april 28, 2024, 23:19:42 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 68 69 [70] 71 72 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 859662 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2070 på: januar 08, 2015, 01:17:00 am »

sjå her ja! tok du vare på all den nye blanke lakken du slipte av?:=)
bakre innerskjerm treng du tydligvis delar av skjermkant/berre laga til ei plata,  og so støtfangarfeste, vist da er dårlig på innsida/baksida? ellers kan da vel lappast. korleis er karrosserifestet på innsida?
sidepanel førarsida kan vel bergast, men må nok kappa litt større hol. skal du ha noko som er holdbart lenge må du egentlig skifta begge nedre sidepanel for å få sveisegrunning mellom plato og kanalen. kanalen framme ved førarsida er lett å fiksa vist du kappar av meir av da dårliga i innerskjermen, fiksar kanalen og so på med ny innerskjermkant med sveisegrunning.. støtfangarfeste framme kan du ta av, sandblåsa, fiksa innerskjerm behandla innvendig og på igjen med festet. panseret er berre å bretta til ei plata , men kapp ut større hol og behandla innsida. bakre kanal passasjersida ville eg absolutt ha fjerna sidepanelet , skifta ut kanten av kanalen, og fiksa resten i bakant. vist da er mykje rustantydning langsetter ytterkanalen kan du skifta heile ytterkanten. den fanxye måten å gjera da på er å reka eit sånt  inspeksjonskamra inn i kanalane og sjekka ut tilstanden. når du no har delt den har du ein gylden muligheit til å skifta kanalbotnane vist dei er ferdige innvendig. men alt kjem jo anpå kor mykje du skal legga i da. alt kan hesjast saman på 123 men rusta vil komma igjen om ei stund. ellers må du få sandblåst der du har slipt. ligg alt for mykje rust igjen i porene til at da går an å overflatebehandla da med æro i behold.  du treng egentlig ikkje so mykje sveisedeler sånn eg ser da. men i den perfekte verden er da ivertfall snakk om 2 nedre sidepanel, 2ytterkantar kanal*, 2 støtfangarfester bak*, 2 kanalbotnar*
(* vist da er dårlig på innsida/baksida.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2071 på: januar 08, 2015, 07:55:27 am »

Min 1300S -73 (AKA Formula Vee) som var nøyaktig lik din, tok jeg noen snarveier på når rusta kom.
Her ser du resultatet:


* IMG_6939.jpg (99.92 KB, 640x480 - vist 431 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2072 på: januar 08, 2015, 08:25:29 am »

sjå her ja! tok du vare på all den nye blanke lakken du slipte av?:=)
Bakre innerskjerm treng du tydligvis delar av skjermkant/berre laga til ei plata,  og so støtfangarfeste, vist da er dårlig på innsida/baksida?
Ellers kan da vel lappast. Korleis er karrosserifestet på innsida?
Sidepanel førarsida kan vel bergast, men må nok kappa litt større hol. Skal du ha noko som er holdbart lenge må du egentlig skifta begge nedre sidepanel for å få sveisegrunning mellom plato og kanalen. Kanalen framme ved førarsida er lett å fiksa vist du kappar av meir av da dårliga i innerskjermen, fiksar kanalen og so på med ny innerskjermkant med sveisegrunning.
Støtfangarfeste framme kan du ta av, sandblåsa, fiksa innerskjerm behandla innvendig og på igjen med festet. panseret er berre å bretta til ei plata , men kapp ut større hol og behandla innsida. bakre kanal passasjersida ville eg absolutt ha fjerna sidepanelet , skifta ut kanten av kanalen, og fiksa resten i bakant.

Vist da er mykje rustantydning langsetter ytterkanalen kan du skifta heile ytterkanten. den fancy måten å gjera da på er å reka eit sånt  inspeksjonskamra inn i kanalane og sjekka ut tilstanden.
Når du no har delt den har du ein gylden muligheit til å skifta kanalbotnane vist dei er ferdige innvendig. men alt kjem jo anpå kor mykje du skal legga i da. alt kan hesjast saman på 123 men rusta vil komma igjen om ei stund. Ellers må du få sandblåst der du har slipt. ligg alt for mykje rust igjen i porene til at da går an å overflatebehandla da med æro i behold. 
Du treng egentlig ikkje so mykje sveisedeler sånn eg ser da. Men i den perfekte verden er da ivertfall snakk om 2 nedre sidepanel, 2ytterkantar kanal*, 2 støtfangarfester bak*, 2 kanalbotnar*
(* vist da er dårlig på innsida/baksida.)

