G.D
Medlem
  
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær
|
 |
« Svar #2040 på: desember 01, 2014, 23:03:59 pm » |
|
Hvor mye veier det nye bremseoppsettet kontra det originale?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2041 på: desember 02, 2014, 08:59:40 am » |
|
Hvor mye veier det nye bremseoppsettet kontra det originale?
Har eg ikke sjekket enda, skivene er litt tyngre men caliperne er ikke så mye mer da de er alu mot de gamle i støpejern? Bak tror jeg ikke det er tyngre enn det som var..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2042 på: desember 02, 2014, 11:51:44 am » |
|
Original rep sett på porsche centeret i Son var iallefall vedlig rimelig til 944 NA calipere. verdt en tlf/mail?
bra valg anng bremser
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2043 på: desember 02, 2014, 13:02:13 pm » |
|
Original rep sett på porsche centeret i Son var iallefall vedlig rimelig til 944 NA calipere. verdt en tlf/mail?
bra valg anng bremser
Takk for tipset, skal ta kontakt der. Prøver først å sjekke med Ferdinand motor, er bare en støvring/simmering som er ødelagt, resten så strøkent ut. Valg av bremser er det nok Carsten som skal ha æren for.  Hvilke bremser er det du har på bussen og bobla?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2044 på: desember 02, 2014, 15:23:02 pm » |
|
Misforstå spørsmålet den som vil, men er det noen helt spesiell grunn til at det ikke velges bremser fra andre merker hvor det er billigere deler tilgjengelig med vel så bøse egenskaper ? Jeg har ikke sjekket rundt da jeg ikke har kroner til hverken det ene eller andre akkurat nå, men ville jo tro at Audi, Mercedes, BMW, VW diverse raske japanere har stoppkraft i overflod og fås til en rimeligere penge . all en tid man må igang med maskinerering er det vel litt hipp som happ ?
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2045 på: desember 02, 2014, 16:27:39 pm » |
|
Det ligger vel litt i dagen at det er mer riktig fordi det er kult å koble Boble og Porsche sammen gjennom Ferdinand: Porsche was later contracted by Volkswagen for additional consulting work and received a royalty on every Volkswagen Type I (Beetle) car manufactured. This provided Porsche with a comfortable income as more than 20 million Type I were built.
In November 1950, Porsche visited the Wolfsburg Volkswagen factory for the first time since the end of World War II. Porsche spent his visit chatting with Volkswagen president Heinrich Nordhoff about the future of VW Beetle, which were already being produced in large numbers.
A few weeks later, Porsche suffered a stroke. He did not fully recover, and died on 30 January 1951. 30. januar er min bursdag ;-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2046 på: desember 02, 2014, 16:31:14 pm » |
|
Misforstå spørsmålet den som vil, men er det noen helt spesiell grunn til at det ikke velges bremser fra andre merker hvor det er billigere deler tilgjengelig med vel så bøse egenskaper ? Jeg har ikke sjekket rundt da jeg ikke har kroner til hverken det ene eller andre akkurat nå, men ville jo tro at Audi, Mercedes, BMW, VW diverse raske japanere har stoppkraft i overflod og fås til en rimeligere penge . all en tid man må igang med maskinerering er det vel litt hipp som happ ?
Svaret til Formula Vee er halve grunnen, men husk at porsche bakbremsene er BOLT ON, og framme er hubben ilag med Porsche skive halveis bolt on... Også har eg jo Porsche felger fra før...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2047 på: desember 02, 2014, 19:24:59 pm » |
|
Nå er vel også Porsche en av få fabrikanter som har alu kaliptere på gatebilene, etter hva jeg forstår.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #2048 på: desember 02, 2014, 21:17:38 pm » |
|
Det som er så rart. Ingen har fokus på at bremser fra Porsche og da 911 med motor bak så harmonerer dette også med VW pga vektfordeling. Optimalt er å bruke bremser foran og bak inkl bremsepumpe som egentlig hører sammen da Porsche har utviklet dette for å passe sammen med tanke på bremsefordeling. Ved å bruke bremser fra en bil med motor foran så vil bremsefordelingen blir feil. Selvfølgelig vil jo alle typer oppsett stoppe en bil, MEN opptimalt vil det aldri bli annet en komplett sett fra en samme type bil med da motor bak
|
|
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
scardeep
Supermedlem
    
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
 |
« Svar #2049 på: desember 02, 2014, 22:51:03 pm » |
|
Dette er en ren look sak så lenge man har ingen teknisk behov for "monsterbremser"  Så lenge du klarer å låse hjul i bremsing med f.eks. Kerscher sine bremser så har du ingen behov for noe større. Nå vet jeg ikke hva planer til Dalland er med tanke på efekt i motor og bilbruk men dersom bremser skal vise videre nivå på alt annet modifisering så gleder jeg meg Du får dette til, bare sørg for at dette er gjort ordentlig. Bremser burde man ikke tukle med 
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2050 på: desember 02, 2014, 23:00:12 pm » |
|
