april 28, 2024, 22:23:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 859601 ganger)
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #2040 på: desember 01, 2014, 22:03:59 pm »

Hvor mye veier det nye bremseoppsettet kontra det originale?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2041 på: desember 02, 2014, 07:59:40 am »

Hvor mye veier det nye bremseoppsettet kontra det originale?

Har eg ikke sjekket enda, skivene er litt tyngre men caliperne er ikke så mye mer da de er alu mot de gamle i støpejern?
Bak tror jeg ikke det er tyngre enn det som var..
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2042 på: desember 02, 2014, 10:51:44 am »

Original rep sett på porsche centeret i Son var iallefall vedlig rimelig til 944 NA calipere.
verdt en tlf/mail?

bra valg anng bremser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2043 på: desember 02, 2014, 12:02:13 pm »

Original rep sett på porsche centeret i Son var iallefall vedlig rimelig til 944 NA calipere.
verdt en tlf/mail?

bra valg anng bremser

Takk for tipset, skal ta kontakt der.
Prøver først å sjekke med Ferdinand motor, er bare en støvring/simmering som er ødelagt, resten så strøkent ut.

Valg av bremser er det nok Carsten som skal ha æren for. Glad

Hvilke bremser er det du har på bussen og bobla?
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2044 på: desember 02, 2014, 14:23:02 pm »

Misforstå spørsmålet den som vil, men er det noen helt spesiell grunn til at det ikke velges bremser fra andre merker hvor det er billigere deler tilgjengelig med vel så bøse egenskaper ? 
Jeg har ikke sjekket rundt da jeg ikke har kroner til hverken det ene eller andre akkurat nå, men ville jo tro at Audi, Mercedes, BMW, VW diverse raske japanere har stoppkraft i overflod og fås
til en rimeligere penge . 
all en tid man må igang med maskinerering er det vel litt hipp som happ ?


Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2045 på: desember 02, 2014, 15:27:39 pm »

Det ligger vel litt i dagen at det er mer riktig fordi det er kult å koble Boble og Porsche sammen gjennom Ferdinand:
Porsche was later contracted by Volkswagen for additional consulting work and received a royalty on every Volkswagen Type I (Beetle) car manufactured. This provided Porsche with a comfortable income as more than 20 million Type I were built.

In November 1950, Porsche visited the Wolfsburg Volkswagen factory for the first time since the end of World War II. Porsche spent his visit chatting with Volkswagen president Heinrich Nordhoff about the future of VW Beetle, which were already being produced in large numbers.

A few weeks later, Porsche suffered a stroke. He did not fully recover, and died on 30 January 1951.
30. januar er min bursdag ;-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2046 på: desember 02, 2014, 15:31:14 pm »

Misforstå spørsmålet den som vil, men er det noen helt spesiell grunn til at det ikke velges bremser fra andre merker hvor det er billigere deler tilgjengelig med vel så bøse egenskaper ? 
Jeg har ikke sjekket rundt da jeg ikke har kroner til hverken det ene eller andre akkurat nå, men ville jo tro at Audi, Mercedes, BMW, VW diverse raske japanere har stoppkraft i overflod og fås
til en rimeligere penge . 
all en tid man må igang med maskinerering er det vel litt hipp som happ ?


Svaret til Formula Vee er halve grunnen, men husk at porsche bakbremsene er BOLT ON, og framme er hubben ilag med Porsche skive halveis bolt on...
Også har eg jo Porsche felger fra før...
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2047 på: desember 02, 2014, 18:24:59 pm »

Nå er vel også Porsche en av få fabrikanter som har alu kaliptere på gatebilene, etter hva jeg forstår.
Loggført

Speed is no substitute for direction
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #2048 på: desember 02, 2014, 20:17:38 pm »