Takk tistlo, her var det mye fornuftig og etter å ha lest det endel ganger så klarte jeg å forstå hva du skrev. Gliser
Jeg tror ikke kanalbunnene må byttes da de har så vidt litt lett brunfarge innvendig.
Venstre støtfanger feste bak er på kanten modent for bytte, høyre er veldig bra, har du tips om hvor jeg får de beste delene?
Ang sidepanelene bak så har jeg ikke funnet repro plater som jeg syntes var vert å kjøpe, så tenkte å bikke til noen platebiter selv, og sikkert det samme med ytterkanten på kanalen

Ellers blir alle skjøter, overlappinger osv selvfølgelig grunnet, tenkte også å gå saftig til verks med tynntektylen som gasoline selger som har fått gode tilbakemeldinger.

Så slik jeg ser det så trenger jeg følgende:
Venstre støtfanger feste bak, Venstre framskjerm og bakskjerm og bakplate.
Har du noe i pinlig bra stand? Glad

På en eller anna magisk måte så har jeg klart å overtale "Svein Autohaus" til å hjelpe med med rust sveisinga og lakkeringa så da må det jo bli bra! Blunker

Skal sjekke litt opp i å få bunnpanna syredyppet og sinkdyppet eller kanskje bare sandblåst og 2k sink grunning.
Loggført

Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #2073 på: januar 08, 2015, 13:09:30 pm »

Jeg er svak... Kult
Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #2074 på: januar 08, 2015, 13:11:56 pm »

Og som jeg sa.... IKKE spør Tistlo, da får du beskjed om å sprette hele bilen!!!   Rekker tunge
Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2075 på: januar 08, 2015, 13:50:53 pm »

Og som jeg sa.... IKKE spør Tistlo, da får du beskjed om å sprette hele bilen!!!   Rekker tunge


Vi får legge oss imellom spretting og "amerikansk" rustsveising så blir det nok så bra nok. Blunker

Snakka med Zinken ang dypping i syke og galvanisering. Han var veldig skeptisk til om det ville gå bra, oppstår vist så mye spenninger at sveisene kan ryke..
Så da blir det mest trolig til sandblåsing og 2k sink grunning og svart blank til slutt. Glad

Edit:
Fikk svar fra bergen bygg og overflate teknikk: 2500kr for sandblåsing og grunning med 2k sink.
« Siste redigering: januar 08, 2015, 14:39:46 pm av Dalland » Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2076 på: januar 08, 2015, 15:15:01 pm »

Det er billig. Jeg fikk en "hemmelig spezial-kompis ikke si det til noen pris" på kr 4.500,- sist.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2077 på: januar 08, 2015, 15:24:26 pm »

Det er billig. Jeg fikk en "hemmelig spezial-kompis ikke si det til noen pris" på kr 4.500,- sist.

Ja de har alltid vert gode på pris, men har snakket med flere og de tar ca 750 pluss moms for sandblåsing.
Men 1500 kr for å sprøyte en hel bunnpanne med god 2k sink grunning er ikke gale! Glad
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2078 på: januar 08, 2015, 19:28:37 pm »

Svein da ..  Gliser
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #2079 på: januar 08, 2015, 23:29:40 pm »

Be dem om å metallisere bunnen da. Varm sink som sprøytes på + grunning og 2K lakk oppå. Brensdal gjør det sikkert for omtrent samme prisen.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2080 på: januar 09, 2015, 01:37:56 am »

Og som jeg sa.... IKKE spør Tistlo, da får du beskjed om å sprette hele bilen!!!   Rekker tunge
faen te folk.. treng ikkje spørra om råd når ein har svarene frå før av vel Blunker

dalland: dei repro sidepanelene passar egentlig ikkje so gale vist ein tilpassar kanten mot kanalen til å likna da orginala. ikkje so lett å "bretta te noko" heller pga at profilen på sidepanelet er i boge, mens ved kanalen er den bein.
skjermlageret mitt har desverre snøa ned no, bakplata og, med mindre eg har på ein delebil som snart ryk til(ska sjekka standen)
ang fangarfeste so er mitt beste tips å overføra den ytre delen frå ei ny plata, og reparera den orginale innerskjermen. svakheiten på repop platene er nemlig at den bakerste innerskjermdelen er på bertur. EVT ta av ytre fangarfeste på bilen, reparer innerskjerm OG fangarfeste og sett på igjen. alt kjem anpå tingenes tilstand

ang Zinken so veit eg dei er generelt skeptisk til bildeler. mykje pga dei er redd for badet sitt,gravrust som ligg mellom plater er no bueno i sinkbadet. mulig dei har glømt da sjøl men dei galvaniserte jo heile karosseriet til ørjan Ølle og da gjekk jo ganske smertefritt. om du har orginale bunnplater hadde eg ikkje frykta noko som helst.men eg har tilgode å prøva.
men erik sitt tips er jo egentlig ein kjempelur plan vist ikkje du vil galva da.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #2081 på: januar 09, 2015, 02:55:32 am »