Flott med litt begrunnelser selv om jeg er usikker på om jeg kjøper motor bak begrunnelsen for å velge porsche bremser for der er det vel så enkelt som å justere bias på bremsene eller ? Hva er bolt on på hva Håkon. Finnes det link til en liste over dette ? Er det forskjell på IRS/svingarm boblene bak mtp bolt on da eller ? og foran er det forskjell på hvor mye jobb som skal til mtp om det er mcpherson/torsjon eller om det er 2 eller 3 bolts torsjon ? Har hørt rykter om 944 bremser etc . Vi får rydde opp etterpå i tråden din Dallis om det blir for mye avsporing. (og må nevne at jeg synes det ser rått ut med P.bremser foran men at resten av forstillingen ser veldig spinkel ut i forhold  )
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2051 på: desember 02, 2014, 23:04:49 pm » |
|
Dalland: har 944 turbo/964 på bussen og 944 turbo (S) trur jeg på bobla. prisene er ikke ille. calipere kjøpte jeg billig på ebay. 4 stk nye 944 turbo orginalskiver+ Performance friction raceklosser f/b kostet 4800.- på Porsche Son sitat: "Så lenge du klarer å låse hjul i bremsing med f.eks. Kerscher sine bremser så har du ingen behov for noe større." dette er jo litt tull. omtrent alle typer bremser klarer å låse 1 gang. men gjentatte oppbremsinger innen kort tid er jo det som er tingen med da kommer disse porsche bremsene til sin rett. porsche har alltid vært vedlig gode på bremser. det ser man på trackdays  sjøl har jeg fått Kercsher bak skivene skeive på varianten kun ved gatebruk. di er ikke ventilerete, bare noe tynne lefser. det tror jeg du ikke får til med ventilerte 944
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Savanna67
Supermedlem
    
Innlegg: 503
Bosted: Oslo-Skedsmo
|
 |
« Svar #2052 på: desember 02, 2014, 23:06:55 pm » |
|
Det som er så rart. Ingen har fokus på at bremser fra Porsche og da 911 med motor bak så harmonerer dette også med VW pga vektfordeling. Optimalt er å bruke bremser foran og bak inkl bremsepumpe som egentlig hører sammen da Porsche har utviklet dette for å passe sammen med tanke på bremsefordeling. Ved å bruke bremser fra en bil med motor foran så vil bremsefordelingen blir feil. Selvfølgelig vil jo alle typer oppsett stoppe en bil, MEN opptimalt vil det aldri bli annet en komplett sett fra en samme type bil med da motor bak
Enig med deg her. Oppsettet mitt er basert på porsche 993 bremser front og bak. Porsche 993 har 38/62% vektfordeling noe som stemmer godt med en boble. Det at bakbremser er "bolt on" er en fordel. Dalland sitt oppsett blir stort sett likt mitt. Grunnen til at jeg gjorde dette var rett og slett pga det var veldig mange som trimmet bobler uten å gjøre noe med bremsene. Bygger man motor på 200 hk eller mer, så bør man bruke litt på bremser også. Mvh carsten
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2053 på: desember 03, 2014, 08:59:38 am » |
|
Her har du en liten guide Hans: http://vdubengineering.com/technical/porsche-brake-conversions-2/Men det er ikke lett å få tak i alle delene du trenger, mye som kun ble levert i 1-3 år på spesielle utgaver osv. I tillegg kan man ikke bare bolte på bremser for en framtung bil da bias justeringen gjøres på våres biler med en strupeventil som KUN har lov til å kobles inn på bremsene bak. Så har du for mye bremser fremme så er det ikke så mye du kan gjøre.. Scardeep: Jeg har kjørt varm bremsene jeg hadde så det måtte større til, at dem ble så stor er jo litt en tilfeldighet. Men kerscher kittet ser uansett vanvittig kjipt ut, sleide caliper og bredda org caliper er for pingler..  Og prosjektet tar ikke slutt med det første så det kan jo alltid hende at det kommer en vifte i motorrommet om en stund..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #2054 på: desember 05, 2014, 11:20:19 am » |
|
Vekt fordelinga på en Porsche 944 er ikke så langt unna en 1303 så det blir veldig bra med bremser fra frontmotor Porsche også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
   
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
 |
« Svar #2055 på: desember 05, 2014, 11:44:48 am » |
|
Vekt fordelinga på en Porsche 944 er ikke så langt unna en 1303 så det blir veldig bra med bremser fra frontmotor Porsche også.
Ikke så langt unna har du rett i ja. Sikkert derfor i gamle dager det var mulig å få dette godkjent. Og mye av 944 bremser er jo nesten bolt on også. Men å begynne å trekke inn BWM, Mercedes og Volvo blir helt feil selv om det vil funke. Volvo og BMW kallippere passer på spindelen også. Ihvertfall eldre. Usikker på nyere. Bilen stopper jo, men opptimalt blir det ikke. Etter det Tüf er opptatt av er at kallipere som blir brukt sammem må komme fra samme bil. Dvs at foran og bak må stemme i forhold til hverandre. Men det er helt klart at det bruken som er viktig. Skal man kjøre mye på bane er det vel det samme hva som blir brukt bare det er kraftig nok og at varmgang ikke er noe problem og kan ha justeringsmuligheter. Men en bil som er tenkt godkjent for gå på gata bør man ha et bremsesystem som er tilnærmet riktig ballansert i forhold til det som er orginalmontert.