Det som er så rart.
Ingen har fokus på at bremser fra Porsche og da 911 med motor bak så harmonerer dette også med VW pga vektfordeling.
Optimalt er å bruke bremser foran og bak inkl bremsepumpe som egentlig hører sammen da Porsche har utviklet dette for å passe sammen med tanke på bremsefordeling.
Ved å bruke bremser fra en bil med motor foran så vil bremsefordelingen blir feil.
Selvfølgelig vil jo alle typer oppsett stoppe en bil, MEN opptimalt vil det aldri bli annet en komplett sett fra en samme type bil med da motor bak
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2049 på: desember 02, 2014, 21:51:03 pm »

Dette er en ren look sak så lenge man har ingen teknisk behov for "monsterbremser" Glad

Så lenge du klarer å låse hjul i bremsing med f.eks. Kerscher sine bremser så har du ingen behov for noe større. Nå vet jeg ikke hva planer til Dalland er med tanke på efekt i motor og bilbruk men dersom bremser skal vise videre nivå på alt annet modifisering så gleder jeg meg Blunker

Du får dette til, bare sørg for at dette er gjort ordentlig. Bremser burde man ikke tukle med Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2050 på: desember 02, 2014, 22:00:12 pm »

Flott med litt begrunnelser selv om jeg er usikker på om jeg kjøper motor bak begrunnelsen for å velge porsche bremser for der er det vel så enkelt som å justere bias på bremsene eller ? 

Hva er bolt on på hva Håkon. Finnes det link til en liste over dette ?

Er det forskjell på IRS/svingarm boblene bak mtp  bolt on da eller ?  og foran er det forskjell på hvor mye jobb som skal til mtp om det er mcpherson/torsjon eller  om det er 2 eller 3 bolts torsjon ?

Har hørt rykter om 944 bremser etc .

Vi får rydde opp etterpå i tråden din Dallis om det blir for mye avsporing.

(og må nevne at jeg synes det ser rått ut med P.bremser foran men at resten av forstillingen ser veldig spinkel ut i forhold Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2051 på: desember 02, 2014, 22:04:49 pm »

Dalland: har 944 turbo/964 på bussen og 944 turbo (S) trur jeg på bobla.
prisene er ikke ille.
calipere kjøpte jeg billig på ebay.
4 stk nye 944 turbo orginalskiver+ Performance friction raceklosser f/b kostet 4800.- på Porsche Son

sitat:
"Så lenge du klarer å låse hjul i bremsing med f.eks. Kerscher sine bremser så har du ingen behov for noe større."

dette er jo litt tull. omtrent alle typer bremser klarer å låse 1 gang.
men gjentatte oppbremsinger innen kort tid er jo det som er tingen med
da kommer disse porsche bremsene til sin rett.
porsche har alltid vært vedlig gode på bremser.

det ser man på trackdays  Blunker

sjøl har jeg fått Kercsher bak skivene skeive på varianten kun ved gatebruk.
di er ikke ventilerete, bare noe tynne lefser.
det tror jeg du ikke får til med ventilerte 944
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #2052 på: desember 02, 2014, 22:06:55 pm »

Det som er så rart.
Ingen har fokus på at bremser fra Porsche og da 911 med motor bak så harmonerer dette også med VW pga vektfordeling.
Optimalt er å bruke bremser foran og bak inkl bremsepumpe som egentlig hører sammen da Porsche har utviklet dette for å passe sammen med tanke på bremsefordeling.
Ved å bruke bremser fra en bil med motor foran så vil bremsefordelingen blir feil.
Selvfølgelig vil jo alle typer oppsett stoppe en bil, MEN opptimalt vil det aldri bli annet en komplett sett fra en samme type bil med da motor bak


Enig med deg her. Oppsettet mitt er basert på porsche 993 bremser front og bak. Porsche 993 har 38/62% vektfordeling noe som stemmer godt med en boble.  Det at bakbremser er "bolt on" er en fordel. Dalland sitt oppsett blir stort sett likt mitt. Grunnen til at jeg gjorde dette var rett og slett pga det var veldig mange som trimmet bobler uten å gjøre noe med bremsene. Bygger man motor på 200 hk eller mer, så bør man bruke litt på bremser også.
Mvh carsten
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2053 på: desember 03, 2014, 07:59:38 am »

Her har du en liten guide Hans: http://vdubengineering.com/technical/porsche-brake-conversions-2/
Men det er ikke lett å få tak i alle delene du trenger, mye som kun ble levert i 1-3 år på spesielle utgaver osv.
I tillegg kan man ikke bare bolte på bremser for en framtung bil da bias justeringen gjøres på våres biler med en strupeventil som KUN har lov til å kobles inn på bremsene bak.
Så har du for mye bremser fremme så er det ikke så mye du kan gjøre..

