april 28, 2024, 22:17:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 95
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche...  (Lest 859594 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2130 på: februar 02, 2015, 12:27:51 pm »

Takk Dalland.

Vi er helt enige tror jeg.

Pedalen blir lettere å trykke ned men du får samtidig mindre bevegelse på armen bak ved girkassen. For å få samme vandring som før må du:

1) ha lengre vandring på pedalen foran
2) korte inn armen bak
3) fjerne all slark

Jeg tror det rekker med 2 av 3 for å få frigjort clutchen.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2131 på: februar 02, 2015, 13:03:34 pm »

Jeg satser på at det holder med punkt 1 på lista de, hvis ikke lager jeg en ny clutch arm med eks bare 20% innkorting. Blunker
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2132 på: februar 02, 2015, 13:51:43 pm »

Pass på at M8 delgjenget umbrako blir ikke skrudd ut pga friksjon den får ved bruk av kløtsj. Det beste kunne vært å bruke bolt som skrus inn mot klokka.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2133 på: februar 02, 2015, 14:07:09 pm »

Pass på at M8 delgjenget umbrako blir ikke skrudd ut pga friksjon den får ved bruk av kløtsj. Det beste kunne vært å bruke bolt som skrus inn mot klokka.

Loctite 278 og dratt til med godt moment så blir det nok bra.
Uten å ha gjort noen beregninger på det så vil jeg tro at klemkraften fra tiltrekkingen overstiger friksjonskreftene tilstrekkelig. Glad
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2134 på: februar 03, 2015, 11:39:58 am »

Da er vi igang igjen!



Etter å ha kappet rent bak B-stolpen begynte vi tilpassingen av platebiten.



La så et tynt lag med sink etter at restene fra ferrobeten var pusset bort.



Så på med sveisegrunning der det trengs og sømsveiste og punktsveist ferdig.
Ble så strøkent at vi slipper å kitte inne ved B-stolpen som fryktet.




Ferdig slipt, så godt som umulig å se at noe er gjort. Gliser



Og sprayet et nytt lag med sink/kaldgalvanisering før vi skal lukke igjen resten.




Snart ferdig med å skrape og vaske karroseriet for tecktyl, ikke mye å klage på hvordan det så ut under.
Men fy for en drittjobb...






Og hjemme står det en brownies med ferrobet og skruer og godgjør seg...

Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2135 på: februar 06, 2015, 13:20:01 pm »

Men var den virkelig så dårlig?? Sjokkert





Høyre siden er ikke like dårlig men det var definitivt verre en fryktet, og sandblåseren deres er definitivt ikke den svakeste.
Noen som har platebiter til overs?
Eller kanskje det er på tide å finne frem 1.2mm platen og starte å klippe til...

Vel nå har jeg på samvittigheten at bobla har stått ute i mange år og nesten alltid vert fuktig på gulvet..
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2136 på: februar 06, 2015, 13:24:16 pm »

Vel nå har jeg på samvittigheten at bobla har stått ute i mange år og nesten alltid vert fuktig på gulvet..

Nå får du igjen for å bo i Bergen  Glad

Kapp, sveis og bruk!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2137 på: februar 06, 2015, 14:09:21 pm »

Ja nå får jeg svi og budsjettet blir nok sprengt som vanlig... Øyerulling

Fant ut at http://www.kaeferland-shop.de/ selger helt spot on bunnplater i original kvalitet.
Får se på lørdag om jeg må bytte begge sider eller om det holder med venstre.  Gråter
Loggført

Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2138 på: februar 06, 2015, 19:16:55 pm »

bytt begge sider, det der er ingenting å lappe på.
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Sveins Autohaus
Juniormedlem
**
Innlegg: 58
Bosted: Bergen

Canpro AS


Vis profil

« Svar #2139 på: februar 07, 2015, 12:43:33 pm »

Her på vestlandet har vi hatt opprydding etter uværene, Nina, Ole og Dalland....  Gliser

* Dallis.jpg (64.53 KB. 800x450 - vist 353 ganger.)

Loggført

'64 Dobbelkabiner
'73 1303S
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2140 på: februar 07, 2015, 16:00:49 pm »

Her på vestlandet har vi hatt opprydding etter uværene, Nina, Ole og Dalland....  Gliser
[ Vedlegg ]

 Gliser Gliser
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2141 på: februar 10, 2015, 09:53:33 am »

Ting tar litt tid når man setter to perfeksjonister i samme garasje for å mekke bil.
I går sto vi feks nesten en time ekstra bare for å tinne ferdig en skjøt bak metall list holderen på bakluka, noe som aldri blir synlig, men det er nå alltid synlig i hodet mitt.. Øyerulling

Og endelig fikk jeg kapret et bilde av hvorfor Svein er så dyktig som han er, ikke overraskende når det svelges unna ekte mannedrikk...