Svein da ..  Gliser
Tistlo er konge. Jeg er bare misunnelig på energien hans, jeg har blitt for gammel til å holde følge  Gliser
Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2082 på: januar 09, 2015, 08:08:49 am »

Snødd ned? Jaja da får jeg se hva jeg får tak i her på berget..

Fikk inn en liten økt i går og plukket av panser, motorlokk, alt av stål lister til framme og bak er flekt av, innmat i dørene er fjernet samt alle utenom to ruter, forsterker og bass kasse osv.

Gikk så over og pusset inn Ferrobet med stålbørste og ble veldig positivt overrasket over støtfanger festene bak!
Så tror det kun blir lapping da det høyre er nesten strøkent og det venstre trenger bare litt lapping.
Men da tar jeg imot tipset og bestiller inn den nedre side biten til høyre siden.

Så nå er karroseriet nesten klart for å flytte inn i en ny garasje for noen uker... Gliser

Zinken var godt klar over at de hadde tatt karroseri før, men de har opplevd flere ganger at ting strekker seg og når man har store flater med på sveiste profiler så var han veldig skeptisk til å sveisene kunne ryke, så hvis han ikke ville anbefale det så skal ikke jeg si imot han... Glad

Erik:
Det er Brensdal jeg har fått pristilbudet på 2500 av, det var sandblåsing og sink grunning.
Og siden det gjenstår litt rust sveising på bunnplata vil jeg ha den tilbake ferdig sinket så kan vi fikse det før vi  sprøyter blank svart. Blunker
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2083 på: januar 09, 2015, 17:58:17 pm »

orginale golv er jo sveist med rimlig mangen punkt og ganske tett. alternativt kan ein laga ei provesorisk ramma som du skrur alle kanalboltana fast gjennom, for å halda strekket langs golvet.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2084 på: januar 12, 2015, 08:43:48 am »

Ting går friskt fremover!
Med god hjelp fra fruen fikk vi ut alle rutene og pakningene hele og karroseriet er strippet så godt som ferdig, lar elnett og taktrekk være igjen.
Så igår flyttet vi karosseriet til Svein sin garasje for videre arbeid: rust sveising/lakking.



Satser på at bunnpanna blir ferdig strippet i løpet av uka og levert til sandblåsing neste uke. Blunker
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2085 på: januar 13, 2015, 09:06:50 am »

Bra progresjon her Håkon! Kjekt å se en 1300S miste kjeks og blir solid  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2086 på: januar 13, 2015, 09:21:03 am »

Bra progresjon her Håkon! Kjekt å se en 1300S miste kjeks og blir solid  Glad

Enig. Det er langt mellom rustfrie S modeller.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2087 på: januar 13, 2015, 09:34:55 am »

Takk! Glad
Men mye creds til Svein som tar på seg sveisinga og hjelper med lakkeringa, måtte jeg sveist selv hadde det verken blitt bra eller gått fort. Øyerulling

Fundere litt på om jeg enten skal stemple ut hull bak skiltet på motor lokket eller lage et luft inntak til kjølevifta som henter luft over girkassen.
Har aldri hatt problem med varm motor, men jo kaldere topper desto bedre..

Ser for meg at ekstra luft inntak rett med kjølevifta er mest effektivt..?

Hva sier folket?
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2088 på: januar 13, 2015, 09:37:18 am »

Ser for meg at ekstra luft inntak rett med kjølevifta er mest effektivt..?

Det er ihvertfall veldig effektivt for å få mer støv inn i motorrommet. Du kan også sette luka litt opp i nedre kant hvis du har behov for mer luft/kjølig men det vet du jo allerede.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2089 på: januar 13, 2015, 09:44:57 am »

Ser for meg at ekstra luft inntak rett med kjølevifta er mest effektivt..?

Det er ihvertfall veldig effektivt for å få mer støv inn i motorrommet. Du kan også sette luka litt opp i nedre kant hvis du har behov for mer luft/kjølig men det vet du jo allerede.

