lavere pris.
Men dette forutsetter selvfølgelig god støtte fra miljøet den dagen vi lanserer produktet. Blunker

Vi krysser fingrene og knuser sparegrisen i håp om at vi skal lykkes, så satser vi på at kjøpegleden hos dere er der den dagen vi sitter klar med 100 sett for salg. Blunker
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1855 på: september 07, 2013, 10:25:20 am »

standard 1300s kasse ? Eller forsterker du den litt før du hiver den inn ? 
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1856 på: september 08, 2013, 20:27:00 pm »

Bliver støtstengene levert i færdig længde eller som kap-selv prosjekt?
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1857 på: september 08, 2013, 20:36:39 pm »

Bliver støtstengene levert i færdig længde eller som kap-selv prosjekt?

Da Krankenhaus har anskaffet seg dreiebenk så kan nok begge deler gjøres. Blunker
Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #1858 på: september 08, 2013, 21:50:54 pm »

Helt OK å få en slik, når noen skal kvitte seg med den...
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1859 på: september 09, 2013, 06:33:11 am »

Bliver støtstengene levert i færdig længde eller som kap-selv prosjekt?

Da Krankenhaus har anskaffet seg dreiebenk så kan nok begge deler gjøres. Blunker

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Sider: 1 ... 60 61 [62] 63 64 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!