Forrige gang holdt vi på å avslutte høyre kvart panel.
For å gjøre alt etter boka kapslet vi først endel på kanalen flat.



For så å lage denne lille biten som kommer utpå og avslutter innerskjermen.


Så var det tilpassing av den forbanna dritt repro platen, makan til snarløsninger de prøver seg på....



Sveiste igjen er skruehull for mye, og klipte til.
Legg også merke til at overgangen mot kanalen er ikke eksisterende på repro platene.



Dreneringen på repro platen er også tragisk...



Ferdig tilpasset og sauset inn med sveisegrunning.



Ferdig sveist og slipt, disse platene har veldig lett for å slå seg når de sveises så her måtte det masseres mye i ettertid for å unngå mye sparkel.



Ser jo nesten originalt ut!



Alt handler om detaljer...




Så var det å fikse opp i venstre innerskjerm, når jeg kappet ut metallet så viste jeg ikke at kablingen bak til motorrommet lå her så vi måtte lodde to ledninger og isolere på ny. Gliser
I tillegg staket vi ut litt skum da den var alt for glad i sveisevarmen.



Banke ferdig en bit, bruker bra originalstål som emne.



Bra nok for oss.



Laget en liten utvekst fra motorrommet for å få plass til bensintilførselen på dellorto gasseren.



Så godt som nytt!



Jalla repro platen blir slipt til stålet, flekker av metall listen og massert drastisk i alle buer og kanter.



Punkt sveist og sømsveist, tinnes seinere.



Denne var sveist så svakt at det ikke fantes krefter i den, nå med fire nye punkter ble den stabil.



Skulle nesten tro at Svein koser seg?



Men for mye moro kan bli farlig, så av og til må sykesøster til aksjon!



Ledningsnettet er snart ryddet bort og rester etter lyddemping osv er nesten borte.




Så var det metall listene til panserpakningen.

Maskerte og primer mellom sveisepunktene.



Så var det på med godstoffet!



Mye varme og banking så klarer Svein å bue listene helt uten knekker osv.







Da var helgas jobbing over og Svein er utslitt for denne gang.



I tillegg har taktrekket blitt demontert og resten av interiør detaljer og dører er tatt ut.

Neste oppdatering blir rask opplæring i å tinne skjøter! Glad
Loggført

TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2142 på: februar 10, 2015, 19:57:56 pm »

Helt målløs av beundring over arbeidet dere gjør Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert Sjokkert. Makan til flisespikking skal man lete lenge etter.
Jobber som blikkenslager så vet hvor mye tid det ligger i det lille ekstra, som ingen andre ser. Men det er det som skiller klinten fra hveten..
Digga Gene Berg pilsen. Gliser Hadde vært noe på SCC
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2143 på: februar 10, 2015, 23:32:03 pm »

Takk! Gliser
Blir smigret av mindre! Er som du sier, det går utrolig mye tid bort i å være nøyen.
I dag når jeg egentlig trodde vi var ferdig med rustsveisinger klarte jeg å pirke frem et lite hull til...
Vel kort fortalt gikk det med tre timer til å fikse det. Øyerulling

Snart ny oppdatering nå! Glad
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2144 på: februar 11, 2015, 00:32:37 am »

bra da endlig vert gjort noko fornuftigt på denna bilen! ser bra ut:) eg har kanskje noko golvplater liggande vist du ikje alt har bestilt
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2145 på: februar 11, 2015, 07:59:39 am »

bra da endlig vert gjort noko fornuftigt på denna bilen! ser bra ut:) eg har kanskje noko golvplater liggande vist du ikje alt har bestilt

Gulvdelene er på vei fra tyskland men jeg skulle gjerne hatt den runde platebiten bak reservehjulet og hvis du har gravd frem en veldig god venstre bakskjerm så tar jeg den og. Blunker
Loggført

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2146 på: februar 11, 2015, 10:13:00 am »

Nå blir det nok en liten ukes pause fra karroseri arbeidet, Svein har andre fornuftige ting å gjøre og jeg får snart fruen hjem fra sitt ferieavbrekk fra meg..
Men vi har aldri vært nærmere lakk enn nå!

Kanalene er ferdig vasket og nesten ferdig slipt.



Og når vi endelig trodde vi kunne si at vi var ferdig med rusten så fant jeg et lite hull til, som etter endel hakking ble til å bytte begge bakre platene, kanalen og innerskjermen.
Svein hamret ivei og laget alt fra bunnen.





Hullet til kanalen er ikke i senter originalt heller..



Tinnet så overgangene fra bakplata tilresten etter at dem ble helsveist i skjøten.

På med flux.
Varme det og tørke over med våt fille.




Ser noen mørke partier på siste bildet, så vi slipte litt i gropene og gjorde det igjen.

Så var det å smelte inn tinnet.