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2014, 11:56:14 am av VW 612 RS »
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2056 på: desember 05, 2014, 11:50:15 am » |
|
Det kan uansett tilpasses med hovedsylinder fra 944..  Driver å demonterer for rust sveising og lakkering, forarbeidet til lakken ble gjort av meg som 17 åring med tynn lommebok og etter å ha blitt brukt som bruksbil både sommer og vinter i flere år så har det kommet litt boble her og der. Langt ifra det verste jeg har sett men absolutt på tide å få tatt det. Inneskjerm framme er meget bra på begge sider så her er det kun litt overflate rust. Og en sveisemutter som mangler nede med reservehjulsbrønnen. Venstre framskjerm må byttes da denne er knekt.   Bak er det litt verre, men fremre del er rimelig bra, mutteren løsna når jeg demonterte men ellers er kanalen rimelig bra.  Oppe under luftinntaket ved bakskjermen har det kommet tre små hull etter ivrig hakking med skrujernet.  Litt lapping blir det på støtfanger festet også.. Bakplata som er avtagbar kommer godt med nå fordi jeg har veldig lyst til å bytte den med en original hvis noen har?? Derfor på utkikk etter venstre framskjerm og begge bakskjermene + org bakplate.Kjip jobb, men blir godt å få det gjort, problemet er bare å finne en kompis som gidder å sveise.. 
|
|
« Siste redigering: desember 05, 2014, 14:50:50 pm av Dalland »
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #2057 på: desember 05, 2014, 11:55:03 am » |
|
Veit om du kan få på 15" fælg tro Porsche 914/6 gas burner 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2058 på: desember 05, 2014, 12:45:03 pm » |
|
Veit om du kan få på 15" fælg tro Porsche 914/6 gas burner  Har hørt snakk om at det finnes noen få 15" som passer men mest trolig er det ikke plass fremme. Det meste av 16" går fint. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #2059 på: desember 07, 2014, 14:14:45 pm » |
|
Mulig jeg har original fremskjerm til deg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2060 på: desember 07, 2014, 14:21:44 pm » |
|
Mulig jeg har original fremskjerm til deg.
Interessert. Ferdig dyppet? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2061 på: desember 08, 2014, 00:44:25 am » |
|
har skjermar og bakplater liggande eg og. og kallar du da fjatle der for rust? 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2062 på: desember 08, 2014, 02:07:50 am » |
|
har skjermar og bakplater liggande eg og. og kallar du da fjatle der for rust?  fjasle v1; el fjatle v1 (samanheng med fisle og fitle) 1 pusle (I), fomle 2 vimse, trippe 3 jatte; smeikje; fjase, tøyse (II); slarve
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2063 på: desember 08, 2014, 09:39:23 am » |
|
har skjermar og bakplater liggande eg og. og kallar du da fjatle der for rust?  Hehe, regner med du kom til å kommentere der.  Kan betrygge deg med at eg fant litt mer når jeg begynte å slipe ned andre siden også. Men selvfølgelig det er langt ifra en dårlig bil med tanke på at den aldri har vert sveist.  Ser ut som at høyre bakskjerm er rimelig bra så da trenger eg kun venstre framme/bak og bakplata. Send gjerne over noen bilder av det du har liggende og om du har mulighet til å syreduppa det så gjør gjerne det. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #2064 på: desember 08, 2014, 23:49:04 pm » |
|
Hans trur du er ute å syklar med gramatikken din:) skal ta å få gang på noko bilder ila veko. må fjerna noko kald kvit develskap fyrst.. har ikje muligheit for noko dypping men da er dei vist heilt rå på nede på krankenhaus, eller han på askøy.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2065 på: desember 09, 2014, 03:33:54 am » |
|
sorry Christer, de hadde ikke norsk - vossk ordbok, nynorsk var det nærmeste jeg kom
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2066 på: desember 28, 2014, 17:33:34 pm » |
|
GRATULERER MED DAGEN!
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2068 på: januar 06, 2015, 09:35:12 am » |
|
Nå er vel også Porsche en av få fabrikanter som har alu kaliptere på gatebilene, etter hva jeg forstår.
Og min Citroën har...  Bare husk å ikke bruke kobberpasta på alukalippere. Tærer, spesielt hvis man får litt saltlake på. Stål, Alu og kobber sammen, er ikke ideelt.
|
|
« Siste redigering: januar 06, 2015, 09:38:30 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2069 på: januar 06, 2015, 09:46:36 am » |
|
Takk for tipset.  Tistlo, har du rep deler?? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|