Scardeep:
Jeg har kjørt varm bremsene jeg hadde så det måtte større til, at dem ble så stor er jo litt en tilfeldighet.
Men kerscher kittet ser uansett vanvittig kjipt ut, sleide caliper og bredda org caliper er for pingler.. Gliser

Og prosjektet tar ikke slutt med det første så det kan jo alltid hende at det kommer en vifte i motorrommet om en stund..
Loggført

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #2054 på: desember 05, 2014, 10:20:19 am »

Vekt fordelinga på en Porsche 944 er ikke så langt unna en 1303 så det blir veldig bra med bremser fra frontmotor Porsche også.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #2055 på: desember 05, 2014, 10:44:48 am »

Vekt fordelinga på en Porsche 944 er ikke så langt unna en 1303 så det blir veldig bra med bremser fra frontmotor Porsche også.

Ikke så langt unna har du rett i ja.
Sikkert derfor i gamle dager det var mulig å få dette godkjent.
Og mye av 944 bremser er jo nesten bolt on også.
Men å begynne å trekke inn BWM, Mercedes og Volvo blir helt feil selv om det vil funke.
Volvo og BMW kallippere passer på spindelen også. Ihvertfall eldre. Usikker på nyere.
Bilen stopper jo, men opptimalt blir det ikke.
Etter det Tüf er opptatt av er at kallipere som blir brukt sammem må komme fra samme bil.
Dvs at foran og bak må stemme i forhold til hverandre.
Men det er helt klart at det bruken som er viktig.
Skal man kjøre mye på bane er det vel det samme hva som blir brukt bare det er kraftig nok og at varmgang ikke er noe problem og kan ha justeringsmuligheter.
Men en bil som er tenkt godkjent for gå på gata bør man ha et bremsesystem som er tilnærmet riktig ballansert i forhold til det som er orginalmontert.

« Siste redigering: desember 05, 2014, 10:56:14 am av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2056 på: desember 05, 2014, 10:50:15 am »

Det kan uansett tilpasses med hovedsylinder fra 944.. Blunker

Driver å demonterer for rust sveising og lakkering, forarbeidet til lakken ble gjort av meg som 17 åring med tynn lommebok og etter å ha blitt brukt som bruksbil både sommer og vinter i flere år så har det kommet litt boble her og der.

Langt ifra det verste jeg har sett men absolutt på tide å få tatt det.

Inneskjerm framme er meget bra på begge sider så her er det kun litt overflate rust.
Og en sveisemutter som mangler nede med reservehjulsbrønnen.
Venstre framskjerm må byttes da denne er knekt.





Bak er det litt verre, men fremre del er rimelig bra, mutteren løsna når jeg demonterte men ellers er kanalen rimelig bra.



Oppe under luftinntaket ved bakskjermen har det kommet tre små hull etter ivrig hakking med skrujernet.



Litt lapping blir det på støtfanger festet også..
Bakplata som er avtagbar kommer godt med nå fordi jeg har veldig lyst til å bytte den med en original hvis noen har??



Derfor på utkikk etter venstre framskjerm og begge bakskjermene + org bakplate.