Mvh
BB



Ja det er et poeng, men tror ikke det er så mye værre der enn andre steder rundt bilen..?
Kan jo sette på litt netting eller en boks foran hullet inn til motor rommet..
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2090 på: januar 22, 2015, 14:07:28 pm »

Dessverre ingen bilder enda men ting skjer.

Bunnpanna ble levert til sandblåsing igår og jeg har fått sandblåst og pusset ned mer på karroseriet.

I tillegg er alt av understells komponenter plukket ned og påbegynt blåsing og lakking.  Glad

Bilder og fortsettelse kommer over helgen. Blunker
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2091 på: januar 22, 2015, 14:12:38 pm »

Flott med fremgang  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2092 på: januar 22, 2015, 21:13:43 pm »

Mulig det er bildet som lyver, men det ser ut til at du har "vanlige" skiver fra Porsche 944 bak (dvs. fra 944 NA) . Hvis det stemmer så vil du få problem med bremsecaliperne dine da de skivene er for tynne og stemplene popper ut av caliperne når klossene begynner å slites = ikke lurt. Hvis det er 944 turbo-skiver så er det selvsagt ikke noe problem.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2093 på: januar 22, 2015, 22:19:23 pm »

Mulig det er bildet som lyver, men det ser ut til at du har "vanlige" skiver fra Porsche 944 bak (dvs. fra 944 NA) . Hvis det stemmer så vil du få problem med bremsecaliperne dine da de skivene er for tynne og stemplene popper ut av caliperne når klossene begynner å slites = ikke lurt. Hvis det er 944 turbo-skiver så er det selvsagt ikke noe problem.

Takk for at du kommenterer, kun jo gjerne vert feil skiver.
Skivene som er der nå er fra porsche boxster så de skal passe bra.. Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2094 på: januar 23, 2015, 11:51:42 am »

Nå har Wolfsburg west fått seg en stor bestilling og jeg har blitt mange tusen fattigere men det må jo bli bra.

Tikket inn litt bilder fra sveiseSvein etter gårsdagens lille økt.

Rust hullet ved blinklyset er sveist igjen, har tenkt til å bore opp og ha dem igjen men lurer på hvordan er reglene på det?
Er det påbudt med side blinklys?



Da dab gjør sitt inntog og jeg aldri har hatt radio i bilen så ble antenne hullet sveist...



Og hullene etter bensinvarmeren begynner å forsvinne, den har uansett aldri fungert.
En gang fikk eg fyr i den men da tok bagasjerommet fyr også... Øyerulling

Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2095 på: januar 23, 2015, 15:30:04 pm »

Jeg møtte opp uten sideblink og fikk pålegg om å montere. 71-1302
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

passat
Nybegynner
*
Innlegg: 23
Bosted: sunnfjord


Vis profil

« Svar #2096 på: januar 24, 2015, 03:14:37 am »

Hei . det er ikke hver dag jeg er innom forumet men leser når jeg har mulighet. Mye god kreativitet. Et spørsmål .
Leser litt om bremsene dine og du skriver du bruker 12.9 skruer. hvorfor det ?  På bremser og understell
leveres det med 10.9 skruer når skruer er med i esken.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2097 på: januar 24, 2015, 10:24:24 am »

Hei . det er ikke hver dag jeg er innom forumet men leser når jeg har mulighet. Mye god kreativitet. Et spørsmål .
Leser litt om bremsene dine og du skriver du bruker 12.9 skruer. hvorfor det ?  På bremser og understell
leveres det med 10.9 skruer når skruer er med i esken.

Hei, en 12.9 bolt har høyere flytespenning og strekkfasthet enn en 10.9 bolt, derfor når jeg har mulighet til å bruke slike bolter på kritiske komponenter så velger jeg dem. Det er sikkert rikelig med 10.9, men skader ikke å oppgradere det man kan. Blunker
Loggført

Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #2098 på: januar 24, 2015, 18:03:32 pm »


Og hullene etter bensinvarmeren begynner å forsvinne, den har uansett aldri fungert.
En gang fikk eg fyr i den men da tok bagasjerommet fyr også... Øyerulling



Hehehe, stygt å le, men... Komisk..
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2099 på: januar 25, 2015, 00:52:29 am »

Det gikk heldigvis veldig bra så det skal du gjerne få lov til. Glad

Vert en god økt idag og satser på en bra økt nå på søndag, bilder og oppsumering kommer etter hvert! Blunker
Loggført

Sider: 1 ... 68 69 [70] 71 72 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!