Glemte sluttbilde etter rasping og pussing men det ble nå strøkent. Glad
Loggført

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2147 på: februar 11, 2015, 12:27:41 pm »

Så du beholder fastmontert bakplate?
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2148 på: februar 11, 2015, 13:03:19 pm »

Så du beholder fastmontert bakplate?

Så fast som det er mulig å få den! Gliser

Hvorfor skulle jeg finne på å ha avtagbar? Svekker jo bare karosseriet.

For å ta ut motoren:

Uten avtagbar bakplate:
Heise opp bilen, ut med Forgassere, eksosanlegg, bakre kjøleblikk, øvre reimhjul.
Lirke lirke så er den ute.

Med avtagbar bakplate:
Av med begge skjermene, av med bakplate, forgassere, eksosanlegg, bakre kjøleblekk.

Eneste fordelen er jo at man slipper å heise opp bilen så høyt.
Nei ingen avtagbar bakplate eller inspeksjonshull i innerskjermen her! Blunker
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2149 på: februar 11, 2015, 13:26:40 pm »

Hvis du må ta av skjermene for å ta av den avtakbare bak plata så har du gjort det på feil måte :-)
Men finest med fast, enig i det.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2150 på: februar 11, 2015, 13:44:54 pm »

Hvis du må ta av skjermene for å ta av den avtakbare bak plata så har du gjort det på feil måte :-)
Men finest med fast, enig i det.

Ok løsne skjermene da, men for meg har det aldri vert et stort problem å løfte bilen for å ta ut motoren.
Jeg kommer kanskje til å vurdere luker i innerskjermen etter vert men tror ikke biltilsynet setter så stor pris på det.
Også er det noe med å holde ting enkelt. Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2151 på: februar 11, 2015, 13:55:12 pm »

Du skal jo bygge muskler og da er det helt klart en fordel å måtte løfte motoren.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #2152 på: februar 11, 2015, 14:39:30 pm »

 Gliser
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2153 på: februar 11, 2015, 20:08:31 pm »

Hvorfor skulle tilsynet bry seg om inspeksjonsluker ? Og hvis du vurderer det er det jo nå det gjelder.
Loggført

1961 T1 - Custom
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2154 på: februar 12, 2015, 08:26:27 am »

Hvorfor skulle tilsynet bry seg om inspeksjonsluker ? Og hvis du vurderer det er det jo nå det gjelder.

Hvis dem bryr seg om små rust hull så er ikke akkurat et hull på 25*20cm med en skrudd plate på så positivt.
Men det betyr ikke at dem ikke blir godkjent, er bare et lite argument for hvorfor jeg ikke vil kappe store hull i innerskjermene. Glad

Selv om det er veldig skummelt å si slik så tror jeg vi ble ferdig med sveisingen på karroseriet igår. Gliser
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2155 på: februar 12, 2015, 09:12:28 am »

Det finnes ingen måte å få VW motoren mer service vennlig enn å ta bort den originale oljekjøleren.
Det slår avtakbar bakplate, avtakbar rumpe og hull i innerskjermene.
Dette er hvis du har NA motor, har derimot turbo så aner jeg ikke.  
« Siste redigering: februar 12, 2015, 10:50:51 am av Hot Owl » Loggført

Speed is no substitute for direction
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2156 på: februar 12, 2015, 10:33:10 am »

Det finnes ingen måte å få VW motoren mer service vennlig enn å ta bort den originale oljekjøleren.
Det slår avtakbar bakplate, avtakbar rumpe og hull i innerskjermene.
Hvis du har NA motor, har du turbo så aner jeg ikke. 

Hvorfor?
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2157 på: februar 12, 2015, 10:57:03 am »

I korte trekk så er det viftehuset som gjør alle operasjoner i og rundt motoren til et helvete. Tar du det ut på 30 sekunder så har du fri tilgang til gassere og alt annet.
Kobler du deretter av oljeslangene og blekket foran/bak så løfter du lett motoren ned på bakken.

Med kjøler i viftehuset så får du ikke huset av uten å fjerne knaggene til luka. Og da må du justere baklokk hver gang også, ellers holder det med traktorhårspenner i hengslene.
Loggført

Speed is no substitute for direction
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #2158 på: februar 12, 2015, 20:17:37 pm »

Det er helt sant. Da har man konge tilgang. Må vurdere ekstern kjøler jeg
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2159 på: februar 13, 2015, 07:11:02 am »

Men i gjengjeld så er det veldig kjekt å slippe å skru løs en ekstra oljekjøler, bruke penger på kjøler, slanger og fittings når den originale fungerer rikelig godt nok.. Glad

Motor oppdatering:

Blitt eier av et sett med Udo Becker verktøy stål løftere! Gliser
Håper det blir som alle sier en engangs investering...

Har også tatt opp kontakten med JPM så får vi se hva som skjer der.. Blunker
« Siste redigering: februar 13, 2015, 08:22:27 am av Dalland » Loggført

Sider: 1 ... 70 71 [72] 73 74 ... 95
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!