Kjip jobb, men blir godt å få det gjort, problemet er bare å finne en kompis som gidder å sveise.. Øyerulling
« Siste redigering: desember 05, 2014, 13:50:50 pm av Dalland » Loggført

mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #2057 på: desember 05, 2014, 10:55:03 am »

Veit om du kan få på 15" fælg tro
Porsche 914/6 gas burner Blunker
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2058 på: desember 05, 2014, 11:45:03 am »

Veit om du kan få på 15" fælg tro
Porsche 914/6 gas burner Blunker

Har hørt snakk om at det finnes noen få 15" som passer men mest trolig er det ikke plass fremme.
Det meste av 16" går fint. Blunker
Loggført

erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2059 på: desember 07, 2014, 13:14:45 pm »

Mulig jeg har original fremskjerm til deg.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2060 på: desember 07, 2014, 13:21:44 pm »

Mulig jeg har original fremskjerm til deg.

Interessert.
Ferdig dyppet?  Glad
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2061 på: desember 07, 2014, 23:44:25 pm »

har skjermar og bakplater liggande eg og. og kallar du da fjatle der for rust?Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2062 på: desember 08, 2014, 01:07:50 am »

har skjermar og bakplater liggande eg og. og kallar du da fjatle der for rust?Glad


fjasle v1; el fjatle v1 (samanheng med fisle og fitle)
1 pusle (I), fomle
2 vimse, trippe
3 jatte; smeikje; fjase, tøyse (II); slarve

Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2063 på: desember 08, 2014, 08:39:23 am »

har skjermar og bakplater liggande eg og. og kallar du da fjatle der for rust?Glad

Hehe, regner med du kom til å kommentere der. Glad
Kan betrygge deg med at eg fant litt mer når jeg begynte å slipe ned andre siden også.
Men selvfølgelig det er langt ifra en dårlig bil med tanke på at den aldri har vert sveist. Blunker

Ser ut som at høyre bakskjerm er rimelig bra så da trenger eg kun venstre framme/bak og bakplata.
Send gjerne over noen bilder av det du har liggende og om du har mulighet til å syreduppa det så gjør gjerne det. Blunker
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2064 på: desember 08, 2014, 22:49:04 pm »

Hans trur du er ute å syklar med gramatikken din:)
skal ta å få gang på noko bilder ila veko. må fjerna noko kald kvit develskap fyrst..
har ikje muligheit for noko dypping men da er dei vist heilt rå på nede på krankenhaus, eller han på askøy.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2065 på: desember 09, 2014, 02:33:54 am »

sorry Christer, de hadde ikke norsk - vossk ordbok, nynorsk var det nærmeste jeg kom Osteaktig
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2066 på: desember 28, 2014, 16:33:34 pm »

GRATULERER MED DAGEN!
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2067 på: januar 06, 2015, 08:03:11 am »

Godt nyttår, før jul begynte ting virkelig å balle på seg så i løpet av noen timer på en lørdag så var bilen delt i to...



Det viste seg selvfølgelig å være litt mer rust noen steder man bedre enn forventet andre plasser.
Bunnpanna har noen små hull rundt trekanten på setefestet fremme men ser ellers veldig bra ut.

Karosseriet er jeg nesten ferdig å kappe i, og tror jeg har funnet det som er av kjeks.
Her tar jeg gjerne imot tips av de erfarne rust gutta..
Kommer derfor ut en god klump med bilder..




















Jeg har frem til nå lånt hubber og skiver bak, men nå har jeg endelig fått tak i alt selv.
Begynner å se nesten litt småfrekt ut med hull i skivene.. Øyerulling



Har også overhalt og lakka opp et av caliperne fremme men ble ikke fornøyd så det får gjøres igjen.



Så nå er det bare å krysse fingrene for at jeg finner noen med rep deler og sveiseglede... Glad
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2068 på: januar 06, 2015, 08:35:12 am »

Nå er vel også Porsche en av få fabrikanter som har alu kaliptere på gatebilene, etter hva jeg forstår.

Og min Citroën har...

Blunker

Bare husk å ikke bruke kobberpasta på alukalippere. Tærer, spesielt hvis man får litt saltlake på.
Stål, Alu og kobber sammen, er ikke ideelt.
« Siste redigering: januar 06, 2015, 08:38:30 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2069 på: januar 06, 2015, 08:46:36 am »

Takk for tipset. Blunker

Tistlo, har du rep deler?? Glad
Loggført

Sider: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!